Fotograferen van een pijl door een mobiele telefoon

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
WouterD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 08:53
WoonplaatsCOLON Maastricht

Goedemorgen,

zo'n tweeëneenhalf jaar geleden sloot ik een mobiel abbonement af bij Hi (de LG KM900 Arena). Het toestel wat ik daarbij kreeg bleek al snel een complete aanfluiting te zijn. Een vriend van me heeft toen, mede op aan- én afraden hetzelfde toestel gehaald. We zijn er beiden erg ontevreden over. Ik ben nu al een half jaar een trotse bezitten van een HTC Desire HD en hij heeft sinds kort een Samsung Galaxy S2, hier zijn we beiden wel tevreden over.

Wat heeft dit nou met fotografie te maken? Nou, we hebben besloten onze Arena's te slopen. Kapot te maken, ritueel te slachten. Deze zwarte periode van ons leven afsluiten (ok, nu begin ik te overdrijven...).

Ik hou van fotograferen en hij houdt van boogschieten, dus hadden we bedacht de beiden toestellen achter elkaar te zetten, hem te laten aanleggen en een pijl dwars door die toestellen heen te schieten. Ik wil hier graag foto's van maken, ik heb het "High speed fotografie...." topic van Alexander! al gelezen maar vroeg me af of dit niet makkelijker kan, vooral omdat de betreffende schakeling van Alexander! ook op geluid werkt, en een boog niet veel geluid maakt. En uiteraard omdat ik dit niet zelf kan bouwen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Sluiter openzetten en een stroboscoop erop? Of een flitser handmatig laten afgaan? Ik weet dat Alexander! het al goed heeft uitgelegd, vraag me alleen af of het kan zonder schakeling bouwen. Ik bezit een 450D met kitlens en een 70-300mm lens. Geen flitser oid.

Too long, didn't read: hoe kan ik makkelijk een foto maken van een pijl die een mobiele telefoon doorboort met een 450D?

Met vriendelijke groet,

Wouter
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou even met Lex Augustijn bellen (van het Lexperiment) :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zou het met 1 toestel tegelijk proberen. Fotografisch betwijfel ik aan de meerwaarde van twee toestellen in 1 foto, als je ze allebei afzonderlijk probeert heb je twee kansen.
757D + 8-400 mm
WouterD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 08:53
WoonplaatsCOLON Maastricht

@ Boels, dankjewel, zal contact opnemen :)
@ Afotos, dat is best een goed idee stiekem :) Oppervlakte is redelijk groot dus kan altijd nog proberen om het allebei tegelijk te doen.
Laatst gewijzigd door 1 op WouterD, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Kan je niet "als of" doen? Dus hem lekker die pijl er door laten schieten (gaat immers toch maar één keer), dan de pijl weer terug stoppen in de telefoons op een mooie manier en daar een foto van maken?

Ook Lex schiet niet in één keer goed. Jij hebt de mogelijkheid niet het over te doen...
WouterD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 08:53
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik zie waarschijnlijk iets te enthousiast voor me hoe ik een foto precies op het goede moment maak waardoor je het glas kapot ziet springen en dergelijke. Als ik de foto's van Lex Augusteijn zie met welke opstelling hij heeft voor zijn druppelfoto's dan begin ik te beseffen dat dit absoluut niet 1, 2, 3 gedaan is. Maar het valt natuurlijk altijd te proberen :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Vraag maar eens aan Lex hoeveel foto's hij maakt voordat hij heeft wat hij wil. :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In een opstelling als Lex zou je het met een optische triggering kunnen doen; zoals hij het doet met zijn buks.
Je bent voor het moment van afgaan van de flits alleen ontzettend afhankelijk van de snelheid van de pijl.
Als deze een meter moet afleggen en hij doet daar (ik noem wat) 50ms over, dan zorg je voor een delay van 50ms voordat de flitser afgaat. Maar wat als de snelheid nu lager of hoger is? Dan is je timing verkeerd en heb je misschien wel niets (een gesloopte telefoon, maar geen foto)

Ben ik blij dat wij dat soort dingen terug in de tijd kunnen doen :D
Ik zou (maar da's met een heel ander type camera) het zo instellen dat ik de pijl langs een contactje van twee koperstripjes zou sturen. Dat maak-contactje zou de camera ongeveer een seconde foto's laten maken en ik zou later uit de honderden beelden de mooiste uitzoeken.
Maar dan praten we wel over een systeem wat iets duurder is dan een EOS-Camera (een duizend of 30)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Hoe je het ook gaat doen, je kunt het proberen met een blokje hout en pas wanneer je het voor elkaar hebt de goeie foto te maken het houtblokje vervangen voor een telefoon.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Wel leuk om te doen!!!Ik ben benieuwd!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@WouterD: De schutter heeft toch geen Wilhelm Tell neigingen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WouterD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 08:53
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik ga die telefoon niet op mijn hoofd zetten, als je dat bedoelt :roll:

We gaan het proberen, een vriend van ons heeft schijnbaar nog een camera die tot 1000fps kan filmen dus die komt er sowieso bij.
Moeten even kijken wanneer we het gaan doen, ik ga het gewoon proberen, misschien dat het nog lukt, zou wel beter zijn :)

Ik hou jullie op de hoogte, alshet lukt zie je de foto's vanzelf wel verschijnen :)
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Een leuke uitdaging.
Ik heb nooit iets met een pijl en boog geprobeerd, dus ik zal eens mee gaan denken.

Mijn foto's maak ik allemaal door de flitser op het juiste moment af te laten gaan, middels een elektronische vertraging.
Je moet dan de vertraging starten als de pijl de boog verlaat, of ergens doorheen vliegt.
Een optie is een laserstraal onderbreken, maar dan moet je wel precies mikken.
Een andere optie is geluid, je kunt door iets heen schieten wat kabaal maakt als het stuk gaat maar niet teveel snelheid van de pijl wegneemt.
Misschien een gespannen vel? De knal kan dan de vertraging starten.

De vertraging moet natuurlijk instelbaar zijn. Deze link is een aardig beginpunt:

http://www.hiviz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon beginnen met een kartonnetje, dan zie je wel of de pijl er al wel of nog niet doorheen is.
Dan de vertraging bijstellen tot je de pijl goed in beeld hebt.
Zorg dat dit goed herhaalbaar is: je hebt maar 1 kans!

Verder moet je zorgen de telefoon niet omklapt of door de pijl wordt meegenomen.
Eerst op een plankje oefenen?

Zorg ook voor een nette achtergrond: het moer er strak uit zien.
Ik gebruik soms meerder flitsers: om het voorwerp en de achtergrond apart aan te lichten.

Veel succes!
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar hoe tackel je het probleem van de eventuele variatie in snelheid van de pijl. Het afschieten is mensenwerk en dat maakt het instabiel qua snelheid. Of je moet een constructie maken waarin je de boog vast op kunt spannen om zo iedere keer de pijl met dezelfde kracht uit de boog te laten vliegen. Dan tackel je ook het probleem dat de afstand van pijlpunt tot telefoon kan variëren.
Immers; de afstand van pijl tot telefoon en de snelheid MOETEN ieder schot gelijk zijn anders kun je geen timing maken. Dan wordt het gokken, en je hebt maar één kans

Een pijl kan makkelijk 200 kilomter per uur gaan. Je flits duurt minder dan één miliseconde. In die ms kan de pijl dus 55 milimeter afleggen. Dat is voor, in of door de telefoon. Zo kritisch komt het dus.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als zo'n pijl 200 m/s gaat dan wordt de bewegingsonscherpte bij een flitsduur 40 microseconde (1/128 op een speedlite) zo'n 8 mm. Dat is bijna een cm beweging.
De variatie in snelheid kun je oplossen door de pijl twee lichtstralen te laten onderbreken. Dan kan een microprocessor de snelheid van de pijl berekenen en op basis daarvan de flitser timen. Je hebt dan al snel duurder spul nodig:

http://www.cognisys-inc.com/home_cogn.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

200 km/uur is 56 m/s, geen 200. Leuk al die verschillende eenheden :)
WouterD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2011 08:53
WoonplaatsCOLON Maastricht

Wow! Gelukkig heb ik nu zomervakantie :)

Ik zal me er eens in gaan verdiepen, en hoop dat het gaat lukken :)
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Veel succes! Ben wel benieuwd naar de resultaten :D We vervelen ons hier ook wel vaker en er zijn al aardig wat mobieltjes gesneuveld :P http://www.youtube.com/watch?v=pPa6OCaRvKY" onclick="window.open(this.href);return false;
www.gustlock.nl
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Weet iemand hoe dit is afgelopen?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Geregistreerd: vr jul 01, 2011 8:53 am
Laatst bezocht: ma jul 11, 2011 10:25 am
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar