exif: belichtingscompensatie wat is dat?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Ik ga er steeds meer van snappen (en dan wordt het steeds leuker :lol: )
Nu was ik m'n foto's aan het kijken en bij eigenlijk alle foto's staat in de exif bij belichtingscompensatie 0 stap.
Nu heb ik een paar foto's waarbij staat -0,3 stap.
Wat is die belichtingscompensatie, wat doet het en hoe stel je dat in
(ik dacht eerst dat het dat lichtmeter ding was op de lcd scher van -2 naar +2, maar dat is het dus kennelijk niet :roll: )

als voorbeeld een foto (niet bewerkt verder, gewoon als voorbeeld)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64266[/img]
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je een foto maakt gaat je belichtingsmeter in de camera uit van een standaard "gemiddelde" belichting. Alles gemiddeld grijs. In werkelijkheid is dit het nooit. Bijvoorbeeld de schotel tegen een lichte hemel, sneeuw.... Je zal dan de camera moet vertellen dat je een onderwerp hebt dat lichter of donkerder is. Daarvoor kun je de belichtingscompensatie gebruiken. In het geval van deze schotel, en je wilde niet het silhouet van de schotel hebben maar iets van detail, dan had je de foto 1,5 a 2 stops moeten "overbelichten" de achtergrond wordt dan te licht, maar je onderwerp staat er goed op.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

weet je, zonder nu lullig te willen doen, die is een typisch geval van de manual /handleiding lezen. Daar staat het allemaal keurig in, mocht je er dan nog niet uitkomen, laat het dan hier weten.
www.johanvanderwielen.nl
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

ik had de handleiding niet bij de hand (sterker nog... heb geen idee meer waar die ligt)
Het viel mij op vandaar de vraag...
Ik moet ook zeggen dat ik veel geworsteld heb met die handleiding maar ik er niet wijzer van werd in het verleden...
door veel op dit forum te lezen heb ik begrippen als diafragma en sluitertijden geleerd (lees eindelijk begrepen) en dat is me niet gelukt door de handleiding te lezen...
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

misschien met de aanwijzingen nu wel :wink:
www.johanvanderwielen.nl
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Peije schreefCOLONAls je een foto maakt gaat je belichtingsmeter in de camera uit van een standaard "gemiddelde" belichting. Alles gemiddeld grijs. In werkelijkheid is dit het nooit. Bijvoorbeeld de schotel tegen een lichte hemel, sneeuw.... Je zal dan de camera moet vertellen dat je een onderwerp hebt dat lichter of donkerder is. Daarvoor kun je de belichtingscompensatie gebruiken. In het geval van deze schotel, en je wilde niet het silhouet van de schotel hebben maar iets van detail, dan had je de foto 1,5 a 2 stops moeten "overbelichten" de achtergrond wordt dan te licht, maar je onderwerp staat er goed op.
Hoe doe ik dat??? Dat overbelichten??? (of onderbelichten in andere gevallen)
en in welke stand kan ik dat doen???
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

dutchangel schreefCOLONHoe doe ik dat??? Dat overbelichten??? (of onderbelichten in andere gevallen)
en in welke stand kan ik dat doen???
Verschilt per camera hoe je dat instelt, hoe dat voor jouw camera werkt staat in... tsja, misschien toch maar eens dat boekje gaan zoeken? :wink:
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

dutchangel schreefCOLON...Ik moet ook zeggen dat ik veel geworsteld heb met die handleiding maar ik er niet wijzer van werd in het verleden...
De handleiding wordt steeds duidelijker als je een tijd met je camera aan het stoeien bent. Het is niet een foldertje dat je een keer doorleest en ach dan zien we wel.
Voor mensen die met een EOS beginnen: af en toe weer eens helemaal doorlezen, je zult zien dat je steeds meer snapt.
En: vooral ook uitproberen, ja camera slijt echt niet zo snel!

Mocht je de handleiding echt kwijt zijn: bij etbass.nl kun je de Nederlandstalige bestellen. En als je het Engels goed beheerst: de Engelstalige is vrij te downloaden vanaf de Canon-USA site.
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON
dutchangel schreefCOLON...Ik moet ook zeggen dat ik veel geworsteld heb met die handleiding maar ik er niet wijzer van werd in het verleden...
De handleiding wordt steeds duidelijker als je een tijd met je camera aan het stoeien bent. Het is niet een foldertje dat je een keer doorleest en ach dan zien we wel.
Voor mensen die met een EOS beginnen: af en toe weer eens helemaal doorlezen, je zult zien dat je steeds meer snapt.
En: vooral ook uitproberen, ja camera slijt echt niet zo snel!

Mocht je de handleiding echt kwijt zijn: bij etbass.nl kun je de Nederlandstalige bestellen. En als je het Engels goed beheerst: de Engelstalige is vrij te downloaden vanaf de Canon-USA site.
Kwijt niet.
Eigenlijk wil ik gewoon een antwoord op mijn vraag en niet telkens naar m'n handleiding verwezen worden.
Ik heb de camera vanaf okt 05. Ik heb avond aan avond week na week etc met de handleiding en de camera op schoot gezeten... En ook geprobeerd.
ik begrijp het gewoon niet.
Door hier veel te lezen heb ik meer dingen geleerd.
Ik zie hier vaker vragen voorbij komen en die worden ook niet verwezen naar hun handleiding.
Ik stel gewoon een vraag...
Ik wil alleen weten hoe ik eea moet doen...
Daarvoor is toch ook dit forum??? Voor de zaken die je in je handleiding niet snapt? Maar ik begrijp dat ik nu bij elke vraag eerst moet uitleggen of ik wel of niet de handleiding heb geraadpleegd

En ik heb verdomd veel meer geleerd van dit forum dan van dat hele boekje!

zo he dat lucht op... :lol:
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Dat je eerst de handleiding raadpleegt voordat je een cameragerelateerde vraag stelt ("hoe kan ik... met camera xyz" ) is heel normaal en niet alleen op dit forum maar overal. Als je niet uit de uitleg van de handleiding komt ben je hier natuurlijk heus niet aan het verkeerde adres maar neem dan tenminste de moeite aan te geven wat je niet snapt aan de uitleg.
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dutchangel schreefCOLONIk heb de camera vanaf okt 05. Ik heb avond aan avond week na week etc met de handleiding en de camera op schoot gezeten... En ook geprobeerd.
ik begrijp het gewoon niet.
Tsja... de handleiding is niet het meest eenvoudige boekwerkje als je niet bekend met algemene fotografische zaken, dat geef ik toe. Misschien doe je er goed aan eens zo'n "DSLR voor beginners" workshop te volgen zoals die hier op het forum regelmatig aangekondigd wordt?

Anyway, toch een eenvoudig antwoord op je vraag, want flauw vind ik het wel al die "RTFM" antwoorden (waarom op deze vraag RTFM en op sommige andere niet is mij volstrekt onduidelijk).

De camera berekent normaliter een juiste combinatie tussen gevoeligheid, sluitertijd en diafragma op basis van een lichtmeting. Voor die lichtmeting gaat het ding er van uit dat'ie de reflectie meet op een 18% reflectief oppervlak. Als je onderwerp witter is, dan krijg de meter meer licht voor zijn kiezen en zal dit rekensommetje leiden tot een onderbelichting. Omgekeerd: als je onderwerp zwarter is krijg je lichtmeter in de camera minder licht waardoor er een overbelichting gata optreden. Daar moet je dus voor corrigeren m.b.v. de belichtingscorrectie. Hoe veel je moet corrigeren is een kwestie van ervaring, daar zul je zelf een gevoel voor moeten kweken door het regelmatig te doen.

De belichtingscorrectie kun je instellen door, als je geen flitser op je camera hebt staan, de ontspanknop half in te drukken. De camera voert dan een lichtmeting uit. Daarna kun je aan het instelwiel bovenop draaien om de belichtingscorrectie aan te passen. Je kunt dit terugzien in de zoeker doordat het belichtingsbalkje dan naar links (belichtingscorrectie naar "donker") of naar rechts schuift (belichtingscorrectie naar "lichter" toe).
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

dutchangel schreefCOLONzo he dat lucht op... :lol:
Probeer het eens om te draaien. Van de twee vragen die je stelt (wat is belichtingscompensatie en hoe stel je het in) heb je op de eerste meteen een goed antwoord gekregen. Dat is toch prettig?
Je tweede vraag is technisch van aard en staat beschreven in je handleiding. Daar mag dan toch naar worden verwezen? Scheelt weer overtikwerk. Bovendien schrijf je niet om welke camera het gaat en de instelmethode is voor zover ik weet niet voor iedere camera hetzelfde.
Natuurlijk is het jammer als de gegeven antwoorden niet aan je verwachtingen voldoen, maar dat hoeft niet per se alleen maar aan de antwoorden te liggen, toch?
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

@jeveos: 1000x dank
Hier heb ik tenminste wat aan!!! echt dank :!:

Ik heb idd een jaar lopen worstelen. pas toen ik eea begreep (diafragma en sluitertijden etc) heb ik me voor een cursus via het forum aangemeld. Helaas overvol hahah... maar goed we komen er wel...
ik wilde eerst eea snappen voordat ik dat ging doen (omdat ik niet voor l*l wilde staan...)

dat met dat wieltje draaien ken ik idd. Heb ik gisteren ook geprobeerd en heb ook een foto gemaakt dat volgens m'n lcd scherm -0,2 was, maar als ik dan de exif bekeek stond ie weer op 0
ik heb het gedaan in de m stand f5,6 sluiter is me ff ontschoten...
heb een eos 350d
als er nog meer vermeld moet worden hoor ik het graag...
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ik heb het gedaan in de m stand f5,6 sluiter is me ff ontschoten
:oops: Ik durf het haast niet te zeggen maar:

de eerste regel in de handleiding bij het hoofdstuk "belichtingscompensatie instellen" is bij mij (300D en 30D handleiding): "Draai het programmakeuzewiel naar een willekeurige Creatief gebruik-modus, behalve <M>"

Bij stand <M> zet je de automaat uit. De instelling hoeveel onder/overbelichting de automaat bij de berekening AUTOMATISCH moet meenemen is dus niet van toepassing.
supermm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:34
WoonplaatsCOLON Drenthe
CONTACTCOLON

Ik geloof dat 'Dutchangel' graag een heldere uitleg wil van dit.
Het boekje is naar mijn mening niet altijd duidelijk voor beginners.

Dit forum is toch bedoeld om elkaar verder te helpen.......

Ik heb ook nog niet zoveel kennis om alles te begrijpen en dan ook in een normale bewoording uit te kunnen leggen.

Misshien dat iemand dit eens in 'jip en janneke' taal kan uitleggen.
Canon EOS 350D + Kitlens, Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM en diverse Acc.

www.mmprod.nl
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON
ik heb het gedaan in de m stand f5,6 sluiter is me ff ontschoten
:oops: Ik durf het haast niet te zeggen maar:

de eerste regel in de handleiding bij het hoofdstuk "belichtingscompensatie instellen" is bij mij (300D en 30D handleiding): "Draai het programmakeuzewiel naar een willekeurige Creatief gebruik-modus, behalve <M>"

Bij stand <M> zet je de automaat uit. De instelling hoeveel onder/overbelichting de automaat bij de berekening AUTOMATISCH moet meenemen is dus niet van toepassing.
Hier heb ik wat aan, dank je
ik dacht bij M dat je alles kon instellen dus ook dat ...
dus heb nu wél wat kunnen leren
THANKS :D

Ik ga er mee aan de gang, eea is me al stuk duidelijker geworden
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De belichtingscompensatie is een aanpassing op de automatisch gemeten belichting. Bij M meet je de belichting niet automatisch, dus hoef je ook geen aanpassing te doen. Bij M doe je alles zelf.
scraptime
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 16:13
WoonplaatsCOLON uithoorn
CONTACTCOLON

het is wel jammer dat sommige mensen toch een beetje kleinerend reageren, want zo'n domme vraag is het helemaal niet. Ik doe op dit moment een cursus fotografie en ben er nu pas een beetje uit hoe de belichtings meter werkt. Uit een gebruiksaanwijzing haal je echt niet alles. Het is natuurlijk wel een kwestie van doen. Maar met de juiste aanwijzingen van mede hobby fotografen worden de jip en jannekes toch nog wijzer en daar gaat het hier toch om. ik leer iedergeval veel van dit forum. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar