Verschillende accus in een camera grip

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik de kloon vooral als reserve, standaard zit de originele Canon erin. Als ik kan kiezen tussen € 20,00 of € 70,00 uitgeven, nou, dan weet ik het wel...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb al ruim 3 jaar 2x phottix erin. Nou ben ik geen pro maar gebruik mijn cam wel heel erg vaak... En ze doen het nog steeds geweldig!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Als een ander merk schade toebrengt aan je camera, dan hoef je ook niet bij Canon aan te kloppen... Ik heb vaker accu's in handen gehad, ook Phottix en Jupio. Bij mij komen ze er niet in. Als je wilt zeggen dat de ene langer meegaat dan een andere, dan moet je twee gelijke duurtesten doen, wat langer ook en tot één van de accu's het begeeft. Ik durf bijna wel te stellen dat bij een goede duurtest, de Canon het langer volhoudt. Zoiets van: ik heb het er al zo lang in zitten, zegt eigenlijk niets. Andere merken kopen her en der hun materiaal in en er zit binnen één merk vaak wel kwaliteitsverschil in. En wat ik al eerder ergens heb geschreven: ik heb vaker ander merken accu's in handen gehad of gezien, die echt heet zijn geweest en daarmee de camera hebben verwoest. We kopen wel voor kapitalen aan body's en glas, maar willen besparen op accu's. Dat snap ik niet.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ik ben het helemaal eens met Anko. Begrijp ook volstrekt niet waarom mensen die een camera van vaak duizenden euro’s kopen zo besparen op accu’s, geheugenkaarten etc. door goedkope uitvoeringen van onbestemde herkomst te kopen.
Veelal zijn die gefabriceerd met mindere componenten, waardoor ze veel goedkoper kunnen aanbieden. Dat geldt trouwens ook voor (op)laders en niet te vergeten netadapters.
Vooral die laatste geven door onvoldoende afscherming, goedkope onderdelen en uitgeklede ontwerpen veel storing, waarvan Wifi, Powerline, TV-signalen en domotica apparatuur veel hinder van ondervinden. Bij de netadapters is de kwaliteit soms zo bedroevend dat je het risico van elektrocutie loopt.
Wees wijs en laat je dure apparatuur niet ruïneren door hete, lekkende en/of uitzettende accu’s, door te hoge of te lage laadstromen van opladers.
En ja, ook Canon spullen gaan wel eens kapot, maar als je Canon-camera door een te hete of lekkende Canon-accu onbruikbaar wordt, kun je meestal wel rekenen op coulance van Canon voor je camera. Is de oorzaak een hatseflatsie-accu uit Verwegistan, dan kun je het vergeten.
Wel jammer dat Martijn niet even wat uitleg wil geven over de Phottix accu's, die overigens nog niet zo slecht zijn.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tja iedereen zijn eigen keuze. Een Ferrari rijdt immers ook alleen maar op Shell benzine.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bavarian schreefCOLONWel jammer dat Martijn niet even wat uitleg wil geven over de Phottix accu's, die overigens nog niet zo slecht zijn.
Heb je hem dat gevraagd dan, dat je concludeert dat "hij niet wil"?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Volgens mij gebruiken veel leden van het forum de accu's van Martijn en ik hoor zelden klachten. Iedereen is super tevreden en ik ook. Prima accu's ik merk geen verschil met de canon en gebruik ze dan ook door elkaar. Iedere fabrikant zal altijd roepen dat je originele onderdelen moet gebruiken. Ik heb nog niet vaak gehoord dat de accu schade heeft veroorzaakt aan een camera, maar goed iedereen maakt zijn eigen keuzes.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Phottix zal gerust goed zijn. En anderen ook. Maar nergens kan ik vinden hoe de accu's tegen b.v. overdruk zijn beveiligd. Dat is een belangrijk punt bij LiIon. Er zijn ongelukken mee gebeurd waar mensen b.v. brandwonden hebben opgelopen. En ik heb werkelijk al meerdere camera's in handen gehad om te repareren. Variërend van lekke accu's tot uitgebrande exemplaren. Meestal einde oefening voor de camera. En ook best wel vaak heb ik accu's in handen gehad die gewoon snel het loodje hebben gelegd.
http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... teries.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Je kunt er wel lacherig over doen, maar een lithium-ion accu is een ingewikkeld stukje techniek. Het laden en ontladen van zo’n accu moet heel gecontroleerd gebeuren en daarvoor heeft die accu speciale elektronica. Ongecontroleerde extreme lading of ontlading kan leiden tot verhoging van de inwendige temperatuur en uiteindelijk leiden tot een zgn. thermal runaway, in vlammen opgaan of zelfs exploderen. Bij Boeing weten ze daar alles van, net als bij Tesla (elektrische sportwagens).
Naast camera’s zijn er ook tal van laptops in vlammen opgegaan.
Pas vooral op voor diepontlading en nog meer voor overlading.
http://www.youtube.com/watch?v=SMy2_qNO2Y0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog belangrijker dan een goede accu is een goede oplader. Vooral op dat gebied is er veel goedkope troep op de markt.
Wat de prijs van goede Lithium-ion accu’s zo hoog maakt, is de degelijke constructie die zo’n accu moet hebben, goede componenten, de elektronica om laden en ontladen te beheersen en vooral een goede kwaliteitscontrole.
Doe wat je wilt met deze informatie, want meer dan dat is het niet.
Gelukkig mag je in ons land altijd nog je eigen keuzes maken.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Klopt helemaal Johan. En daarom heb ik respect voor Lithium Ion.
En dat van de Boeing 777 is inderdaad niets anders...
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik zie op Marktplaats ineens paddenstoelen snel opkomen.... En dan bedoel ik heel veel advertenties voor "originele" canon accu's. B.v. de LP-E6 voor o.a. de 5dII, 5dIII en de 7d. Je ziet het er niet aan af, maar voor twintig tot dertig Euro kan dit niet origineel zijn. Ik heb diverse aanbieders geschreven en ook de vraag gesteld hoe ze aan al die accu's komen. Zelf geïmporteerd is dan het antwoord. Na wat onderzoek weet ik dat mijn twee accu's, die ik in een bekende winkel heb gekocht, niet origineel zijn! Ik vond ze al verdacht snel naar twee groene blokjes gaan (laadprestatie weergegeven door de camera).
Ik weet één ding zeker: ik heb ook een paar wel originele en die zijn al behoorlijk ouder en gaan langer mee dan de nieuwe. En de volgende ga ik bij TR bestellen. Dan maar iets meer kwijt.

Van Pieter Dhaeze nog wat gekregen (en nog meer over schade en garantie, maar daar hebben we het hier al over gehad):

Anders koop je ze bij Techrepair.nl. Dat is een officieel erkend Canon Service Center.
Op YouTube vond ik nog een leuke video: http://youtu.be/XzoUNl5uzPY" onclick="window.open(this.href);return false;
en op Canon USA nuttige pagina’s:
http://www.usa.canon.com/cusa/about_can ... id=C201980" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usa.canon.com/cusa/about_can ... id=C201981" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usa.canon.com/cusa/about_can ... id=C201982" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je op internet ergens een prijs ziet, die te mooi is om waar te zijn, dan is het inderdaad te mooi om waar te zijn en is het in 99% van de gevallen oplichterij.
Bespaar niet op batterijen, want ze gaan toch een behoorlijke tijd mee en zijn dus een betrekkelijk geringe investering.

Succes,
Hartelijke groet,
Pieter.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Goed verhaal op een ding na,
ik heb mijn 7D nieuw gekocht, doos was dicht.
Ik ga er van uit dat de batterij die erbij zat een originele canon is anders had canon hem er niet bij gedaan.
helaas na 3 maanden ging deze batterij al naar 2 laadblokjes, terug naar de winkel, nieuwe batterij uit een wederom dichte verpakking gehaald en na weer een maand of drie hetzelfde verhaal.
ik weet niet hoe je heb achterhaald of je batterij origineel van canon is maar als de mijne dat niet zijn dan ben ik door canon zelf opgelicht.
als dat inderdaad zo is dan kan ik net zo goed een imitatie kopen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Als je er ook meteen bij vermeldt dat Canon "slechts" 3 maanden garantie geeft op een batterij, dan is dat reden temeer om imitatie te kopen.
Altijd vervelend als er iets voortijdig kapot gaat, maar helaas gebeurt dat af en toe.
Als er twee keer achtereen een batterij/accu defect raakt, zou ik de oorzaak eerder in een defecte lader zoeken of in de camera zelf misschien.
Ben benieuwd welke actie je hebt ondernomen na de tweede defecte accu.
Verhaal van Anko blijft overeind ook omdat het ruimschoots gedocumenteerd is.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ongetwijfeld blijft het verhaal van anko overeind, de tweede accu heb ik nog steeds, ik kijk niet meer naar die blokjes, hij staat nog steeds op 2, al anderhalf jaar nu.
De imitatie zit er al lager in en werkt nog steeds naar volle tevredenheid.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Begrijp ik nu goed dat de tweede accu niet defect was, maar alleen in het display twee blokjes laat zien en verder al anderhalf jaar naar behoren functioneert?
Dan spreek ik niet over een slechte accu en was alleen de eerste een "pech"gevalletje. Kan gebeuren zoals gezegd.
Ik wil best geloven dat je een degelijke niet-Canon accu hebt gekocht.
Anko en ik waarschuwen vooral tegen supervoordelige aanbiedingen van accu's op o.a. Ebay van onbekend merk en/of afkomst.
Hetzelfde geldt voor geheugenkaartjes, alleen kunnen die bij verkeerd gebruik niet ontploffen.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik heb ook accu's van Canon (gehad) waarvan ik zeker weet dat ze wel origineel zijn en ook in no time naar twee blokjes gingen. Het is dus niet zwart wit. Er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil kunnen zijn.
Op de originele accu's staat een datum op het typeplaatje gestempeld. Wat ik nu zou doen: een nieuwe accu kopen, ter plaatse aan de balie de accu uit de verpakking halen en naar deze datum kijken. Als die dan van 2012 zou zij, dan ligt die al lang op de plank en zal ik vragen om een nieuwe.

@John, ik denk dat je in jouw geval niet bang hoeft te zijn. Maar wel voor de aangeboden accu's op Marktplaats b.v. Bij Canon erkende zaken hoef je niet bang te zijn. De bekende zaak waar ik iets heb gekocht heeft het niet bij Canon ingekocht, maar bij iemand anders.

Voorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ben ook niet bang uitgevallen hoor :D .
Ik koop sowieso niets van dit soort spul op marktplaats en dergelijke, accu's haal ik bij Martijn van aqu4you en mijn geheugenkaartjes haal ik bij "mijn"
lokale fotoboer waar ik altijd kom.
Wat ik alleen maar wil aangeven is dat origineel niet zaligmakend is, uiteraard moet je met imitatie goed op passen maar ook hier heb je bekende en minder bekende merken.
Wel vind ik het voor een originele accu vreemd dat hij naar een paar maanden al naar 2 blokjes gaat, laat dan de functie achterwege op de camera,
dan hoeven we er ook niet naar te kijken want aangezien mijn accu het nog steeds doet is deze functie vrij nutteloos.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

:-).
Ik denk dat een accu met twee blokjes na een korte tijd al behoorlijk oud is.... Dat kan een reden zijn. Origineel is niet zaligmakend. Maar dan heb je nog drie maanden garantie en kan je Canon er op aanspreken. Ik ga er scherper op letten. Ik heb het idee dat de zelfontlading dan wat sneller is als dat het nieuw is. De zelfontlading in de camera is toch ook best wel aanwezig. En dat kan ook wel kloppen. De camera staat altijd aan. (De uit stand vergrendeld de knoppen). Als de camera een week ligt, dan maak ik duidelijk minder foto's dan met een vers opgeladen accu. Als ik weer tijd heb, zal ik dit ook eens onder de loep nemen en gaan meten.

Voor wat controleren op echtheid betreft: letten op de Canon stikker met hologram, op de verpakking, de tekst op het label van de accu en de code die in de camera staat (8 karakters).

Ik ben nu vooral erg benieuwd naar de echt lijkende accu's zoals die van de advertentie(s)op MP. Zijn die nu wel of niet echt. Het kan haast niet. Ik wil er graag eentje van aan de tand voelen. als antwoord op de vraag van hoe ze er aan komen, krijg je steeds als antwoord: zelf geïmporteerd.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dus je koopt er eentje? :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

MarcoEOS550D schreefCOLONDus je koopt er eentje? :wink:
Als er eentje wil leveren wel. Maar vooralsnog heb ik er nog geen een kunnen bemachtigen. Ik ga niet vooruitbetalen. Maar afhalen kan ook niet... Ik zou zeggen: probeer het eens. 8)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar