Onscherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag,

@Frank de huidige cursus was ook voor beginners, maar ik denk dat dit niet juist is. Hoezo 'ontstaan er toch wat twijfels'? Ik heb van meet af aan geschreven dat ik een absolute beginner ben en ben steeds eerlijk geweest. Ja, misschien was een echte basiscursus beter geweest, maar dat is me niet verteld. Je suggestie om eens contact te leggen met iemand uit de buurt vind ik een heel goede, bedankt.
@Bas, ik woon midden in het Groene Hart.

Merci! Claudia
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag allemaal,

@Frank: je analyse kan heel goed kloppen, dat ik nog moet leren autorijden en nu meteen al een race wil doen. Aan de andere kant vraag ik me af waarom ik met mijn iPhone scherpe foto's kan maken, en het na maanden proberen nog steeds niet lukt met een Eos 100D met allerlei accessoires erbij. Dat is toch eigenlijk bizar? IK ben niet dom, noch onhandig. Het enige dat ik wilde kunnen was scherpe foto's maken. Overdag, binnen, van mensen. Verdere ambities had ik nog niet. Dat moet toch mogelijk zijn voor een beginner, met een geavanceerd apparaat?

groeten van Claudia
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zie het zo:
Een iPhone is een luxe volautomatische auto.
Een DLSR is een luxe handgeschakelde auto

Heb je (zoals veel Amerikanen) alleen les gehad in een Automaat, dan valt het rijden in een schakelbak vaak in het begin behoorlijk tegen.
Sommige mensen geven de moed dan ook snel op en gaan snel terug naar hun automaat.
Een echte coureur zal altijd kiezen voor handgeschakeld...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

En vandaar ook dat je eerst je theorie moet behalen voordat je mag gaan rijden.
Zodat je de regeltjes weet voordat je gaat bewegen.

Om nou te zeggen dat ze dat voor fotografie ook verplicht moeten stellen gaat wat ver.. Hihi
Maar eigenlijk komt jet daar op neer. Zolang als je niet weet wat je doet en waarom blijft het gissen en fouten maken. Hoe meer kennis, hoe sneller het leerproces en hoe minder foutjes.
Fotograferen moet je leren zegt men vaak. En zo is het ook. Vaak zijn de stappen die de fotograaf met meer kennis en kunde maakt veel groter dan beter/duurder materiaal kopen.
Want zonder die kennis en kunde lukt het daar ook noet mee.

Met wat geduld en inzet maak ook jij met je cam betere foto,s dan met een compact of foon.
Dus, zoals al gezegd; Volhouden, zoek hulp en kennis in boeken, op internet en bij voorkeur ook live via een basiscursus of ontmoeting met iemand die wat meer kennis en kunde heeft.
Want zolang technische begrippen en de instellingen van je camera en lens wazige begrippen blijven zullen de resultaten ook die kant op blijven gaan.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

DavevdrH schreefCOLONZie het zo: Een echte coureur zal altijd kiezen voor handgeschakeld...
Off-topic:
De formule 1 flippers kun je niet echt handgeschakeld noemen... ;-)
Ik zweer bij auto... automaat ...
Foto ... Foto maat...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Jawel hoor... heeeele luxe handgeschakelde auto :)
Zeg maar Phase One op cameragebied
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Met een iPhone kan je bijna geen onscherpe foto's maken.
Van voor tot achter is alles scherp, dat komt omdat de gebruikte lens een zeer korst brandpuntsafstand heeft (5 tot 10mm).
Daardoor is de scherptediepte erg groot.

Hans
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Claudia,

Dit is de review in het Engels van jouw 100D. Ik weet niet of je die gelezen hebt, maar in ieder geval is jouw toestel met de zelfde kit lens getest. Wel is het in het Engels maar en ik weet of je dat beheerst. Daar uit blijkt o.a. dat fotograferen in RAW de voor
    keur heeft. Ook wordt de kwaliteit van de foto’s besproken en die wordt zoals te verwachten is. als gewoon goed beoordeelt! De voorbeelden spreken voor zich. Kijk eens naar de instellingen waarmee de foto’s genomen zijn. OP de site van Natuur fotografen staat een heel goede basis cursus fotografie. Prettig om te lezen en veel van te leren.

    http://www.dpreview.com/galleries/revie ... es-gallery" onclick="window.open(this.href);return false;

    Dit de cursus.
    http://www.natuurfotografen.org/cursus/ ... fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;!

    Ik heb ook een Notebook Pro en geloof ons nu echt, DPI is alléén belangrijk wanneer we gaan afdrukken.

    Vr. gr.
    Roel J.
    Claudialina
    Shooter
    Shooter
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

    Dank je wel Roel, mijn Engels is prima, ik ga het lezen!
    Overigens is er geen sprake van dat ik niet zou geloven dat dpi pas gaat spelen als het om drukwerk gaat. Mijn vraag was alleen: hoe kan het dat de ene foto op mijn Mac laptop als 72 dpi en de andere als 300 dpi wordt gekenmerkt?

    groeten van Claudia
    PE1PQX
    Canon shooter
    Canon shooter
    BerichtenCOLON 124
    GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
    CONTACTCOLON

    Claudialina schreefCOLONMijn vraag was alleen: hoe kan het dat de ene foto op mijn Mac laptop als 72 dpi en de andere als 300 dpi wordt gekenmerkt?

    groeten van Claudia
    Als het gaat om de (digitale) afbeeldingen: niet naar kijken en niets met die info doen! Is slechts nutteloos ballast.
    Het verward alleen maar... Het kan ook zijn dat de software dat je gebruikt hier willekeurig maar wat neerzet.
    Groeten, André
    Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
    Gebruikers-avatar
    Ytos
    Canon shooter Die Hard
    Canon shooter Die Hard
    BerichtenCOLON 5514
    GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
    CONTACTCOLON

    Getoonde foto's zijn volgens mij niet onscherp - of in ieder geval niet heel erg onscherp - maar vooral onscherp op het verkeerde deel van de foto. Met name bij foto twee zijn de schoenen toch scherp? Dat los je dus op door het juiste scherpstelpunt te kiezen en dat is al genoemd.

    Ander probleem wat er zou kunnen zijn (maar wat ik betwijfel op basis van wat ik hierboven aangeef). Wat ik me afvraag: je hebt het over de externe flitser. Hoe heb je je camera dan ingesteld? Op Av-stand? Ik vermoed eerlijk gezegd van wel; ga daar maar even vanuit bij m'n verdere verhaal. Klopt het, dan is het een mooie oplossing. En anders leer je er sowieso wel wat van ;)

    Als je in de Av-stand fotografeert met externe flitser, is de denkfout die men vaak maakt dat de foto's scherp worden, omdat de flitser voor zoveel licht zorgt, dat de sluitertijd erg kort wordt. Dit is echter niet het geval. Het verschil in sluitertijd bij fotograferen in Av-stand met en zonder externe flits is vrijwel nihil. De camera meet gewoon de hoeveelheid licht bij ingestelde Av-waarde en stelt op basis van die gemeten hoeveelheid licht de sluitertijd in. Vervolgens druk je af en gaat de flits af. Die belicht je onderwerp, waarbij d.m.v. TTL de juiste hoeveelheid licht door de flitser wordt afgevuurd. De sluitertijd zal echter niet versnellen, waardoor je nog lange sluitertijden hebt in donkerder omstandigheden. Is er ook omgevingslicht, dan zal dat je onderwerp belichten en heb je door de lange sluitertijd last van bewegingsonscherpte.

    Wil je in Av-stand blijven fotograferen, gooi dan je ISO-waarde eens flink omhoog en kijk wat er gebeurt met de sluitertijden. Die worden korter, waardoor de kans op bewegingsonscherpte voorkomen wordt. Wat mij betreft nog beter is het om in M-stand te fotograferen, zodat je zowel volledig controle hebt over scherptediepte (door diafragma-instelling) én omgevingslicht (door sluitertijd). En doordat je - bij hogere ISO-waarden - je sluitertijd kunt verkorten, verklein je ook de kans op bewegingsonscherpte.

    Blijft over het dilemma voor de meeste mensen dat hogere ISO-waarden meer ruis opleveren. Je hebt met de 100D een camera waar je de ISO-waarde makkelijk op 800 kunt zetten, zonder dat je bang hoeft te zijn voor overmatige ruis. Wat mij betreft dan, maar ik vind de discussie over ruis dan ook arbitrair. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.
    Claudialina
    Shooter
    Shooter
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

    Dag Ytos, dank voor je uitgebreide reactie.

    Ik fotografeerde inderdaad in Av. Ik ga het eens rustig proberen.

    groeten van Claudia
    BUTTON_POST_REPLY

    Terug naar