Lands Kampioenschappen Zaal Hockey

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Zaterdag ga ik met de hockey heren van HC Ares H2 (zaal) mee om die dag te fotograferen. Ze spelen de laatste ronde van de Lands Kampioenschappen voor reserve teams. Nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig hoe daar het licht is en of dat allemaal nog een beetje te doen is, iemand die ervaring heeft in deze hal? Mijn eerste echte uitdaging om een sportevenement te fotograferen.

Het wordt alles uit de kast halen :) Ben al tijden de sporttopics aan het volgens, maar dat zijn voornamelijk de voetbal/buiten gerelateerde sporten. Iemand nog tips waar ik rekening mee moet gaan houden?

Ik zal niet kunnen flitsen (is een aanname) dus zal waarschijnlijk veel op F2.8 moeten schieten? Ik fotografeer normaal erg veel op Av, maar zal hier op Tv denk ik moeten? 1/640, 1/800 en dan auto ISO? Of toch de M en kiezen voor standaard F 2.8 1/800 (o.i.d. snel) en ISO auto? Ach, het zal wel uitproberen zijn, maar ben wel benieuwd of ik er een beetje mooie platen uit kan halen.

Gear:
Camera(s): Canon 5d MKII, Canon 50D (misschien neem ik alleen de 5d MKII mee)
Objectieven: 16-35 F2.8 L IS, 70-200 F2.8 L IS USM II, 50mm 1.8 (de 'plastic fantastic' die ik eigenlijk erg weinig gebruik, maar misschien dat iemand mij kan overtuigen om hem toch eens uit de tas te halen).

Statief meenemen? Ik heb een 3-poot en een 1-poot.

Bij goed resultaat (van de foto's uiteraard) zal ik ze ook in dit topic plaatsen. Bij slecht misschien ook wel ter lering-ende-vermaak ;)

[edit]kleine typo's aangepast.[/edit]
Laatst gewijzigd door 1 op EoneX, in totaal 27 keer gewijzigd.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met hockey. Zelf doe ik voornamelijk turnen.

Uit mijn ervaring zou ik zeggen neem mee:
- 1 poots statief (heb er zelf helaas nog geen, maar bij turnen wellicht ook niet superhandig. Hockeyers blijven vaak met twee benen op de grond, dus hoogte hoeft weinig te varieren?)
- camera die hoogste ISO kan. Zelf heb ik de 50D en gaat 1600 nog net, maar ik zou liever hoger willen. Ken de 5d MKII niet.
- 70-200 op die camera zetten. Je staat toch langs de lijn.
- F2.8 is wel erg laag, ik probeer zelf altijd toch de 3.2 a 3.5 te halen omdat de kans op scherpe beelden dan toch vele malen groter is is de ervaring. Maar 2.8 ben ik ook wel eens genoodzaakt te gebruiken hoor en moet kunnen.

(zie bv: http://www.flickr.com/photos/lennartros ... 284167307/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ben benieuwd verder naar de foto's/

SUCCES
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Dank, succes zal ik vast nodig hebben, maar de heren hockey-ers zeker.
Met de 5d MKII zou ik toch zeker tot ISO 3200 moeten kunnen. En ik wil zeker onder de 1/400 blijven, het is namelijk een rete-snel spelletje dat zaal hockey.
Als ik dan kijk naar het diafragma is het verschil tussen 2.8 en 3.2 als volgt:
70 mm, 2.8 - 10 meter: 3.54 m (moet toch genoeg zijn?), met 3.2 krijg ik er 50 cm bij.
Komen ze dichter bij tot 5 meter is de DOF 0.86m . Dat wordt al wat kritischer. Met 3.2 krijg ik er 11 cm bij.
100 mm, 2.8 - 10 meter: 1.69 m. Dat is een grote stap en zo uit focus...Maar 3.2 levert maat 20 cm 'winst'
Komen ze dichterbij tot 5 meter is het op 2.8 nog maar 42 cm en 3.2 levert dan maar 5 cm 'winst'
200 mm, 2.8 - 10 meter: 0.42 m...hier gaat het dus al erg krap worden...

Met de 50D, die als voordeel heeft dat hij meer fps kan, maar als nadeel een lagere max ISO heeft, wordt de DOF alleen maar kleiner, FF vs. Crop.

Maar ga zeker ook even op 3.2/3.5 checken.

Het wordt dus goed anticiperen. Ga de twee wedstrijden die gespeeld worden voordat 'onze jongens' aan de beurt zijn daar maar mooi voor gebruiken.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Als je het zo bekijkt moet 2.8 lukken. Bij turnen sta ik dan vaak toch weer iets dichterbij en is de ervaring dat 2.8 net aan te weinig is. Vaak wil je iig de ogen scherp en dan kan 10 cm extra net helpen zeg maar. en 5 op 42 is toch ruim 10%. Het is maar hoe je het bekijkt

Maar lekker doorschieten en thuis kijken naar het resultaat werkt ook goed. Zeker om ervaring op te doen.

die fps was ook de reden dat ik voor de 50D ging, echter blijkt dat ik vaak toch 'losse' afdrukken maak.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zaalsporten



In Nederland zijn zaalsporten vrij populair, met name handbal, volleybal, zaalvoetbal & korfbal zijn hierbij favoriet. Daarnaast zijn er nog diverse andere sporten zoals badminton, squash, tennis, basketbal etc. Wat betreft zaalsporten richten we de pijlen in dit geval op handbal en volleybal echter zal het voor de andere sporten niet heel veel anders zijn.

De meeste sporthallen zijn redelijk verouderd en zeker niet voorzien van goed licht.



In diverse gevallen is er ook nog een mooie (not) glimmende vloer aanwezig. In sommige gevallen is de vloer blauw, dit geeft een klein beetje lichtvoordeel. Ik heb ook wel meegemaakt dat er een blauwe vloer gelegd werd over de bestaande vloer als er belangrijke TV opnames worden gemaakt.

Het spelletje

Een handbal wedstrijd duurt 2 x 30 minuten en er wordt soms nog een soort time out aangevraagd en dan wordt de tijd even stopgezet.

Handbal is een sport die vol met aktie en snelheid zit, het spel gaat constant op en neer, zodra er gescoord is gaat de tegenpartij alweer in de aanval. Het gaat er hierbij vaak heftig aan toe en de aanvallers wurmen zich om, over, tussen de verdedig door en vragen dus een hoop van de autofocus en de alertheid van de fotograaf.

Techniek
In principe is het mogelijk om met bijna elke DSLR camera foto’s te maken bij handbal. Omdat de lichtsituatie vaak bedroevend is en er toch sprake is van een snel bewegende sport kom je helaas al snel tot de conclusie dat een hoog iso bereik noodzakelijk is en dat een lichtsterk stukje glas ook erg prettig kan zijn.

Op gebied van de camera kom je al vrij snel vooruit. Ook hier geld, net als bij 99% van de sport, dat de snelheid van je camera van belang is. Burst is nog niet eens het belangrijkste, maar wel autofocus.
Een camera met een AF-sensor met F/2.8 sensoren erin scheelt bij gebruik van F/2.8 lenzen. Ook bij F/4.0 lenzen zijn ze nog iets rapper dan camera’s waarvan de scherpstelpunten op F/5.6 zijn
afgeregeld. Aangezien de handballers het grootste gedeelte van de tijd bewegen, selecteer je het middelste scherpstelpunt in combinatie met AI-servo. Je camera blijft dan continu scherpstellen als je de ontspanknop half indrukt en je hoeft de actie dus alleen maar in het midden van je zoeker te houden.



(Ja, dat is al bijna alles). Er zijn mensen die liever een automatische punten selectie gebruiken maar dat is iets wat je zelf moet uit proberen en is ook sterk van je camera afhankelijk ivm eerder genoemde kruisgevoelige scherpstelpunten.
Je kunt bij handbal aardig dichtbij komen echter zie ik eigenlijk alle fotografen naast het doel staan.

Zelf gebruik ik een 70-200mm op een 1,3 en 1,6 crop camera en kan hier goed mee werken, langere brandpunten zijn niet nodig een standaard zoomlens zou ook kunnen mits het bereik maar minimaal 70mm is. (anders zul je redelijk moeten croppen). Met dit brandpunt kun je de meeste aktie vastleggen want die is toch vaak in het vak voor het doel.

Mogelijke opties voor glas zou kunnen zijn:
- 24-70mm F2,8 USM
- 70-200mm F2,8 USM al of niet voorzien van IS
- 50mm 1.4 USM
- 85mm 1.8 USM
Ook ander glas is mogelijk, echter iedere stop minder zal ten koste gaan van de AF snelheid en ook zal de iso wat verder omhoog moeten, maar niets is onmogelijk.

Een statief is niet handig daar je dicht op het spel zit, en ik heb ook niet het idee dat veel mensen het wel gebruiken. IS kan een toevoeging zijn echter denk ik dat het ook zonder prima kan.



2 Composities

Over het algemeen neemt de fotograaf een positie in naast een kant van het doel aan de achterlijn, links of rechts is naar eigen keus, dit hangt mede af van de hoeveelheid fotografen en de ruimte om te staan.



Zorg er voor dat je niet te dicht bij het doel staat maar houd een paar meter tussen het doel en de plaats waar je staat, hiermee beperk je de kans op eigen blessures als de bal naast gaat.



Er lopen ook twee scheidsrechters in het veld en die werken kruislings van elkaar, dit houd in dat er altijd eentje mee komt naar het doel van de partij die aangevallen wordt, de andere blijft dan schuin tegenover op de middellijn staan. Je moet er wel rekening mee houden dat de scheidsrechter op de doellijn irritant heen en weer loopt voor je snufferd. Er zijn scheidsrechters die voor rede vatbaar zijn en hier rekening mee houden, echter niet allemaal. Zorg dat je een zonnekap op je lens zet (ter bescherming) en haal je flitser er af indien die
er nog op zit. (anders heb je kans dat hij er vanzelf een keer afligt). Probeer ook eens te wisselen van standpunt door eens door de knieen te gaan en switch eens van links naar rechts. Afhankelijk van de zaal ga ik meestal aan de kant waar geen publiek ziet staan zodat je richting het publiek schiet, dit maakt het beeld wat interessanter dan een bakstenenmuur of reclame wand.



Probeer het spelletje te snappen, als je wat vaker geweest bent ga je het spel vanzelf beter snappen, je kunt dan een beetje voorspellen wat het verloop gaat zijn en je zult ook meer momenten pakken,
in het begin gaat het allemaal wel erg snel. Richt je camera ook eens op het publiek, die gaan over het algemeen door het dolle heen en proberen overal herrie uit te krijgen waar ze maar kunnen, dit is leuk
voor wat sfeerbeelden en je hebt hier tijd voor als er even een dood moment in het spel zit bijv. Tijdens een time out of blessure behandeling.

Close up beelden of beelden waar goed emotie uit spreekt kan ook zeker een interessant plaatje op leveren, bijv. het behalen van de winst of nog beter de titel, of juist de teleurstelling of course.



Alleen voor de keeper, geeft aan dat er ook een keeper mee doet en dat deze zich ook zo groot mogelijk probeert te maken om een doelpunt te voorkomen, terwijl de aanvaller zich opmaakt voor een vernietigend schot.



Do's en dont’s

Do’s
- Schiet veel plaatjes, zorg voor een volle accu(s), genoeg kaartjes. - Gedraag je hoffelijk je bent immers te gast
- Leer van jezelf, kijk je beelden een aantal keer terug en kijk ook eens hoe anderen het doen.
- Neem oordopjes mee als je niet tegen herrie kan, het dak gaat er vaak af en dat zal je weten ook.
- Bereid je goed voor en zorg dat je op de hoogte bent van het belang van de wedstrijd, je kan hier dan op inspelen met het maken van je foto’s, uiteraard afhankelijk van je bedoelingen. 


Dont’s
- Niet flitsen, dat is hinderlijk voor de spelers en bovendien heb je grote kans dat hij afbreekt als toevallig
de bal jou kant op komt.
- Bemoei je niet met het spel, probeer niet op reacties van anderen in te gaan en wees onpartijdig.
- Blijf van de bal af, die raak je maar een keer aan, deze is namelijk ingesmeerd met een soort hars
en die plakt behoorlijk. (eigen en eenmalige ervaring)
- Te veel ruggen of spelers achter elkaar laten verdwijnen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik heb even een copy en plak gedaan van de basis tekst die ik heb gebruikt tijdens mijn deel van de sportworkshop tijdens afgelopen EOSdag.
De plaatjes zijn niet meegekomen maar misschien dat je er toch wat aan hebt. Geen hocky maar wel zaalsport en komt aardig overeen in het algemeen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je kan ook nog hier kijken, een beetje verouderd maar min of meer de zelfde strekking
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 03&t=50217" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ja, dank voor je uitgebreide uitleg...we gaan het meenemen als tips de zaal in.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Afgelopen zondag de finales dames 1 en heren 1 van het district gedaan in Olympos op de Uithof in Utrecht.
Zier hier de resultaten: http://www.sportcitybilthoven.nl/playof ... 2.jpg.html .
Grootste fout die ik heb gemaakt is AWB, daar wordt je mee verneukt!
Alles geschoten met een 1D mk IV, 70-200 en op iso 2000, standje AV.

Zoek een heel laag standpunt!
En vergeet je zaalschoenen niet! Ik kreeg "slofjes" van de organisatie om te voorkomen dat m'n schoenen vies werden 8) .
Scheidrechters lopen buiten de balken en bestieren de complete zij en achterlijn als het spel daar aanleiding toe geeft!
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Gezellig, misschien zie ik je daar. Ga wellicht even kijken bij Voordaan 2, een van de tegenstanders van Ares. Achterlijn is sowieso niet handig om te zitten, daar de bal meer dan eens hard naar toe komt. Qua toegang tot de zaalvloer zelf, ik denk niet dat het een heel groot probleem is. Is toch wat minder formeel dan bij de 1e teams.

Vorig jaar ook zelf een poging ondernomen om wat foto's te maken in de zaal, maar met mijn glas kwam ik niet heel ver. Alleen de 85 1.8 er op gehad en dat vond ik toch wel wat beperkt. Overigens als ze dicht bij je spelen is 70-200mm ook niet handig, mits je op de vloer kan. Ook een eenpoot statief kan handig zijn. Succes iig!
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Je zal me wel herkennen met die witte lens ;) En als je bij Voordaan gaat kijken zal ik als het goed is ook langs het veld zitten, maar ben dan waarschijnlijk met de wedstrijd bezig.

Ik heb al afgesproken met de jongens dat we voor de teamfoto MET champagne gaan !!

@Radar..geen AWB dus? witbalans is toch iets wat eenvoudig aan te passen is of vergis ik me daarin? Of heeft dat weer te maken met 'snelheid' van bepalen van de juiste WB waardoor je moment kan missen?
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou die ruisonderdrukkers allemaal niet gebruiken, Ik heb in de zuidhallen vaker gestaan als scheidsrechter bij de LKRes :) maar er is vrij veel licht, met Almere en Olympus een van de beter verlichte zalen. ISO1000 en een lichtsterke prime of telezoom moet te doen zijn, en als je vraagt aan de scheidrechters of je misschien tussen de banken mag zitten of achter in de hoeken ipv die balkons dan heb je beter beeld.

En suc6 morgen, beide wedstrijden worden door 2 van mijn nabije collega's gefloten :) Maar vooal suc6 bij de eerste wedstrijd tegen Voordaan, dat zijn oudjes maar net als Eelde zaalhockeyers puurdsang, en ik heb ze afgelopen zondag gezien, en nog steeds goed.

De 2e wedstrijd tegen Pinokio wordt ook geen makkie :) Veel suc6 morgen, en Paul van den Assum (tegen Pinoke) en Coen van Zijl (tegen Voordaan) zijn beide zeer goede en geschikte gasten en als je ze even benadert dan mag je misschien daar gaan fotograferen als zij er maar geen last van hebben. Verder doe ze de groeten van mij

Jeroen :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Radar schreefCOLONAfgelopen zondag de finales dames 1 en heren 1 van het district gedaan in Olympos op de Uithof in Utrecht.
Zier hier de resultaten: http://www.sportcitybilthoven.nl/playof ... 2.jpg.html .
Grootste fout die ik heb gemaakt is AWB, daar wordt je mee verneukt!
Alles geschoten met een 1D mk IV, 70-200 en op iso 2000, standje AV.

Zoek een heel laag standpunt!
En vergeet je zaalschoenen niet! Ik kreeg "slofjes" van de organisatie om te voorkomen dat m'n schoenen vies werden 8) .
Scheidrechters lopen buiten de balken en bestieren de complete zij en achterlijn als het spel daar aanleiding toe geeft!
Ik zag je zitten :) En heb genoten van de wedstrijden, heb je Ralph nog op de plaat ergens staan??? :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Florian schreefCOLONQua toegang tot de zaalvloer zelf, ik denk niet dat het een heel groot probleem is. Is toch wat minder formeel dan bij de 1e teams.
Onzin, want deze wedstrijden zijn aangewezen, en het is verder een landskampioenschap en dus een volledig KNHB iets, er is niet voor niets een polodragende brigrade en BDO gesponsorde scheidsrechter brigade.

Maar uit ervaring kan ik je mededelen, dat vriendelijk vragen veel helpt.

Ik heb al een keer aangegeven in een ander topic dat de KNHB scheidsrechters allemaal 1 jaar geleden hebben mee gekregen dat we fotografen toe moeten laten als ze het spel niet beinvloeden en niet in het looppad van spelers en scheidsrechters lopen!!

Frank van 't Hek (Idd de broer van Youp en Tom en nog een paar :) ) en een andere collega die ik niet bij naam noem hebben dit ervaren :)

Maar het is aan de scheidsrechter of soms hogere macht, KNHB of EHF, FIH, die vanwege betaalde journalisten en rechten tegen kunnen zijn. Zal nu echter geen probleem zijn. Ergo gewoon vragen. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Ik gebruikte AWB omdat ik alles in JPG schiet.
Andere standjes voor de witballans leverde nog minder resultaat op.
Wel wat plaatjes in RAW geschoten zo dat ik als ik daar weer kom de kleur temperatuur handmatig instel op2850.

Ik was te laat om Jan op de plaat ze zetten, die moest al heel vroeg fluiten, heb nog wel ergens een foto van vorig jaar van Jeroen, die zal ik er even zoeken. (Gevonden http://www.sportcitybilthoven.nl/tzh/835J7764.jpg.html)
Inderdaad, dik bezette "jury"tafel met veel blauwe en uiterst gastvriendelijke polo's. ( naast de slofjes was er ook een bak koffie)
Laatst gewijzigd door 1 op Radar, in totaal 28 keer gewijzigd.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Wat ik "geleerd" heb over sportfotografie is dat je beter op Av (in jouw geval dus 2.8 of eventueel ietsjes anders) kan instellen want dan zoekt de camera daar zelf de meest snelle sluitertijd bij.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja en die is dan soms te laag omdat we angstig voor het woord RUIS zijn en dan krampachtig de ISO laag houden. :)

Er is er maar een hier in dit topic die slim het fenomeen ETTR met andere woorden aandraagt. En met een 5DMkII op ISO2000 een Ev compensatie van +1/3 en dan ff wat proberen in M met een vaste sluiter snelheid lijkt me handiger, maar geen Tv, dan staat de haak er scherp op en de hand al niet meer.

M of Av, en wees niet bang voor ruis, liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe zonder ruis, en de opmerking van Aswin mbt rechts belichten en dan terug draaien in de software zuigt hij ook niet uit zijn duim :)

Daarbij is onderbelichten bij digitaal altijd funest en zou het woord licht overbelichten in de volksmond beter als juist belichten genoemd kunnen worden.

Maar dat is een andere en moeilijkere discussie maar wel een van de belangrijkste in digitale fotografie, waar 90% niets van weet, en 99% betere ruisvrijere opnames zou maken. :)

Echter de zuidhallen zijn beter van licht dan menigeen andere zaal. Maar wees gewoon op tijd, ze beginnen toch met wat dames wedstrijden kun je 10 foto's maken en dan weet je genoeg.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ik heb de foto's geplaatst in een nieuw topic.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar