Welke camera?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Zuperanna
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2014 11:21

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier op dit forum, dus ik weet niet of ik het topic op de goede plaats heb aangemaakt. Zo niet, dan sorry.

Ik wil al een hele tijd een spiegelreflex-camera. Ik heb nu een of andere compactcamera maar zelfs mijn iPhone maakt betere foto's. Het probleem is dat ik totaal niet weet welke. Ik was aan het twijfelen tussen de 600D en 1100D. Ik heb alleen nog nooit een DSLR in mijn handen gehad en ik weet heel veel begrippen gewoon niet. Ook snap ik helemaal niets van de namen van de lenzen, maar dat lijkt me nu niet zo belangrijk. Ik ben vooral van plan foto's te maken van (snelle) dieren, natuur, landschappen en macro. Af en toe een filmpje maken is wel leuk, maar daar is voor mij de camera niet voor bedoeld. Tenslotte het budget, dat is niet erg hoog, ik zat te denken aan maximaal vijfhonderd euro.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een keuze, want ik snap er helemaal niets van.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wil je perse een spiegelreflex of is systeemcamera ook een optie.
Systeem camera's van tegenwoordig doen niet meer onder voor een spiegelreflex camera. Advies ga na een winkel en houd aantal camera's eens vast. Welke vind jij prettig vast houden en bedienen.

Alle merken bieden een kitlens. Meestal is dit een 18-55 en een tele 55-200 of 55-200. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een objectief met beeldstabilisatie.

Veel ven de begrippen worden op de onderstaande website uitgelegd.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 600D is uiteraard beter dan de 1100D. Maar de 1200D is ook geen verkeerde camera.
Lenzen zijn het aller belangrijks van de set. Je kan daar dus beter in investeren.

Ivm budget kan je voor de volgende opties kiezen

canon 18-55mm + 55-250mm of de canon 18-135mm.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Zuperanna
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2014 11:21

Bedankt voor de snelle reacties!
Het wordt wel een spiegelreflex, daar ben ik al een jaar uit.
Ik wil eerst de body met kitlens aanschaffen, en eerst leren daarvan en dan verder kijken of ik tegen die tijd al meer weet van lenzen en welk objectief ik dan hert beste kan aanschaffen.
Maar nu wordt het nog kiezen welke camera het wordt.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Met de 600D kan je langer vooruit.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

De 600D kost nieuw ongeveer 400,-
De 1100D kost nieuw ongeveer de helft.

Als je voorlopig met dezelfde body wil blijven schieten zou ik inderdaad om de reden die Beasar noemt ook kiezen voor de 600D.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

De 600D is dan wel een 'uitloper' maar het blijft een super leuke camera, zowel voor de beginner en ver gevorderde! Creatieve mogelijkheden te over :D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Enk dat keuze van een camera erg persoonlijk is. Beide geopperde camera's zullen in staat zijn om mooie foto's te produceren. De camera is enkel een hulp middel om de foto te maken.

Heb je beide wel eens in de hand gehad. Heb je ze beide zelf al eens vergeleken. Van welke camera vind je de ergonomie het prettigste.
Je hebt je keuze gemaakt voor een spiegel reflex. En toch haal ik dit een keer aan. te vaak hoor ik in mijn omgeving dat men deze vaak thuis laat als men een uitstapje gaat maken of vakantie gaat, omdat men deze dan weer te groot vind. Zelf zou ik hier wel even bij stil staan als je definitief je keuze gaat maken. De moderne systeemcamera's hebben veelal zelfde formaat sensor als de door jou geopperde camera's en zullen zeker niet onder doen aan de kwaliteit.

Tevens wil je tijd en energie stekken om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Het is niet de camera die de foto maakt, maar jij die de camera bedient. Zoals reeds gezegd de camera is enkel een hulp middel. Met een spiegelreflex of systeemcamera ga je niet gelijk per definitie betere foto's maken.

Persoonlijk zou ik ook zeggen de 600D 18-55 IS en 55-250 IS. Vergeet tevens in je budget rekening te houden voor een geheugen kaart, eventueel een tas en extra batterij, micro vezel doekje etc.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Dan staat hier nog een leuke aanbieding voor jou. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=114233" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vriendelijke groet,

Hans.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Gee, kan iemand uitleggen waarom je met de 600D langer vooruit kunt? Tenzij het draaibare schermpje belangrijk is (Selfie, macro) of de 1080p video, is de 1100D een uitstekende camera. Zeker voor die prijs.

Om eerlijk te zijn, als je beter wilt, zou ik gaan voor de 60D of de 70D, niet de 600D. Wat mij betreft zou ik als beginner kiezen voor de goedkoopste camera (1100D of 1200D) en als gevorderde voor de grotere degelijkheid van een 60D/70D. Maar dat ben ik.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik ben begonnen met een 550D. Die heb ik nog steeds omdat het zo'n goede camera is. Als ik met een 1000D was begonnen, was die echt al lang vervangen. Alleen al vanwege het ISO bereik. De xxx reeks zijn gewoon goede camera's waar je als beginner maar ook gevorderde goed mee vooruit kan.
Ook de 1100D is gewoon een uitgeklede canon. De 1200D presteert weer boven verwachting. Mogelijk omdat de 750D weer een grote stap gaat maken...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Heb zelf ook de 550 (de voorloper van de 600) en inderdaad een prima camera. Als prijs het belangrijkste is kies dan de 1200 of een 2e handse.
Maar als het een hobby is /wordt kies dan niet voor een de simpelste instap model. Als het enkel snapshots zijn op een dagje uit dan is de 1100 /1200 iets.
maar je eigen gevoel zal het toch moeten bepalen wat het wordt. Ga een winkel binnen en hou ze eens vast dat zegt af en toe veel meer dan tekst op internet.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Met de 1100D en 1200D zijn wel iets meer dan snapshots te maken. Je kunt hier prima foto's mee maken. Het is en blijft immers de gene die achter de camera staat die bepaalt of het een snapshot of een wow foto is.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Apple schreefCOLONMet de 1100D en 1200D zijn wel iets meer dan snapshots te maken. Je kunt hier prima foto's mee maken. Het is en blijft immers de gene die achter de camera staat die bepaalt of het een snapshot of een wow foto is.
Ik zeg niet dat het geen goede camera's zijn maar ik maak zelf met de 550 af en toe snapshots. Waar het belangrijker is om het moment vast te leggen,
(gezin, feestje, dagje uit oid.) dan dat je heel bewust bezig bent met het maken van een foto waarbij je vooraf na denkt over compositie, diafragma, sluitertijd enz. enz. En dan kan de snapshot nog steeds een wow foto zijn hoor.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb zelf een 40D. Heb een tijdje gekeken naar een vervanger omdat ik de sensor te veel ruis vond vormen. Maar de 50D, 60D en 650D/700D zijn alle weliswaar beter, maar niet zoveel beter dat ik het geld waard vond om over te gaan. En een 40D is tweedehands echt voor mooie prijzen aan te komen. Dus vind je het niet erg om een gebruikte camera te komen, en hoeft deze niet te kunnen filmen, dan zou ik daarvoor gaan. Lekker groot LCD display (weliswaar niet kantelbaar) en fijne bediening dankzij 2 keuze wielen en extra LCD display bovenop. De 40D is ook een stukje grote en voelt dus wat degelijker en professioneler aan. Lijkt een beetje op verkooppraat haha, maar is gewoon zoals ik mijn zoektocht ervaren heb.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar