Stuifmeel-lolly....

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Gisteren ochtend (1e paasdag) heb ik 20 close-up foto's kunnen maken van een zweefvlieg op een paardenbloem.... Da's op zich al heel wat als je bedenkt dat ik met de MP-E 65mm al gauw op zo'n 5 a 6cm afstand zit... meestal vliegen ze al weg als ik buk, haha..

Helaas waren de meeste foto's niet precies zoals ik ze wilde hebben: soms was de compo zoals ik wilde, maar dan was het oogje niet scherp, dan was het oogje scherp en was het tongetje niet zichtbaar, dan was het tongetje en de ogen scherp maar vielen de voelsprieten buiten beeld etc etc etc..... Je kunt soms maar beter zonder foto thuiskomen dan met een aantal die het net niet hebben want dan is de teleurstelling iets groter, hoewel ik daar goed mee kan omgaan, het is niet altijd feest. :lol:

Maar goed, van de 20 foto's was deze de beste.... het liefst had ik de voelsprietjes en het puntje van het tongetje ook scherp gezien maar dat is met deze vergroting (met een DOF van een ongeveer een halve millimeter) niet te doen, ik had mijn diafragma nog wel iets kunnen knijpen van F11 naar F16 maar dan was ik flink wat licht kwijt en dan was vermoedelijk de achtergrond geheel zwart geweest, terwijl ik de groentinten die nu zichtbaar zijn een meerwaarde vindt hebben, soms is een foto een goed compromis tussen al je wensen, qua compo heb ik er links iets vanaf gehaald om het koppie uit het midden te halen.

Al met al hoop ik dat de foto in de smaak valt? Ik hoor het uiteraard weer graag....





Afbeelding


Rob,
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Hoe krijg je dit toch elke keer weer voor elkaar.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Kryn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 14:17

Knap, heel knap! Niet alleen ontzettend scherp; maar ook heel mooi belicht. Geen zwarte flitsachtergrond en bij dat (moeilijke) geel is geen enkele reflectie te zien van het flitsen.
Dit is helaas geen macro! Het is MACRO!
Ben dan wel benieuwd met welke vergroting je deze prachtplaat hebt gemaakt: 1, 2 etc?
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Erg knap!! Zo uit de hand op een Paardenbloem, met een DOF van 0,5 mm? Of toch van statief?
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Hij spat van het scherm. Gruwelijk mooi.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Fantastisch mooi!
Reacties hioerboven zeggen alles denk ik.
Dit is Marco ;)
Kiwi says hi!
gonwil
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 513
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 19:20

Super mooi,mijn complimenten.
gr,Gonda
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Wat een details ! :shock:
En wat een scherpte ! :shock:
Fraaie plaat hoor !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

al het voorgaande +1

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Wow!
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een zeer fraai portretje Rob..... 8)
Super scherp en mooi belicht. Dat het puntje van de tong net buiten de scherptediepte valt vind ik zeker niet storend, de groene achtergrond heeft zeker meerwaarde......knap werk !

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Super leuk om al die mooie reactie's te lezen.... heel fijn dat ie in de smaak valt, gelukkig zijn de puntjes die ik aangeef niet storend en vallen ze weg in het grote geheel... mooi om te lezen.. :oops:
Wimmes schreefCOLONHoe krijg je dit toch elke keer weer voor elkaar.
Thanks, Wimmes.... een deel (zoals de beheersing van de lens en het licht) heb je wel in de hand, maar je moet zeker ook een dosis geluk hebben dat ze blijven zitten..... s'ochtends als het nog niet zo warm is zijn ze makkelijker benaderbaar, maar als het warm is (midden op de dag) zijn ze al weg als je op een meter afstand bent...
maar ik begrijp wel dat het niet een echte vraag van je was maar meer een positieve opmerking van verbazing... 8) :wink: Thanks....!
Kryn schreefCOLONKnap, heel knap! Niet alleen ontzettend scherp; maar ook heel mooi belicht. Geen zwarte flitsachtergrond en bij dat (moeilijke) geel is geen enkele reflectie te zien van het flitsen.
Dit is helaas geen macro! Het is MACRO!
Ben dan wel benieuwd met welke vergroting je deze prachtplaat hebt gemaakt: 1, 2 etc?
Gekgenoeg kijk ik nooit hoe groot de vergroting is, ik kijk door de zoeker van de camera en dan draai ik intuïtief aan mn lens, (totdat ik de foto zie die ik wil hebben) .... maar deze foto zal denk ik wel 3x of misschien zelfs wel iets meer zijn...
eos2500 schreefCOLONErg knap!! Zo uit de hand op een Paardenbloem, met een DOF van 0,5 mm? Of toch van statief?
geloof het of niet maar met statief is deze lens (althans voor mij) niet te hanteren, je zal me straffen als ik met deze lens een statief zou moeten gebruiken... liggend op de grond met ondersteuning van mn ellebogen werkt vele malen beter....
BartjeD schreefCOLONEen zeer fraai portretje Rob..... 8)
Super scherp en mooi belicht. Dat het puntje van de tong net buiten de scherptediepte valt vind ik zeker niet storend, de groene achtergrond heeft zeker meerwaarde......knap werk !
gr. Bart
Gelukkig maar dat het niet storend is, Bart, het is toch altijd fijn om dat van een ander te horen, dus jij ook bedankt voor je compliment...

Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Fantastisch!

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Waanzinnig mooi!!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

Geweldig! Wat hebben ze toch een mooie ogen.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

wat een waanzinnige foto.
moet je hier veel bij flitsen? of gebruik je geen flitser ivm het wegvliegen?
Rinaldo Gisquiere
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2012 06:18

Prachtige foto :)
Vind het wel jammer dat we de EXIF data niet kunnen zien, zo kunnen we nog iets bijleren.

Mvgr
Rinaldo
Canon eos 60D , EF 85mm f1.8USM, EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
slashdesign
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik kan niet origineel meer zijn gezien de vorige replies. Echt heel erg goed gedaan, echt zo'n foto waar je minuten naar kan kijken en dan nog weer nieuwe details zie.

Aangaande de EXIF data ben ik het met Rinaldo eens, van steeds meer foto´s die gepost worden is de EXIF data niet meer te zien. Waarom is me niet duidelijk. Wellicht kan iemand op het forum uitleggen waarom die data niet meer uit te lezen is? Je leert er nl veel van en dat is toch één van de hoofddoelen van dit forum

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Gabriël, Jo en Sophia , uiteraard jullie ook bedankt voor de reactie's... 8)
Nathalietje schreefCOLONwat een waanzinnige foto.
moet je hier veel bij flitsen? of gebruik je geen flitser ivm het wegvliegen?
Thanks voor je reactie, Nathalietje...
Yep hierbij is geflitst.. zonder te flitsen is bij deze vergroting niet mogelijk... Ik heb een 'MT-24EX macro Twin Lite flitser' speciaal voor mijn macrolens, de MP-E 65mm.. Ik heb wel een flitsverzachter/lichttentje gemaakt voor deze Twin Lite zodat het licht veel beter/zachter wordt.
Rinaldo Gisquiere schreefCOLONPrachtige foto :)
Vind het wel jammer dat we de EXIF data niet kunnen zien, zo kunnen we nog iets bijleren. Mvgr
Rinaldo
Thanks voor je reactie, Rinaldo. Als je zelf geen MP-E 65mm lens hebt dan heb je m.i. weinig aan deze exif-gegevens:
Maar ik wil ze wel geven hoor...
(camera) Canon 40D, (lens) MP-E 65mm, (flitser) MT-24EX, 1/160, F11, iso100, en een zelfgemaakte flitsverzachter alleen geschikt voor de MT-24EX.
lassie_sr schreefCOLONIk kan niet origineel meer zijn gezien de vorige replies. Echt heel erg goed gedaan, echt zo'n foto waar je minuten naar kan kijken en dan nog weer nieuwe details zie.

Aangaande de EXIF data ben ik het met Rinaldo eens, van steeds meer foto´s die gepost worden is de EXIF data niet meer te zien. Waarom is me niet duidelijk. Wellicht kan iemand op het forum uitleggen waarom die data niet meer uit te lezen is? Je leert er nl veel van en dat is toch één van de hoofddoelen van dit forum

Laszlo
Thanks voor je reactie Laszlo...
exif gegevens zie hierboven... maar je hebt er weinig aan omdat ik de meeste macrofoto's met de MP-E 65mm maak en dat is een lens die tot 5X kan (qua vergroten), bovendien flits ik ook... je hebt m.i. alleen wat aan deze data als je ook een MP-E 65 hebt, vandaar dat ik het er meestal niet bij zet.. maar als er info wordt gevraagd geef ik altijd een antwoord/uitleg, geen probleem... :wink:


Rob, 8)
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Ik zeg gewoon niks meer :P

Of ja toch: schitterend :wink:

Grtz,
Kurt
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar