Kleurweerkaatsing studiofotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
visualvision
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 17:36

Hallo allemaal,

Voor iedereen die werkt met studio/productfotografie vroeg ik me af of jullie weleens te maken hebben met kleurweerkaatsing. Ik heb op google gezocht en ben niet ver gekomen. Waarschijnlijk is hier een term voor die ik niet ken.. Ik doe veel aan productfotografie alleen laatst gebeurde het mij dan een rood product kleur weerkaatste op mijn grijze achtergrond rol. Dit was in gebruik met een continulamp. Ook met een externe flitser werd er kleur weerkaatst van een roze achtergrond op de producten (zie foto). Ik vind het nogal een gedoe dit in de nabewerking selectief op te lossen en het er nog natuurlijk uit te laten zien.
Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt,
V.V.

45428
Canonflits

Ik ben nieuwsgierig.
Heb het wel gehad in een ruimte waar veel oranje was (muren, gordijnen). Door weerkaatsing werden de kleuren van mijn foto's te erg beïnvloed.

Ik kijk even mee voor de oplossing.
mdbphotography

Als het niet van belang is om de schaduw door te laten lopen op de muur zoals bij het kopje het geval is zou ik proberen de onderwerpen + tafel verder van de muur af te zetten en deze apart te belichten. Door een iets langere lens te gebruiken en wat met perspectief te spelen zal het dan als nog lijken of de tafel gewoon tegen de muur aan staat.

Andere optie is om een laag te maken in Photoshop, de overlay modus op "Color" te zetten en met een brush aan de gang te gaan. Pak met een pipet de kleur die het gedeelte wat je gaat brushen zou moeten hebben en en brush vervolgens over het deel dat verkleurd is. Het beste is dit te doen met een tablet om zo wat nuances aan te kunnen brengen. Let op dat je de brush modus wel gewoon normaal laat ;)
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Welkom op het forum! Je kan de foto ook iets groter plaatsen door de foto tussen de tags

CodeCOLON Alles selecteren

[photoid]45428[/photoid]
in plaats van

CodeCOLON Alles selecteren

[album]45428[/album]
visualvision
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2014 17:36

mdbphotography schreefCOLONAls het niet van belang is om de schaduw door te laten lopen op de muur zoals bij het kopje het geval is zou ik proberen de onderwerpen + tafel verder van de muur af te zetten en deze apart te belichten. Door een iets langere lens te gebruiken en wat met perspectief te spelen zal het dan als nog lijken of de tafel gewoon tegen de muur aan staat.

Andere optie is om een laag te maken in Photoshop, de overlay modus op "Color" te zetten en met een brush aan de gang te gaan. Pak met een pipet de kleur die het gedeelte wat je gaat brushen zou moeten hebben en en brush vervolgens over het deel dat verkleurd is. Het beste is dit te doen met een tablet om zo wat nuances aan te kunnen brengen. Let op dat je de brush modus wel gewoon normaal laat ;)
Hey mdbphotography,

Bedankt voor je reactie, werkt erg makkelijk om het zo bij te werken inderdaad, thanks! Ik ben ook nog zo'n leek op het gebied van photoshop. Ik vroeg me alleen af ook of het misschien wat te maken kon hebben met de stand van m'n flitser of camera-instellingen., om zoveel mogelijk nabewerking in te perken 8)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar