Kalibratie kleuren

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ben nu een tijdje aan het researchen voor kalibratie van mijn PC schermen(2xdell 23 ultrasharp ips),Camera scherm en printer.
Optie's die ik tegenkom zijn:

Datacolor spyder 4
Datacolor spyder 4 Pro
X-rite

Wie heeft er ervaring mee?Is dat gewoon inpluggen en stappen volgen waardoor je beste resultaten krijgt?Heb er zelf namelijk niet echt veel verstand van.
Of is het slimmer om iemand te laten komen die ook Tv's en dergelijke kalibreert?Dacht dat dat (ISF) was.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik gebruik Spyder4Pro 4.5.4. en ben daar zeer tevreden over! En inderdaad: vreselijk simpel. Ik herhaal de procedure elke maand; het systeem geeft zelf een seintje als het weer moet gebeuren.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Als je ook een printer wil calibreren heb je daar een apart apparaatje voor nodig genaamd spyder print. Dus voor alleen je beeldscherm kun je toe moet de spyder pro.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik had een Spyder (versie 3)
Maar vond hem toch eigenlijk niet constant genoeg. Als ik mijn scherm had gekalibreerd en 5 tellen later het nog eens deed, dan was het verschil zichtbaar. Moet niet kunnen vond ik. Mijn verlichting is behoorlijk constant (daglichtlampen) en mijn scherm is ook niet het achterlijkste (Eizo nog iets)
Daarnaast wilde ik ook een printer kunnen kalibreren.

Ben toen overgestapt op een ColorMunki Photo van Xrite. Bevalt me stukken beter. Een stuk constanter. Wel duur. Maar goed; je hebt van zo'n ding ook lang plezier
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 29 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Canonflits

Daar kun je een aantal Spyders voor kopen.
Die werken prima, voor Windows en voor Mac!
Misschien moet je een keer vaker, maar dat ligt volgens mij niet aan de Spyder.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

2 om precies te zijn. En dan houdt je nog wel wat geld over. Maar wat doe je liever? Meer geld uitgeven aan iets wat betrouwbaarder is, of geld uitgeven aan iets waarmee je nog steeds niet weet of het wel klopt?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Canonflits

Nooit problemen met de kleuren meer gehad!
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Heb destijds Spider en Xrite vergeleken. Met name de profileringsoftware van xrite sprong er in een Engelse test uit, die heb ik gekozen en gebruik ik nogsteeds.
Anoniem 4

Ach, hebben we de verschillen in resultaat ook gemeten met een professionele Spectrophotometer?
Wie zegt mij wat echt juist is.
Ook de gebruikte grafische kaart is van invloed, afhankelijk ook van de temperatuur op het moment van meting.
Ik gebruik de Spyder 3 Pro en heb nooit zichtbare verschillen in tijdsbestek van enkele minuten.
Zorg altijd wel dat zowel de monitor als de grafische kaart goed op temperatuur zijn.
Nooit kalibreren als je net het spul heb opgestart.
Het blijft altijd bij benadering, zelfs als je onder lab-omstandigheden hebt gekalibreerd en het resultaat hebt gemeten.
In de dagelijkse praktijk houd je altijd verschillen onder invloed van vooral temperatuur.
Voor de gemiddelde fotograaf die alleen een monitor hoeft te kalibreren volstaat een Spyder prima.
Wie kalibreert zijn TV en heeft een TV die gekalibreerd kan worden.
Kalibreren van een printer is nog lastiger omdat je ook nog te maken hebt met verschil in inkt en papier, temperatuur nog maar even daargelaten.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

X-rite was een concurrent van ons een wij hadden Gretag Densito meters en spectraal meters voor drukkerijen Litho bedrijven en ontwerpers.

Ik weet niet of Gretag ook in de hobby markt zit denk het helaas niet, dus zonder aarzeling zou ik gaan voor X-rite!

Helemaal met de argumentatie van Jeroen eens!

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

GretagMacbeth GmbH has become X-Rite GmbH in September 2012 but the team is still the same.
http://gretagmacbeth.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

boels069 schreefCOLON
GretagMacbeth GmbH has become X-Rite GmbH in September 2012 but the team is still the same.
http://gretagmacbeth.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan,
Bedankt! Ik had het zelfde ook al gedaan en had de volgende tekst getypt Ongelofelijk in mijn tijd was dat ondenkbaar!

Maar dit is wel goed voor de markt!

OP de en of andere manier heb ik vergeten mijn bericht te bevestigen! Maar nogmaals X-rite is imho de beste oplossing!

Vr. Gr.

R.J
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Serieus? de temp van monitor en videokaart heeft invloed?
In welke vorm dan, koud scherm en kaart geeft dan koele kleuren ??
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Je apparatuur moet even op bedrijfstemperatuur komen om volledig efficiënt te werken. Een auto rijdt ook soepeler als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Groet Leon.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Zorg ook dat de colorimeter op temperatuur is. Een half uurtje van te voren aansluiten.
Hans.
Anoniem 4

GretagMacbeth is weliswaar overgenomen door X-Rite, maar wel als een heel aparte divisie met apparatuur voor het meten van kleur op papier, textiel, kunststof en zelfs autolakken.
Apparatuur voor het meten/instellen van consumenten beeldschermen zul je daarin niet aantreffen.
Datacolor is maar een zeer bescheiden speler in deze markt. X-Rite heeft ook een hoger (duurder) segment.
Voor de gemiddelde fotograaf op dit forum met veelal beeldschermen tot zo'n 500 euro zullen de basismodellen van beide bedrijven niet veel verschillen.
Belangrijk is in ieder geval om beeldschermen die gekalibreerd kunnen worden, ook regelmatig te kalibreren.
De ervaring leert dat beeldschermen vaak op een verkeerde kleurtemperatuur en veel te licht staan ingesteld.
Dat merk ik ook al aan reacties op het forum waarin wordt gesteld dat het wit is uitgebeten, terwijl dat op mijn (gekalibreerde) Eizo-monitor best wel meevalt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r zijn er ook nog een hele hoop waar het te donker staat hoor.
Je wil niet weten hoe vaak ik te horen krijg dat het zwarte is dichtgelopen. Ik werk namelijk meer aan de linkerkant in het histogram

Goed je scherm afstellen hangt van zoveel factoren af. Wat je zelf al aangaf zoals temperaturen en spullen.
Maar voordat je de knop van je computer aanzet; je omgeving kan ook al behoorlijke invloed hebben. Onder andere de verlichting en kleur van de muren van je kamer kan een behoorlijke impact hebben. En daar zit je dan met je gekallibreerde scherm....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
twistersam

fotojeroen schreefCOLON. Onder andere de verlichting en kleur van de muren van je kamer kan een behoorlijke impact hebben. En daar zit je dan met je gekallibreerde scherm....
Daarom bewerk ik altijd foto's onder dezelfde omstandigheden als dat ik mijn monitor het gekalibreerd.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Spyder en X-rite zijn beide de toonaangevende merken.
PERSOONLIJK zeg ik X-rite ivm de software, Spyder heeft vooral de laatste paar maanden flink wat problemen met hun software.

Wil je het goed doen kijk dan eens naar de Colormunki Photo, wel prijzig maar het is een spectrum meter deze leest het hele kleurspectrum, de andere meters zijn zgn gelmeters/tristimulus en hebben vooral bij schermen als laptops en bv iMacs "problemen".

Let er wel op dat als je een analyzer koopt je een nieuwe koopt, vooral de goedkopere moeten elke 2 jaar vervangen worden ivm achteruitgang van de filters.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik heb zelf ook een Colormunki Photo.
Mooie hardware, maar aan de software wordt al een tijd niets meer gedaan.
Onder Windows 8 krijg ik het niet aan het werk.
Het lijkt alsof het een end-of-life product is.

Hopelijk heb ik het mis.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar