tips voor autosportfotografie: wie helpt mij op weg? UPDATE

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Komend weekend ga ik weer eens met vrienden naar de Nurburgring, waar de ADAC West-Falen Trophy wordt gereden. Daarnaast is er ook voldoende tijd om gebruik te maken van de Touristfahrten, oftewel: lekker zelf rijden.

Dit keer wil ik niet alleen gaan om te rijden, maar ook om eens flink te oefenen met het fotograferen langs de baan. Alleen heb ik daar nog totaal geen ervaring mee. Aan de diverse schitterende foto's te zien die ik af en toe langs zie komen, is die ervaring hier op het forum echter ruimschoots aanwezig.

Vandaar mijn vraag: hebben jullie tips, trucs en technieken voor me? Wat is handig en wat juist absoluut niet? 't Is een erg brede vraag, maar hopelijk hebben jullie toch praktische tips voor me. Ben oa van plan om eens te oefenen met panning-foto's. Heb daar al veel mooie resultaten van gezien!

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden! Mocht hetr resultaat de moeite waard zijn, durf ik het misschien wel aan om iets in de testcase te gooien... :wink:

Groet, Marco
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 26 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als je wil oefenen met pannen kan je beter van de week nog een tijdje langs de weg gaan zitten om daar te kijken wat er haalbaar is met jouw apparatuur/stille hand ;)
Een makkelijk ezelsbruggetje is snelheid x 2 = sluitertijd als basis pakken, dus als de auto's 50km/h rijden gebruik je 1/100e.
Zodra je dat scherp krijgt kan je de sluitertijd wat laten zakken(of nog kortere sluitertijd gebruiken als je het niet scherp krijgt :P)
En uiteraard je pola filter niet vergeten om te voorkomen dat je diafragma enorm zal worden geknepen met pannen en om de spiegelingen uit de auto weg te halen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

uuhh.. mocht je het niet weten, zou kunnen als je nieuw bent in deze tak tenslotte, pannen is het meetrekken van je camera om de auto scherp en al het andere vaag in beeld te krijgen. Om zo de snelheid te benadrukken. Maar dit kunstje zou ik idd ook vooraf ff uitproberen om te wennen en niet pas op de dag zelf....!
Afhankelijk van snelheid waarmee de auto;s voorbij komen is het dan ff spelen met de sluitertijd om toch ook nog draaiende wielen op je plaatje te krijgen. Autofocus op AI servo zetten... En maak steeds een serie van enkele opnames, grootste kans op een echt scherp plaatje.

Wil je de auto onder een hoek op een vast punt vastleggen kun je het beste je AF uitzetten en vooraf op de gewenste plek scherpstellen.
Sluitertijden moet je dan al gauw op 1/400 zetten of hoger. Tenzij ze min of meer recht op je afkomen, dan kan de AI servo het vaak prima bijhouden met scherpstellen.

Iso hoog genoeg, desnoods de veilige kant kiezen en op automatisch zetten...
Maar de sportstand zijn werk laten doen levert meestal ook al leuke plaatjes op hoor...! :lol: :wink:

Veel plezier in ieder geval!
:D :D
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Gebruik je 55-250 lens met IS, dat is makkelijk met meetrekken.

De tips die ik meekreeg was dat ik goed moest opletten op de achtergrond die nogal druk was en probeer verschillende plekken langs de baan om geen saaie (allemaal dezelfde foto's) serie te krijgen.

Dat ging om dit topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 90&t=85409

En dit topic vond ik ook erg nuttig:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=83741
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank voor jullie snelle reacties!

@ WireWess: handig ezelsbruggetje, die ga ik onthouden en proberen toe te passen. Ik heb momenteel nog geen CP-filter (wel van plan te kopen). Maar werkt dat wel goed in combinatie met mijn EF-S 55-250 mm objectief, die ik waarschijnlijk het meest zal gebruiken? Die heeft een draaiend frontelement, en als ik het goed begrepen heb moet een CP-filter “op de zon gericht” worden. Da’s dan niet handig lijkt mij.

@ Frank64: Dat zijn praktische tips. Ik wist wel wat pannen is, maar niet hoe ik daarmee de beste foto’s kan realiseren. Je hebt me weer een stukje op weg geholpen denk ik. En de sportstand ga ik sowieso ook gebruiken, dan heb ik een grotere kans op goeie foto’s :wink: Maar ik wil mijn camera leren kennen, en wil dus niet alleen de voorgeprogrammeerde standen gebruiken.

@ Mitchell1986: zeker het laatste topic geeft goede adviezen! Dank!

@ Jeroen: jouw site ga ik eens helemaal doorspitten, ziet er goed uit! Top!

Conclusie: eigenlijk moet ik dus vandaag of morgen nog even ergens langs de weg gaan staan om te oefenen. En dan maar hopen dat er niet teveel mensen boos stoppen omdat ze denken dat ik sta te laseren… :shock:

Ik heb nu al een mooie basis, maar meer reacties zijn altijd welkom!

Grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

CP-filter richt je niet recht op de zon, maar het liefst op een hoek van 90 graden gebruiken ten opzichte van de zon.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONConclusie: eigenlijk moet ik dus vandaag of morgen nog even ergens langs de weg gaan staan om te oefenen. En dan maar hopen dat er niet teveel mensen boos stoppen omdat ze denken dat ik sta te laseren… :shock:

Zolang je niet in een politieuniform gaat staan komt dat goed ;) Maar inderdaad, gewoon langs de weg gaan stan. Zoek een mooi stk op met een rustige achtergrond en probeer eens uit welke afstanden goed werken en met welke lenzen etc.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Apple schreefCOLONCP-filter richt je niet recht op de zon, maar het liefst op een hoek van 90 graden gebruiken ten opzichte van de zon.
Ja, dat bedoel ik. Maar dat werkt dus niet lekker met een zoomlens waarbij het frontelement roteert...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, afgelopen weekend ruim 500 foto's gemaakt, met in mijn achterhoofd jullie tips. Ik had geen gelegenheid gehad om te oefenen met panning, dus ik ben bang dat ik van de 500 foto's er 490 weg zal gooien... maar goed, dan was het in ieder geval een goeie oefening. Mocht er iets tussen zitten waar ik wel blij mee ben, zal ik het hier posten!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON
Apple schreefCOLONCP-filter richt je niet recht op de zon, maar het liefst op een hoek van 90 graden gebruiken ten opzichte van de zon.
Ja, dat bedoel ik. Maar dat werkt dus niet lekker met een zoomlens waarbij het frontelement roteert...
Daarom kun je beter een grijsfilter gebruiken!
"When i get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson.
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONZo, afgelopen weekend ruim 500 foto's gemaakt, met in mijn achterhoofd jullie tips. Ik had geen gelegenheid gehad om te oefenen met panning, dus ik ben bang dat ik van de 500 foto's er 490 weg zal gooien... maar goed, dan was het in ieder geval een goeie oefening. Mocht er iets tussen zitten waar ik wel blij mee ben, zal ik het hier posten!

dit verbeterd gaandeweg echt wel hoor..
ik denk dat ik op een jaartje wel een 5-6000 panning foto's heb geschoten langs diverse circuits.....

en geloof me, er kan een hoop de kliko in als ik weer gespeeld heb op standje 1/20 of 1/30e bij auto's die met 200+ langs komen.

belangrijk is iig stand tv van je camera te gebruiken, en dan inderdaad eens beginnen met 1/100 - 1/200 al gelang wat je het fijnste vind.

hoe beter je gewend bent, hoe lager je kan gaan kwa sluitertijd.
voorbeeldje:

150-175kmh auto, 200mm, iso 100 en 1/60e sluitertijd:
Afbeelding

in ieder geval veel oefenen. het gaat echt niet in 1 keer goed ;)
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk, dat is een mooi voorbeeld! Ik ben lekker begonnen met pannen op 1/250, daarna een beetje gezakt, tot hooguit 1/60. Zodra ik tijd heb ga ik alle foto's doorlopen, en ben benieuwd of er iets bij zit wat leuk gelukt is. En zo ja, dan zal dat vast niet de serie op 1/60 zijn... :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb uit die honderden foto´s een snelle kleine selectie gemaakt. Als je de foto´s op je beeldscherm bekijkt, ziet het er toch ineens stukken minder scherp uit dan op je camera... :(

Ondanks dat de foto´s eigenlijk niet goed genoeg zijn om te showen, laat ik er toch een paar zien. Ik had het nu eenmaal beloofd... en wie weet hebben jullie nog wel concrete tips voor me!

foto 1:
Afbeelding
net een kart by Marco Eos550D, on Flickr

foto 2:
Afbeelding
klassieke BMW by Marco Eos550D, on Flickr

foto 3:
Afbeelding
klassieke Alfa Romeo by Marco Eos550D, on Flickr

foto 4:
Afbeelding
Porsche 911 in het donker by Marco Eos550D, on Flickr

foto 5:
Afbeelding
Volkswagen by Marco Eos550D, on Flickr

foto 6:
Afbeelding
Alfa Romeo by Marco Eos550D, on Flickr

Bedank voor het kijken en het eventuele reageren!

Groet, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Afgezien van nummertje 4 die een beetje te donker is, zijn het toch prima platen? Ik vind ze iig voldoende scherp hoor!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mijn inziens ook helemaal niet slecht voor een 1e keer hoor!
Zeker aangezien er zo te zien niet al te veel licht beschikbaar was, maakt het een stuk lastiger.

Overigens, op 1 na staan de auto's allemaal erg centraal. Dat is natuurlijk heel veilig, maar min of meer "not done" binnen de autosport.

Zou van de mooiste plaatjes eens een uitsnede maken met de 1/3 regel in het achterhoofd...
je zult zien dat het de plaatjes veel spannender maakt en een stuk prettiger om naar te kijken...
Kleine moeite, groot plezier!

Maar al met al, goed genoeg om ermee verder te gaan, wordt alleen nog maar beter!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank voor de reacties! Er was heel wisselend licht: af en toe hele felle, scherpe zon (zie foto hieronder), afgewisseld met donkere bewolkte perioden. Dat zie je terug in de foto's.

Ik heb inderdaad ook geprobeerd om te spelen met de compositie, om zodoende de auto's niet allemaal centraal te krijgen. Helaas waren dat ook de foto's die het snelst mislukten... :wink: Vandaar dat ik nu alleen deze heb geplaatst.

Binnenkort krijg ik Photoshop en ga ik ook eens spelen met nabewerking. Ik heb in ieder geval de smaak te pakken!

Afbeelding
Zonnig! by Marco Eos550D, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En dat "binnenkort" uit mijn vorige post was dus gisteravond al. Heb even met Photoshop zitten spelen en twee foto's uit mijn startpost bewerkt. De bewerkte versie staat hieronder (en inderdaad Frank, een uitsnede maken geeft een totaal ander beeld)! Dank voor de tip!

Alfa:
Afbeelding
Alfa Romeo (bewerkt) by Marco Eos550D, on Flickr

Porsche:
Afbeelding
Porsche 911 in het donker (bewerkt) by Marco Eos550D, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kijk kijk...
Die Porsche komt zo al een stuk beter uit de verf (of vanaf het scherm..?) toch??!

De Alfa staat voor mij nog iets te centraal.
Ik zou hem meer onderin zetten, of juist meer naar boven zodat de reclame wegvalt.
Dan kijkt het iets rustiger.
Gewoon lekker spelen met verschillende uitsnedes. Tot je de jouw meest aansprekende gevonden hebt.
Das één van de voordelen van digitaal! Zoals al gezegd, vooral blijven oefenen en spelen..!!
Op een gegeven moment maak je echt al langs de baan prima platen!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je hebt iig lekker kunnen oefenen met pannen, maar al je foto's zijn te donker(kijk de histogram maar na ;))
In PS even de levels verschuiven en een simpele s-curve, dan knappen ze wel aardig op :)
In je bewerking valt de tekst op het voorscherm van Alfa helemaal weg??
Je weet niet wat je niet weet ! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar