Briza media

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Één van de fraaiste grassoorten vind ik Trilgras of Bevertjes.
Zoals de naam al zegt, trillen of beven de bloemdeeltjes bij het geringste zuchtje wind.
Omdat de aartjes naar beneden hangen, lijken ze bij beweging wel een carillon.
Briza is daardoor goed te onderscheiden van andere grassoorten en dit icm de blauwige grashalmen sluit verwarring bij de determinatie bijna geheel uit.
Het is een gevoelige grassoort welke bij verstoring in de bodemstructuur snel achteruit kan gaan. In de Zuid-Limburgse kalkgraslandhellingen weet het zich nog het meest op haar gemak te voelen.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem

Jo,
ik had in dit geval toch een groter scherptediepteveld gekozen oftewel een kleiner diafragma.
De afzonderlijke aartjes zijn afwisselend scherp / niet scherp en dat kijkt (voor mij althans) niet lekker.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank voor je reactie Gabriël!!! :D :D :D
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dit zelf niet zo storend. Wat ik zelf in gedachte had bij de keuze van dit diafragma was de mysterieuze herhaling welke absoluut niet gerealiseerd had kunnen worden met een kleiner diafragma!
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De foto is inderdaad mysterieus en dat kijkt wel mooi. Als het echt om de plant gaat, dan zou wat meer scherptediepte welkom zijn. Maar, dan is de mooie onscherpe achtergrond misschien weer weg, het zal altijd kiezen zijn en voor Jo is deze keuze duidelijk zijn stijl. Ik vind dat wel tof dat fotografen een duidelijke eigen stijl hebben.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

De sfeer van dit plaatje is ontzettend gaaf, maar vind ik hem leuk of lekker om naar te kijken, nou nee dat weer niet, dan mist er toch iets....
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik blijf hinken op twee gedachten. Enerzijds de observatie van Gabriel, anderzijds de lekkere terugkering. Ik neig toch naar "maken" in plaats van "kraken".
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dankjewel mijne heren!!! :D :D :D
Fortografie is er voor iedereen. En iedereen geeft er haar of zijn eigen "kleur" aan.
Zelfs een onscherpe foto kan een plaatje zijn; Hetgeen bewijst dat iedereen er een eigen "kijk" op heeft.
Hier wordt deze plaat niet echt gewaardeerd, terwijl ze op een zusterforum tot keuze van de dag genoemd werd. En niet omdat er géén andere keuze was..............
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar