Vreemde tekens

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Daar kwam ik enige tijd geleden deze tekens op een oude balk tegen...

Iemand een idee?
Afbeeldingvreemd 006zw by telescoop, on Flickr
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Lijkt of er sneeuw op zit, waarin de pijlen zijn gemaakt?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Wel een idee, nl. tekens van de bouwer. Ik weet dat iemand ooit onderzoek naar dit soort tekens in de dakconstructie van een kerk heeft verricht. Maar meer weet ik er ook niet van, behalve dat je ze in veel oude bouwwerken tegenkomt als je er eenmaal oog voor hebt.

Heb je toch wat uit te zoeken. :P
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

meestal maak je dit soort merktekens als er iets op elkaar moet komen en het op een andere plek voorbereid is of dat er nog iets afgetekend moest worden en op een andere plek bewerkt moet worden, dan dienen de tekens ervoor dat het exact op dezelfde plek weer terugkomt.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

XXXL schreefCOLONWel een idee, nl. tekens van de bouwer. Ik weet dat iemand ooit onderzoek naar dit soort tekens in de dakconstructie van een kerk heeft verricht. Maar meer weet ik er ook niet van, behalve dat je ze in veel oude bouwwerken tegenkomt als je er eenmaal oog voor hebt.

Heb je toch wat uit te zoeken. :P
Ja hoor, nou zit het in m'n kop en moet en zal ik dat onderzoek vinden dat iemand ooit hoog in een kerk heeft gedaan. :roll: :roll:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

XXXL schreefCOLON
XXXL schreefCOLONWel een idee, nl. tekens van de bouwer. Ik weet dat iemand ooit onderzoek naar dit soort tekens in de dakconstructie van een kerk heeft verricht. Maar meer weet ik er ook niet van, behalve dat je ze in veel oude bouwwerken tegenkomt als je er eenmaal oog voor hebt.

Heb je toch wat uit te zoeken. :P
Ja hoor, nou zit het in m'n kop en moet en zal ik dat onderzoek vinden dat iemand ooit hoog in een kerk heeft gedaan. :roll: :roll:
Dat van die bouw-tekens wist ik wel. :idea:
Maar deze vond ik in mijn tuin. :shock:
Het zijn de afdrukken van waterhoen-poten in de sneeuw.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Anoniem 4

XXXL schreefCOLON
XXXL schreefCOLONWel een idee, nl. tekens van de bouwer. Ik weet dat iemand ooit onderzoek naar dit soort tekens in de dakconstructie van een kerk heeft verricht. Maar meer weet ik er ook niet van, behalve dat je ze in veel oude bouwwerken tegenkomt als je er eenmaal oog voor hebt.
Heb je toch wat uit te zoeken. :P
Ja hoor, nou zit het in m'n kop en moet en zal ik dat onderzoek vinden dat iemand ooit hoog in een kerk heeft gedaan. :roll: :roll:
Het zou kunnen dat je doelt op de studie “Houten kappen in Nederland 1000-1940” van Herman Janse.
De dak/kap-constructies van kerken door de eeuwen heen zijn ronduit fascinerend. Bij een onderzoek daarnaar in de Oude kerk te Amsterdam door Herman Janse werd het systeem van de telmerken ontdekt.
Hij schrijft daarover
Het bleek, dat de telmerken een belangrijke sleutel vormen bij het bepalen van de
bouwtijd van een bepaald gedeelte van een kap. Ook zijn daarmee gemakkelijker
bouwnaden en volgorden in de bouw op te sporen.
Zij zijn vaak de eerste sleutel tot het ontwarren van de evolutie van de kapconstructies
geweest.

In het lijvige, ruim 400 pagina’s tellende document kun je vanaf pagina 29 alle ins en outs van telmerken lezen, uitvoerig gedocumenteerd met afbeeldingen van telmerken.

http://www.dbnl.org/tekst/jans353hout01 ... t01_01.pdf

Overigens zijn de door kromlensje hiervoor genoemde merktekens zgn. paringen.

Dat Lord Gabriël de kluit belazerde, was al duidelijk door zijn smileys.

Hopelijk kunnen de bijdragen van de wel serieuze posters dienen ter leering ende vermaeck. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

:P :P Maar waterhoentjes zijn ook hele kundige bouwers :P :P

En andere Gerard, dank voor de tip! Leesvoer voor komend weekend.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar