foto's maken op festivals / evenementen / ...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

Goede dag iedereen,

Ik zou heel graag foto's willen gaan nemen op festivals / evenementen / ...
en op termijn hier echt geld mee gaan verdienen


maar hoe pak ik dit aan?
en ik weet dat de kans super klein is dat ik toegang krijg op festivals / ....
Maar als ik het niet probeer, lukt het mij zeker niet.

Ik weet dat er magazines bestaan zoals club life magazine. Hier ben ik ook op ingeschreven. En zij sturen regelmatig wel opdrachten naar iedereen door.
Maar hier kan telkens maar een beperkt aantal personen naar toe. Dus de kans is klein dat je kan gaan. En ze sturen het vaak een halve week of een week op voorhand op. (en dat is net het probleem, ik werk in een hotel in de bar/restaurant. en aangezien dit weekend werk is, kan ik dus niet in het weekend opdrachten gaan uitvoeren. Moesten de opdrachten vroeger verstuurd worden, is het geen probleem, dan kan ik perfect mijn vrije dag omwisselen en in het weekend vrij hebben. Maar vrij gaan vragen om het dan misschien niet te gaan hebben, is dus geen optie.)

Dus had ik gedacht om naar heel veel organisatoren,... een mail te gaan sturen (ik zelf ben trouwens uit België)
met de vraag dat ik voor hun graag foto's kom maken. En dat ik dit wil doen, om ervaring op te doen. En dus gratis. En dat zij mijn foto's mogen gebruiken (wel met mijn watermerk er op (of is dit geen goed idee om dit te willen?))

en wat moet ik er nog bij vermelden?


ik heb wel al eens op het pukkelpop festival (Hasselt, België) kunnen fotograferen. Maar dit was eigenlijk omdat ik er voor iets totaal anders aan het werk was, en zo mijn camera mee binnen kreeg. Dus heb ik wel foto's kunnen maken, maar natuurlijk niet frontstage. Maar als eerste keer met een DSLR op een festival vond ik ze zeker geslaagd, zelfs de foto's van op het podium. Ook van andere mensen heb ik te horen gekregen dat ze als eerste keer zeker niet slecht waren. Nu dit was wel mijn mijn vorige camera (nikon D3200). Ondertussen heb ik een betere camera de Canon EOS 7D. Dus gaan de foto's normaal gezien nog beter worden.


Maar iedereen die dus tips, hints, ... heeft om mij hier mee te helpen. Alles is welkom
alvast bedankt
Jeroen
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Probeer je omhoog te werken vanuit de underground scene. Er zijn zat beginnende bandjes/artiesten die in kleinere gelegenheden optreden. Als je je gezicht daar hebt vertoond en een portfolio hebt opgebouwd, heb je vanzelf meer kans om op grotere evenementen erbij te mogen zijn. Je kunt er ook voor kiezen om bv 'vaste' fotograaf te worden van een artiest. Krijg je de kans om telkens met de artiest mee te reizen naar verschillende locaties. Zie je veel + je wordt steeds beter na verloop.

Belangrijk is natuurlijk ook om heel veel foto's te bekijken van goede fotografen in dit vakgebied, maar dat spreekt voor zich. Uiteindelijk gaat je kwaliteit daarvan omhoog en zal het ook makkelijker worden om op grotere evenementen aanwezig te zijn. Verder kun je nog samenwerking zoeken met een recensent; dit brengt je misschien binnen op plekken waar het misschien niet zo snel zou lukken in eerste instantie.

Succes!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Jeroen,

Probeer ook eens contact te leggen met websites die verslagen/recensies en foto's van festivals en concerten publiceren en vraag of je voor hen kan fotograferen.
Vaak kan je dan via hen accreditatie aanvragen bij festival/concert organisatoren.
Ik doe dat ook zo, in het begin is het moeilijk maar als je goed werk levert en je gedraagt je netjes voor het podium dan gaat het steeds beter.
Op enig moment word je gevraagd ipv zelf vragen.
succes en laat eens wat resultaten zien.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

Effe een vraagje aan jullie alle 2 en andere natuurlijk. Moet ik in het begin geld krijgen voor mijn werk? Zo ja, wat is een goed bedrag? (Ik weet wel dat als je bv voor een magazine als club life werkt dat je niet betaald wordt, dus ik veronderstel dat dit bij bijna alle websites en magazines zo gaat zijn). Maar ondertussen leer ik wel super veel bij. Desondanks als ik betaald wordt of niet.

Zouden jullie het goedkeuren als ze zeggen je mag foto’s komen nemen. Maar rechten vrij?
Want persoonlijk zou ik toch graag hebben, dat ik mijn watermerk er mag op zetten, of dat ze tenminste er bij vermelden dat de foto’s door mij zijn genomen.


Maar ik ga dus ook sowieso een mail sturen naar verschillende festivals, … zoals pukkelpop, rock werchter, … maar ook naar de kleinere. Moet ik hier dan ook geld vragen of moet ik dit als leerschool zien, en als ik er echt goed in ben geworden, dan beginnen geld te vragen? Dan zet ik ook in de mail, dat dit een leerschool voor mij is en dat ik dit gratis doe. Maar wel met mijn watermerk of dat ze er tenminste vermelden dat het van mij komt, of zou ik dit niet doen en de foto’s gewoon rechten vrij aan hun geven?



@Deos
Een vaste fotograaf van een artiest gaat niet gaan lukken. Omdat ik geen 9 to 5 job heb. En dus savonds en in het weekend werk. Ik kan mijn vrije dagen wel is wisselen zodat ik in het weekend vrij heb. Maar dit kan ik moeilijk een paar keer per maand gaan doen. Maar natuurlijk was dat een goed begin geweest.
Inderdaad, dat doe ik heel regelmatig, foto’s van andere fotografen bekijken :).

Dat samen werken met een recensent, is wel een optie die doenbaar is denk ik. Ga ik zeker eens bekijken.
Al heel fel bedankt.


@Jackk
Ook gij bedankt voor de tip om een recensent te gaan zoeken. Dit ga ik zeker is proberen :).
Maar je zegt dat je dat zelf ook zo doet. Heb je misschien namen van die websites? Zoals ik zij ben ik wel al ingeschreven bij club life magazine.
Maar dat is vaak het probleem ook van zo websites of magazines. Dat er ten eerste al veel mensen de vragen krijgen als ze naar daar willen. Dus de kans is al kleiner dat je het wordt. En ze laten het meestal te laat weten (allee voor mij dan toch, omdat ik dan geen verlof meer kan aanvragen).

Maar ik ga dus zeker en vast op zoek naar websites.

Vb kan ik u zeker al laten zien, ik weet niet als het toegelaten is op deze site, maar het is een link naar een facebook pagina die ik heb aangemaakt. Het zijn dus foto’s gemaakt op het pukkelpop festival 2014. Ik had geen toelating om front stage te gaan (door dat ik dus via een totaal ander werk op dit festival aan het werk was, maar zo mijn camera kon meenemen). Het is dus gemaakt met een Nikon D3200, een goede instapper, best tevreden over, maar natuurlijk zijn er betere camera’s. Zeker voor dit soort fotografie. Dus vandaar dat de foto’s niet super zijn, maar voor een instapper model ben ik best tevreden over het resultaat, en andere mensen, waren ook best tevreden al over de foto's
Maar ondertussen heb ik een canon EOS 7D en met betere lenzen. Dus zouden de foto’s sowieso een pak beter gaan worden

Hier is de link: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 193&type=3
Ik weet ook dat er een paar redelijk onscherpe bij zitten, en die had ik er beter niet bijgestoken. Maar sommige foto's zijn omdat ze op facebook geupload zijn sowieso iets minder scherp dan op mijn laptop.

Ohja geef zelf gerust jullie mening over mijn foto’s. Zo leer ik er tenminste uit :).
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Simpel advies: ga eerst een goed portfolio fotograferen, niet een greep Pukkelpop foto's die - met alle respect - iedereen kan maken. Zorg voor sprankelende foto's, goede composities, perfecte belichtingen.
Als je dat hebt, en je onderscheidt je van de menigte, kun je je hogerop werken door via webzines/magazines te gaan fotograferen. Dat is over het algemeen vrijwilligerswerk dus geld vragen... vergeet het maar (ik spreek uit een heel ruime ervaring).
Ik herinner me wat een beroepsfotograaf gezegd heeft over dit soort fotografie: er is geen brood meer mee te verdienen.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Het gros van de evenementen vindt in het weekend plaats en eigenlijk bijna altijd 's-avonds, daar kun je eigenlijk niet omheen. Ik denk dat je dus op termijn problemen gaat krijgen met je tijdsschema, als je dit vaker wilt doen.

Ik zou in het begin eigenlijk niks vragen. Gratis entree en een paar consumptiebonnen oid. Niemand kent je nog, je hebt nog geen website oid (toch?), en je ervaring op dit gebied lijkt beperkt. Bovendien geef je zelf aan dat je nog in leerfase zit. Watermerk zou ik wel doen. Is reclame voor jou en jij bent toch eigenaar van de foto, zo lang je geen contract tekent dat je je eigendom overdraagt oid.

Ik denk dat je je een beetje in de andere kant moet inleven: zijn mijn foto's goed genoeg dat mensen er geld voor neer willen leggen? Je zou als voorbeeld je oypo site kunnen nemen. Ik kan niet beoordelen of het daar storm loopt bij je, maar ik neem hierbij aan dat dit momenteel niet het geval is. No offence :wink: Op het moment dat je dit duidelijk ziet veranderen, zou je (misschien) kunnen concluderen dat je op een bepaald niveau zit, waar je een bedrag kunt gaan verlangen. Al denk ik dat dit met dit soort fotografie altijd moeilijk blijft, net wat nando al zegt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is denk ik inderdaad de vraag hoe ver je dit door moet gaan zetten.

Allereerst; zonder een portfolio kom je nergens aan klanten. Of je moet goed kunnen netwerken, maar voor concertfotografir is een aantoonbare portfolio toch makkelijker. En die portfolio hoef je heus niet op te bouwen met grote artiesten, dat kan ook met kleinere.

Maar.......
Jij werkt veel in de weekenden, concerten en vooral festivals, zijn ook in die weekenden. Dat matcht niet makkelijk. Wanneer je dit voor een blad/website/wie-dan-ook wilt doen, dan moet je flexibel zijn. Voor jou 200 anderen. Wanneer je gebeld wordt met de vraag of je vanavond kan, fan mag je eigenlijk geen nee zeggen. En dat kan met jouw werk eigenlijk niet.

Kies voor je baan en blijf dit als hobby doen of zoek een nadere baan waarin het wel te combineren is en je, mocht het goed gaan, die baan weer op kunt zeggen.
Maar gezien de markt zou ik mijn baantje niet zo snel opgeven voor concertfotografie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Babs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2006 14:44
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Hoewel ik niet meer zo actief ben op dit forum (lees nog wel dagelijks mee) wil ik toch even op dit topic reageren. Als jij geld met fotografie wilt verdienen dan zou ik een andere tak van sport kiezen, want met concertfotografie valt geen ruk te verdienen! En als er al eens een band voorbij komt die interesse heeft in een of meerdere van jou foto's voor bijv. een cd cover dan zul je het meestal moeten doen met de eer en naamsvermelding. De enkeling die hiervoor geld ontvangt zijn op de vingers van een hand te tellen!!
Laatst gewijzigd door 3 op Babs, in totaal 25 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Het meeste is al gezegd, geld ermee verdienen? no way! Dat is misschien voorbehouden aan een happy few.
Je komt wel gratis binnen, mag vaak backstage komen en als je geluk hebt krijg je een paar consumpties.
Mijn ervaring is ook dat accreditaties vaak erg laat vergeven worden, vaak een paar dagen voor het concert.
Blijf het voor je plezier en hobby doen, dan is en blijft het leuk.
Succes,
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wat ik altijd lees in interviews en ook hier weer hoor is dat je klein moet beginnen.

Bij een plaatselijk poppodium binnen zien te komen en ervaring op doen met onbekende bandjes. Op die manier proberen verder te komen. Je zal inderdaad kritisch moeten zijn wat je gaat publiceren en wat je laat zien. Iedere foto die je publiceerd zal aan jouw naam gekoppeld worden.

Er geld mee verdienen is lastig, maar als dat een doel is probeer dan helder te krijgen wat je wilt en hoe je dit wilt bereiken. Je werktijden zijn ook een onderdeel als je je plannen gaat formuleren.

Succes en belangrijk is dat je het leuk blijft vinden, fotografie zonder passie in deze tak van sport is volgens mij gedoemd te mislukken.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dus had ik gedacht om naar heel veel organisatoren,... een mail te gaan sturen (ik zelf ben trouwens uit België)
met de vraag dat ik voor hun graag foto's kom maken. En dat ik dit wil doen, om ervaring op te doen. En dus gratis. En dat zij mijn foto's mogen gebruiken (wel met mijn watermerk er op (of is dit geen goed idee om dit te willen?))
jeroen1357,

Niet e-mailen, maar telefoneren of langs gaan.

Persoonlijk contact maken, is aan te bevelen inplaats van te gaan e-mailen. Vele e-mails belanden in de prullemand en worden vaak geen eens gelezen, omdat het de zoveelste is...

Het klopt, dat er in die tak van fotografie praktisch nog geen droog brood meer te verdienen valt. Maar moet je dan altijd maar gratis werken...? Ik vind van niet. Van alleen naamsvermelding, heb ik nog nooit brood + beleg op tafel gekregen. Tegenwoordig, hoeft men van mij, mijn naam helemaal niet meer te vermelden, als men maar betaalt. :wink:

Ik lever mijn foto's tegenwoordig rechtenvrij, maar ik behoud altijd mijn auteursrecht. Men krijgt van mij een gebruikerslicentie, waarin staat wat er met de foto mag gebeuren en wat niet. Men hoeft o.a. bij mij niet iedere keer opnieuw voor de foto te betalen bij herplaatsing en men hoeft ook mijn naam niet te vermelden als het betaald werk betreft. Overigens, is auteursrecht iets anders dan een foto rechtenvrij afleveren; dit wordt nog weleens door de war gehaald.

Watermerken? Ik vind het in de meeste gevallen de grootste onzin, en ik vind het foto verkrachters. :) Ik gebruik ze alleen op Facebook en dan ook nog 's onderin, gewoon mijn naam overigens.

Het gevaar van gratis werken of té goedkoop werken: Je doet eerst iets gratis. Daarna wil je geld gaan vragen. En dan zegt men opeens: "Toen kon je het toch ook gratis of voor weinig doen, dus waarom nu niet?" Voor een goed doel of als ik er zelf beter van word, dan wil ik sporadisch best eens iets gratis doen, maar dat is bij mij geen normale gang van zaken. Ik ben geen filantropische instelling... :wink:

En bedragen? Wil je er echt je geld mee verdienen, dan begint het er al mee dat je je werkelijke onkosten berekent en dat je dan nog omzet moet maken, en dan uiteraard winst. Iedereen is vrij, om zijn eigen tarieven te bepalen. Zet je te laag in dan doe je het niet goed, maar zet je te hoog in qua bedrag, dan doe je het ook niet goed. :wink: O ja, en de zogenaamde richtprijzen, krijgt bijna geen één fotograaf...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

@ Nando
Inderdaad, ik ben het 100% met u eens. Het probleem was ook dat ik dus niet frontstage enzo kon, anders waren “misschien” de foto’s beter of origineler geweest. En ik weet dat er praktisch geen geld mee te verdienen is, maar er zijn er wel.


@Deos
Dat is wat ik ook al aanhaalde, dat mijn job niet ideaal is. Maar ik heb wel mijn verlofdagen die ik kan nemen wanneer ik die wil en ik kan mijn vrije dagen in de week, wel is verplaatsen naar het weekend. Dus ik kan wel een aantal festivals / … doen. En zo een portfolio uitwerken. En in het geval dat ik goed wordt, en ze me gaan vragen (dus betaald ga worden). Kan ik nog altijd zien wat ik met mijn werk ga doen, maar dit is inderdaad nog ver weg. Maar je moet natuurlijk altijd ergens starten.
Inderdaad dat is ook de reden dat ik het gratis wil doen. Omdat 1 mijn foto’s nog niet super zijn en 2 omdat ik dus nog veel moet leren, en dit dus een goede leerschool is en zo mijn portfolio kan uitbreiden dus. En mijn watermerk zou ik ook doen ja, of zonder watermerk maar dat ze dan wel bij vermelden dat de foto’s van mij komen.


@ fotojeroen
Ik wil zo dus een portfolio uitwerken. En misschien dat jullie me verkeerd begrepen hebben, maar ik wil ook kleinere en niet zo bekende festivals / evenementen doen e. Dus niet enkel rock werchter en dergelijke. Maar natuurlijk ga ik met die ook contact op nemen.
Ik weet dat ik flexibel moet zijn. Maar dit is gewoon weg niet haalbaar met mijn Job. Zoals ik eerder ook al aangaf. Kan ik mijn verlofdagen opnemen of mijn vrije dagen van in de week wel is verplaatsen naar het weekend. Maar ik wel dat bv bij club life magazine, ze gewoon een mail sturen naar iedereen die in hun systeem zit. Dus daar is het niet dat je eigenlijk altijd bereikbaar moet zijn.
En uiteraard gaat mijn job voor, ik doe hem ook graag begrijp me daar zeker niet verkeerd in. Maar dit is wel iets wat ik nog liever zou doen.


@Babs
En dat is wat ik voor ogen heb, om er geld mee te verdienen. Maar ik weet ook dat in de fotografie dit super moeilijk geworden is en al zeker in concert fotografie. Maar het is het proberen waard.
Maar het is ook niet dat ik perse voor een band alleen foto’s wil maken (wat natuurlijk kan e, daar niet van). Maar bv (en is een ruimdenkend kort door de bocht voorbeeld, ik zeg dus ook niet dat het haalbaar is), maar dat bv rock werchter zegt van wil je foto’s voor ons maken en wij betalen je er voor. En dan heeft dit niks met een band of groep te maken.


@Jackk
Het is het proberen waard, en anders blijft het bij een toffe hobby ;)
Maar wil het dus zeker en vast geprobeerd hebben.

@Rijk
Tuurlijk moet je niet onmiddellijk naar Tomorrowland willen gaan, die kans is toch zo goed als onbestaande, dus ik ga zeker ook contact nemen met de kleinere en minder bekende festivals en evenementen. Maar natuurlijk ga ik ook wel contact leggen met de iets groteren, een nee heb je en een ja kun je krijgen. Maar dus ik neem zeker contact met de kleinere.
Ik zou er inderdaad graag mijn brood mee verdienen, maar ik weet ook dat dat maar voor enkele is weg gelegd. Maar ik wil het wel geprobeerd hebben.


@canon Benny
Is inderdaad wel een goeie tip, dankje
Nee inderdaad, je moet niet altijd gratis werken. Maar in het begin om een portfolio uit te werken, kan ik moeilijk geld gaan vragen, bieden ze het mij aan, ga ik natuurlijk geen nee zeggen.
Ah dat is goed dat je dat zegt, dat je wel rechten vrij werkt, maar niet auteurs vrij.
Inderdaad die gigantische watermerken midden in de foto, vindt ik zelf ook best storend. Maar als dat rechts beneden in de hoek staat, en niet te opvallend, heb ik er geen probleem mee.

Je hebt daar wel een punt, dat ze gaan afkomen, van hey maar toen deed je het gratis.
Uiteraard voor een goed doel is iets anders.
Dank voor je tips





En uiteraard aan iedereen bedankt voor de reacties :)
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Ik fotografeer regelmatig evenementen, meestal 3 per week. Allemaal betaald werk.

Ben zelf begonnen in een discotheek waarvoor ik posters ontwierp. Daar heb ik een hele tijd rond gelopen en daarnaast elk jaar een redelijk groot evenement in ons dorp wat ik als vrijwilligerswerk deed.

Toen ben ik gevraagd door een (professionele)fotograaf om hem te helpen bij klussen. Voor hem ben ik veel clubs gaan doen hier in de regio wat ik nog steeds veel doe. Door die klussen ben ik weer door andere organisaties gevraagd om regelmatig te komen.

Op deze manier ben ik er in gegroeid en heb ik heel veel klussen in de betere/luxere tenten in mijn regio. Af en toe een groter evenement erbij. We hebben nu ook een klein netwerk met 'goede' fotografen op dit vakgebied, en daardoor krijg ik ook veel klussen als een ander niet kan.

Misschien dat je hier wat aan hebt? Je kunt het beste bij een kleine club/discotheek beginnen (waar het licht etc ook goed is). Toon inzet en laat mensen zien wat je kunt (Facebook etc.).

Het belangrijkste is mensen kennen.
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Rob Fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2014 21:01

Concertfotografie is een uitdagende bezigheid. Zelf fotografeer ik al een kleine 10-tal jaren en nog steeds is het weer de uitdaging om op het juiste moment, de juiste foto's te maken. Er zijn veel factoren die essentieel zijn zoals je juiste plek voor het podium, de artiest (een singer songwriter is makkelijker te fotograferen dan een zanger of zangeres die continue het hele podium overrent) en vooral het licht. Bij de grote bands ook nog de voorwaarde "alleen de eerste drie nummers".

Dat je afhankelijk bent van je rooster om in de weekenden foto's te maken is lastig maar op te lossen. Zelf speur ik poppodia af en grote boekingsburos die grote artiesten laten optreden. Deze optredens en de festivals worden maanden van te voren al kenbaar gemaakt en ga zo'n drie maanden voor die tijd vragen voor een accreditatie. Zo werk ik ook en meestal met succes. Bij toezeggingen van de festivals of grotere poppodia is die kans altijd 50% en weet je ook ruim voor die tijd of het wel of niet lukt. Als je dit een maand of twee van te voren weet, kan je je werkrooster hierop aanpassen.

Bij de grotere artiesten is dit wat anders. Als de organisatie akkoord is kan het management of de artiest op de dag zelf alsnog roet in het eten gooien of eisen stellen (drie nummers en dan weg of alleen als je helemaal achterin de zaal staat en dus minstens een 500mm-lens nodig hebt) . Jammer, maar dat is wel het risico van het vak. Tenzij iemand (krant/ blad/ management) je specifiek wilt, maar zelfs dit is geen garantie.

Geld vragen om een concert te fotograferen zou ik niet doen. Maar alles gratis doen zou ik ook niet doen. Zelf fotografeerde ik gratis in elke muziekpodia in Groningen, maar doe dit niet meer tenzij het voor mij een interessante band is dat mooi op mijn referentie staat of ik zelf de band goed vind. Geld vragen kan je wel met de verkoop van je foto's. Maar doe dit alleen naar de fans of als journalistiek product aan (pop)bladen. Gewoon je bandfoto's te koop aanbieden kan problemen opleveren omdat je in wezen een portret verkoopt wat niet altijd mag. Zeker bij de grote bands die een heel merchandising achter hun hebben staan en jij daar als eenling tussenin gaat zitten, kan je problemen krijgen. Maar mocht je toevallig de "foto" van het jaar maken, kan je altijd contact opnemen met hun management, zeker als je denkt dat je hier furore mee maakt.

Voordeel van een vaste concertfotograaf is dat je bij bepaalde bands altijd dezelfde schare fans tegenkomt die misschien wel interesse hebben in je foto's. Geef na een concert in een zaal zowel de geinteresseerde fan, de zaaleigenaar, de organisator en de tourmanager een visitekaartje. Je weet nooit ....
Zorg er ook voor dat je foto's binnen 24 uur ergens op de site te zien zijn omdat het dan nog nieuwswaarde heeft. Je kan nooit weten ...

Tip is ook om na afloop van een concert niet direct naar huis te gaan. Drink even een biertje (of iets anders). Zeker bij poppodia en zalen komt het voor dat de band (ook de wat bekendere) zelf nog even een signeersessie doen. Maak daar foto's van (met de fans erbij) en ga in contact met de bandleden als ze na afloop nog zelf nog wat gaan drinken. Zo breidt je je netwerk uit en bij een volgende keer zullen ze je zeker niet vergeten.

Ga als fotograaf wel met respect met het publiek om. Ga niet voordringen en hou er rekening mee dat mensen misschien wel € 30,- hebben betaald voor een kaartje en niet zitten te wachten op een fotograaf die zo nodig voor hun gezicht zijn foto's wil maken. Vraag gewoon vriendelijk of je even snel een stuk of vijf foto's mag maken........zo bouw je ook een naam op.

En hoe kom je “binnen”. Probeer als huisfotograaf bij een poppodia te werken of ga als vaste fotograaf met een band op pad. Als deze band op een festival speelt, zorg er dan voor dat je als fotograaf op de gastenlijst kan staan (is wel beperkt want de organisatie zit niet te wachten op een ellelange lijst en de praktijk wijst uit dat vrienden en vriendinnen voorgaan!). Onlangs was ik op het Plato Planet in Groningen (festival waar upcoming bands zich presenteren) en zag een goede band waar ik foto’s van had gemaakt. De band was zelf wat onbereikbaar, maar het viel mij wel op dat vooraan iemand stond die bijna alle nummer meezong. Het bleek de moeder van de zangeres te zijn. Via haar toch in contact gekomen met deze band….gewoon even slim zijn dus! Let ook op wie er buiten de personen van het licht en het geluid nog meer achter de PA staat. In de regel staat daar ook de (tour)manager van de band.

Tot slot. Tussen de regels door voel ik wel dat je vooral gaat om het geld verdienen. Zet dit even uit je hoofd en ga beginnen met een goed netwerk. Mocht je geld willen verdienen kan ik je wel een tip geven. Zoek beginnende bands en maak promo-foto’s van hun voor posters, internet en misschien de CD-hoes. Misschien dat ze je hiervoor wel willen betalen, maar zelfs dit is geen garantie. Maar wel een serieuze optie.

O ja, en wat de foto’s betreft. Probeer een eigen style te hanteren. Zelf maak ik veel bandportretten tijdens live-optredens. Kijk maar even op mijn site www.robjacquet.com

Succes

Rob
Gebruikers-avatar
HerrieNL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 19:43
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

beste Jeroen,

Kijk hier eens naar...

https://vip.partyflock.nl/crewjob" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kesselfotografie.jimdo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Da's een mooie tip!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Goeie tips!
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Ik kan hier alleen op reageren uit eigen ervaring en dat is nog vrij beperkt.
Zelf fotografeer ik sinds dit jaar wat meer bij kleine optredens waar maar een selecte groep mensen op af komt (en vaak ook dezelfde groep). Erg leuk om te doen. Wat het makkelijk maakt is dat de artiesten vaak zelf gewoon tussen het publiek staan en meedansen als andere artiesten op het podium staan. Omdat de scene waarin ik fotografeer relatief klein is, is het makkelijker voor mij om de artiesten te spreken of een linkje naar foto's van hun optreden op hun Facebook-pagina te plaatsen. En het is voor meer beginnende bands makkelijk om mij aan te spreken. Dit levert leuke gesprekken op en ik doe lekker ervaring op met fotografie. Ik ben al door 1 band aangesproken met de vraag of ze wat van mijn foto's mogen gebruiken voor hun portfolio. Een andere (Tsjechische!) band heeft na het zien van mijn foto's ook gevraagd of ze er een aantal van mochten hebben als herinnering en voor op hun Facebook.
Voor die avonden heb ik wel gewoon entree betaald, omdat ik er gewoon als deelnemer heen ging.

Daarnaast heb ik in oktober bij een vierdaags evenement gefilmd, iets wat ik dit jaar weer ga doen. Dit was puur voor het evenement zelf, dus (helaas) niet voor op tv. Dit werd gezien als vrijwilligerswerk, maar ik kreeg ter compensatie (net als alle vrijwilligers van het evenement) wel gratis entree, een aantal consumptiebonnen, een shirt en backstage toegang (dit laatste was overigens niet voor alle vrijwilligers).

Geld heb ik er nog niet mee verdiend, maar wel dankbare mensen en het begin van een eigen portfolio. Onlangs heeft iemand mij gevraagd of ik bij een andere gebeurtenis zou willen filmen en wat ik dan kost. Dus wie weet kan ik er meer mee gaan doen, maar dan zie ik dat vooralsnog niet als vervanging van mijn baan. Het is dan meer een extraatje waarmee ik misschien net een lekkere fles wijn kan kopen, of als het heel goed gaat een leuke, nieuwe lens. En als het niks meer wordt dan wat het nu is, dan is dat maar zo. Ik heb er in elk geval lol aan.

Mijn tip uit dit verhaal: probeer eerst binnen een kleinere kring/scene waar je al mensen kent en groei vanaf daar. Dat is makkelijker dan meteen bij de top willen horen.
jeroen1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2014 14:23

Jongens, sorry voor de late reactie


@sweebee,
Thnx voor je reactie, hier heb ik inderdaad wat aan. En tuurlijk weet ik dat ik niet onmiddellijk bv op tomorrowland kan gaan fotograferen. En ik ben me er dus bewust van dat ik eerst op de kleinere moet. En ik hoop dat ik evenveel geluk heb als u, zodat ik uiteindelijk ook betaald wordt en dat ik ook op de grotere mag.


@rob
Ik denk dat in dit soort fotografie altijd een uitdaging blijft, wanneer doet de gitarist / zanger / … een fantastische beweging. Dus in die zin blijft het altijd een uitdaging, wat het ook weer fijn maakt voor de fotografen.

Inderdaad, het is op te lossen. Maar ik moet ook een beetje collegiaal blijven en kan dus niet bijwijzen van spreken iedere vrijdag en zaterdag vrij vragen, ook al weet ik het goed op tijd. Op termijn gaan de collega’s dat ook niet meer tof vinden dat ik dan altijd vrij ben en zij dan altijd moeten werken. Maar zo boekingsbureaus contacteren is wel een goed idee. Ik heb zelf nu de festivals zelf gecontacteerd en heb zo toch een al een deel positieve reacties gekregen.

Nja ma bv op pukkelpop, Rock werchter, … mogen de fotografen normaal continu foto’s maken. Maar inderdaad wilt niet altijd iets zeggen.

Nee voorlopig vraag ik ook geen geld, maar stel dat ze ooit mij zelf beginnen te vragen, dan denk ik er misschien toch aan om er wat voor te vragen. En inderdaad de foto’s verkopen is ook altijd een goed idee.

Een visitekaartje heb ik al gemaakt. En sowieso dat ik de foto’s er zo snel mogelijk probeer op te zetten.

Goed idee, voor niet onmiddellijk naar huis te gaan, maar dat was ik ook niet van plan :)

Tuurlijk, de mensen betalen genoeg geld, dus ik ga zeker hun zicht verpesten.

Ik ga ook is proberen als huisfotograaf te gaan :)

Inderdaad, op termijn zou ik er graag wat geld aan verdienen. Maar ik weet dat dit in het begin moeilijk is. En dat ik eerst een zeer goed portfolio moet opstellen. En als ik er op termijn toch niks aan verdien, is het maar zo en is het een mooie hobby. Maar ik hoop inderdaad wel dat ik er iets mee kan verdienen. Wel goed idee om promo foto’s ofzo te maken

En inderdaad een eigen stijl is super belangrijk. Mooie foto’s trouwens die van u :)


@herrieNL
THnx voor de site, ga ik zeker doen :)


@dirkjan
Wel super dat er al zo interesse is in uw foto’s :)
Inderdaad, het is al belangrijk dat je eerst een goed portfolio hebt eer ge echt geld kunt vragen.
Als ik u was zou ik er dan toch meer mee doen, zeker als ze zo interesse hebben.
EN als vervanging van u baan zou ik het nog niet doen nee, maar op termijn misschien wel.

THnx voor tip
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar