Eos R strepen in lens flare

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Reeltje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2021 08:31

Hallo,

Ik heb pas een Eos R gekocht, en gisteren de eerste shoot mee gedaan. Maar toen ik de foto's op de computer bekeek zag ik dat er strepen in beeld liepen bij de foto's met tegenlicht. Dit heb ik nooit eerder gezien. Ze zijn ook 'scherp' en recht. Ik hoop dat ik dit nog weggewerkt krijg.
Maar weet iemand wat dit is? Hoe ik het kan voorkomen? Ik hoop niet dat het aan de camera ligt of zo :shock: voor de rest ben ik er super blij mee namelijk.
Heeft iemand dit eerder gezien?

Foto's zijn gemaakt met de EF 70-200 2.8 III, deze had ik al langer.

Deze is gemaakt met mijn telefoon van het computerscherm, ik kan vanavond het origineel uploaden.
Afbeelding
Anoniem 4

.
. . .
.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 7 keer gewijzigd.
Reeltje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2021 08:31

Bedankt voor je reactie!
Ik dacht dat ik gewoon een mechanische shutter gebruik, ik hoor wel dat geluid. Maar nu weet ik het niet meer zeker. Ik heb daarvan niks aangepast.
Hij staat op: Silent shutter: Off en Silent LV shoot: mode 1, ik kende dat nog niet.
Het is niet bij elke foto, maar daar is de lichtinval misschien net weer anders? Wel bij een hoop. (alleen de tegenlicht foto's).
Het licht is gewoon van de zon.
Hieronder wat onbewerkte foto's. Bij de foto van de hond alleen is het in de linker bovenhoek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anoniem 4

.
. . .
.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 7 keer gewijzigd.
Reeltje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2021 08:31

Oke dus dan zou het gewoon een 'probleempje' van de Eos R zijn? Dus niet alleen van mijn camera dat ik een fout modelletje heb gekregen.
Ik heb direct toen ik hem had de laatste firmware erop gezet, 1.8 idd
Ik fotografeer in RAW, ik heb ze in lightroom geladen en daar opgeslagen als JPEG, ik weet niet hoe ik ze anders moet uploaden.
Deze foto's zijn gemaakt met:
iso 500 145mm f5.6 1/400
iso 500 130mm f5.6 1/640
iso 400 135mm f3.2 1/640
iso 400 135mm f3.2 1/640
Anoniem

En, misschien overbodig te vragen:
1. Gebruik je de zonnekap?
2. Gebruik je een (UV)filter 'ter bescherming' van de frontlens?

Ad
1: Altijd doen.
2: met beleid,

Zomaar wat ideeën over het mogelijk kunnen ontstaan van jouw probleem.

Maar ik zou de recensie van Illuminatus maar ter harte nemen... hoe zuur dan ook.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar