Onscherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag allemaal,

Ik ben nieuw.

Heb zojuist mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht: EOS 100D met een externe flitser.

En in mijn zalige onwetendheid meende ik dus dat dit toestel in de automatische modi automatisch scherp stelt en ik dus scherpe foto's krijg.

Maar helaas. Het is me volkomen onduidelijk waarom 8 van de 10 foto's niet scherp zijn. Ik nam ze binnen, overdag, met de externe flitser op het toestel gezet. Half de knop indrukken en dan langzaam helemaal.

Ik moet zeggen dat ik wel wat teleurgesteld ben…. Ben ik nu naïef of is er iets dat ik over het hoofd zie? Wie heeft een idee?

Groeten van Claudia
Anoniem 3

Wat vervelend dat onscherpe foto's de reden zijn om je hier aan te melden...
Maar toch en misschien wel juist daarom: Welkom!

Van thuis uit kunnen wij je foto's niet beoordelen. We hadden er graag gegevens van. Dus als je een of meer post, kunnen we misschien zeggen wat er mis gegaan is.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag Telescoop, wat zou dan wel een goede reden zijn om je aan te melden?

Bedankt voor het welkom!

Natuurlijk heb je gelijk dat je het zonder voorbeeld niet kunt beoordelen. Ik zal morgen wat foto's posten.

groeten, Claudia
Anoniem 3

Telescoop schreefCOLONWat vervelend dat onscherpe foto's de reden zijn om je hier aan te melden...
Maar toch en misschien wel juist daarom: Welkom!
Was natuurlijk een geintje. Nogmaals van harte welkom.
HOE je foto's kunt posten kun je hier vinden:
KLIKKLIK
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Er kunnen op dit moment inderdaad nog legio mogelijkheden zijn waarom je foto's onscherp zijn! En troost je... je bent zeker niet de eerste die na het overstappen van een compactcamera teleurgesteld is in de foto's die ze op dat moment uit hun nieuwe DSLR krijgen, en je zal zeker ook nog niet de laatste zijn!
Waar een compact camera bijvoorbeeld simpelweg weigert om een foto te maken als de omstandigheden te moeilijk worden, zal een SLR gewoon vrolijk doorschieten, ook al betekent dat bijvoorbeeld mislukte foto's.. er wordt meer aan de gebruiker over gelaten zeg maar.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het nog altijd zo donker was, waardoor je een lange sluitertijd kreeg.. dit leid dan weer tot beweging tijdens het maken van de foto en geeft onscherpte: bewegingsonscherpte. Maar het kan ook simpelweg het schuifje op de lens geweest zijn, die op standje MF stond per ongeluk.

Als je dus die foto's hier zou kunnen laten zien, zou het dat een stuk makkelijker maken :) Overigens vind je in de FAQ sectie een tweetal beschrijvingen hoe je dat kan doen...
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

WELKOM!

Om je beter te kunnen helpen is het handig dat je een paar voorbeeld foto's plaatst, zodat men kan kijken wat er aan scheelt.
Hoe je foto's plaatsen kunt staat o.a. in het "veel gestelde vragen" gedeelte: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De meest waarschijnlijke reden: de camera heeft ergens anders scherpgesteld dan jij denkt. Als je het knopje half indrukt en hij piept, dan zie je ook een rood vakje oplichten - dat is de plek die scherp zou moeten zijn, maar dat kan iets anders zijn dan dat jij scherp wilt hebben....

Voor de rest inderdaad een foto laten zien, een beeld zegt meer dan een duizend woorden ;)

Welkom hier!
(en een betere reden om je aan te melden is natuurlijk zodat je alle fantastische foto's die je hebt gemaakt kunt laten zien....)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Hier zijn twee voorbeelden van foto's die onscherp zijn.

42634


42635

Hebben jullie enig idee wat ik verkeer doe?

addy101: hoe krijg je die rode puntjes daar waar je ze wilt hebben?

Die fantastische foto's, addy101, komen nog wel. Eerst even oefenen:-)

groeten van Claudia
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je bedoelt hoe je je focuspunt kunt kiezen? Dat staat sowieso in de gebruiksaanwijzing, maar bij de meeste camera's kan je ze selecteren door de inzoom-knop in te drukken en dan het instelwieltje achterop je camera te gebruiken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Heb het niet gevonden hoor in de gebruiksaanwijzing, maar ga er nu opnieuw naar zoeken. Dank voor je reactie.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk maar eens op pagina 77 (en verder) ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

Claudialina schreefCOLONHeb het niet gevonden hoor in de gebruiksaanwijzing, maar ga er nu opnieuw naar zoeken. Dank voor je reactie.
Ik heb net de Nederlandse handleiding van de 100D eens gedownload.
En daar staat van pagina 77 t/m 83 precies omschreven hoe het werkt.
Zowel bij gebruik van live-view alsook met de verschillende AF punten via de zoeker.
Het hoofdstuk heet: "Scherpstellen met AF (AF-methode)" :D .
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

klopt, heb het doorgelezen. Nu wil het geval dat de fotograaf waar ik het toestel onlangs kocht net hier was. Hij heeft uitgebreid getest waar het probleem zat. Nu blijkt dat mijn toestel onscherp wordt als ie over dwars gedraaid wordt, maw als ik een staande foto wil maken. Liggende foto's gaan wel goed. Hij had een camera met een evenwichtsstoornis nog nooit bij de hand gehad. Het toestel gaat terug, dus voor mij is het nu maar een poosje afwachten...

groeten van Claudia
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Das voor mij ook nieuw ;-) maar dan ligt het in ieder geval niet aan jou! ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zou kunnen, maar de kans is klein. Enige wat ik kan bedenken is dat de autofocusspiegel dan niet goed vast zit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Tsja das dan echt een portret die camera van jou.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Canonflits

Claudia, mijn advies: probeer eens wat verschillende situaties uit.
Doe dat op statief (IS uitzetten!). Probeer eens een foto te maken van een vlak, bijvoorbeeld een gemetselde muur. Kijk hoe het gaat met de scherpte.
Je foto's die hier staan zijn echt onscherp en niet alleen scherp op een bepaalde plaats.
Mocht het probleem blijven, neem dan de camera met foto's mee naar de leverancier.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Beste mensen,

Ik heb intussen een nieuwe body gekregen, maar mijn probleem (onscherpe foto's) is nog steeds niet opgelost. Ook niet sinds ik met mijn nieuw aangeschafte statief fotografeer. Ongeveer 40-60% is onscherp. Twee mensen waarvan ik dacht dat die het toch zouden moeten kunnen weten (de verkoper van de fotozaak en de docent van een cursus portretfotografie die ik volg) weten de oplossing vooralsnog ook niet. Ik geef de camera binnenkort maar aan een van hen mee, kunnen zij het zelf ervaren en testen. Ik krijg er inmiddels wel een punthoofd van. Hoe los je zoiets nou op? Ik wil gewoon scherpe foto's!

Nieuwe vraag in verband hiermee: ik heb dus een EOS 100D en een ontwerper zei me gisteren dat mijn foto's op 300 dpi ingesteld moeten worden op de camera. Dat zou niet het geval zijn. Ik heb echter de camera ingesteld op de hoogste kwaliteit foto's: een kwart kaasje en een grote L. Dat moet toch goed zijn?

Wie - met meer kennis hierover dan ik - kan me wat bemoedigen en raad geven?

groeten van Claudia
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

@Canonflits: wat is IS (dat ik uit moet zetten)?
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

De DPI instellingen zijn in een camera niet van toepassing, alleen bij printen op papier. (DPI = Dots Per Inch) Bij een sensor in een camera worden alle pixels gebruikt bij het nemen van een foto, het aantal DPI is alleen van toepassing bij het printen op papier en heeft niets met scherpte van een fotobestand te maken. Een pixel in een computer-bestand heeft geen fysieke afmeting, en kan daarom niet aan een maat als DPI gekoppeld worden.

Je zou je gebruikte lens eens kunnen (laten) controleren op een andere body, mogelijk dat je lens een front- of back-focus probleem heeft. (lens stelt scherp voor of achter het onderwerp in plaats op het onderwerp)

IS=Image Stabilizer. Er moet op ene IS lens een knopje zitten met "IS On/Of" De tip is ook om IS uit te zetten bij statiefgebruik.
Er zijn lensen die dat kunnen detecteren, en zelf IS uitzetten bij statiefgerbuik.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar