Libellen van Andalusië

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Ik ben deze zomer twee weken naar de zuidspaanse provincie Andalusië geweest om zoveel mogelijk mediterrane libellensoorten op foto te krijgen. Een zeer geslaagde reis! Hier een kleine selectie van wat foto's waar ik zelf content mee ben.

1. Paragomphus genei (Groene haaklibel), man. Mijn belangrijkste doelsoort van de reis, een soort met een voornamelijk Afrikaans verspreidingsgebied. Binnen Europa is het verspreidingsgebied beperkt tot Andalusië en Sardinië.
Afbeelding

2. Trithemis kirbyi (Oranje zonnewijzer), een heel jong mannetje. Tot 2007 kwam deze soort niet in Europa voor, in dat jaar werden ze voor het eerst in Zuid-Spanje waargenomen en sinds die tijd zijn ze hard algemener geworden. Langs de Spaanse oostkust breiden ze zich nu heel hard uit richting noorden, dus het is een kwestie van tijd tot ze ook in Frankrijk worden gezien.
Afbeelding

3. Trithemis kirbyi (Oranje zonnewijzer), een mooi uitgekleurd mannetje. Wat mij betreft is de naam niet erg gelukkig gekozen, oranje is niet de kleur die overheerst...
Afbeelding

4. Trithemis annulata (Purperlibel) mannetje. Ook al zo'n soort die zich snel noordwaarts uitbreidt, vroeger kwam hij niet ten noorden van de Pyreneeën en nu wordt hij al in midden-Frankrijk gezien. Wie weet, ooit, in Nederland?
Afbeelding

5. Orthetrum chrysostigma (Epauletoeverlibel). Dit jong mannetje begint vanaf de punt van het achterlijf blauw te kleuren, uiteindelijk wordt 'ie helemaal blauw. Maar eigenlijk vind ik hem zo mooier...
Afbeelding

6. Calopteryx haemorrhoidalis (Koperen beekjuffer) vrouw. Eigenlijk mooier dan de mannetjes, die bijna zwart worden. Mocht je het je afvragen, er zit inderdaad totaal geen logische volgorde in deze serie :roll:
Afbeelding

7. Zygonyx torridus (Watervallibel) man. Zoals de naam al aangeeft is deze libel qua habitat gebonden aan zeer snel stromende beken en rivieren, van stroomversnellingen tot echte watervalletjes. Dat zijn de goede plekken om eieren af te zetten en die plekken worden bewaakt door patrouillerende mannetjes. Die gaan eigenlijk nooit zitten dus blijft er niks over dan vliegende exemplaren te fotograferen. Een paar honderd foto's leverde een paar mooie foto's op :lol:
Afbeelding

Ik ben me ervan bewust dat foto's als bovenstaande voor veel mensen te registrerend zijn en te weinig kunstzinnig, toch hoop ik dat ik in ieder geval een aantal mensen even kan laten meegenieten van de fantastische veldtrip die ik dit jaar gemaakt heb! Uiteraard is alle commentaar welkom.
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Ik vind ze allemaal prachtig, een plezier om er naar te kijken !
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

adderoos schreefCOLONIk vind ze allemaal prachtig, een plezier om er naar te kijken !
Idem!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prachtig Antoine!!
Je weet ze ook feilloos te benoemen....... :shock:
En voor mij zijn ze veel meer dan enkel registraties!!!! :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Zeker niet bekeken als alleen een registratie. Gewoon nauw gewoon, een prachtige serie!

Vr. gr.
Roel J,
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie serie van een aantal fraaie libellen.
Als je met zo'n gevarieerde foto's thuiskomt, kun je inderdaad wel spreken van een geslaagde reis. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Bedankt voor de positieve reacties! :D
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar