strobist

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Heb sinds een maandje een yongnuo 622c samen met de 622c-tx.
Ik lees overal dat je met de strobist fotografie je eerst het licht moet meten.En met je diafragma/iso het belichting regelen.

Dat snap ik echter niet.Waarom moet je het licht meten?
Je kan toch gewoon Camera in de M mode zonder flits regelen.En daarna flitser aan en de kracht van de flitser regelen?
Mocht je over de sync tijd gaan zet je de HSS aan.Dit vreet blijkbaar batterijen op maar daar heb ik geen problemen mee met me batterijpack.

Met sluitertijd kan je de omgevinglicht donkerder/lichter maken.

Wil iemand aub uitleggen of dat DE manier of is het zoals ik het doe ook goed?
Mijn vraag is omdat ik met diafragma's wil werken die ik zelf wil en niet wat de camera aangeeft tijdens het meten.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Waarom moet je het licht meten?

Deze vraag kan u denk ik zelf vast wel beantwoorden als u een beetje serieus bent met fotografie
Een lichtmeter is nauwkeuriger dan de camera zelf in meerdere opzichten denk bv aan aanwezig licht maar ook het meten van de flits kracht die je nodig denkt te hebben.

Een goede belichting is heel vaak eccensieel bij het maken van een goede foto.
Een lichtmeter stelt je in staat sneller en nauwkeuriger te werken
Zelf gebruik de lichtmeter voor buiten dan voor werk binnen dit heeft te maken dat het buiten in het algemeen lastiger te werken is dan binnen doordat de licht omstandigheden geregeld wisselen buiten.


HSS gebruiken vreet inderdaad je batterijen maar je hebt vaak ook te maken met overtollige warmte van de flitsbuis.
Ik gebruik twee godox AD flitser met pack en ik weet dat de flitsbuizen tamelijk warm worden als je ze hard of veel laat werken

HSS gebruik dan uitsluitend als ik bv het aanwezig licht in de foto wil betrekken indien die over mijn cync komt.

Klopt met de sluitertijd regel je het aanwezig licht, let op als je over de cync speed zit hou er rekening mee dat de flitser harder moer werken om een correcte belichting te behouden.

Met het diafragma regel je de hoeveelheid licht die op je sensor valt en daardoor ook de hoeveelheid licht van de flitser (externe lichtbron)

ISO waarden of film gevoeligheid beïnvloed zowel het aanwezig licht als externe licht bron.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ik bezit geen lichtmeter.Bedoelde gewoon in de Tv-stand of P meten.

Strobist is nieuw voor mij.Ik werk het liefst met mijn 70-200 F4 ivm minimale scherpte diepte.
Dus vaak ook wat verder dan het onderwerp.Dan kom ik op F4 met iso 100 toch vaak boven de 1/200 uit.
Probeel zelf altijd minimaal 1/200 te hanteren met de 70-200 zonder gebruik van monopod.

Wat stel jij me voor dan? Een ND-filter om wat licht tegen te houden? Of Hss? ik kom niet vaak boven 1/8 uit kwa lichtsterkte.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Dat zijn twee verschillende dingen in mijn ogen
Een ND filter blokkeert licht zo ook van je flitser Hss een foefje om boven je sync te spelen

Maar ik zou als u nog geen trigger hebt met deze deze mogelijkheid eerst zonder HHS te gaan en uit te vinden of strobist echt iets is waar u veder in wil.
Je moet dan meer rekening houden op wat voor moment u gaat shooten en wat voor locatie
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Rick: Ik heb je een PB gestuurd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar