7D en ruis

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Hallo 7D gebruikers (en niet gebruikers),

Momenteel heb ik een 30D en spaar voor een 7D. Nu ben ik op internet van alles aan het lezen over de 7D, heel veel is oud van wat ik voorgeschoteld krijg van Google.
Wat ik regelmatig tegenkom in die berichten is dat er veel ruis te zien zou zijn bij lagere ISO waarden. Klopt dat? Graag wat gebruikers ervaringen wat dit betreft.

.....nog 500 euro te gaan!

Groeten,
Rob.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Er wordt een heleboel "Ruis" geroepen, maar zonder voorbeelden, en omschrijving van de omstandigheden kan je er geen eerlijk oordeel aan vast hangen.

Wat belangrijk is om een groot deel van je ruis te voorkomen, is correct belichten! Ik denk dat je niet een slechte stap kan maken van een 30D naar een 7D.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik heb de 7D en ik heb geen ruisproblemen, nu moet ik zeggen dat ik alles op de M stand schiet waardoor je dit makkelijker voorkomt.
Ik ben zelf erg blij met mijn 7D!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dianawoman schreefCOLON.. nu moet ik zeggen dat ik alles op de M stand schiet waardoor je dit makkelijker voorkomt.
Dat is een persoonlijke voorkeur; op elke stand is het mogelijk om goed te belichten.

Maar gewoon blijven doen naar jouw voorkeur! :wink:

Goed belichten houdt in (voor mij dan) dat je in het histogram zo min mogelijk ruimte ziet aan de rechterkant; daarmee belicht je de donkere partijen meer waar de ruis het meest opvalt.
Dan bij de nabewerking de belichting eventueel corrigeren (dan verschuif je het histogram naar de "goede" plaats).
En natuurlijk in RAW (CR2) schieten om er het uiterste uit te halen..
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En nog dit: wie herinnert zich nog de korrel bij ISO400 in het analoge tijdperk?
Die wilde je echt niet bekijken met een vergrootglas :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Dik Kreijkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 17:35
WoonplaatsCOLON Rijssen

Ben zelf in het bezit van de 5D en de 7D en moet zeggen dat het verschil in ruis enorm is.
Wellicht dat dit mede veroorzaakt wordt door de hoge resolutie van de 7D in verhouding tot de gecropte sensor.
Daarom denk ik dat je er t.o.v. de 30D qua ruis zeker niet op vooruitgaat.
Verder is de 7D bij voldoende licht echt top en met name zijn snelheid.
Voor natuurfotografie kun je zijn cropfactor goed gebruiken.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.

groetjes,
Dik
EOS7D - EOS5DII - 24/70L.2.8.IS.USM - 100/400L.IS.USM - 100L.2.8.IS.USM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Da's appels met pruimen vergelijken :wink:

Dat "enorme" verschil tussen de 7D en 5D is minder dan 1 stop.

Als je de 30D en 7D op het beeldscherm afbeeldt dan moet je ze niet beide op 100% bekijken.
De 7D plaat moet je op 8,5/19 = ~ 45% bekijken.

Voor de 7D en 5D is dat dan ~70% voor de 7D plaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat Jan zegt... Bij elk nieuw toestel hoor je hetzelfde ruisspook-verhaal weer.. Toen de 40D werd opgevolgd door de 50D stond het forum er hier ook vol mee, echter als je beide opnames op een 10x15 (of welk willekeurig formaat dan ook..) af zou gaan drukken heeft de 50D minder ruis dan de 40D. De ruis op pixelniveau mag misschien iets toegenomen zijn doordat er meer pixels op hetzelfde formaat sensor liggen, maar als je beide foto's naar hetzelfde formaat converteert voor een eerlijk vergelijk is de ruis minder.

En dat is met de 7D net zo..
Anoniem 4

Ook ik heb een 7D en net als alle andere camera’s met een digitale sensor is daar sprake van ruis. De grootste boosdoener is thermische ruis, maar daar heb ik een oplossing voor.
Voor het maken van een foto koel ik de sensor in vloeibare stikstof, dat vermindert de thermische ruis tot vrijwel nihil. Helaas nooit gelet op welke stand de camera stond. Die zet ik vanaf nu op M. Goeie tip.
Als je koeling met vloeibare stikstof te ver vindt gaan, kun je deze oplossing uit de astrofotografie misschien toepassen.
http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCH ... C_ID=90879" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan hou ik nog wel dark current noise over, maar om dat op te lossen moet ik het ontwerp van de sensor opnieuw doen. Zal ik eerst een condensator zonder lekstroom moeten ontwikkelen.

Kortom, ruis is er en zal er voorlopig nog wel blijven ook, net als korrel bij filmemulsies.
Mijn 7D heeft er ook last van, maar het is heel controleerbaar. ISO laag houden en correct belichten. Fotograferen in RAW en in de nabewerking altijd ruisreductie toepassen.
Soms moet je wel naar een hogere ISO, maar dan wordt het een afweging tussen geen foto en een foto met ruis.
Wil je minder ruis dan met een 7D, dan wordt het doorsparen voor een 5DmkII of voor de 1D X die begin volgend jaar uitkomt.

Ik ben heel tevreden met mijn 7D, maar ook nog met mijn 40D en zelfs met mijn G10 (aflopend in prijs maar oplopend in ruis).
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waar iso 1600 op mijn 30D echt niet te pruimen was naar huidige maatstaven, zit ik met mijn 7D regelmatig op iso 2000 of 2500. En ik heb nog geen commentaar gehad over ruis. Ja, het is er. Maar wat wil je dan? Ruisvrij op iso 102.000? Dat zal voorlopig nog niet gaan, misschien over 10 jaar of zo.

De enige ruisvrije iso-stand is de hardwarematige stand van de camera en bij Canon komt iso 100 in de regel het dichtste in de buurt.
Ik werk ook met camera's met een afstelling van iso 2000 en ik ben nog geen DSLR-camera's tegengekomen die zo weinig ruis opleveren bij die instelling. Punt is wel dat die ontvangers voor de pixeltjes daar wel veel groter zijn en verder uit elkaar zitten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

@Illuminatus Vloeibare stikstof?! Dat is toch die N2 molecuul, die met een kookpunt van -200 graden celsius en een uitzettingscoëfficiënt van 700x brandwonden 3de graads kan opleveren? Ben benieuwd hoe je dat veilig doet!

Thermische ruis onstaat overigens alleen bij lange sluitertijden, toch? Ik weet niet of de TS vaak met langere sluitertijden fotografeert?

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Nils: ik neem aan dat je de ironie in de post van Illuminatus wel opmerkte? :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Het was te ontdenkbaar om waar te zijn Marco, dan is meestal ironie in het spel. :D
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON"zit ik met mijn 7D regelmatig op iso 2000 of 2500. En ik heb nog geen commentaar gehad over ruis"
Ook mijn ervaring :wink:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Anoniem 4

MarcoEOS550D schreefCOLON@ Nils: ik neem aan dat je de ironie in de post van Illuminatus wel opmerkte? :wink:
Inderdaad ironie, maar er zit ook een kern van waarheid in. Zelf zal ik er niet aan beginnen, maar in laboratoria worden sensors op die wijze wel degelijk gekoeld.
Thermische ruis is die vorm van ruis die temperatuurafhankelijk is.
Ruis door lange sluitertijden is die andere ruis die ik noemde, namelijk de dark current noise.
Verder zijn er nog meer vormen van ruis, maar het moet geen al te technische verhandeling worden.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik heb een 7D en ben zeer tevreden.
Onderstaande foto's maakte ik tijdens een Galaconcert van een Harmonie uit Maastricht. Er is ruis te zien, maar ik (en de Harmonie zeker) ben tevreden over het resultaat. De meeste foto's zijn gemaakt met ISO 3200 (exif staat in de foto).

http://edwardfotografie.blogspot.com/20 ... richt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Allen,

Bedankt voor jullie berichten. Het is mij duidelijk, en ik ga verder tot de koop van een 7D. Als gezegd; moet nog even verder sparen.

Groeten,
Rob.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Anoniem 4

Goede keus. :D
Hoe zelfs een fervent Nikon fotograaf lyrisch kan worden van de Canon 7D.
http://www.thephoblographer.com/2011/12 ... ions-oped/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Maar wat wil je dan? Ruisvrij op iso 102.000?
ja precies !!!! Wie weet de 1DX ;-)

Maar ff ontopic. Heb ook een 7D gehad, prima camera maar vanwege ondertussen wel geüpgraded (qua iso dan) naar een 5DMKII
Bij de 7D was IS800 prima, en ISO 1600 acceptabel te noemen. Daarboven wordt de ruis voor mij persoonlijk al snel te veel..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

La maar
Paul
Laatst gewijzigd door 1 op Paulmedusa, in totaal 14 keer gewijzigd.
70D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar