Voor welke body zouden jullie gaan?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

5D of 5D mkII?

5D
16
23%
5D mkII
38
54%
Geen van beide, want...
17
24%
 
Aantal stemmenCOLON 71
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Voor dat geld is de 5D niet zo gek. Al zou het maar als pverbrugging zijn naar een MKII. Zoveel kan je er niet meer op verliezen. Al weet je nooit wat de prijzen gaan doen de aankomende tijd.

Maar ik wil nog wel steeds de MKII :lol:

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Daarom ga ik toch eerst met de 5D oefenen, dat is niet zo'n heel groot bedrag, en van het voorjaar kijken we wel weer of de MKII goedkoper geworden is :P

En wie weet zeg ik wel, voor alleen macro voldoet hij me prima :wink:
Heb al een 1D mkIII, dus dat is en blijft de hoofdcam....
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Lang leve marktplaats :? Heb ik m een mail gestuurd dat ik van t weekend deze body op wil komen halen, krijg ik de reactie er morgen al een andere koper komt :cry:
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

JoCa schreefCOLONLang leve marktplaats :? Heb ik m een mail gestuurd dat ik van t weekend deze body op wil komen halen, krijg ik de reactie er morgen al een andere koper komt :cry:
Ja dat ben ik :lol: :lol: :lol: :lol:











Geintje :twisted:
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

:P Ach ja Sunnyboy, tis niet anders, maar ik kan wel tegen een geintje hoor :wink:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ja das het nadeel van Marktplaats...
Snel reageren (bellen!) heeft soms ook geen zin.

Gewoon verder zoeken! Of verder sparen voor een MKII... ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Idd BasZ, er zit niks anders op :P
Facey
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2008 07:05
WoonplaatsCOLON Hilversum
CONTACTCOLON

Ik heb eerlijk gezegd niet alle posts gelezen, maar dan krijg je dus ook een "onbevangen" antwoord van me:

Ik zou zeker voor de 5D mkII gaan (heb hem zelf ook) als je macro met FF wilt schieten. Verschil tussen crop en FF is niet zo groot dat je daarom maar Full Frame moet laten schieten. Sterker nog, ze zijn allebei behept met een te korte DOF (voor macro dan) in veel gevallen. Daarom gebruik ik zelf het volgende:

5d2 + macrokopop statief + focus stacking software (Helicon Focus)

5d2 geeft je 21 mp en dus veel cropruimte.
Macrokop geeft je de mogelijkheid om per 10e mm je focusvlak te bepalen.
Stack software geeft je de mogelijkheid om alle foto's (met dus een verlopend focusvlak) tot 1 foto samen te voegen met een grote scherptediepte.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Een toename van bijna 100% qua pixels (5D --> 5DMKII) geeft een toename van circa 58% qua resolutie...
Dus stel, ik crop een 5DMKII foto naar het aantal pixels van een 5DMKI, dan heb ik minder details in die foto.
Aangezien resolutie testen normaliter gemaakt worden met objectieven welke hoge MTF waardes hebben, welke gediafragmeerd worden naar de best presterende diafragma waardes, dan zou het praktijk verschil (minder presterend objectief welke niet of nauwelijks geknepen wordt) nog weleens heel anders kunnen zijn :!:
De 5D-MKII kopen tbv het croppen is misschien niet de juiste gedachte...
Facey
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2008 07:05
WoonplaatsCOLON Hilversum
CONTACTCOLON

Wat je hier precies bedoelt weet ik zo niet, want de 5d1 en 5d2 zijn beiden 35mm bodies. Wat in ieder geval wel zo is, is dat de 5d2, gecropt naar 1,6 formaat, dezelfde resolutie heeft als een 30D. Dat lijkt me een alleszins acceptabele resolutie.
JosStover
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2008 14:42
CONTACTCOLON

Want ik ben nu eenmaal een Nikonfreak. Maar alle gekheid op een stokje. Als ik een Canon zou kopen, dan koos ik voor de 5D Mk2. Hoewel ik een poging zou doen om te bedingen dat ze die stomme filmfunctie eraf halen. Filmen met een DSLR, bah... 8)
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

JosStrover, ik heb er precies de zelfde gedachten over als wat jij heb, vind t ook maar een vreemde bedoeling om met een dslr te filmen :?
Mja dat zit er nu eenmaal op, maar ik ga er absoluut geen gebruik van maken...

Maar de ruis die beter is bij de mkII dan bij de MKI heeft me nu toch wel definitief de doorslag gegeven....
Ik spaar door voor de mkII, en ga niet meer verder zoeken naar de mkI...


:wink:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Filmfunctie is voor reporters "on the go" erg belangrijk.
De 5D wordt door die mensen veel gebruikt omdat het een mooie kleine, goede kwaliteit afleverende camera is!

Ik vind het een mooie functie die ik soms nog wel eens gebruik!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Facey, er is een verschil tussen resolutie en megapixels... Resolutie wordt mede bepaald door het objectief en het AA filter. Een 1Ds-MKIII met 21 megapixels heeft volgens DPreview een gemeten resolutie van 2700/2700 LWPH. Een 5D MKI met 12 megapixels heeft volgens DPreview een gemeten resolutie van 2000/2400 LWPH.

Maw, als je een foto (gemaakt met de 5DII) gaat croppen naar een gelijk aantal megapixels van de 5DI, dan heeft heeft de foto van de 5DII een lagere resolutie=minder details.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLON... heeft volgens DPreview een gemeten resolutie van 2700/2700 LWPH.
De methode om aan een camera-objectief combinatie te meten is op zijn minst aanvechtbaar, zeker als die resultaten worden gebruikt om camera's met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat het hanteren van het aantal pixels als maat voor een resolutie net zo betrouwbaar is.
En wel zo makkelijk :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Misschien wel.

Anderzijds, het AA filter speelt een belangrijke rol. En de AA filters die Canon toepast zijn in de loop der jaren weldegelijk sterker geworden, resulterend in een verlies aan details.
Nu wordt dit verlies aan details in dit geval ruimschoots gecompenseert door de toename in megapixels. Maar als je een camera koopt met veel megapixels met als achterliggende gedachte dat je straffeloos kunt croppen, dan is het toch wel iets om te overwegen :wink:

Edit. Eigenlijk is alleen het kijken naar megapixels iets wat wij toch juist zo verafschuwen? Die megapixels moeten ergens toe leiden. Anders kun je net zo goed een telefoon kopen met 8 megapixels en een hele echte Zeiss lens. Kun je je EOS 1D-MKIIN wel wegdoen :wink:

Het zou best interessant zijn om eens dieper in deze fenomenen (pixels, sensorformaat, mtf waardes objectieven, AA filters etc. etc.) te duiken.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

SanderL schreefCOLON

Het zou best interessant zijn om eens dieper in deze fenomenen (pixels, sensorformaat, mtf waardes objectieven, AA filters etc. etc.) te duiken.
Idd, dat is wel leerzaam en interessant, ja :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar