Canon RP met oude M42 lenzen werkt niet, deze instelling is het!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Beste Lezers,

Ik heb deze topic aangepast omdat ik inmiddels de instelling gevonden heb en er misschien anderen met hetzelfde probleem mee kan helpen..

Ik heb sinds kort de Canon RP met EF-R adapter, een mooie combinatie omdat ik zo alle EF en EF-S objectieven kan blijven gebruiken. Omdat ik als hobby ook het verzamelen van klassieke camera's heb leek het mij wel handig om zo af en toe eens een objectief uit mijn Asahi Pentax Takumar M42 collectie te gebruiken. Dit dus vanochtend geprobeerd en de camera blijft gewoon werken maar ontspant niet. Nu heb ik ergens via google kunnen achterhalen dat dit een instelling in het menu zou moeten zijn, maar ik wist niet welke. Na toch nog wat bezig te zijn geweest in het menu is het de volgende instelling die veranderd dient te worden voor gebruik met lensadapters:

In het oranje menu C.Fn: in het menu '''bediening/overig'' zet je de optie ''sluiter ontspannen zonder lens'' op ''Aanzetten'' en dan werkt het gewoon.

Ik maak op de EF-R adapter dan wel gebruik van een M42-EF adapter, waarvan het exemplaar zonder AFchip feilloos werkt, maar de adapter met AFchip geeft een error01 code, dit komt waarschijnlijk vaker voor met de chipversie dus kun je beter gebruik maken van de versie zonder de chip.
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
Anoniem

Dat lijken me goede tips voor diegenen die daarmee werken.

Ik werk zelf met de 60D met M42 adapters met en zonder AF-ondersteuning op mijn oude Pentax objectieven.
Nooit problemen mee gehad.
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Beste Hubble,

Dank voor je reactie. Het klopt inderdaad wat je zegt over de adapters met of zonder AF ondersteuning hoor, ikzelf heb daar met mijn SLR body's ook geen problemen mee gehad, maar blijkbaar door de wat complexere electronica in de R serie camera's komt het wel vaak voor dat de AF ondersteunde adapters de camera op tilt doet slaan.
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar