Ophrys insectifera

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Vliegenorchis.
Dit jaar maar weinig exemplaren kunnen vinden en ook nog eens op een terrein welk niet publiekelijk toegankelijk is.
Ik was er echter niet illegaal; ik had toestemming om er te fotograferen.
Het duurde wel even voordat ik gevonden had wat ik zocht. Door de droogte waren de exemplaren maar klein en minder mooi ontwikkeld.
De orchideeëntuin in het Gerendal was welliswaar vanwege Corona gesloten maar ook zonder Corona zou een bezoek teleurstellend zijn geweest. De "tuin" zag er zielig en droog uit.
Vliegenorchis komt binnen Nederland enkel in een paar delen van het Zuidlimburgse heuvelland voor. Zoals veel orchideeën vertonen ze mimicry-achtige verschijnselen om insecten aan te lokken die zo belangrijk zijn voor de bestuiving en de bevruchting. Orchideeën leven in symbiose met wortelschimmels(mycorrhiza) en deze vorm van samenleving is van essentieel belang voor de orchidee. Zonder deze schimmel kan de plant onvoldoende voedingszouten opnemen en kwijnt in maximaal 2-3 jaar weg. Het is dus van bijzonder belang dat de orchidee "haar" schimmel vindt. Door bemesting en andere vormen van bodemaantasting kan deze schimmel uit de bodem verdwijnen met alle gevolgen vandien.
Het is dus van groot belang dat hier een gezond en verantwoord beleid op los gelaten wordt. Mede door deze gevoeligheid en het feit dat veel orchideeënzaad jaren nodig heeft om te kunnen ontkiemen(tot zelfs 7 jaren) maken deze plantensoort zo kwetsbaar en zeldzaam.
Het Limburgse heuvelland biedt een schat aan zeldzame Flora en ik voel me bijzonder gezegend dat ik daarvan genieten kan en mag.
Onze eigen tuin is een klein natuurgebied en ieder jaar mag ik genieten van deze pracht. Een paar keer is mijn tuinbeleid beloond met het spontaan verschijnen en/of gedijen van bijzondere plantensoorten.
Ik moet er niet aan denken wat met de tuin gebeurt als wij er vanwege de leeftijd niet meer kunnen wonen............................


Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Eenvoud, rust, maar ik vind het mooi. Express voor de centrale plaatsing gekozen?
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Wat een boeiende info, mooie foto trouwens ook. Dat je in een prachtig maar kwetsbaar gebied woont is ook wel duidelijk. Over uwe natuurtuin lees ik ook heel graag, ik doe zelf ook mijn best om onze tuin zo natuurlijk mogelijk te beheren.
Waarschijnlijk tot ergernis van sommige buren die uren op hun knieën door hun groene woestijngazon kruipen om bloeiende plantjes te verwijderen.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Gentlemen bedankt voor jullie reacties!!! :D :D :D

@Steven: Keuze was idd bewust. Ik vond de uiteindelijke totaalplaat zo het mooist uitkomen.
@Paul: Knap van je(jullie) om het zo te doen. Je krijgt er veel voor terug. Van de buren welke enkel tevreden zijn met een biljartlaken en daar alles voor over hebben, moet je je niets (meer) aantrekken. Die hebben blijkbaar niet in de gaten dat jouw(jullie) tuin vele malen mooier is.................
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

Een mooi exemplaar weer (zowel het onderwerp als de foto).
De benaming is meteen duidelijk als je de foto ziet.
Ook weer bedankt voor de mooie uitleg erbij!
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je Lourens!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar