Ingrijpen door een mod, juist of onjuist

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

In reactie op de Abbey Road post van Boels had ik wat leuke alternatieve en vooral creatieve plaatjes geplaatst. Gewoon voor de fun.
Daar ziet een mod de humor niet van in. Zie onderstaand bericht.

"Regels zijn regels". Daar kom je een heel eind mee. In Rusland misschien.
Ben hier 8 jaar actief, maar zo iets ...... heb ik nog nooit meegemaakt.

Voor mij de aanleiding om al mijn 300+ afbeeldingen maar te verwijderen. Je weet maar nooit.
En mijn deelname aan dit forum nog verder te beperken.
Succes!

Goedemorgen geelduikbootje,

Volgens deze regels is het niet toegestaan om andermans foto's te plaatsen zonder verwijzing naar bron en fotograaf. Ik heb daarom je reactie weg gehaald.

Met vriendelijke groet,

Onderwerp: Beatles 'Abbey Road' cover photo was shot 45 years ago

Geelduikbootje schreef:
De originele foto was direct voer voor "conspiracy theories"!
Vooral betreffende de vermeende dood van Paul McCartney.
http://turnmeondeadman.com/paul-is-dead" onclick="window.open(this.href);return false; ... bbey-road/

Op de beroemde foto zijn inmiddels vele variaties verschenen.
Hier zijn er een paar:
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het komt wel meer voor dat iemand foto's plaatst van een ander.
Dat hoort niet en eigenlijk zou elke fotograaf dat moeten weten.

Jammer dat je het zo hoog opneemt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Mijn aanvulling is niet geplaatst. Is dus hoe het werkt!
Beperkt aantal mensen bepaalt! Beetje Russisch bijna!
Toch jammer!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Om welke aanvulling gaat het en waar heb je die proberen te plaatsen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Modereren is en blijft lastig. Je zult het nooit iedereen na zijn/haar zin kunnen doen. Russisch regime kan ik het hier op het forum niet noemen. Dit helaas wel meegemaakt op collega Belgisch forum waar je een ban krijgt als je het niet eens bent met een een Pro Apple moderator (die denkt dat er geen virussen etc zijn voor Apple). En dit soort persoonlijke emoties/manier gelijk bezegeld met een Ban. Dit soort gedrag hier nog niet meegemaakt. Hier vind eerst nog intern overleg plaats voor men naar dit soort middelen grijpt.

Van mijn kant uit dan ook een compliment voor de crew.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Kanon111 schreefCOLON?..
Beperkt aantal mensen bepaalt! Beetje Russisch bijna!
.......
Hoe zou je het willen hebben? Dat iedereen bepaalt? Geef je op voor een commissie, mag je ook mee bepalen.

Er wordt gewezen op een bestaande afspraak op een in mijn ogen correcte wijze. Voor mij geen reden tot muiterij.
De vergelijkingen met Russische praktijken, vind ik zeer ongepast.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik kan er heel veel over zeggen, maar beperk me nu (volledig op persoonlijke titel) even tot het volgende:

- wet- en regelgeving is niet altijd leuk, maar is er ook niet voor niets. Op dit forum proberen we ons er in ieder geval aan te houden, zeker gezien de recente jurisprudentie op dit punt (dat zouden juist fotografen moeten waarderen overigens...);
- dat de foto's verwijderd zijn, was niet nodig geweest als ze volgens de regels geplaatst waren. Ze zouden niet zijn verwijderd als er volgens de regels bronvermelding zou hebben plaatsgevonden;
- spreken over "russische praktijken" vind ik niet alleen getuigen van een behoorlijke wansmaak, maar bovendien uitermate respectloos.
- gelukkig zijn er ook mensen die het wél waarderen ;)

Zo, nu ga ik mijn vakantie maar even verder voorbereiden en genieten van al het moois om me heen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Is het een idee om de foto's in vervolg niet te verwijderen, maar om te zetten naar een link. Dit is zover bij mij bekend wel toegestaan. Wellicht een optie om te overwegen ?
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat zou kunnen, alleen is vaak de bron niet bekend. Het is in beginsel aan de poster om op een juiste wijze te posten.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@MarcoEOS550D:
Alvast een fijne vakantie!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Leuk om steeds dezelfde namen te zien!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Geelduikbootje schreefCOLON Ben hier 8 jaar actief, maar zo iets ......
Juist om deze reden had ik op iets meer begrip voor de mods gerekend. Je vergelijk vind ik niet netjes.

Antwoord op je vraag weet je uiteraard van mij wel. Ik ben het er mee eens. Er zijn helaas voorbeelden van andere fora waar gebruik van andermans foto's tot juridische problemen heeft geleid. Als we ons als fotografieforum al niet aan portretrechtregels houden dan is het eind wel een beetje zoek :wink:

Ik hoop dat je nog even bedenktijd neemt en deel blijft nemen aan ons forum.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ben al lang niet meer actief hier, maar kijk af en toe wel mee. Nu vind ik het weer een moment om de mods te complimenteren met hun goede werk. Trek je niets aan van de enkeling die niet op de juiste manier mee wil doen. Veel succes en veel geduld. Vooral dat laatste is wel eens nodig, maar goed dat ik geen mod ben, ik zou dit hele topic verwijderen, dit is een fotoforum geen praatgroep.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt niet zomaar foto's van een ander gebruiken.
Als je dat wel wil doen; de nederlandse wet biedt er ruimte voor dmv het citaatrecht. De maker van de foto dient daarbij vermeld te worden en de foto's dienen contextueel een bijdrage te leveren aan de rest van de inhoud.

Maar het gebeurd maar al te vaak dat de foto gewoon copy/paste ergens wordt neergezet. En dat mag dus weer niet.
Het is aan de mods om ook op dat gebied de regels te handhaven. Het forum is aansprakelijk namelijk als het misgaat. En daar merk jij niets in de portemonee van, maar anderen wel. En dat kan hoog oplopen, getuige een brandweerforum wat er ongeveer anderhalf jaar aan onderdoor is gegaan nadat de rechter een torenhoge boete op had gelegd. Genoeg om een beheerder/eigenaar van een forum echt financieel in de ellende te storten. En jij blijft dan als lid lekker buiten schot.....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONDat zou kunnen, alleen is vaak de bron niet bekend. Het is in beginsel aan de poster om op een juiste wijze te posten.
Maar dan is EOSdigitaal niet meer juridisch aansprakelijk ?, mocht het gaan om ene copyright issue. Dan is het de verantwoordelijkheid van de website waarnaar toe de link gaat. Veel fora zetten afbeeldingen om naar een link als het vermoede is dat het eventueel gaat om copyright schending of wat dan ook.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Eens met de moderatoren, dat is altijd het moeilijke van een forum. Het is geen facebook waar je lekker onafhankelijk en vrij met zulke dingen kunt omgaan.
We zien allemaal wel regelmatig leuke dingen die we willen delen, helaas kan dat niet in een fotoforum.
P.
70D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Paulmedusa schreefCOLONEens met de moderatoren, dat is altijd het moeilijke van een forum. Het is geen facebook waar je lekker onafhankelijk en vrij met zulke dingen kunt omgaan.
We zien allemaal wel regelmatig leuke dingen die we willen delen, helaas kan dat niet in een fotoforum.
P.

En dat is waar veel mensen de mist mee ingaan. Facebook heeft een knop 'delen'. Als je daar op drukt, kun je het doorkopiëren. Je hebt afgesproken met Facebook dat dat mag. Maar ik heb ook gevallen gehad waar mensen de foto kopieerden, in hun eigen album plaatste en er wel netjes bij vermelde dat ik de foto had gemaakt. En dat is dan weer tegen de regels van Facebook omdat dan wel mijn auteursrecht aangetast wordt. Een ander lid van Facebook kan niet zomaar bepalen waar mijn foto's komen te staan. Dat iets op facebook staat is nog geen vrijbrief
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Het probleem voor een aantal mensen is m.i., dat hier door de crew geschreven wordt over de leden van dit forum.
Wederom naar mijn mening kent een forum geen leden maar geregistreerde deelnemers. Dit houdt in ,dat de deelnemers geen rechten hebben vervat in regels waarop men zich kan beroepen. Dit vraagt om een goede crew waar de moderators een deel van uitmaken. Ook de deelnemers dienen zich daar bewust van te zijn. In de praktijk is het prima wanneer er een situatie is van wat geven en nemen.

Voor Peter Zweuds:

Peter, waarom mag elke geregistreerde deelnemer naar harte lust zijn kunde en onkunde ten toon spreiden bij het beoordelen van getoonde foto’s maar mag zich volstrekt niet bemoeien met de organisatie van het forum? :wink:

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik Vind het ook te ver gaan, van mij zijn er ook enkele posten verwijderd.

Copyright, tuurlijk het blijft oppassen daarmee, maar om het nou te verbieden.
Zolang het een copy paste is, blijft de foto verwijzen naar de bron.
word die gedownload, en elders geupt, met alle exif verwijderd, ja oke noem het dan diefstal..

Ook ik vind, dat er hier een vorm van cencuur heerst, beetje zware woorden en hoppa post verwijderd.
Een reactie met een vraag waarom verwijderd word werderom direct verwijderd, met een pm waarin een toelichting staat.
waarom niet in dat topic, open en blood gewoon eerlijk...

Maar das wel mijn mening !!
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Capelle 1 schreefCOLON.......Nu vind ik het weer een moment om de mods te complimenteren met hun goede werk. Trek je niets aan van de enkeling die niet op de juiste manier mee wil doen. Veel succes en veel geduld. Vooral dat laatste is wel eens nodig, maar goed dat ik geen mod ben, ik zou dit hele topic verwijderen, dit is een fotoforum geen praatgroep.
Van harte mee eens! Die paar regeltjes die we hier hebben, lekker zwart-wit toepassen.
Groeten, Jaap
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar