Grijskaart, ik snap er nog niks van

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik heb zojuist een grijskaart gekocht, een Lastolite. Alleen kom ik er nog steeds niet uit hoe het nou precies werkt, ook na het lezen van verschillende topics.

Ik maak een foto, een met en een zonder de grijskaart. Dit kan toch ook gewoon in jpeg en hoeft toch niet perse in Raw?

Uitgaande van dat ik in Jpeg schiet. Wat moet ik dan precies in photoshop doen om de foto goed te krijgen? En maakt het nog uit in welke witbalans instelling in mn camera ik die foto maak? Beste gewoon op auto zeker?

En in de winkel hadden ze het erover dat ik ook direct in mn camera (350D) als ik de foto met grijskaart gemaakt heb kan zeggen dat het gedeelte van de grijskaart grijs is, hoe doe ik dit?
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

In de 350D kun je de witbalans handmatig instellen
moet je eens door je menu scrollen
als die op handmatig wordt gezet, dan vraagt de cam welke foto daarvoor moet dienen.
Die van de grijskaart dus. Wel zorgen dat de grijskaart vol in beeld is.

eu.. dacht ik :wink:
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

In je favoriete image edit programma (ik gebruik hiervoor ACR) open ik m'n foto en gebruik het witbalans oogdruppelaartje op de grijze plek. Meestel is dan de witbalans in 1x goed. Zo niet dan handmatig nog wat bijstellen aan de temperatuur/tint schuifjes. Was het een andere plaat waar de grijze kaart op staat dan eerst deze openen en de temperatuur/tint onthouden en instellen bij de interessante foto.

Ook kan je afhankelijk van je camera een foto maken met de grijze kaart in het midden na selectie van "handmatige witbalans" in het menu. Dit werkt bij verschillende modellen anders en zit meestal verstopt in de menu's.
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Een vraagje: waar heb je je kaart gekocht en hoe duur was hij? Ik ben nog op zoek naar een nieuwe...
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

ritsaert schreefCOLONEen vraagje: waar heb je je kaart gekocht en hoe duur was hij? Ik ben nog op zoek naar een nieuwe...
In Almere (daar woon ik) bij Apollo. Hij was 32 euro.

Hoe zit het ook alweer? Er zit een witte en een grijze kant op, die witte is toch voor witbalans en de grijze voor de kleur ofzo?
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

In principe is de witte kant ook te gebruiken maar de grijze kant is beter omdat dit nauwkeriger is.

Een camera meet per pixel een waarde uit. Elke pixel heeft een kleur. Nu is het zo dat als je een foto maakt van bv een grijs onderwerp je uiteindelijk iets krijgt als rood: 2000, groen: 1900, blauw: 1800. Als je nu aanneemt dat elk signaal dezelfde schaling heeft krijg je uiteindelijk een foto die ietjes rood oogt. Een grijskaart op de foto geeft dan de mogelijkheid om aan te geven dat 2000,1900,1800 overeenkomt met dezelfde hoeveelheid rood/groen/blauw (eg grijs).

De hoeveelheid grijs is niet echt belangrijk in dit verhaal op een pount na. Je gaat er bij de berekening er vanuit dat het allemaal naar ratio werkt. Dit is rond 18% grijs ook het geval maar dichtbij wit en zwart is dit niet meer zo. Vandaar dat deze "extreme grijstinten" minder geschikt zijn.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Wat ik ook wel hoorde is dat je de grijskaart het beste op de afstand kan zetten waar het onderwerp is. Nu fotografeer ik vaak wakeboarden. Ik kan moeilijk aan de wakeboarder vragen van neem die grijskaart ff mee.

Kan ik in dat geval ook op kleinere afstand de grijskaart fotograferen of heeft dat weinig nut?
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Robbert1978 schreefCOLONKan ik in dat geval ook op kleinere afstand de grijskaart fotograferen of heeft dat weinig nut?
dit werkt meestal niet goed omdat het licht bij ju als fotograaf heel anders kan zijn dan bij je onderwerp. En het gaat natuurlijk om je onderwerp.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Target schreefCOLONWel zorgen dat de grijskaart vol in beeld is. :wink:
Nee, hoeft niet eens. Ongeveer 1/5 is ook al goed. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
rjoemman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 08:56
WoonplaatsCOLON Maarssen bij Utrecht

ritsaert schreefCOLONEen vraagje: waar heb je je kaart gekocht en hoe duur was hij? Ik ben nog op zoek naar een nieuwe...
Misschien is dit iets voor je?
http://www.dynatech.info/product_info.p ... 3e1842b27e

Raoul
Nikon D200 + Nikon AF-D 85mm f/1.4 + AF 50mm f/1.8
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Tom_Almere schreefCOLON
Robbert1978 schreefCOLONKan ik in dat geval ook op kleinere afstand de grijskaart fotograferen of heeft dat weinig nut?
dit werkt meestal niet goed omdat het licht bij ju als fotograaf heel anders kan zijn dan bij je onderwerp. En het gaat natuurlijk om je onderwerp.
Inderdaad. Dat klopt! Je kunt best zelf in de schaduw staan en je onderwerp in de zon. Mag duidelijk zijn dat je dan beter niet kan afstemmen op je grijskaart in de schaduw...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Ik heb een mooie stevige afwasbare A5 grijskaart... nog niet gebruikt maar volgens de bijschriften 17,68% reflectie. Anderen er mee aan het werk gezien en ideaal voor gelijke witbalans in RAW. Even klikken met het daarvoor bestemde pipetje en klaar. Elke keer als de lichtsituatie veranderd even een nieuwe foto met grijskaart nemen.

Kaart gekocht via fotowand.de (beetje onhandige website), maar via het NL-vlaggetje zijn de gegevens van de Nederlandse verkoper te vinden. Deze gewoon e-mailen, snelle afhandeling. Prijs voor een A5-kaart (2mm dik met zwarte rand) is ca. 15 euro...
M_u_U
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2005 14:18
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Waarom wil je zo graag in jpeg schieten? Het kan ongetwijfeld, maar een grijskaart werkt imho het mooist (en het makkelijkst) als je in Raw schiet en dan in de Raw-conversie je witbalans afstemt op de grijskaart.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

ritsaert schreefCOLONIn principe is de witte kant ook te gebruiken maar de grijze kant is beter omdat dit nauwkeriger is.

Een camera meet per pixel een waarde uit. Elke pixel heeft een kleur. Nu is het zo dat als je een foto maakt van bv een grijs onderwerp je uiteindelijk iets krijgt als rood: 2000, groen: 1900, blauw: 1800. Als je nu aanneemt dat elk signaal dezelfde schaling heeft krijg je uiteindelijk een foto die ietjes rood oogt. Een grijskaart op de foto geeft dan de mogelijkheid om aan te geven dat 2000,1900,1800 overeenkomt met dezelfde hoeveelheid rood/groen/blauw (eg grijs).

De hoeveelheid grijs is niet echt belangrijk in dit verhaal op een pount na. Je gaat er bij de berekening er vanuit dat het allemaal naar ratio werkt. Dit is rond 18% grijs ook het geval maar dichtbij wit en zwart is dit niet meer zo. Vandaar dat deze "extreme grijstinten" minder geschikt zijn.
Juist vanwege wat je hier zegt (elke pixel heeft een andere kleur) kun je een grijskaart niet altijd betrouwbaar gebruiken voor de witbalans. Daar is ie ook niet voor bedoeld. Een grijskaart is voor belichting. Dat het vaak in PS wel werkt is iets anders. Ik pik ook wel eens een willekeurig grijs ding aan om de correcte kleurwarmte te krijgen. Werkt niet altijd, maar vaak wel.

Een witte kaart is beter om je witbalans af te stellen. Of beter nog: zoiets als de Whibal met een wit, grijs en zwart kaartje om de balans tussen de tinten nog beter te krijgen. Maar egaal wit en egaal zwart zijn het meest nauwkeurige. De meneer van de whibal zegt dat ook ergens in zijn videoguide. In bepaalde omstandigheden (zoals lowlight) kun je een beter whitepoint krijgen met de witte kaart.
Daar kan de sensor zich niet in vergissen. Ga maar eens met je pipetje over de foto van de grijskaart. Je ziet dan dat de RGB waarde steeds verandert. Lijkt mij dan ook niet goed te gebruiken als een referentiewaarde.
Grijs of wit is ook afhankelijk van de camera. Op de ene camera werkt grijs beter dan de ander.

Op de site van Wim Wiskerke legt ie het gebruik van de grijskaart ook goed uit.

Dus ik zeg niet dat een grijskaart niet/nooit werkt als witbalans referentie maar in principe is een witte kaart beter, en de grijskaart is ooit bedacht tbv de belichting (in het analoge tijdperk). BTW heeft het ook witbalans en niet grijsbalans.
In mijn NG Fotogids (blz137) staat overigens dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde scène niet 18% licht reflecteerd (grijkaar is 18%), maar 13%. Dus als je een grijskaart (de binnenkaften van de NG fotogids zijn 18% grijs) gebruikt voor de belichting, moet je een halve stop overbelichten om een goed resultaat te krijgen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
ritsaert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 08:47
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Het probleem met wit is dat je in de buurt komt waar het signaal vanuit de CMOS/CCD sensor niet meer lineair is. Bij de berekening van de witbalans ga je meestal uit van een lineair verband tussen exitatie van de sensor pixel en de mate van licht die erop is gevallen. Daarnaast heeft elke pixel ook ruis in het signaal zitten.

Indien je nu je witbalans op een zwart object zou meten (wat in theorie mogelijk is) krijg je te maken met een ruissignaal dat relatief gezien erg groot is en tevens kan de quantisatie van je signaal (# bits relevante informatie zeg maar) parten gaan spelen.

Bij een wit object zit je aan de bovenkant van het dynamische bereik van de pixel. De kans dat hij daar nog lineair is en dat niet een van de signalen geclipt is is behoorlijk aanwezig. Stel dat het rode kanaal is overbelicht en de andere kanalen niet. Bij gebruik van deze pixel voor het bepalen van de verhoudingen tussen de omreken factoren wordt rood nu ondergewaardeerd waardoor je juist een verkeerde kleur als "wit" definieerd met alle gevolgen van dien.

Het best is om een lichtgrijs (echt grijs) object te hebben. Hierbij is er nog geen risico voor clippen / non-lineaire vervormingen en is de ruis in verhouding minimaal. Een grijskaart die "echt grijs" is dan ook zeer bruikbaar ondankts dat deze in eerste instantie bedoeld kan zijn voor je belichting, 13% / 18% of wat dan ook.

Omat de verkleuringen normaal komen door zonlicht, TL-licht en gloeilamp licht en deze ruwweg gezien kunnen worden als black bodies (erg kort door de bocht) zijn de twee verhoudingen tussen de 3 factoren voor omrekekning van signaal naar kleurcomponent intensiteit om te zetten in een factor, de kleurtemperatuur. Dit maakt het mogelijk om snel en eenvoudig met maar een schuif de kleuren redelijk correct te krijgen.

NB: het feit dat je voor de verschillende pixels verschillende RGB waarden "meet" is heel logisch. Ten eerste valt het licht niet op elk punt onder dezlfde hoek op het referentie"punt" en tevens is er ook nog ruis. Ik neem aan dat een raw convertor dan ook een middeling uitvoert over een aantal pixels heen om de invloed van de ruis zo minimaal mogelijk te maken.
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Vast een hele domme vraag maar als ik een grijskaart gebruik moet ik de belichting dan ook vast zetten? (bijv. op M) ook als ik de grijskaart alleen als wit-balans wil gebruiken, en zijn er mensen die ervaring hebben in het theater met een grijskaart, of veranderd daar de belichting te veel voor??
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

witbalans is niet afhankelijk van je belichtingsinstellingen op je camera, dus M stand is niet nodig.

Hoe wil je dat gaan doen in het theater ?, vragen of 1 van de mensen op het podium even de grijskaart omhoog wil houden ? want je grijskaart moet je wel in de buurt van je onderwerp houden.
Wissellend licht tijdens een theatervoorstelling kan inderdaad voor problemen zorgen aangezien dit de kleurtemperatuur zal veranderen
Gebruikers-avatar
wolf7755
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Doesburg
CONTACTCOLON

In het theater,

even vóór de voorstelling de grijs kaart op het podium zetten, een beetje schuin naar achteren en als er een lamp opschijnt een opname maken.
Dit kan ook met de lampen die op het doek schijnen, het gaat niet om de kleur van de lamp maar om het type lamp. (meestal groeilampen)
Wel in Raw fotograferen.
Tijdens de voorstelling veranderen inderdaad de omstandig heden, maar je hebt, als je thuis de foto's verwerkt teminste een goede indicatie van de kleurtemperatuur. (Zeg maar een start punt) Als je geen grijs kaart gebruikt weet ik zeker dat je wit balans er ver naast zit.

Succes.

Gr,

Joost
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, want hier heb ik wat aan!
Even ter verduidelijking: Ik moet in binnenkort een amateurgezelschap fotograferen en doe dit tijdens een doorloop of een generale repetitie waar geen publiek bij is, (wel dragen zij de grime en kleding). Dus even voor de repetitie begint een foto van mijn grijskaart op het toneel zal geen probleem zijn.
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar