Error 99 op 400D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Even stress: omdat ik vanavond fotocursus heb en nog niets van de opdracht heb uitgevoerd (mensen aan het werk, en ja ik weet dat ik ambtenaar ben!) had ik de camera mee naar het werk genomen. 17-85 mm er op en een rondje collega's verrassen. Nu heb ik ineens telkens de mededeling Error 99 in beeld.

Stress, want vanavond moeten we portretfotografie gaan doen. Voor vanavond heb ik geen tijd om uitgereid te zoeken naar oplossingen. (werk, snel eten en dan naar cursus) Contactpunten werd hier al geopperd, anderen dachten weer aan een slechte CF card, de Phottix accu kreeg de schuld....

Wie heeft er een zinnig idee van wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit oplos? Hellup!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Er zit ook nog een heel klein plat rond batterijtje voor het geheugen in de camera. Deze kan je vinden bij het klepje voor de accu.
Je doet dat klepje omhoog van de accu en dan zit er tegen de bovenkant aan een heel klein klepje met ribbeltjes die kun je omhoog schuiven en zo haal je dat batterijtje los.
Misschien dat het bijdraagt om de error 099 weg te krijgen.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Standaard oplossing: contacten van lens en body schoonmaken. Meestal lost dat het probleem op (ik zou niet weten hoe dat batterijtje een err99 kan veroorzaken....)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Bedankt voor de reacties. Net in de pauze even langs de Dixons gelopen voor contactspray de contacten te reinigen. Wil die gup daar mij een flesje met reinigingsmiddel voor een beeldscherm verkopen........
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je de contacten schoon hebt gemaakt, naar de accu hebt gekeken (meer kan je er niet naar doen, ik zou ze niet openschroeven) en de knoopcel er eventjes uit hebt gehad, dan heb je alles wat je hebt kunnen doen ook gedaan.

Blijft hij daarna nog steeds de err99 geven, dan denk ik dat je voorlopig even zonder camera komt te zitten. Err99 is een algemene error waar weinig zinnigs over kan worden gezegd.

Ik denk trouwens niet dat het in je contacten zal zitten. De err01 is namelijk een error voor wat betreft de communicatie tussen objectief en camera
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

En wat de contactspray betreft, pas daar wel mee op.
Er zijn namelijk behoorlijk agressieve of vettige varianten, dan veroorzaak je juist meer problemen dan dat je ze oplost.
Ik gebruik om contacten te reinigen meestal gewoon alcohol (die van de drogist en niet van de slijter).
Ruud.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

RuBo schreefCOLONgewoon alcohol (die van de drogist en niet van de slijter).
Ik meestal beide. De laatste om me eerst moed in te drinken :d
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

volgens mij ben ik straks aan die slijtervariant toe.... :roll:

Maar die andere is ook een goede tip!

(op mijn werk heerst een griepgolf, volgens mijn collega's heeft mijn camera de griep)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

dan moet je misschien even een thermometer in zijn shutter stoppen om te kijken als hij ook koorts heeft :) :P
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Het goede nieuw: de camera is niet de oorzaak.
Het slechte nieuws: de 17-85mm lens is het waarschijnlijk wel. Slecht nieuws 2: de 7D zal even moeten wachten.

Net thuis en even geprobeerd met de andere lenzen. 10-20 mm Sigma, 100 mm macro en 70-300 Tamron, de camera werkt met allemaal. In de link van Gabriël stond een post van iemand die met de 17-85 mm hetzelfde probleem had. Daar was toen een flatcable in kapot. Dat probleem heb ik hier op het forum ook al wel langs zien komen, dus ik zoek het proleem maar even daar in. Volgens mij staan er al occasions van deze lens voor € 200,- met garantie, dus er aan sleutelen heeft denk ik geen zin. 15-85 mm????? :wink:

Goed nieuws 2: ik sta vanavond niet werkloos aan de kant.

Bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Ik heb ook een 17-85 IS USM gehad met, wat later bleek, een kabelbreuk.
In het 'groothoek' gebied kon er geen foto gemaakt worden.
In het 'tele' gebied lukte het wel.

Uiteindelijk de lens, voor een zacht prijsje, verkocht via MP aan iemand die wel in staat was de lens te repareren.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Als je nu erg handig bent dan kan je hem zelf repareren voor weinig

http://www.ebay.com/itm/FLEXIBLE-FLEX-S ... 415f040335" onclick="window.open(this.href);return false;

Canon 17-85mm lens Repair Flex Cable

https://www.youtube.com/watch?v=IXXXzknVHPE" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik ben nu helemaal verbaasd over de lens. Gisteren thuis diverse malen een andere lens op de camera gezet (alles werkt) en weer afgewisseld met de 17-85 (error 99). Maar goed, ik kon tenminste 's avonds op de cursus aan de slag. En daar de 17-85 er weer op gezet om de foutmelding te laten zien en jawel....... de hele avond kunnen fotograferen met dat ding!

Blij dat hij het weer doet, maar nu is er de onzekerheid of hij het ook blijft doen. Hmmmm..
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Bij mijn defecte lens heb ik even het idee gehad dat het ook met de temperatuur te maken kon hebben.
Ik heb het nooit verder uitgezocht omdat ik simpelweg een goed werkende lens wil hebben.
Vandaar mijn besluit tot verkoop.
Wellicht voor jou wel zinvol om te kijken of de Err99 temperatuur afhankelijk is?
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik heb de lens al vaak genoeg gebruikt bij lage temperaturen, dus daar zal het denk ik niet aan liggen. De lens is ook niet echt koud geworden: van de auto vijf minuten naar mijn werk lopen en dan weer het warme gemeentehuis in.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

RuBo schreefCOLONEn wat de contactspray betreft, pas daar wel mee op.
Er zijn namelijk behoorlijk agressieve of vettige varianten, dan veroorzaak je juist meer problemen dan dat je ze oplost.
Ik gebruik om contacten te reinigen meestal gewoon alcohol (die van de drogist en niet van de slijter).
Ik heb vaak genoeg de contactpunten van de flitser met jenever schoongemaakt, werkt prima.
Een vlekje wegpoetsen met Vlek :lol:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

XXXL schreefCOLONBedankt voor de reacties. Net in de pauze even langs de Dixons gelopen voor contactspray de contacten te reinigen. Wil die gup daar mij een flesje met reinigingsmiddel voor een beeldscherm verkopen........
Voor een Playstation of een i-Pad ga je naar de Dixxons. Tijdje terug vroeg ik aan 2 aanwezige meneren naar een Hand-Strap van Canon. Ze keken me aan alsof ze water zagen branden....
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

XXXL schreefCOLONIk ben nu helemaal verbaasd over de lens. Gisteren thuis diverse malen een andere lens op de camera gezet (alles werkt) en weer afgewisseld met de 17-85 (error 99). Maar goed, ik kon tenminste 's avonds op de cursus aan de slag. En daar de 17-85 er weer op gezet om de foutmelding te laten zien en jawel....... de hele avond kunnen fotograferen met dat ding!

Blij dat hij het weer doet, maar nu is er de onzekerheid of hij het ook blijft doen. Hmmmm..
probeer het eens met verschillende diafragma's. Sommige errors treden pas op bij kleinere diafragma's.

Ik vind het trouwens wat raar dat iemand die zijn camera te lijf wil gaan met contactspray een onervaren medewerker van een dozenschuiverwinkel "gup" noemt.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

iemand die zijn camera te lijf wil gaan met contactspray....
Op een wattipje en dan de spray die bij de electronicazaak ik Ede speciaal voor dit soort fijne electronica wordt verkocht. Of dacht je dat ik als een witte haai mijn camera zo vanuit de spuitbus als graffityobject ging bewerken? :roll: Sinds die windstoot van vorig jaar zit er al genoeg rommel in de camera. Maar goed, het uitgebreide assortiment van Klein bleek tijdens het middaguitbuikenhoofdleegwaaiwandelingetje niet bij Dixons te vinden.

Maar goed, die tip van de diafragma's ga ik nog even proberen, thanks. Verdorie al een week niet eens de tijd gehad om de foto's van afgelopen dinsdag in te lezen...... :evil: :evil:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar