[verzameltopic] Alles wat niet "natuurlijk" is

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er is een behoorlijke groep natuurliefhebbers die met fotograferen met behulp van Macro-lenzen.
Spijtig genoeg zijn het bijna alleen die fotografen die hier in de rubriek Macro post. Maar macro kan veel meer zijn.

Kortom, ik wil nu wel eens macro/micro-plaatjes zien van alles wat geen "bloemetjes en bijtjes" is. Ik denk soms wel eens na over macro's, maar ben totaal niet op zoek naar natuurplaatjes van macro's.

Ik daag jullie dus bij deze uit om hier showcase-waardige andere macro's te laten zien :twisted: Kom maar op.
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Oké, ik zal de aftrap geven..... Heb ze even uit mijn eigen topic verwijderd.. (ik had toch nog geen reactie's) dus dan kan het wel, dacht ik.. :wink:


Ik ben wederom weer eens aan het experimenteren geslagen met wat druppeltjes op een CD-R.. 8)




1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding




Groet,
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Tsja, wat heet "macro"? Ik heb wel een aantal sierraden gefotografeerd waarvan de platen technisch gezien bijna of helemaal onder de noemer "macro" vallen, maar dat zie je er niet aan af.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Juan1982
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2006 14:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@ Natuurfreak: Dat blijft nog steeds iets wat ik ook nog eens moet proberen, druppels op een CD-R. Dat resultaat (mits je het goed doet :wink:) is echt geweldig!
Sony DSLR-A350 || DT 18-70mm || 55-200mm || Tamron 90mm f2.8 Di Macro || Tamron AF SP 10-24/3.5-4.5 Di II

Aiaiai... en dat op een Eos-forum ;)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met macro bedoel ik echt minimaal 1:1 op je sensor. Maar wil hier geen macro-discussie aanzwengellen. Foto's als van de druppels op de CD zijn dingen die ik hier zou willen zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Dit is een van mijn andere macrofoto's en dit is ook een druppel op een Cd, maar weer heel anders uitgevoerd.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=92305[/img]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Juan1982 schreefCOLON@ Natuurfreak: Dat blijft nog steeds iets wat ik ook nog eens moet proberen, druppels op een CD-R. Dat resultaat (mits je het goed doet :wink:) is echt geweldig!
Bedankt voor je reactie, Juan1982...

Dit is de opstelling die ik gebruikt heb, ik heb ook een statief gebruikt en een lamp met een zelfgemaakte lichtverzachter van een oude video-opbergdoos... Ik heb de CD-R met een plantenspuit met water besproeid, behalve dat enkele druppeltje van de 2e foto uiteraard niet, da’s gewoon een kwestie van onder de kraan houden en dan vormen er zich vanzelf losse druppeltjes...

Ik heb ze overigens wel ‘s avonds gemaakt dan is het effect van de kleuren mooier... foto’s wat onderbelichten en in de nabewerking heb ik (in lightroom) het schuifje blacks iets open gezet zodat de donkere partijen donkerder worden en ook wat kleurschuifjes en witbalans ingesteld.... Grofweg is dit het zo’n beetje....

Ik hoop je resultaten nog eens te mogen zien... Succes!!!



@jonggolde
Ik vind het een mooi resultaat en idd een andere invalshoek...
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Hierbij een non-natuurplaatje van mijn hand, speciaal voor de pixelpiepers onder ons.

Dit is wat ik zie als ik een deeltje van mijn CRT beeldscherm middels macrofotografie vastleg....een hoop pixels.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op arsarlat, in totaal 25 keer gewijzigd.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ arsarlat
apart plaatje, leuk idee....

Technisch gezien kan hij wel wat beter... aan de linker kant zie ik duidelijk een onscherpte.. dat kan komen omdat het beeldscherm een bolling heeft? Maar wellicht met een grotere DOF en/of de sensor evenwijdig aan het beeldscherm had je dit kunnen voorkomen....
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@Natuurfreak:
Technisch gezien kan hij wel wat beter...
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat is dan ook de reden dat ik dat ik 'm niet eerder heb gepost (het is al een oudje van januari verleden jaar), maar voor hier in het verzameltopic vond ik 'm wel leuk, al is het maar om zo maar eens aan te geven dat je vele kanten uit kan denken om een plaatje te schieten.

Indezelfde periode maakte ik ook een reeks met een cd-rom met een andere invalshoek dan jij ze nu maakt, nl. het vangen van het kleurenspectrum, als je licht op een cd schijnt zoals:

Afbeelding
of het hele topic
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ht=#182161

Het idee om met waterdruppels te werken vind ik ook een leuke benadering en geeft weer heel andere resultaten. Ik vind zelf #3 de mooiste foto. Die grote druppel rechts is een mooie blikvanger.

Ook heel mooi om te zien hoe de druppels zelf alle kleuren van de regenboog krijgen en hoe bij #3 het kleurverloop vanuit de rechter onderhoek heel mooi de foto in komt.

@jonggolde: Ik zou zelf de zwarte rand van de cd-rom met tekst weggehaald hebben en meer ruimte hebben gegeven aan de bovenkant. Verder denk ik dat je de plaat nogal verscherpt heb. Hij komt een beetje hard over en er is een witte pixelrand te zien. Verder zit er veel ruis in.

.... enne ik zou nou weleens een plaatje willen zien van onze uitdager dejong1racing in dit verzameltopic. Nu zijn het toch weer de natuurliefhebbers die zelfs de non-natuur-macro's moeten aanleveren. :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op arsarlat, in totaal 25 keer gewijzigd.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Bedankt voor je reactie, Arsarlat....

Mooie serie hoor die van 2006... ook heel creatief gevonden...
Gebruikers-avatar
MDevil
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2007 20:52

Macro, leuk om te doen en ik vind het ook nog eens verdomd lastig.

Afbeelding

Afbeelding
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ MDevil

#1 Een goede poging hoor..
Je F-waarde heb je hier wel erg hoog genomen... Ik denk dat je hier best wel met (circa F-8 a F-11) had kunnen volstaan. Het is wat mij betreft helemaal niet erg als er druppeltjes buiten je DOF vallen als je maar een goede compo hebt.. Ik zou de volgende keer ook wat rekening houden met je compositie, zoals bijv. die grote halve druppel aan de linkerkant alsook het midden van de CD-R dat bovenin nog te zien is, dat vind ik wat minder.. Ik zou de opname s’avonds maken dan kun je door met een lamp te spelen mooie kleureffecten krijgen en dat is fraai om te zien.. Ik heb hierboven een opstelling gemaakt met een korte beschrijving, misschien heb je er wat aan..

#2
Lijkt wel de achterkant van een fles of zoiets... Op zich qua kleur wel aardig maar vind de foto niet zo spannend met veel dezelfde patronen en niet echt iets waar mn aandacht op valt, maar toch best een aardig plaatje hoor..

Leuk dat je bent gaan experimenteren, ga vooral door, het begin is er al.... Op naar de volgende serie...
Gebruikers-avatar
MDevil
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2007 20:52

@Natuurfreak

Thanks voor de tips, daar kan ik wat mee en die tweede foto is een knipperlicht van 1 van mijn motoren. Geen fles dus :D
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb al eerder iets geplaatst wat in deze categorie valt. Of is het de bedoeling dat we iets nieuws posten?

Kristallen onder gepolariseerd licht:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=31672

Afbeelding\

Edelstenen:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=20698

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Lex Augusteijn, in totaal 11 keer gewijzigd.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

humpdiebump

Hebben jullie nog andere mooie plaatjes.
Het is heerlijk druilerig paasweer, reden temeer om eens lekker in de archieven te spitten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Juan1982
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2006 14:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Natuurfreak schreefCOLON
Juan1982 schreefCOLON@ Natuurfreak: Dat blijft nog steeds iets wat ik ook nog eens moet proberen, druppels op een CD-R. Dat resultaat (mits je het goed doet :wink:) is echt geweldig!
Bedankt voor je reactie, Juan1982...

Ik hoop je resultaten nog eens te mogen zien... Succes!!!
Nou, het is ondertussen een beetje afgezaagd, maar ik heb me er afgelopen week toch eens aan gewaagd: druppels op een CD-R.. Oh nee, een defecte DVD was het deze keer ;)

Foto's gemaakt bij daglicht en met de Raynox-voorzetmacro ;) In Photoshop een beetje 'gesharpt' en gecropt. Niets aan de kleuren e.d. gedaan:

1. (dit is een druppel nagellak, geen water)
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Graag Uw reacties :D
Sony DSLR-A350 || DT 18-70mm || 55-200mm || Tamron 90mm f2.8 Di Macro || Tamron AF SP 10-24/3.5-4.5 Di II

Aiaiai... en dat op een Eos-forum ;)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Lekker abstract zo, heeeeeeeerlijk.
Gebruikers-avatar
Juan1982
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2006 14:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het is wel iets waar je van moet houden, maar ik doe dat :D Binnenkort nog eens verder experimenteren met wat andere vloeistoffen ofzo :D
Sony DSLR-A350 || DT 18-70mm || 55-200mm || Tamron 90mm f2.8 Di Macro || Tamron AF SP 10-24/3.5-4.5 Di II

Aiaiai... en dat op een Eos-forum ;)
Gebruikers-avatar
SRV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 22:34
CONTACTCOLON

Gisteren mijn kenko tussenringen set binnen gekregen en ben eens wezen stoeien met een potje gel.
De kleur van de gel hoort eigenlijk geel te zijn, maar ik vind de foto zo abstracter.

Het leven in een potje gel
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=115992[/img]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar