Overstappen van 40D naar 5Dmk2 of 6D?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Ik ben een tevreden gebruiker van mijn 40D, laten we dat vooropstellen. Echter lees ik steeds meer over Full Frame sensoren en Crop sensoren. Volgend jaar gaan mijn vriendin en ik naar de States op vakantie en voor de Grand Canyon wil ik wat meer millimeters. Ook tijdens evenementen waar ik met enige regelmaat naar toe ga kom ik soms een paar millimeter te kort. Ik heb uitsluitend de Canon 24-105mm lens en wil dit graag zo houden daar ik geen al te beste ervaringen heb met het wisselen van een lens (stof e.d.).

10.1 Megapixel is geen belemmering, maar bij sommige bewerkingen zou ik af en toe wel wat meer willen hebben. Vandaar dat mijn oog viel op 2 toestellen. De 5D mark 2 en de 6D. Het hebben van 1 voorkeursinstelling minder en 1 SD card slot is voor mij geen belemmering. In hoeverre verschillen de 6D (nieuw) en 5Dmk2 92e hands) dan in gebruikersgemak en beeldkwaliteit?

En in hoeverre is het wezenlijk anders met Full Frame in tegenstelling tot een Crop sensor? Levert dit scherpere en betere platen op? AF snelheid is voor mij geen issue. Ik sta vaak al 10 seconden voor de foto helemaal gereed en hoef dan uitsluitend nog op de ontspanner te drukken.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Met een combi 24-105 en de 5DII kan je zowat 90% ( zoniet meer ) van je beelden schieten, idem wat 6D betreft.
Betere platen levert de fotograaf, en de scherpte, je lens ;-)
Laat je budget je keuze bepalen en niet omgekeerd.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Als je met je huidige lensen mm te kort kom ga je met een fullframe nog meer mm te kort komen omdat je geen cropfactor meer heb.

Persoonlijk als ik zou moeten kiezen tussen de 5d 2 en de 6d zou ik gaan voor de 6d omdat het een nieuwere camera is met een betere sensor en betere AF.
Het enigste wat mij zou tegen houden is dat hij een slagje kleiner is (wat voor sommige weer een voordeel is) en ik bang ben dat hij dan minder in mijn handen ligt.

Ik ben zelf van de 40d naar 50d naar 7d naar een 5d mark2 gegaan en zou niet meer terug willen naar een cropcamera vanwegen de kwaliteit van foto's die een fullframe kan maken.
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

CrisM schreefCOLONMet een combi 24-105 en de 5DII kan je zowat 90% ( zoniet meer ) van je beelden schieten, idem wat 6D betreft.
Betere platen levert de fotograaf, en de scherpte, je lens ;-)
Laat je budget je keuze bepalen en niet omgekeerd.
Ben ik het niet helemaal mee eens mijn 5d 2 levert scherpere foto's dan mijn excamera de 7d.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Bedenk je goed dat je met een 5D II en 6D welliswaar meer ruimte hebt om crops te maken. Maar je "mist" nog meer millimeters. De crop-factor van jou 40D zorgt ervoor dat objectieven zich op jou camera gedragen als objectieven die 1,6x zoveel millimeters heeft. Dit omdat de sensor 1,6x zo klein is als een full-frame sensor.

Misschien kun je meer vertellen over je vervelende ervaring met objectieven wisselen? Ik ervaar dit namelijk niet zo maar ben ook altijd extreem voorzichtig. Een mooi aanvulling op je 40D zou namelijk een 70-200 f4L USM (al dan niet IS) zijn.

Succes met je keuze.
Canon
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

jjas schreefCOLONIk ben zelf van de 40d naar 50d naar 7d gegaan en zou niet meer terug willen naar een cropcamera vanwegen de kwaliteit van foto's die een fullframe kan maken.
Euh, ik mag gek zijn, maar de 7d is echt geen fullframe camera....
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Met een FullFrame ga je inderdaad nog meer mm missen.
7D is inderdaad ook geen FullFrame, maar zelfde crop als 600D enzo.

Als je mm mist zou ik een 70-200 aanschaffen, denk dat dat vele malen goedkoper is, en effectiever voor het geschreven doel.

Als je ook een iets nieuwere camera wil zou je zelfs nog een 7D kunnen overwegen met de 70-200, dat is denk ik nog steeds goedkoper dan een 6D.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik niet geheel duidelijk ben geweest... Ik mis juist de millimeters richting de grote hoek. Zoomen doe ik bijna nooit.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

haamhof schreefCOLON
jjas schreefCOLONIk ben zelf van de 40d naar 50d naar 7d gegaan en zou niet meer terug willen naar een cropcamera vanwegen de kwaliteit van foto's die een fullframe kan maken.
Euh, ik mag gek zijn, maar de 7d is echt geen fullframe camera....
Ho, mijn fout! daarachter had nog een 5d mark 2 gemoeten :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op jjas, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Flevospotter schreefCOLONIk denk dat ik niet geheel duidelijk ben geweest... Ik mis juist de millimeters richting de grote hoek. Zoomen doe ik bijna nooit.
Dan heeft een FF zeker voordelen, los van de beeldkwaliteit waarin je er ook al op vooruit gaat... Al met al zou ik die overstap dan ook zeker maken als je er het budget voor hebt
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Wil mij in de toekomst naast de spoorwegen ook meer richten op landschappen. Het saaie Flevoland kan namelijk buiten de steden heel erg mooi zijn, mits je het wil en kan zien.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Je mist meer mm aan de 'tele-kant'. Aan de 'groothoek-kant' krijg je ze er juist bij ;-) Althans... Je begrijpt wat ik bedoel.

Zelf denk ik dat 24mm op een cropcamera net te weinig groothoek geeft, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Zelf heb ik ooit de overstap gemaakt van een 400d naar een 5d2 en ik zou hem voor geen goud meer willen missen. De kwaliteit is zoveel mooier, ook met dezelfde lenzen. Dus ik zou die overstap meteen doen.

Wat betreft de keuze 5d2 of 6d zou mijn voorkeur uitgaan naar de 6d, vanwege de (nog) mooiere sensor. Daarentegen zijn er volgens mij nu wel veel tweedehands 5d2's op de markt, door de 5d3. Dat kan ook aantrekkelijk zijn. Dan koop je voor het verschil nog een 70-200 L lens erbij.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Waarom geen groothoeklens er bij kopen?
Bijvoorbeeld de EF 17-40 of de EF-S 10-22.
Dat is goedkoper dan een nieuwe camera.

Hans.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

hdb schreefCOLONWaarom geen groothoeklens er bij kopen? Bijvoorbeeld de EF 17-40 of de EF-S 10-22. Dat is goedkoper dan een nieuwe camera.
Dat zou ik ook zeggen. Maar de TS heeft ook dit geroepen:
Flevospotter schreefCOLONIk heb uitsluitend de Canon 24-105mm lens en wil dit graag zo houden daar ik geen al te beste ervaringen heb met het wisselen van een lens (stof e.d.).
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Flevospotter schreefCOLON...en wil dit graag zo houden daar ik geen al te beste ervaringen heb met het wisselen van een lens (stof e.d.).
Koop dan een goede compact...
Ik wissel constant objectiven en dat stofprobleem wordt gruwelijk overdreven. Ja, ik heb wel eens een sensorspot die ik weg moet clonen, maar daar zit ik echt niet mee. Maar ja, ik heb dan ook geen stofalergie :lol:
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Pieterr schreefCOLON
hdb schreefCOLONWaarom geen groothoeklens er bij kopen? Bijvoorbeeld de EF 17-40 of de EF-S 10-22. Dat is goedkoper dan een nieuwe camera.
Dat zou ik ook zeggen. Maar de TS heeft ook dit geroepen:
Flevospotter schreefCOLONIk heb uitsluitend de Canon 24-105mm lens en wil dit graag zo houden daar ik geen al te beste ervaringen heb met het wisselen van een lens (stof e.d.).
Als de TS een FullFrame koopt, welke lens heeft er dan wel volledig bereik, van groothoek tot medium tele? :-D
Volgens mij ga je dan ook moeten wisselen...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Hij wil meer groothoek en op een fullframe is 24mm al behoorlijk groothoek. Voor landschapsfotografie voldoet een 24-105mm icm 5DII bij mij perfect.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

karin115 schreefCOLONHij wil meer groothoek en op een fullframe is 24mm al behoorlijk groothoek. Voor landschapsfotografie voldoet een 24-105mm icm 5DII bij mij perfect.
En toch wil hij meer ;-)
Zelf (helaas) geen ervaring met FullFrame :-D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

MichielBroerse schreefCOLON En toch wil hij meer ;-)
Volgens mij lees je dan iets te selectief (of begrijp ik je verkeerd.. ;))
Flevospotter schreefCOLONIk denk dat ik niet geheel duidelijk ben geweest... Ik mis juist de millimeters richting de grote hoek. Zoomen doe ik bijna nooit.
Hij geeft zelf juist aan dat hij meer groothoek wil, en juist niet de zoom.. Dus zal de medium tele voor hem ook niet zo belangrijk zijn lijkt me :) Maar dat is een afweging die TS denk ik zelf het beste kan maken inmiddels ;)
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Flevospotter schreefCOLON Ik heb uitsluitend de Canon 24-105mm lens en wil dit graag zo houden daar ik geen al te beste ervaringen heb met het wisselen van een lens (stof e.d.).
Ik wissel vaak van lens, zowel binnen als buiten, zonder dat ik last krijg van stof.
Bij wisselen houd ik altijd de lensopening van de camera naar beneden.
Wel moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit met bijna gesloten diafragma fotografeer.
Bij klein diagfragma wordt stop snel zichtbaar.

Wanneer ik toch last krijg van stof krijg, is dat zo weer opgelost met een blaasbalgje.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar