Nieuwe camera nu nog de 400D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Annelies62
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2019 19:35

Hallo
Ivm een cursus fotografie wil ik graag een nieuwe camera. Heb bij de camera de lenzen 18-55 efs en de sigma 70-300 apo DC. Deze wil ik graag behouden. Welke camera zit in de lijn van de 400d?

Heb ondertussen gekeken en gelezen. Twijfel nu tussen de 800d en 77d.

Wil ivm veel vrije tijd echt goed leren fotograveren.
Oude toestel bijna alleen in automatische stand gebruikt.

Kan ik bovenstaande lenzen gebruiken op allebei?
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Een efs lens zal niet op een full frame passen dus een eventuele 6D oid zal niet werken. Die Sigma lens is wel een EF mount en op meerdere camera's bruikbaar.

Ik denk dat de 77D de betere keuze van de 2 is als je gewoon effe wat meer wilt. Naast de 77D is er ook een 80D, in veel opzichten vergelijkbaar met de 77D maar op sommige punten beter daar waar de 77D alleen nog een hogere ISO stand kent.

https://snapshot.canon-asia.com/article ... era-to-get
Annelies62
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2019 19:35

Wegens mijn budget en het toch nog veel moeten leren kies ik voor de 77D in combinatie met de lens efs 18-55 IS STM. Daarbij dan de sigma 70 - 200 APO DC.
Ga het meest foto's maken van kleinkinderen ( moment en portretopnames) en van onze honden (dus veel beweging).
Welke lens raden jullie eventueel nog aan?
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

de goedkope 50mm lens is een leuke voor portret foto's doet ergens rond de 110 euro geloof ik, maar de standaard kitlens daar kun je ook al aardig mee uit de voeten bij genoeg licht
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Annelies62
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2019 19:35

kromlensje schreefCOLONde goedkope 50mm lens is een leuke voor portret foto's doet ergens rond de 110 euro geloof ik, maar de standaard kitlens daar kun je ook al aardig mee uit de voeten bij genoeg licht
Wat voor lens dan eventueel voor wat donker weer? Bv foto's maken van honden in bos op bewolkte dagen? Of lukt dat ook alleen met instellingen?
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

https://www.youtube.com/watch?v=7X02zSZZa10

Een aardig vergelijk tussen de betaalbare 1.8 en de veel duurdere 1.4 versie van de 50mm lens. Ik heb trouwens ook de 1.8 en moet zeggen dat het een duidelijk betere kwaliteit geeft dan mijn 18-135 kitlens hoewel die het ook niet slecht doet.

Op donkere dagen zal iedere lens prima werken, uiteraard zullen de instellingen rondom diafragma, sluitertijd en ISO de totale lichtsterkte bepalen maar in de camera zitten ook redelijk goedwerkende programma modes voor dat soort werk. Ik speel de laatste tijd veel met de kaarslicht setting.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo Annelies62,
voor jouw eerstgenoemde doel "echt goed leren fotograveren" geeft de opvolger van de 400D je voldoende mogelijkheden. Maar je wilt echt met de camera aan het werk, een model uit de xxD-serie zoals de 77D of 80D zijn dan veel fijner: direct toegang tot de knoppen voor belichting ipv via een menu, het LCD-scherm met direct zichtbaar de camera-instellingen. De zoeker geeft misschien ook meer info.

Over lenzen, die hebben een flinke invloed op de beeldkwaliteit en gaan lang mee. Als er in het budget iets in het gedrang komt, doe dan een stapje terug met de body. Zoals je al zegt, bv.een 77D ipv een 80D.
Je hebt het over honden (in het bos), dan heb je een body met voldoende snelheid in de autofocus nodig, en een lens die dat bij kan houden. Ik weet shoots met medefotografen dat destijds de 400D de autofocus van de 40D helemaal niet bij kon houden. De 77D lijkt mij hier ook de betere keuze.
En de lens, die 18-55 die je al hebt, heeft die scherpstellins USM (ipv STM) ? USM is snel. STM is er bij gekomen voor b.v. video waarbij een vloeiend beeldverloop gewenst is. De stm is niet zo snel, wellicht dat de honden dan al weg zijn voordat de lens goed staat.
Enne, over dat bos. De cam's uit de xxxD-serie hebben geen pentaprisma als zoeker, maar daar zitten spiegels. Het zoekerbeeld is duidelijk waarneembar wat donkerder. Ook weer een zetje richting 77D.

Succes met jouw keuze!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar