Death row II [Lexperiment]

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Ramonster73
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2009 02:04
WoonplaatsCOLON Noordoostpolder

Ik zou zeggen : Blijf schieten! :D
Groet Ramon
Er lopen amateurs met duurdere apparatuur rond dan de prof's
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

XiaoBianZi schreefCOLONBuiten het feit dat het prachtig is om zo'n moment te zien, vraag ik me elke keer bij je foto's af, hoe knap de timing nou werkelijk is. Ik begrijp dat het een hele klus is om zo'n opstelling te maken en de belichting en scherpstelling allemaal juist te regelen, maar als dat dan gedaan is, hoe krijg je dan dit ene shot? Ratelt de camera als bijna een filmcamera met tig opnames/sec en hoevaak doe je het experiment om deze ene foto te krijgen? Het is perfecte timing als je één keer klikt en dan deze foto hebt. Het is absoluut geen timing als het 1 foto is uit 1000 shots. Kortom, hoeveel foto's heb je gemaakt om deze ene te verkrijgen?
Een hoop goede vragen.

De timing afstellen is te doen in een 20-50 tal instelshots.
Lastigst is de timing van de flitsers: 1 van achteren voor de druppels, 1 van voren voor reflectie op de kogel.
Die moeten binnen 10 usec van elkaar liggen, gezien de snelheid van de kogel, anders krijg je 2 kogelbeelden.

Probleem is dat de flitsers niet gegarandeerd binnen die tijd afgaan. (Waarschijnlijk zit er microprocessor in de ingang sampelt.)
Dat betekent dat 1 op de 5 foto's onbruikbaar is.

Mijn grootste probleem echter is dat de kogelbaan niet stabiel is.
Eigenlijk moet de kogel om zijn as draaien om een stabiele baan te krijgen, nu tolt hij te veel.
Dat betekent dat op 1 op de 20 foto's de kogel fatsoenlijk recht in beeld is.
Om daar wat aan te doen zal ik trekken en velden in de loop moeten gaan aanbrengen.

Verder wil het parapluutje van een druppel wel eens mislukken, 1 op de 5 keer gaat mis.

Al met al schiet ik wel een paar honderd foto's op een avond.
Let wel: op elke foto staan 3 druppels, op zeker de helft staat een kogel.
Maar om alles voldoende strak in beeld te krijgen heb ik er wel 100 nodig.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Bedankt voor je uitleg. Wordt iets tastbaarders nu. Heb ook even je eerder geposte links bekeken. Daar zitten ook juweeltjes tussen zeg.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hij is weer heel fraai.
Qua compo zou je m.i. nog wel wat mogen spelen met de positie van de druppels. Ik begrijp dat je de reflectie erbij wilt en dat het lastig door de bocht schieten is, maar misschien is het wel aardig hier eens over na te denken.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Joopie01
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2009 19:15
CONTACTCOLON

MEESTERLIJK!!!
Canon EOS 7D + grip | Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS | Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM | Manfrotto 679B + 234RC Monokop | http://www.fotoshowcase.nl | http://www.facebook.com/fotoshowcase.nl
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

I like!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zat van 't weekend de Focus special "Natuur en Macro" door te lezen. Daar staat een (erg leuk) artikel in over Highspeed-fotografie. Als voorbeeld werd daar onder meer de foto uit dit topic gebruikt. Leuk!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Als dit uiteindelijk toch één foto is dan zeg ik ook chapeau hoor. Ongeacht het aantal shots er ook mislukt of net niet goed waren. Al was het maar voor het geduld en de voorbereidingen. Knap resultaat in elk geval!
Hoe 'lanceer' je deze kogelkop? Ik neem aan dat je geen echte munitie gebruikt in je studio :)

Grtz,
Kurt
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONIk zat van 't weekend de Focus special "Natuur en Macro" door te lezen. Daar staat een (erg leuk) artikel in over Highspeed-fotografie. Als voorbeeld werd daar onder meer de foto uit dit topic gebruikt. Leuk!
Inderdaad erg leuk om je foto's in Focus gepubliceerd te zien! Ben ik wel trots op.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Objectief schreefCOLONHoe 'lanceer' je deze kogelkop? Ik neem aan dat je geen echte munitie gebruikt in je studio :)
Ik gebruik een coil gun, welke is zelf heb gemaakt. Daarmee kan ik tot op minder dan 1/1000 seconde nauwkeurig afvuren.
Soms gebruik ik een luchtbuks, maar deze kogel is mooier en makkelijker te hanteren.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Waanzinnig knap!! Afbeelding
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Prachtig!
Je energie en geduld moet oneindig zijn geweest. Petje af.

En ja, zo wil ik er wel meer zien. Zal niet snel vervelen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je publicatie in de Focus! Ik herkende ze meteen. TOP!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Lex Augusteijn schreefCOLON Verder wil het parapluutje van een druppel wel eens mislukken, 1 op de 5 keer gaat mis.
De foto's zijn als gewoon weer fantastisch. Heel interessant ook hoe je het allemaal doet. Wat ik echter niet begrijp is hoe je drie parapluutjes op een rijtje krijgt?
Eén parapluutje kan ik nog wel snappen. Druppels met precies het juiste interval laten vallen etc. Op zich nog een toer op zich om dat interval precies goed te krijgen, maar dat is in theorie nog te volgen.
Maar hoe krijg je drie druppelaars op een rijtje dan ook nog met elkaar gesynchroniseerd!? Daar gaat bij mij het licht uit :?:
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

kruwt schreefCOLON
Lex Augusteijn schreefCOLONMaar hoe krijg je drie druppelaars op een rijtje dan ook nog met elkaar gesynchroniseerd!? Daar gaat bij mij het licht uit :?:
Ik laat de druppels vallen middels een magneetklepje wat ik vanuit mijn laptop aanstuur. Drie klepjes op een rij, ieder met een eigen kleur. Twee druppels per kleur, op de juiste afstand.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Lex Augusteijn schreefCOLON Ik laat de druppels vallen middels een magneetklepje wat ik vanuit mijn laptop aanstuur. Drie klepjes op een rij, ieder met een eigen kleur. Twee druppels per kleur, op de juiste afstand.
Dank je. Heel duidelijk en ook logisch. Maar voor de 'gewone' niet electronische fotograaf dus eigenlijk ook onbereikbaar :( .
Ikzelf heb ook wel eens gedruppeld, en zo'n parapluutje staat dan ook nog op mijn wishlijst. Ik gebruik een scheitrechter als druppelaar, en dan denk ik dat het nog een hele toer zal zijn om met het draaiknopje het juiste druppel-interval voor een parapluutje te pakken te krijgen. Laat staan drie op een rij, vandaar mijn vraag.
Hoe dan ook, jouw foto's blijven fantastisch en geven mij in ieder geval veel inspiratie :-)
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hoi Lex,

Heb hier nu de Focus Speciale Editie Natuur & Macro voor me op bladzijde 74/75 en zie dat deze foto ook erin staat, hartstikke gaaf!

Op papier vind ik hem nog mooier dan hier!
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Schitterend....

ik vraag me af hoe het komt dat de kogel 'bevroren' is bij een sluitertijd van 1/10, terwijl de flitser niet is gebruikt?

Update...
Niet goed gelezen...er zijn wel flitsers gebruikt. Ik kreeg dit echter niet te zien in de EXIF info....
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Heel mooi gedaan hoor. subliem qua vorm en kleur.
@Xia: misschien een flauwe opmerking mijnerzijds; Of je maakt een filmpje en bevriest het hd beeld/frame tot foto. Wil iets uitlokken van de meester zelf, denk niet dat het zo werkt, maar zou de makkelijkste manier zijn lijkt me, maar dan nog een hele kunst. (zie net opmerking over sluitertijd 1/10, dus filmpje kan dan niet he :) )
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

SvdL schreefCOLONHeel mooi gedaan hoor. subliem qua vorm en kleur.
@Xia: misschien een flauwe opmerking mijnerzijds; Of je maakt een filmpje en bevriest het hd beeld/frame tot foto. Wil iets uitlokken van de meester zelf, denk niet dat het zo werkt, maar zou de makkelijkste manier zijn lijkt me, maar dan nog een hele kunst. (zie net opmerking over sluitertijd 1/10, dus filmpje kan dan niet he :) )
Gaat helaas niet werken. Filmbeeldjes zijn al snel 1/30 seconde, mijn flitsduur is 1/40.000e.
Je zou wel 30x per seconde kunnen flitsen, maar 30 fps gaat niet op volledige resolutie.
Ik kan wel HD filmen met mijn 5D, dus als ik nu de flitser synchroon laat filtsen, dan krijg ik 30 beeldjes per seconde.
Alleen legt de kogel al snel een meter af in 1/30 seconde, dus veel zal er niet te zien zijn....
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar