Foto onscherp altijd op zelfde plek

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Don Marty
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2014 08:59

Hallo,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn foto's. Ze zijn vaak op een plek aan de rechterkant van het beeld vaag/onscherp. Ik heb een link bijgevoegd waarbij je van links naar de rechts de foto steeds onscherper ziet worden. Ik heb hier nog niet eerder last van gehad en vraag me af of iemand weet of dit aan de lens of aan de camera of aan mij ligt? Ik ben momenteel fietsend op reis en heb niet even een andere body om de lens op te proberen. Ik heb foto's gemaakt met en zonder filter en in beide gevallen doet het probleem zich voor.

Het is een Canon 7D met de 15-85mm lens.

https://www.flickr.com/photos/martenlag ... 010646928/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met vriendelijke groet,

Marten
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat zou kunnen als er een lens in het objectief verschoven is (decentering).
Maak eens een foto van een hekwerk met gaas, zorg dat de sensor evenwijdig aan het hekwerk is (optische as loodrecht op hekwerk).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Lijkt me een fantastische reis die je maakt. Wat de foto’s betreft krijg ik enigszins de indruk, dat kijkende naar het merk van o.a je fiets, die niet echt goed scherp zijn. Kijk naar het landen bord. Misschien en ik weet niet of je alles controleert voor dat je een foto maakt maar, dat de scherpte diepte instelling veranderd is of iets dergelijks.
En dat is zonde want het zijn in principe mooie foto’s!

Ik zou inderdaad het advies van Boels069 opvolgen.

Vr. gr.

Roel J.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 16 keer gewijzigd.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Iets heel geks.. je komt vast wel eens andere toeristen tegen met een Canon spiegelreflex ? Heb je wel eens gevraagd of je je objectief op hun camera mag testen etc... Weet klinkt vreemd, maar dit ook keer mee gemaakt dat ik de vraag kreeg of hij mocht testen, omdat hij vermoede een AF probleem te hebben. Achteraf bleek het heel simpel he NF/AF schakelaartje zat precies in het midden (haha)

Winkel kan ook een optie zijn om naar binnen te lopen ?
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Don Marty
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2014 08:59

Bedankt voor jullie reacties. Het is nog niet zo eenvoudig om een winkel te vinden als je Istanbul richting het oosten voorbij bent, maar het is in Ankara gelukt. In de winkel ook nog iemand gevonden die Engels sprak en die gaf hetzelfde aan als boels. Het testen van de lens was nog niet zo eenvoudig omdat het voornamelijk landschaps foto's zijn die verkeert gaan en ik midden in een drukke stad zit.

Uiteindelijk gegokt dat boels en de winkel gelijk hebben, een nieuwe lens gekocht en de oude naar huis sturen; wellicht dat hij te repareren valt mocht het decentrering zijn..?

Marten
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ja, decentering is te repareren, want het is gewoon een lens die uit het lood is. Maar het is wel heel raar om te zien, ik had de volledige foto er bij gepakt en als ik de ene minaret vergeleek met de andere - wow, wat een verschil... Anyway, have fun de rest van je trip!

enneh, wij willen de foto's ook hier graag zien als je terug bent 8)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Don Marty
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2014 08:59

Dat is een geruststelling; kost een hoop centjes zo'n lens, zou zonde zijn om weg te moeten gooien!

Het plan is dat ik pas over 2 jaar terug kom, maar in de tussentijd kun je natuurlijk mijn website en flickr volgen ;)

http://www.martenlagendijk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar