C. Fn 3 flits sync, achterliggende gedachte?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY

Mensen op straat-fotografie, van zwervers tot winkelende passanten. Van groothoek tot tele?

Peiling eindigt op 05 Sep 2007 15:10

17-40mm
7
28%
24-105mm
12
48%
70-200mm
6
24%
 
Aantal stemmenCOLON 25
I.M.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2007 10:25

Beste forumleden,


Bij deze een vraag over bovengenoemde custom setting.

Wat is nl. de achterliggende gedachte om de sluitertijd te locken op setting 1: 1/250 sec of juist te unlocken op setting 0: automatisch.

Mijn vraag berust op het volgende aan den lijve ondervonden situatie:

In de spot- en de partial metering modes wil de camera de diafragma waarde nogal eens zelf bijstellen. Als ik de camera naar het licht of een licht voorwerp draai, wanneer ik de C. Fn setting nr 3 op automatisch zet, zal de camera de diafragmawaarde namelijk automatisch verkleinen, bijvoorbeeld van f/3.2 naar f/8. Zelf op Av mode!

Wellicht is dit een nogal lastige kwestie om te visualiseren. In de praktijk komt het op het volgende neer:

Ik wil nogal eens portretten met invulflits maken.

De instellingen zijn dan:
Camera 30D
Av mode
f/3.2
C. Fn 3 mode is 0:automatisch
spot metering mode.
Flash compensation -1
Afstand tot subject +/- 3 à 4m.

De compositie bestaat veelal uit veel donkere en lichte partijen. Indien ik m'n camera dan naar lichte partijen draai, dan verandert de diafragma waarde automatisch naar bijvoorbeeld f/8. De diafragmawaarde blijft gehanthaafd indien ik m'n camera op de donkere partijen blijf richten.

Hierdoor verlies ik m'n mooie wazige achtergrond. Dit is makkelijk op te lossen door over te gaan op center weighted average of evaluative metering mode of door zelfs over te gaan op C.Fn. mode 1 1/250 sec De ingestelde diafragma waarde blijft dan wel behouden.

Wellicht is mijn geschetste voorbeeld wel erg specifiek, het is ook eenvoudig te omzeilen, danwel op te lossen.

Echter de vraag wat de achterliggende gedachte is van C.Fn 3 blijft staan, heeft dit iets te maken met studioflitssets? Mijn vermoeden gaat hiernaar uit.


Mvgr.

I.M.

Ps: Reaktie van Canon op mijn cash back verzoek duurde van het indienen op 9 juni 2007 tot tegenbericht op 27 juli 2007. Valt mee toch, ja okë dat was de bevestiging van ontvangst door Canon, nu de verwerking nog.
EOS 30D
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

1/250 is de flits sync tijd. Flitsen met een kortere sluitertijd heeft geen zin omdat de frlitser 1/250 nodig heeft om zijn werk te doen. De camera stelt zich zo in dat je nooit onder de 1/250 komt en dat doet hij dus door het diafragma te knijpen.

C.Fn 3 wordt dus gebruikt om alsnog te flitsen al zou het resultaat niet optimaal zijn (volgens de specs van de flitser)

Als ik mijn flitser gebruik dan schiet ik vrijwel altijd op M omdat de flitser in de andere standen te vaak doet waar ik niet op zit te wachten.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik ben het wel met Onyx eens, ik flits dan ook meestal op M en houd het histogram goed in de gaten.
Verder snap ik niet waarom je spotmeting gebruikt... Dat werkt wel zo precies, dat je moeilijk kan bepalen of de spot wel op het juiste punt zit.

Spotmeting zou ik eerder in een studio gebruiken, om een meer nauwkeurigere meting te krijgen bij gebrek aan een losse licht/flits meter.

En verder snap ik niet wat je met de poll bedoelt en je vraag eronder.
Misschien kan je dat nog even toelichten in je topic.

Straat fotografie zou ik altijd met groothoek doen.. Lekker dicht op de mensen kruipen, dat geeft veel meer betrokkenheid.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

MarkGrob schreefCOLONStraat fotografie zou ik altijd met groothoek doen.. Lekker dicht op de mensen kruipen, dat geeft veel meer betrokkenheid.
Ja of je schikt mensen af en dan draaien ze weg of juist naar de lens. Ik pak liever de tele om misschien bespiedend te schieten.

Ik heb wel eens gelezen dat je pas mensen gaat fotograferen met een groothoek, als je meer ervaring hebt en je jezelf dus bijna onzichtbaar kunt opstellen zonder veraf te staan. Ongeveer een zelfde reactie die ik van een studio fotograaf heb gehoord. Heel dicht op je onderwerp staan moet je durven en het durven moet wel van twee kanten komen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

I.M. schreefCOLONEchter de vraag wat de achterliggende gedachte is van C.Fn 3 blijft staan, heeft dit iets te maken met studioflitssets? Mijn vermoeden gaat hiernaar uit.
Je gebruikt de korte tijd (1/250) wanneer je m.b.v. de flits je onderwerp uit wilt lichten, maar de achtergrond donker wilt houden.
Automatische stand gebruik je als je voor- en achtergrond goed belicht wilt hebben.

Ik heb dit zelf regelmatig gebruikt bij concertfotografie;
1/250 leverde scherpe bevroren foto's op, waarbij de muziekant los kwam van een vrij donkere achtergrond.
Automatisch leverde foto's met bewegingsonscherpte a.g.v. de langere sluitertijd op, samen met een bevroren moment (flits op 2e gordijn). Dit alles tegen een correct belichte achtergrond.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Patrick_S schreefCOLONJe gebruikt de korte tijd (1/250) wanneer je m.b.v. de flits je onderwerp uit wilt lichten, maar de achtergrond donker wilt houden.
Dat is de reden van die instelmogelijkheid. je wilt niet dat de camera onder die sluiterijd gaat zitten dus begrenst je hem met C.Fn3. De camera kan wel snellere tijden aan maar 1/250 is simpelweg de kortstmogelijke sluitertijd waarbij de flitser zijn werk goed kan doen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Onyx schreefCOLONDe camera kan wel snellere tijden aan maar 1/250 is simpelweg de kortstmogelijke sluitertijd waarbij de flitser zijn werk goed kan doen.
Even voor de volledigheid: sneller flitsen is mogelijk indien je flitser high-speed flitsen ondersteunt. De snelste sluitertijd van je camera is dan de beperkende factor. Tevens gaat het enorm ten koste van je richtgetal.
Maar dat valt buiten de vraag van TS, welke specifiek over C.Fn 3 gaat...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
peirz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2007 16:35
CONTACTCOLON

Ik moet toegeven dat ik dit eigenlijk ook niet helemaal snap.

Stel ik neem buiten in volle zon een foto zonder flitser, de tijd gaat naar 1/500.

Nu denk ik, dat worden lelijke schaduwen op het gezicht, dus even bijflitsen. Als ik de flitser opzet dient dat enkel om wat bij te lichten, de foto is al licht genoeg, dus eigenlijk mag dat 1/500e blijven. Misschien zelfs nog korter, want er is nu immers flitslicht bijgekomen. Dus pakweg 1/800 of zo.

Echter, ineens gaat de 30D denken "ha, flitsen" en maakt hij er 1/250 van. Gevolg, foto is 3x overbelicht.

Ik kan begrijpen dat de shutter niet korter dan 1/250e gaat omdat de flitser zoveel tijd nodig heeft om zijn ding te doen. Maar waar kan ik instellen dat het slechts invulflitsen is, en het dus niet nodig is dat alle licht dat de flitser verlaat helemaal opgevangen moet worden ? Dus dat ie op 1/500e blijft en dan maar de "helft" van de flash niet benut, wegens komt te laat.

Of maak ik het helemaal te simplistisch... :\ Ik dacht eerst ook dat CF3 hiervoor dient, maar na wat prutswerk lijkt dat niet veel uit te maken. Maar misschien doe ik het wel fout.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik krijg van flitsen altijd zo'n koppijn. Echt zo'n wetenschap die ik niet beheers.

De redenering van Peirz is precies zoals ik zelf ook redeneer. Maar ik WEET dat het niet zo is, maar waarom? Schiet mij maar in de kerstboom.

Ik wet wel dat wanneer je sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd het tweede gordijn van je sluiter al ni beweging is wanneer de flits nog niet klaar is. Dit resulteert dan in zwarte strepen/bogen door je foto.
Dus dat is een effect wat je kunt krijgen bij een sluitertijd van 1/800
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

peirz schreefCOLONOf maak ik het helemaal te simplistisch... :\ Ik dacht eerst ook dat CF3 hiervoor dient, maar na wat prutswerk lijkt dat niet veel uit te maken. Maar misschien doe ik het wel fout.
De minimale synchronisatietijd (die 1/250) heeft te maken met het mechanisme van de sluiter.

In een spiegelreflex werken we met een spleet- of gordijnsluiter. Dat is een ding dat uit 2 delen bestaat, 2 gordijnen zo je wil (vroeger waren ze echt van textiel, tegenwoordig van metaal). Om nu een foto te maken gaat het eerste gordijn open, er valt licht op de sensor en als het genoeg is gaat het tweede gordijn dicht.

Nu is dat hele proces niet tijdloos. Er moet immers een gordijn op snelheid gebracht worden die vervolgens gedurende enige tijd open aan het gaan is. Dit beperkt de tijd dat de sensor helemaal zichtbaar is aanzienlijk; ongeveer tot die synchronisatietijd (1/250 van een seconde). Om nog snellere sluitersnelheden te realiseren gaat het tweede gordijn al dicht terwijl het eerste nog aan het open gaan is. Zo ontstaat er een spleet waar het licht doorheen valt die "langzaam" over je sensor beweegt.

Als we nu gaan flitsen is de flits veel korter, bijvoorbeeld 1/8000 van een seconde. Daarom moeten de gordijnen wel helemaal open zijn tijdens de flits, anders wordt er nog een stukje afgedekt door een gordijn. Daarom kun je dus niet sneller fotograferen dan 1/250 als je flitst. Natuurlijk geldt dit ook voor het inflitsen!

Om nu een hogere snelheid te realiseren hebben ze bedacht dat het mogelijk moest zijn om de flitser te laten pulsen. Dat begint dan voordat het eerste gordijn in beweging komt en gaat door totdat het tweede gordijn dicht is. Dat kost wel een boel extra vermogen, vandaar dat dit normaliter niet gedaan wordt. Deze methode heet "high speed flash" en je hebt dus een flitser nodig die dit aan kan.

Ik zal straks eens zoeken, moet er namelijk nog ergens een simulatie van hebben.
peirz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2007 16:35
CONTACTCOLON

Dus als ik het goed begrijp, is het probleem eigenlijk dit: een flash is zo sterk, als je die zou laten flitsen zonder dat het gordijn helemaal openstaat, krijg je een duidelijk minder goed belichte cirkel aan de rand, of relatief donkere strepen, alnaargelang de vorm van zo'n gordijn. Dus laten ze het gewoon maar helemaal niet toe, om te vermijden dat de helft van je onderwerp bijgelicht is en de andere helft niet.

Wel spijtig :)

In elk geval bedankt voor je verduidelijking!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

@peirz: dat klopt dus...

Oke, ik had beloofd nog wat animaties ter verduidelijking toe te voegen. 't Was even zoeken, maar ik heb ze gevonden (hopelijk doen de animated GIF's het). Ze zijn misschien wel wat groot...

Anyway, allereerst een foto met lange sluitertijd (langer dan de flits synchronisatie tijd, bijvoorbeeld 1/60 seconde), zonder flits. Het eerste gordijn gaat open, de sensor wordt enige tijd belicht en daarna gaat het tweede gordijn dicht:
Afbeelding

Als de sluitertijd korter dan de synchronisatietijd wordt (bijv. 1/1000), gaat het tweede gordijn al dicht terwijl de eerste nog onderweg is. Er ontstaat dan een spleet waar het licht doorheen valt:
Afbeelding

Als we nu gaan flitsen met een sluitertijd langer dan de synchronisatie tijd, dan gaat het goed. De belichting wordt bepaald door de flitser...
Afbeelding

Maken we de fout de sluitertijd sneller te nemen dan de synchronisatietijd, dan wordt tijdens de flits niet de hele sensor belicht:
Afbeelding

Je flitser maakt wel veel licht, maar staat relatief dicht op het onderwerp. En aangezien licht kwadratisch afvalt t.o.v. de afstand neemt het flitslicht snel af op grotere afstanden. Dat resulteert vaak in van die typische geflitste fotos waar het onderwerp correct belicht is maar de achtergrond helemaal wegvalt. Soms is dat de bedoeling, soms ook niet.

Als je de sluiter veel langer open laat, dan komt er zo veel omgevingslicht binnen dat de opname mede bepaald wordt door het beschikbare licht. Dit wordt vaak gebruikt om nog detail in de achtergrond te houden in een geflitste foto; de methode wordt vaak aangeduid met de term "dragging the shutter" of "slow sync".

Met de custom function #3 zet je de sluitertijd vast op de minimale synchronisatietijd. Dan heb je dus het omgekeerde: vrijwel geen invloed meer van het omgevingslicht, hetgeen resulteert in een relatief donkere achtergrond (die wordt immers niet meebelicht door de flitser!).

Een aardige zijstap van dit verhaal is eens te kijken naar het werk van Rineke Dijkstra. Zij maakt veel gebruik van flitsers om het onderwerp los te weken van de achtergrond. Daartoe meet je de hoeveelheid omgevingslicht en gaat daar dan in manual mode een hele stop onder zitten. Je flitser stel je ook af op die hele stop onder de gemeten waarde. De helft van het licht wordt dan bepaald door het omgevingslicht, de andere helft door de flitser. Deze techniek wordt ook wel "knijpen" genoemd. Een beetje extreem voorbeeldje (beetje overbelicht... het blijft lastig, zo'n trouwjurk!):
Afbeelding
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
peirz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2007 16:35
CONTACTCOLON

Fantastische uitleg, ten zeerste bedankt !!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar