Tussenringen + 50mm F1.8 II; weinig scherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb sinds kort bovenstaande zaken in mijn bezit, ik oefen waar ik kan om mogelijkheden en onmogelijkheden te leren kennen, en nu is mij al een aantal maal opgevallen dat wanneer ik de 50mm F1.8 II combineer met 3 ringen, er een dunne horizontale streep in het beeld ontstaat die scherp is, en de rest is 'blurrig'. Het naar voren en achteren bewegen beïnvloedt slechts op welke hoogte de horizontale streep zich bevindt..
Klopt dit? Hoort dit zo? Doe ik iets fout?

(Ik heb me al rot gezocht op het forum om niet wéér dezelfde vraag te stellen, maar kon niet direct vinden wat ik zocht. Ik ken het antwoord dan ook niet :wink: )

Een respons zou ik erg waarderen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Plaats een voorbeeld, dat praat makkelijker :wink:
(Klik op "FAQ" helemaal bovenaan om te zien hoe dat moet.)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88007[/img]


Dit is een voorbeeldje, waarin ik slechts(!) oefen met de (on)mogelijkheden van de apparatuur in mijn handen. Ik vind het effect van dit dunne streepje echter vreemd overkomen.

Indien dit 'hoort te zijn', hoe ga je hier dan mee om?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij macro's is de scherptediepte (het gebied waar iets scherp is) in principe heel erg klein.
Wel is het afhankelijk van het gebruikte diafragma, hoe groter het f-getal, hoe groter de scherptediepte.

Ik zie dat je f/6,3 bij 1/250s hebt gebruikt.
Probeer eens f/16 en 1/60s.

Een aardige manier om met de scherptediepte te spelen is het maken van opnamen bij verschillende diafragma's van een boutje (M3 of groter).
De spoed van de schroefdraad is bekend http://www.gewinde-normen.de/en/iso-coarse-thread.html (spoed = pitch) en op die manier krijg je een beter idee van de invloed van het diafragma op de scherptediepte.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Dit hoort inderdaad zo.
Bij gebruik van de tussenringen is de scherptediepte, in jouw geval dat dunne horizontale scherpe streepje, zeer beperkt en vooral bij het gebruik van alle drie de ringen.
Maar door een kleiner diafragma te kiezen (indien nodig de iso iets omhoog) wordt de scherptediepte wel groter maar het blijft altijd maar een heel klein gedeelte van de foto....als je dat bedoeld. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nou, bedankt voor de tips (en geruststelling!)
Ik probeer thuis te geraken in de terminologie, en de praktische resultaten die daarbij passen, en dan zijn sessies met boutjes inderdaad geen gek idee.
Dus je zou het horizontale streepje iets op kunnen rekken? Ik ga het proberen! Bedankt!
... Spiegel-Werk ...
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

En wat betreft hoe je er mee om moet gaan moge duidelijk zijn dat het belangrijkste gedeelte van je foto (Denk aan ogen van een insect) scherp moet zijn. De rest mag best onscherp.

Een onscherpe achtergrond is vaak mooi en een onscherpe voorgrond iets minder. En verder is het een kwestie van spelen..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Hou inderdaad rekening dat je met lage F-getallen inderdaad zo'n streepje krijgt en dus weinig scherp is.

Probeer natuurlijk lekkere hogere F-getallen te nemen om zoveel mogelijk scherp te krijgen... of course sluitertijd in de gaten houdend.

Vooral met 3 ringen tegelijk is de scherptediepte ERG weinig...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Fijn, al die commentaren!
Zo leer ik stukje bij beetje verschillende verschijnselen te herkennen en toepassen of vermijden. :roll:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

(Extern) flitsen wil ook altijd wel helpen met een 50mm en de tussenringen.
Zo heb je iets meer licht en kan je dus flexibeler werken met je diafragma zonder gelijk je ISO te zetten op ruis (as in hoog ;)).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar