Canon 80D (M50) vs Canon R

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik overweeg over te stappen van een Canon 80D naar de Canon R, echter lees ik nog wel wat verschillende reviews die mij doen twijfelen.
Wellicht dat er hier forum leden zijn, die of een R hebben of die een vergelijkbare overstap hebben gemaakt.

Waarom naar de R: vooral voor de betere ISO verwerking, goede autofocus en ook wat lichter. Dat laatste wordt met het klimmen der jaren wel prettiger, wat ik met de M50 (van mijn vrouw) ook vind.
Welke fotografie: veel natuur (dieren, roofvogels), landschappen, maar ook autosport.

Ik weet dat een FF camera een minder groot theoretisch bereik heeft dan mijn huidige cropcamera 80D, maar door de betere ruis en hogere pixels zou dat verschil met croppen te overbruggen moeten zijn.

Wat ik mij afvraag is of de evf vergelijkbaar is met de M50? Is de autofocus idd veel beter dan op de 80D? Bij de M50 zit er best wat vertraging in, na indrukken ontspanknop en realtime beeld. Het lukt mij met de M50 nog wel om autosport te fotograferen, dus als het beter is, is dat prima.
Aangezien er over de ruis bij hogere ISO ook geen consistente reviews staan, ben ik ook benieuwd of deze wel beduidend beter is dan op de 80D.

Ik zou een camera kunnen huren, maar dan ben je ook tussen de 80-100 € kwijt. Wellicht dat ik op het forum vast een beter beeld krijg van deze mogelijke update. Ik weet dat de R6 en R5 beduidend beter presteren, maar daar heb ik het budget niet voor over. Elke gebruikersinfo is welkom.

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Als je kiest voor een systeem kies je vooral ook de lenzen. Welke heb je nu? Wil je de lenzen die je nu hebt met adapter gaan gebruiken, of kies je voor een totale overstap.
Bij kiezen voor een adapter verlies je een deel van het gewichtsverschil, bovendien zijn lenzen voor full frame (EF) zwaarder dan de lenzen voor de canon EOS 80d (EF-S)
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Uiteraard weet ik dat de lenzen nog steeds het grootste gedeelte van het gewicht bepalen. Je moet ergens beginnen en om nu alles te vervangen, vind ik te veel van het goede. De zwaarste lens is trouwens de Sigma 150-600, maar ik heb nog genoeg ander glas, maar die zijn relatief stuk lichter. Waaronder een L24-105, L Macro, 10-22, L 70-200, plastic fantastic en een aantal pancakes.
Het verminderen van het gewicht is zeker een doel, maar niet het enigste en belangrijkste. Ik wil er vooral op ISO en nauwkeurigheid van de AF op vooruit gaan.

De M50 van mijn vrouw heb ik uitgebreid getest en daarmee is goed te fotograferen, maar niet met hetzelfde gemak als met de 80D. Het eindresultaat is echter hetzelfde (zelfde sensor). Echter bij autosport werkt de vertraging in de EVF niet altijd even prettig en dat geldt ook bij het fotograferen van roofvogels in de lucht.
Vandaar mijn vraag hoe dit met de Canon R bevalt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Fresno schreefCOLON 18 Okt 2021 16:22Ik zou een camera kunnen huren, maar dan ben je ook tussen de 80-100 € kwijt.
Bij sommige winkels kan je 'm óf gewoon uitproberen (Cameranu doet dat), of kan je ;m huren en krijg je bij aanschaf daarna de huurkosten terug. |Wellicht een optie.

En aan de andere kant: voor die € 80,00 doe je eigen ervaringen op én weet je wel dat je geen miskoop doet. Is ook wat waard.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

MarcoEOS550D schreefCOLON 19 Okt 2021 07:08
Fresno schreefCOLON 18 Okt 2021 16:22Ik zou een camera kunnen huren, maar dan ben je ook tussen de 80-100 € kwijt.
Bij sommige winkels kan je 'm óf gewoon uitproberen (Cameranu doet dat), of kan je ;m huren en krijg je bij aanschaf daarna de huurkosten terug. |Wellicht een optie.

En aan de andere kant: voor die € 80,00 doe je eigen ervaringen op én weet je wel dat je geen miskoop doet. Is ook wat waard.
Wellicht zit er niets anders op, om dan toch maar te huren.

Zag op je site dat we dezelfde interesse hadden in het fotograferen van macro en autosport en ook bijna dezelfde lenzen :D .
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

De keuze is gemaakt, uiteindelijk is het de Canon R6 geworden. Niets uitgeprobeerd, puur op de reviews, maar een geweldige camera.
Nu met inruilkorting en Canon studenten korting €450 onder normale prijs.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie aanschaf, veel plezier ermee! We zien de resultaten wel verschijnen :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Een zeer goede keuze en tof dat je het ons ook laat weten, dikwijls worden er vragen gesteld en hoor je nadien niets meer van die persoon.
Met deze camera ben je ook helemaal mee met de laatste nieuwe ontwikkelingen van camera's. Ik wens je nog heel veel plezier met je R6!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar