Fotograaf worden en dan realiseer...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Klopt helemaal. Fotografie is een hele leuke hobby om veel geld aan uit te geven, maar zorg er vooral voor dat je dat geld met een ander beroep verdient.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De snelste manier om van je hobby af te komen is er je werk van maken.... :mrgreen:
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

:)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ja maar, is dat niet bij bijna alle beroepen? En zeker wanneer je een eigen zaak wilt?
Studiekosten, vervolgcursussen, eigen materiaal, huur materiaal, huur ruimte, kosten derden. Concurrentie heb je niet alleen bij fotografen. Ook bij fietsenmakers, installateurs, schilders, muziekanten, caféuitbaters.
En fotograaf springt er echt niet uit qua kosten. De uitdaging is om jou onkosten en verkoopprijs in balans te krijgen, het liefst met een beetje winst. Daarom kost (in het algemeen) een product van een professioneel duurder dan wanneer je het zelf zou doen. Maar dan heb je er ook de service en expertise bij.

Het is goed dat je het hele kostenplaatje in beeld probeert te brengen voordat je aan het avontuur begint. Maar laat je niet teveel van de slag brengen. Een aantal anderen zijn je voor geweest en zijn succesvol geworden.

Ik denk dat je twee plannen van aanpak hebt. Of je gaat in de leer (loondienst) bij een fotograaf. Gebruik een deel van het geld wat je daar verdient, voor opleiding en materialen. Terwijl je de kneepjes van het vak leert van je leermeester. Wanneer je je kennis vergaard hebt en je materialen in bezit hebt, neem je een weloverwogen stap om op eigen benen te staan.
Of je blijft je hobby als hobby beschouwen en maak fotoreportages voor vrienden en familie voor een kleine prijs (afdrukken, albums, rijkosten). Naar verloop van tijd bouw je een klantenkring en naam op. Misschien ontwikkel je een expertise. Langzaamaan wordt je professioneler en kan in je prijs de afschrijving van je materialen toevoegen en tenslotte je uurloon.
In beide gevallen praten we over een proces van een aantal jaren.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Telescoop schreefCOLONklak
Iets meer context in de startpost was inderdaad wel handig geweest.
De TS overweegt zelf om te beginnen aan de fotovakschool en is wellicht geschrokken van de strekking van dit artikel.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het artikel heeft het alleen maar over dollars. Volgens mij hebben we hier euro's? De gegevens voor een Amerikaanse studie zij niet representatief voor een studie in Nederland.
Verder heb je voor bijna ieder beroep tegenwoordig een auto nodig, en die kosten zijn al snel veel meer dan de kosten van de fotospulletjes, die tweedehands echt niet zo bizar hoog hoeven te zijn.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het leest af en toe ook lastig. Is het misschien vertaald van een Engelstalig artikel? Maar de strekking blijf hetzelfde.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLONHet leest af en toe ook lastig. Is het misschien vertaald van een Engelstalig artikel? Maar de strekking blijf hetzelfde.
Zie regel 2 van het artikel.. :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Afotos schreefCOLON
steven l schreefCOLONHet leest af en toe ook lastig. Is het misschien vertaald van een Engelstalig artikel? Maar de strekking blijf hetzelfde.
Zie regel 2 van het artikel.. :)
Ik zie het nu ook :oops:
dus "Auteur": wim hendriks heeft het artikel van Jakkie Hong uit Eyeopener door Google Translate gegooid en op zijn site geplempt? :roll:

Wat eos4all al zei, niet representatief voor een studie in Nederland. Voor diegene die echt als fotograaf een opleiding wilt volgen in Nederland, de taak om e.e.a. volgens de Nederlandse markt uit te zoeken.

Maar ik blijf bij mijn strekking dat elke opleiding geld kost en dat veel beroepen verzadigd zijn. Tenzij je iets speciaals kan bieden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Als je pro wilt worden moet je de volgende dingen goed overwegen:

1.
Alle handelingen en diensten moet je 21% btw over afdragen.
2.
Aan het eind van het jaar komt de belasting ook een flink deel opeisen.
3.
Hou voor 2 maanden PRECIES bij wat je uitgeeft, dus boodschappen, huur, gas, water, electra etc. Alleen dan weet je wat je zou moeten verdienen om rond te komen.
4.
Vergeet dan niet de bedrijfsverzekeringen voor : aansprakelijkheid, ziekte, rechtsbijstand etc.
5.
Calculeer altijd bij je prijs minimaal 10-15% extra kosten, kan een ontevreden klant zijn, een pakje dat niet aankomt etc.
6.
Hou er rekening mee dag iedereen die NU zegt dat je "pro" zou moeten worden in 99% van de gevallen niet voor je diensten gaan betalen, doe dus goed markt onderzoek.
7.
Houdt rekening met het feit dat er rustige tijden zijn en drukke, als je niet bereidt ben 24/7 te werken voor bepaalde periodes dan moet je het niet doen (geldt voor elke zelfstandige)
8.
Hou rekening met afschrijvingen, reparatie, backup camera's etc.
9.
Wees enorm stressbestendig, raak nooit in paniek als het even niet gaat.
10.
Zorg voor een goede buffer, zorg tenminste voor een jaar inkomen op de bank, zodat je slechte periodes kunt opvangen, helemaal als je een gezin moet onderhouden.

Fotografie is een fantastisch beroep, maar hou aub rekening met al de bijkomende kosten, gevaren en het feit dat veel van de beroepsfotograferen hun geld moeten verdienen met 1-2 opdrachten in de week, fotoshoots aanbieden voor 75.00 is misschien een leuke "snabbel" maar je kan er onmogelijk van overleven, sterker bij 75,00 per fotoshoot maak je zelfs verlies.

Qua opleidingen kan ik redelijk kort door de bocht zijn, pak workshops en een goede business opleiding, ik denk dat je daar het meeste aan hebt.

Nogmaals het is in mijn optiek het mooiste beroep dat je kan uitvoeren. Maar rijk zul je er zeker niet van worden, sterker je bent denk ik beter af met een kantoor baan.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Frank Doorhof schreefCOLONfotoshoots aanbieden voor 75.00 is misschien een leuke "snabbel" maar je kan er onmogelijk van overleven, sterker bij 75,00 per fotoshoot maak je zelfs verlies.
Ik denk dat je daar ongelijk in hebt Frank. Ik zie genoeg aanbiedingen van professionele fotografen (ja, met een KvK-nummer, dus prof) die complete shots van 3 of 4 uur aanbieden voor dat geld. Nu is 75 euro nog steeds veel geld en gelukkig hebben ze soms ook actie met bijvoorbeeld Moederdag (dat komt er ook weer aan namelijk) dat je al een professionele shoot voor 35 euro kunt krijgen. :lol: :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Tja....
Het kan best af en toe, wij hebben ook wel eens akties van 45 minuten voor dat geld, of bv voor prints maar realiteit leert je gewoon dat het eigenlijk niet uitkan, sterker onmogelijk.

Even rekensommetje voor je :
4 uur voor 75.00 = 59.25 (-21%) : 4 = 14.81 per uur.
Gemiddeld gaat daar 30% van naar de belasting en volks verzekeringen (uitgaande van een gemiddeld normaal inkomen) dus hou je 10,37 per uur over.

Als we uit gaan van 40 uur per week van dit soort sessies verdien je dus 414.00 per week x 4 = 1659.00 per maand.
Trek daar huur, verzekeringen, gas/water/electra, telefoon, eten, afschrijvingen etc. vanaf en je zult zien dat je letterlijk DIK verlies draait. En dan vergeet ik nog even de reserveringen voor de oude dag, ziekte kosten etc.
En dan ga ik uit van 40 uur per week, of wel minimaal 10 van dat soort sessies per week, en geloof me dat is onmogelijk voor een volledig jaar.

Veel fotografen zie je dan ook na een half jaar de deuren weer sluiten.

Een veel gemaakte fout is dat mensen het erbij doen en daarmee wat leuks bij verdienen, het groeit en het groeit en op een gegeven moment denken ze dat ze het wel kunnen redden en zeggen hun baan op, waar ze geen rekening mee houden is de 21% van de belasting, de kosten van verzekeringen etc.

Als je als fotograaf wilt overleven zul je echt veel meer geld binnen moeten halen, ik hou altijd een omzet van minimaal 6000.00 per maand aan om te kunnen overleven, en dan heb je geen echte vetpot maar je kan wat sparen en je bedrijf draaiend houden ook in de slechte maanden/jaren.

Als je bij ons een sessie wilt doen van 3 uur dan kost dit 199.00 exclusief de prints, en op de prints maken we feitelijk de extra marge die we nodig hebben, want ook voor die 199.00 kun je eigenlijk geen winkel/studio open houden. Dit werkt misschien als je vanuit huis werkt maar wij hebben 2 flinke bedrijfspanden die we draaiend moeten houden. Nu zijn de fotoshoots voor ons feitelijk bijzaak, als ik er van moest leven dan zouden de prijzen een flink stuk hoger moeten zijn, nu doen we ze tussendoor om de "downtime" op te vullen.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Voor iedereen die overweegt om voor zichzelf te gaan beginnen als fotograaf raad ik aan om de posts van Frank goed tot je te nemen. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

@frank zeer verhelderende analyse. Als amateur heb ik me nooit zo gerealiseerd wat er allemaal op je af komt als prof... Eigenlijk zou een amateur niet moeten bijklussen... ( nou ja familie alleen dan mogelijk) .. Wordt het de prof tenminste niet ontnomen....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Nog een leuk argument om eens goed over na te denken: als je voor jezelf begint zul je ook vaak ja moeten zeggen op dingen waar je nu nee op kunt zeggen. Anders gezegd: ik doe alleen de dingen die ik leuk vind en/of waarvan ik zeker weet dat ik het kan. Dat is me ook wat waard.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

In de workshops hoor ik dat heel vaak.
"Ik doe geen huwelijken, geen portret werk voor families, geen kinderen, geen sport etc. ik wil alleen model portfolio's doen en voor de magazines werken".
Mijn advies "zoek een leuke baan en blijf lekker met de hobby bezig".

Onlangs nog iemand gehad die me doodleuk zei "Ik ga voor Vogue schieten"......
Tja.... als dat zo makkelijk was dan zou ik het ook meteen doen.

Ik wil trouwens niemand ontmoedigen om voor zichzelf te beginnen, ik ben opgegroeid in een klimaat van eigen bedrijven en heb een "ondernemend gerichte" opleiding en kijk eigenlijk altijd eerst naar kansen en dan pas naar of ik het doe of niet. Zelfstandig ondernemen is 80% ondernemen en 20% fotograferen.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Frank, ik ben het heus wel met je eens hoor (vandaar de smileys bij mijn opmerking)
Ytos schreefCOLONNog een leuk argument om eens goed over na te denken: als je voor jezelf begint zul je ook vaak ja moeten zeggen op dingen waar je nu nee op kunt zeggen. Anders gezegd: ik doe alleen de dingen die ik leuk vind en/of waarvan ik zeker weet dat ik het kan. Dat is me ook wat waard.
Dat is wel waar. Je zult je echt niet kunnen bedruipen met dingen die alleen zelf wilt fotograferen. Ik was een paar weken terug nog bij een expositie van de natuurfotografenvereniging hier uit de regio. Erg mooie foto's. En we hadden het op een gegeven moment ook over het verschil tussen prof en amateur.

Zij kunnen als amateur soms mooiere foto's maken omdat ze de tijd hebben. Als vergelijking haalde ik een natuurgebied aan. Als zij daar een foto van willen hebben dan kunnen ze daar op onmogelijke tijden naar toe (ik vind 5 uur in de ochtend best een onmogelijke tijd) en hebben ze de mogelijkheid om uren rond te lopen op zoek naar de mooiste plek. En als het licht niet goed is, komen ze wel een andere keer terug.
Als ik om 11 uur van de krant te horen krijg dat ze een foto van dat natuurgebied willen hebben, dan moet ik die die dag ook maken. Wel of geen mooi licht. En ik kan geen uren daar rondlopen ivm de andere afspraken. Dus de kans dat mijn foto minder mooi is, is dik aanwezig.

Ik fotografeer al de hele week dingen die niet voor mezelf zijn. Hoewel ik het erg interessant vind, gruwelijk leuk vind en echt mijn best doe, is het niet 'mijn eigen' werk. Het is (bijna) altijd in opdracht van wat de klant wil.
Daarnaast mag ik in de studio graag doen wat ik wil. Zoals ik al zei, ik fotografeer de hele week, in mijn vrije tijd wil ik best nog fotograferen, maar dan wel naar mijn smaak. Ik klus dus ook niet bij met bruiloften of portretsessies van gezinnetjes. Ik wil niet meeboksen tegen die prijzen en ik wil in mijn vrije tijd geen foto's maken die ik niet wil maken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Als ik de opsomming 1 t/m 10 van Frank zie, zie ik geen verschillen met andere beroepen. Het geeft wel een duidelijk en eerlijk beeld. Beginnend professionele fotograaf is, zoals andere ZZPers, meer ondernemen dan het beroep zelf.
Is het voor iemand die de overstap van hobby naar pro wilt gaan, niet een goed idee om bij een fotograaf in loondienst te gaan? Zodoende kan je de kneepjes van het vak leren.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar