Is er ook iets als een shutter delay?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik was bezig met mijn ringflitser met een korte sluitertijd en mijn foto's waren te donker. Na wat experimenteren met de instellingen zag ik met het verlengen van de sluitertijd dat op een bepaald moment een half plaatje verlicht was. Bij langere sluitertijden (1/500 en trager) valt het goed.

De enige conclusie die ik kan trekken is dus dat mijn ringflitser te laat in komt. Nu licht deze LED ringflitser een vaste tijd op en lijkt mij naast de optie om de ringflitser als een lamp te gebruiken om de shutter een delay te geven. Als lamp is het namelijk niet wenselijk in de omgeving als ook de batterijen snel leeg zijn.

Kan een shutter delay op een EOS 80D? (of uberhaupt op een camera) En met de delay bedoel ik niet de sluitertijd zelf maar een kleine vertraging van de shutter na het indrukken van de button.

Is dit eigenlijk een vaker voorkomend probleem?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ben er nooit tegen aan gelopen, maar 1/500 is ver voorbij de flitssynchronisatie tijd voor canon meestal 1/160 (voorde 5d 1/200) dat is de maximale sluitertijd waarbij de flits nog geheel het beeld verlicht... lijkt erop dat daar toch op een of andere manier iets mis ging.
Er is ook high speed sync, maar dan moet de flitser dat ook kunnen...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Natuurlijk is er een shutterdelay. Van op de knop drukken tot de foto kost enkele milliseconden maar jouw probleem is niet dat. Het lijkt inderdaad op synchronisatie.

Zie ook https://www.fotojeroen.nl/fotografietip ... hronisatie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik had mij al ingelezen over de synchronisatie en het is inderdaad zoiets.

Neemt niet weg dat mijn ringflitser een vaste tijd oplicht en voor een snelle sluitertijd de shutter gewoon iets vertraagd moet worden om in de belichtingstijd van de flitser te kunnen vallen.

Het gaat om dit soort indoorwerk te fotograferen:
https://www.youtube.com/watch?v=OQnT3RGdkWU
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Wat ik wilde vertellen staat veel beter uitgelegd in de super interessante link van Jeroen.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ben een beetje aan het googlen geweest en ook even gekeken of deMagic Lantern een dergelijke optie kent. Op hun forum kwam ik wel een hint naar dit apparaatje tegen:

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... nt=336x250

Die zou tot zelfs 1/8000 sluitertijd kunnen flitsen.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vrees dat je toch een foutje maakt... die trigger gaat nooit iets kunnen wat je flitser en/of camera niet in zich heeft.
Flitsen boven de flits synchronisatie tijd (1/160) heet bij Canon high speeds sync, mijn flits (430) heeft een speciale stand daarvoor...
Hier wat achtergrond
http://hanbalk.nl/high-speed-sync/

https://www.exposureguide.com/high-speed-sync-flash/
Wellicht interpreteer ik je bericht verkeerd, dat hoor ik dan wel...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Mijn ringflitser is (zoals vele in deze prijsklasse) vrij simpel, die is voorzien van een hoop LED's en licht gewoon voor iets van een halve seconde op, met over die halve seconde de lichtsterkte zoals ingesteld. Die halve sec kan ik niet verstellen en zal ook niet veranderen met bv hele lange sluitertijden, zlfs bij een multi-shot zal na ongeveer de 4e shot het licht uitvallen.
Maar ik heb gewoon het idee dat die te laat in komt bij een snelle sluitertijd.

Als de ringflitser eerder zijn puls krijgt dan de shutter beweegt zal die gewoon hetzelfde doen dan als ik de ringflitser als lamp dat continu brand aan zet, hij zal het object belichten tijdens het nemen van de foto.
Dat is mijn simpele concluse om de shutter tov de flits een delay te geven.

Nu biedt Magic Lantern meer mogelijkheden maar ook dat wat ik denk te willen niet (niet dat ik het daarom direct zou installeren...). Op hun forum kwam ik wel wat artikels tegen over flitsen met een hogere sluitertijd en werd er gewezen naar die Youngnuo module waar je een flitser op moet doorkoppelen, via een draad of via een draadloze ontvanger. Inderdaad zijn er meer opties voor high speed flash en zal ik daar eens verder in moeten duiken. Jammer van mijn ringflitser want op maximale sterkte vormen die 48 superfelle LED's een bom van een licht.

Over een 4 weken ga ik het wel even bij zo'n indoor race proberen met wat ik heb, als lamp kan ik de ringflitser alleen gebruiken als ik niet in de richting van de rijders foto's maak dus is er enigzins wel mee te spelen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar