Avondrondje

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

2 foto's van een avondrondje (wandeling) en een beetje spelen met kaders :) Wat bevalt beter: met of zonder de zwarte rand? Namen aangepast nav post Dooie Aap (waarvoor dank)

foto 1: bruin zandoogje

45962

foto 2: vrouwtje Steenrode heidelibel

45967

Laatst gewijzigd door 2 op kiran, in totaal 9 keer gewijzigd.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brell

Nr 1 by far! Heb je de foto misschien iets teveel verzacht?
Nr, 2 lijkt me teveel verscherpt.
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

Brell schreefCOLONNr 1 by far! Heb je de foto misschien iets teveel verzacht?
Nr, 2 lijkt me teveel verscherpt.
sluit mij hierbij aan
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Ik sluit me er ook bij aan. Foto 1 heeft mijn voorkeur. Delen die echt scherp moeten zijn (koppie en ogen) zijn scherp maar als je dan toch van bijna-recht-opzij fotografeert zou ik er zelf voor kiezen maar helemaal mooi parallel te gaan zitten en de vleugels ook helemaal in focus te krijgen. Foto 2 ziet er prettiger uit als je het contrast wat lager schroeft en de verscherping wat met rust laat denk ik.
De zwarte rand vind ik niet bijster veel toevoegen, erg storend is 'ie in dit geval ook niet.

(Beide dieren zijn trouwens verkeerd gedetermineerd, 1 is geen Bont maar Bruin zandoogje, 2 is geen Plasrombout maar een vrouwtje Steenrode heidelibel.)
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Allemaal bedankt voor de reactie. nr 1 heeft geen verscherping na verkleining en nr 2 per abuis een dubbele portie. :oops:
@dooie aap: bedankt voor de juiste determinatie, maar hoe weet je dat het een vrouwtje Steenrode heidelibel is? Als leek heb ik de foto's bekeken en omdat de libel in een Noordhollands polderlandschap is gemaakt, heb ik niet eens aan een heidelibel gedacht. De kleur van beide lijkt me gelijk. Wat bepaalt voor jou dat dit een vrouwtje Steenrode heidelibel is ?
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

kiran schreefCOLONAllemaal bedankt voor de reactie. nr 1 heeft geen verscherping na verkleining en nr 2 per abuis een dubbele portie. :oops:
@dooie aap: bedankt voor de juiste determinatie, maar hoe weet je dat het een vrouwtje Steenrode heidelibel is? Als leek heb ik de foto's bekeken en omdat de libel in een Noordhollands polderlandschap is gemaakt, heb ik niet eens aan een heidelibel gedacht. De kleur van beide lijkt me gelijk. Wat bepaalt voor jou dat dit een vrouwtje Steenrode heidelibel is ?
Rombouten hebben kleinere, éénkleurige ogen die elkaar bovenop de kop niet raken. Plasrombouten zijn verder echt tweekleurig groen-zwart (tenzij heel jong, dan zijn ze geel-zwart), dus geen bruine schouders. Achterlijf is groen met twee doorlopende, brede lengtestrepen en niet met van die korte zwarte streepjes zoals op jouw foto. Wat het precies een heidelibel maakt, poeh, goeie vraag... Na 20 jaar libellen spotten denk ik daar niet zo bewust meer over na maar ik denk dat het vooral de relatief grote kop is die het voor mij een kleine libellulide maakt, daarmee kom je al snel bij de heidelibellen uit eigenlijk. Vanwege de geel gestreepte poten kom je uit bij het duo Steenrode of Bruinrode, het afstaande legapparaat (vrouwtje!) en de langs de ogen aflopende "snor" (zwarte tekening op het gezicht, bij de antennes naar de oogrand en dan naar beneden) zijn harde kenmerken van de Steenrode.

De naam heidelibel is trouwens best misleidend want de algemenere soorten (Steen-, Bruin- en Bloedrode, Zwarte) kunnen echt overal opduiken.
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@Dooie Aap: heel hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. Ik heb nog heel veel te leren over libellen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie platen, waarbij foto 2 mijn favoriet is.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie foto's, lekker zachte achtergrond en mooie kleuren. Nummer 2 is mijn favoriet vanwege de mooie details.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mooi subtiele foto's met fijne kleuren.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De 2e voor mij. Bij de 1e had de witte stengel in de Bg weg gemogen, deze stoort daardoor iets.

Vwb de kader. Ik zou ze weglaten.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Marco, Rijk, sunblade en Jef: bedankt voor jullie reactie.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Fijne serie maar met Jeffrey eens.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Beauties hoor!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar