Paddestoelen

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Vorige week ook even op pad geweest.
1.
AfbeeldingPaddestoel 2014 Warnsveld by Paul Alink, on Flickr


2.
AfbeeldingPaddestoel2 2014 Warnsveld by Paul Alink, on Flickr


Bedankt voor het kijken.
Paul
70D
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Paul, leuke waarnemingen. De eerste foto is helaas niet scherp, maar je hebt een goed laag standpunt gebruikt. De tweede foto laat veel paddestoel zien. Maar de foto heeft geen duidelijk punt waar mijn aandacht naartoe getrokken wordt. Komt een beetje rommelig over.

Mijn advies is altijd een een zgn rijstzak of bonenzak mee te nemen en daar je camera op te leggen en de timer te gebruiken (eventueel met mirror lock) zodat je, als je goed focussed, altijd met scherpe foto's thuiskomt.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Beste sunblade,
als je een camera, een statief, een stoeltje, en een tas bij je hebt op de fiets, en je weet dat je een flink stuk zult moeten lopen ook nog,
dan kun je gewoon niet alles meenemen.
nr. 1 is niet scherp, maar voor mezelf was ik op dit moment al blij met een redelijk resultaat.
Soms vind ik een foto goed genoeg merk ik. Mijn kwalitatieve eisen zullen in de toekomst zeker bijgesteld worden.
Bedankt voor de opmerkingen.
Paul :D
70D
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

Als je een statief mee had hoefde je dus in ieder geval niet met bewegingsonschepe foto's thuis te komen :lol: Ik sluit me aan bij de opmerking van sunblade en wil er nog aan toevoegen dat het wel zo leerzaam is om gewoon erg kritisch op je eigen foto's te zijn: onscherp = mislukt, volgende keer beter. Iedereen maakt wel eens een bewogen foto, ik probeer dat zelf in het veld al op te vangen door meerdere foto's te maken en onscherpe exemplaren direct weg te gooien.

Laat je niet ontmoedigen door negatieve opmerkingen over 1 foto, ga vooral door met doen en leren!
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En daar ben ik het mee eens.

Al snap ik wel waarom je tóch wel blij was met foto 1, want de compositie is goed! Als hij scherp geweest was, was t waarschijnlijk echt een mooie foto geweest.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

DooieAap schreefCOLONAls je een statief mee had hoefde je dus in ieder geval niet met bewegingsonschepe foto's thuis te komen :lol: Ik sluit me aan bij de opmerking van sunblade en wil er nog aan toevoegen dat het wel zo leerzaam is om gewoon erg kritisch op je eigen foto's te zijn: onscherp = mislukt, volgende keer beter. Iedereen maakt wel eens een bewogen foto, ik probeer dat zelf in het veld al op te vangen door meerdere foto's te maken en onscherpe exemplaren direct weg te gooien.

Laat je niet ontmoedigen door negatieve opmerkingen over 1 foto, ga vooral door met doen en leren!
Dank je hoor, maar het punt was, dat ik wilde het laagste standpunt, dat heb ik, via bodemonderzoek.
En de reisstatief (Sirius) die ik had, kon niet lager dan 20cm. hoog.
Ik ga echt wel lekker door hoor.
Gr. Paul :D
70D
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Precies! Lekker doorgaan. We maken allemaal 'fouten' en daarmee leren we het snelst :D

Ik leg mijn camera als het nodig is ook wel gewoon op de grond. Wel eerst een plastic zak eronder leggen natuurlijk.
Door er blaadjes en/of takjes onder te schuiven kan ik de camera ook nog in een betere positie leggen.
En soms gebruik ik gewoon mijn fototas als statief, is die te hoog dan trek ik mijn jas uit en gebruik die als zodanig.
Allemaal trucjes die ik ook gaandeweg geleerd heb :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Er zijn al veel zinvolle reacties geplaatst. Ik wil daar nog aan toevoegen dat het helemaal gaan kwaad kan om de camera even op de grond te zetten, zonder bescherming van wat dan ook. Camera's zijn echt niet van suiker gemaakt en kunnen echt wel tegen wat vocht en vuil, mits je het na het maken van de foto's gelijk schoon & droog maakt.
Groeten, Jaap
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Veel zinnigs al gezegd.

Als ik macro opnames maak gaat er nooit een statief mee. Je vind altijd wel iets om op te steunen.

Ik kijk uit naar je volgende foto's.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Bedankt voor de zinnige commentaren, camera op de grond zetten, goed idee, weer wat geleerd,
zogauw ik weer wat heb zal ik wat laten zien. Maar ben niet zo vaak op pad, heb de laatste jaren last van reuma en artrose gekregen.
Maar kan nog veel, fietsen en wandelen is een goede combinatie. Met de camera bij me natuurlijk.
Groetjes,
Paul
70D
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Zowel bij foto 1 als bij foto 2 komt het onderwerp onvoldoende los van de achtergrond. Bij foto 1 heeft dat te maken met het hoge contrast in de achtergrond. Op te lossen in de bewerkingsfase.

Bij foto 2 is de achtergrond te scherp. Op te lossen door ander diafragma bij opname te gebruiken.

Groet
Anno
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar