Ranunculus

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Binnen het Geslacht Ranunculus komt de Boterbloem er niet slecht vanaf. Het is zo op het eerste oog lastig om een boterbloem een soortnaam mee te geven zonder deze eerst goed te bestuderen. Er komen wel meer dan 10 verschillende "boterbloemen" in Nederland voor.
Ranonkels zijn in principe giftig. Er zijn wel zeer giftige exemplaren zoals de Monnikskap en diverse Anemonen.
Ook de Boterbloem is licht giftig en wordt derhalve door het grazend vee vermeden. Meestal zit er ook een scherpe peperachtige smaak aan, vooral bij de Ranunculus acris.
In gedroogde toestand(na het maaien van gras) verliest het deze peperachtige smaak en tevens de giftigheid zodat het ongevaarlijk is. De benaming Boterbloem komt door de boterachtige glans van de bloemkroon welke dient om water af te stoten. Deze glans is tijdens het fotograferen niet altijd welkom, zeker bij direct zonlicht kan deze hinderlijk werken.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Ik mis het eruit springen van de bloem een beetje, zoals je wel een beetje bij de haartjes aan de onderkant ziet. Ik neig ernaar dat hij iets lichter had gemogen en dat de scherpte diepte iets naar achter had geschoven mogen zijn, in mijn optiek....... (zeg ik terwijl ik ernaar kijk)
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De overgang van het donkere deel links onder naar steeds lichter wordende deel in de rechter bovenhoek, met daartussen de boterbloem vind ik supermooi.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

mooi zo met die weglopende scherpte.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Bedankt voor jullie reacties!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar