Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Vorige week ben ik niet alleen in de Classic Remise in Dusseldorf geweest, zoals in dit topic te lezen is, maar ben ik ook even doorgereden naar de gigantische bruinkoolmijn van de RWE bij Hambach/ Elsdorf. Dit is echt een ongelooflijk grote mijn. Ook dit is zeer de moeite waard om eens te gaan kijken!

Eerst maar een paar feitjes:

De oppervlakte is zo’n 4.000 hectare (met groeimogelijkheid tot 8.500 hectare). Er wordt daar in lagen grond afgegraven om uiteindelijk een dikke 400 meter (!!) onder de oppervlakte bruinkool op te graven, waarmee de naastgelegen energiecentrale wordt gestookt. De machines waarmee gegraven wordt zijn elektrisch bediend en verbruiken 1/3e van de energie die opgewekt wordt. Op dit moment wordt het zand wat aan de ene kant afgegraven wordt, middels enorme kilometers lange transportbanden naar de andere kant van de afgraving getransporteerd, waarna er daar laagje voor laagje weer opgebouwd wordt. Op dit manier “vreet” de mijn zich een weg door het landschap. Hele dorpen zijn ervoor afgebroken (en achter de mijn weer opnieuw opgebouwd, de snelweg A61 is er compleet voor omgelegd: het is bizar wat het mag kosten. Hier is meer te lezen over deze mijn. Uiteindelijk moet er ook nog een gigantisch meer aangelegd worden (zo’n 4.000 hectare), maar of dat haalbaar is, is maar de vraag.

We zijn gestart bij de uitkijkplaats bij Hambach. Helaas was het grijs en grauw, regende het en was er dus slecht te fotograferen. Desondanks was goed te zien hoe immens die mijn is. Kijk maar eens naar foto 1 en 2, bedenk dat de mijnbouwmachines die je daar ziet zo’n 100 meter hoog en 200 meter lang zijn, en kijk maar eens naar de auto’s die je helemaal beneden kunt zien staan (op foto 1 midden onderin en op foto 2 links onder).

FOTO 1:
Afbeelding
IMG_1355A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 2:
Afbeelding
IMG_1357A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 3:
Afbeelding
IMG_1379A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 4:
Afbeelding
IMG_1383A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

Omdat we op dit uitzichtpunt niet heel veel meer konden zien, zijn we doorgereden en hebben we de zandweggetjes opgezocht. Zo hoopten we wat dichter bij de machines te kunnen komen. Dat is ook gelukt, op een gegeven moment hebben we de auto geparkeerd en zijn we door het hoge gras gaan boenderen in de veronderstelling dat we wel weer een hek tegen zouden komen.

Tot onze grote verbazing stonden we ineens op de rand van de afgraving… en konden we van heel dichtbij de gigantische machine aan het werk zien. Daar heb ik dus ook een serie foto’s van kunnen maken, en we hebben een rondje met de drone gevlogen. Echt een supergave ervaring om die gigantische machines aan het werk te zien. Ter informatie: als je naar het schoepenwiel kijkt, dan hangen daar 18 “scheppen” aan, die elk 4,5 ton per keer pakken. Dat is dus 81 ton per rondje draaien – en dat ding draait non-stop :D

Op weg terug naar de auto kwamen er ineens van meerdere kanten heel imponerende mannen op ons af. Het leek wel alsof er een knokploeg op ons afkwam… Die mannen waren niet blij, zacht gezegd, want het bleek dat we ons (uiteraard) op verboden terrein hadden begeven. De discussie dat dat op de door ons gevolgde weg niet duidelijk was aangegeven (achteraf bleek slechts de omhoog staande slagboom de markering te zijn) zijn we maar niet echt aangegaan; men was er niet voor in de stemming, zacht gezegd… er blijkt daar regelmatig geprotesteerd te worden door milieuactivisten. Achteraf blijkt dat te kloppen, kijk maar eens hier Daarom zit de grond vol sensoren en gaat er een alarm af zodra er iemand op verboden terrein komt. Als we te dichtbij waren gekomen (of beter: als ze gezien hadden hoe dichtbij we zijn geweest…), hadden ze de werkzaamheden stil gelegd en de schade daarvan op ons verhaald. Lucky us…

Nou ja, we moesten alle foto’s wissen (dat heb ik braaf gedaan, natuurlijk… :mrgreen: ) en toen mochten we, na ons gelegitimeerd te hebben, weer vertrekken. Pfff… dat was ééns, maar nooit meer. Mocht je er gaan kijken: ga dus geen weggetjes met slagboom in, ook niet als die open staat :D

Onderstaand nog wat foto’s, kijk maar eens goed naar de verhoudingen van de mijnbouwmachine ten opzichte van bijvoorbeeld de bulldozer (en dat was geen kleintje…). Echt onvoorstelbaar groot.

FOTO 5:
Afbeelding
IMG_1392A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 6:
Afbeelding
IMG_1409A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 7:
Afbeelding
IMG_1410A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 8:
Afbeelding
IMG_1412A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 9:
Afbeelding
IMG_1428A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 10:
Afbeelding
IMG_1435A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 11:
Afbeelding
IMG_1447A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

O ja, vergeet ik bijna de opzichter… zou die alarm geslagen hebben…? ;)

Afbeelding
IMG_1451A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

Tot slot nog wat bewegend beeld:

Drone:

https:/youtube.com/watch?v=QSHPc1LRug8

DSLR:

https:/youtube.com/watch?v=Vhra8aRoRo8

Sorry, lang verhaal: maar het is echt de moeite om eens langs te rijden!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Boeiende reeks foto's van toch wel een unieke ervaring. Zelf zal ik er niet naar toe gaan omdat ik zoiets te erg vind wat de mensheid allemaal tegen sneltempo aan het vernietigen is (dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en respecteer dat sommige mensen daar anders over denken).
De biddende Torenvalk is voor mijn dan ook de mooiste foto.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Goede reeks van een treurigmakende vernietiging.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Naast boeiend ook indrukwekkend, maar wat een ongelofelijke productie, voor wat....? Interessante reeks die leuk is om te lezen en bekijken!
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Paul eos7d schreefCOLON 14 Sep 2020 13:51Boeiende reeks foto's van toch wel een unieke ervaring. Zelf zal ik er niet naar toe gaan omdat ik zoiets te erg vind wat de mensheid allemaal tegen sneltempo aan het vernietigen is (dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en respecteer dat sommige mensen daar anders over denken). De biddende Torenvalk is voor mijn dan ook de mooiste foto.
Thanks Paul. Eens hoor, het is echt bizar wat daar gebeurt. Maar of ik wel of niet fotografeer - het gebeurt toch wel. Voor mij geen reden om het dan maar niet te fotograferen. Er zou dan wel heel veel afvallen. Auto's? Vliegtuigen? Gecultiveerde natuur? Allemaal vertegenwoordigers van de invloed van de mens op de natuur. Maar gelukkig kunnen we ondertussen ook nog genieten van de valkjes ;)
mikeeagle schreefCOLON 14 Sep 2020 15:24Goede reeks van een treurigmakende vernietiging.
Thanks!
sschot schreefCOLON 15 Sep 2020 00:00Naast boeiend ook indrukwekkend, maar wat een ongelofelijke productie, voor wat....? Interessante reeks die leuk is om te lezen en bekijken!
Haha ja, "voor wat"? Alles voor een beetje stroom... :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Daar het gebied in gaan is dom en levensgevaarlijk. Er zijn namelijk plaatsen waar door het afgraven tunnels zijn ontstaan waardoor lucht uit diepere grondlagen aan de oppervlakte komt. Als je daarin terecht komt, kun je het wel schudden.

Maar is deze afgraving wel zo vernietigend als jullie veronderstellen en waarom zijn dit soort activiteiten eigenlijk nodig.
Simpel voor ons, om te voldoen aan onze almaar stijgende behoefte aan energie.
Datzelfde geldt voor allerlei metalen die nodig zijn voor onze (elektronische) apparaten.
De Greta Thunberg-generatie verwijt de ouderen dat die het klimaat ter ziele doen gaan. Zij echter staan te demonstreren met de nieuwste smartphones op zak die elk jaar vervangen moeten worden. Tablets en laptops om Netflix te kijken, Game-consoles en natuurlijk de snelste internetverbindingen. Ook smart tv’s met 8K, geluid van voor, achter, boven, onder en opzij.
Nu ook nog allemaal aan de elektrische auto, de Tesla’s van een ton zijn niet aan te slepen. Geen CO2 uitstoot, dus uitermate klimaatvriendelijk. Een bekend liedje luidt: dromen zijn bedrog.
Ja, maar wij gebruiken alleen groene stroom. Dat is niet dromen maar jezelf en anderen voor de gek houden. Onze energievoorraad bestaat maar voor een fractie uit groene stroom van windturbines, zonnepanelen, waterkrachtcentrales. Zelfs biomassa krijgt een groen etiket, maar daar is niets groen aan.
Die groene stroom is zgn. afhankelijke energie, afhankelijk van wind, zon, waterstromen etc.
Voor onze energievoorraad hebben we een vaste basis nodig aan energie die een constante voorziening levert. Als die er niet is en er zijn zodanig ongunstige omstandigheden voor alternatieve stroom, dan stort het energienet in elkaar met alle voorspelbare gevolgen van dien.
Hoe krijg je een vaste basis, wel met kerncentrales, oliecentrales, gascentrales, steenkoolcentrales, bruinkoolcentrales, etc. Behalve de eerste dus met fossiele brandstoffen, die zijn vervuilend en raken ook nog eens in sneltreinvaart op.
De steenkolenmijnen hebben we al lang geleden vaarwel gezegd, oliecentrales waren niet zo rendabel, aardgas uit Groningen was ook geen succes (voor de Groningers).
De beste optie was eigenlijk de kerncentrale, maar daar waren we met zijn allen niet zo blij mee. Onder druk heeft Merkel 9 kerncentrales gesloten en daarmee bleef weinig anders over dan bruinkoolcentrales.
Eigenlijk is bruinkool gewoon een vorm van biomassa, waarvoor ook niet nog eens hele bossen en/of (oer)wouden gekapt hoeven te worden.
Na de winning worden de bruinkoolafgravingen in Duitsland omgetoverd tot prachtige natuurgebieden.
Er is nog een alternatief, namelijk kernfusie, laat maar weinig radioactief materiaal achter. Alleen zijn we nog niet zover, voor de ontwikkeling moet heel veel geïnvesteerd worden. Dat moeten we met elkaar wel willen opbrengen.
Om te beginnen moeten we maar eens minder gaan consumeren. Ik vervang mijn smartphone alleen als die kapot gaat of geen updates meer krijgt. Mijn smart tv is 10 jaar oud, gewoon HD en er werkt vrijwel geen app meer. Mijn auto is 10 jaar oud, nog niet aan vervanging toe en kan nog jaren mee.
Ik heb een Canon EOS 7d uit 2010 waarmee ik nog prima foto’s maak.
Op mijn manier draag ik een beetje bij aan het milieu. Helpt dat? Nee.
We hebben in Nederland bijna 9 miljoen auto’s, als die aan de stekker moeten, hebben we nog wel wat bruinkoolcentrales nodig.
Naar schatting zijn er in 2050 10 miljard mensen op aarde en als die dezelfde levensstandaard en onze manier van consumeren gaan bereiken, vraag ik me af waar voedsel, grondstoffen en energie vandaan moeten komen.
Voor behoud en herstel van de aarde zou het wellicht beter zijn als de mens uitsterft.

Enige nuance kan nooit kwaad, ook wat betreft bruinkoolcentrales.
Lees ook dit artikel maar eens over de door Marco bezochte locatie.

https://www.interessantetijden.nl/2017/ ... -toekomst/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLON 15 Sep 2020 23:03Daar het gebied in gaan is dom en levensgevaarlijk. Er zijn namelijk plaatsen waar door het afgraven tunnels zijn ontstaan waardoor lucht uit diepere grondlagen aan de oppervlakte komt. Als je daarin terecht komt, kun je het wel schudden.
Ach.. dom, tsja... achteraf hé :D Op het moment dat we zagen hoe dichtbij we waren (en dus in de gaten hadden dat er geen hek meer zou komen, zoals daarvoor wel het geval was) stonden we er al met onze neus bovenop. En ja, dan blijft de camera natuurlijk niet in de tas. En levensgevaarlijk... zolang je loopt waar de medewerkers zelf ook duidelijk lopen en rijden, loopt dat wel los.
Illuminatus schreefCOLON 15 Sep 2020 23:03Maar is deze afgraving wel zo vernietigend als jullie veronderstellen en waarom zijn dit soort activiteiten eigenlijk nodig.
Ja, die afgraving is simpelweg vernietigend. In de meest letterlijke zin van het woord. Complete dorpen (zo'n 20 stuks, inmiddels) worden ervoor weggevaagd. Natuurlijk heeft dat een reden (lees: onze energiebehoefte), en natuurlijk kennen andere energiebronnen ook nadelen, maar dat maakt niet dat dit geen vernietigende manier is.
Illuminatus schreefCOLON 15 Sep 2020 23:03Op mijn manier draag ik een beetje bij aan het milieu. Helpt dat? Nee.
Natuurlijk wel. Resultaat is de som van kleine delen.
Illuminatus schreefCOLON 15 Sep 2020 23:03Enige nuance kan nooit kwaad, ook wat betreft bruinkoolcentrales. Lees ook dit artikel maar eens over de door Marco bezochte locatie.
https://www.interessantetijden.nl/2017/ ... -toekomst/
Leuk artikel, dank voor het delen. Het geeft iets meer duiding aan het onderbuikgevoel rondom deze centrales.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mocht je nou toch een keer hier gaan kijken, en nog genoeg tijd en brandstof hebben voor een 1.250 km extra, dan is het wellicht leuk om even door te rijden naar The Blue Wonder. Daar kan je -weliswaar ook na het passeren van een paar bordjes met "verboden toegang", een verlaten exemplaar van deze reusachtige machines bekijken en beklimmen.

Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar