Foto's vanuit jeep tijdens safari ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Hoi Allen,

Helaas door omstandigheden heeft mijn trip naar Tanzania afgelopen februari geen doorgang kunnen vinden. We hopen komend jaar wel af te reizen voor 3 weken richting Tanzania. Al geruime tijd kijk ik hier (logischerwijs) naar uit. Onlangs ontstond bij mij wel een vraag waar ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

Zoals gebruikelijk is bij veel safari's ben je onderweg in jeeps met open/schuifbaar dak. Het verlaten van de jeep is "not done" waar ik tegenaan loop is dat je dus staand, vanuit de jeep je foto's zult moeten schieten. Daar wringt m.i. dus de schoen, je bent niet (altijd) vrij om de juiste compositie te kiezen. Je zult vaak vanaf een hoog standpunt moeten schieten wat de foto's vooral op korte afstand zeker niet ten goede zal komen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik hoor graag,

Groetjes en bedankt!
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Mijn ervaring is dat ik persoonlijk niet veel 'had' met al die beestjes van dicht bij, ik vond het landschap van NgoroNgoro bv veel interessanter, zeker omdat we er in de regentijd waren met mooi licht en schaduwpartijen van overdrijvende wolken.

Bij het weer 'Omhoog' rijden uit de krater heb ik de auto zelfs zo laten zetten dat er een mooi Afrikaans boompje op de voorgrond stond (ho stop! Nee, wacht nog 1 meter doorrijden. Die bestuurder snapte er niets van, er is toch geen beest te zien hier?)
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb wel voor de dieren in Afrika safari's gedaan (ook lopend trouwens) en vanuit een Jeep fotograferen kan prima. Zolang de chauffeur maar regelmatig even goed stil blijft staan. Ik weet niet hoe dichtbij je denkt te komen, maar met de wat gevaarlijkere dieren wordt een flinke afstand gehanteerd. En de minder gevaarlijke dieren zijn zo "schuw" dat ze zelf wel wat afstand hanteren.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Mijn ervaringen met safari's..... neem liefst een tweetal bodies mee met verschillende lenzen. Je wilt in die stoffige omstandigheden zo min mogelijk (beter nog helemaal niet) van lens wisselen. Ik had een 24-105 een 70-200 en een 100-400 bij. Met een 5D en 7D. Meest gebruikt 100-400 op de 7D en 70-200 op de 5d.

Vanuit de auto moet je simpelweg accepteren dat je weinig bewegingsvrijheid gaat hebben. Maar het hoge standpunt is geen echte beperking, als je lager zou staan zou je veel last van het gras gaan hebben :-). Een goede chauffeur en minder mensen in de jeep gaat (enorm) helpen. Ik heb er voor gekozen wat meer privé te boeken, dan heb je een bank met uitzicht naar beide kanten en ruimte voor je materiaal voldoende. Zit de auto vol dan heb je amper ruimte.... En een open jeep is voor fotograferen ook vele malen beter dan zo'n omgebouwd busje met openklapbaar dak.

Een beanbag als ondersteuning is bijna onmisbaar, dat scheelt echt enorm in de kwaliteit van de opnames die je gaat maken. Een statief of monopod is nagenoeg onbruikbaar in de auto. Geen ondersteuning gaat je veel onscherpe opnames opleveren. Het is toch vaak best donker en je hebt vaak een flinke tele stand nodig.
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Kijk, antwoorden waar ik iets aan heb.

Een 2e body zit al heel lang in de overweging, het zeulen met een 2e body staat me tegen, het gemak van het niet/weinig hoeven wisselen staat me erg aan.

Ik ben in het bezit van een 70-200 F4 L IS en een 300mm F4 L IS + 1,4 x extender. Ik gebruik die laatst altijd als combi, wat mij dus een 420mm F5,6 L IS oplevert. Nu twijfel ik over de aanschaf van een 100-400. Zodat ik naast m'n 15-85mm maar 1 lens hoef mee te nemen die het bereik van mn 2 andere lenzen dekt. Dit dus om niet te hoeven wisselen. Ik lees veel positieve dingen over de 100-400, maar weet niet hoe de beeldkwaliteit die in verhouding staat tot de combi 70-200 en 300+1,4x

Indien er dan een 2e body komt zou dat (in geval van aanschaf 100-400) inhouden dat ik helemaal niet hoef te wisselen, de 1 body met de 15-85 en de ander met de 100-400. Met mn huidige objectieven loop je het risico te moeten gaan wisselen tussen de 70-200 en de 300+1,4x omdat de 300+1,4x misschien in sommige situatie teveel tele is en je 70-200 of de 300 zonder extender nodig hebt. Je blijft dan wisselen van objectieven....
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

BJ Koorn schreefCOLONKijk, antwoorden waar ik iets aan heb.
Je zou bijna denken dat je bedoeld dat de rest waardeloze antwoorden heeft gegeven, maar dat zal je vast niet zo bedoeld hebben ;)
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Hahaha is indd maar net hoe je het leest. Er staat antwoorden = meervoud, dus aan de gegeven antwoorden heb ik iets :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Haha ja inderdaad. Het is maar net hoe je het leest :D
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

BJ Koorn schreefCOLONEen 2e body zit al heel lang in de overweging, het zeulen met een 2e body staat me tegen, het gemak van het niet/weinig hoeven wisselen staat me erg aan.
Een zoom is toch wel erg handig op safari... en een 2e body heeft meerdere voordelen, geen stof als je niet wisselt (en neem maar aan dat stof een flink probleem kan zijn) en je hebt eventueel nog een werkende body als de andere onverhoopt de geest geeft. Kleine kans, maar toch. En het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Als je bijvoorbeeld een tweedehands 7d of een 60/50/40D aanschaft. Of je koopt iets als een 100D. Liefst een model met dezelde accu die je al hebt, hoewel ik ook een 2e acculader voor het geval dat meeneem.

Je kan zelfs overwegen een tweedehands mk1 van de 100-400 te kopen. Die kun je zelfs na gebruik voor hetzelfde of weinig minder weer verkopen en je bent heel flexibel, in noodgevallen zelfs met extender.
Ik was tevreden over de kwaliteit van de 100-400 (mk1) op een crop body. Heb een aantal kwalitatief goede foto's van vogels die zelf met een verdere crop het aanzien nog waard zijn. En je wisselt vaak van bereik, soms kom je aardig dichtbij maar toch ook vaak niet.

Lege bean bag mee en daar vullen en je bent klaar.
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Mezelf kennende GdH zal er vast een 2e body meegaan. Het gemak van niet/minder hoeven wisselen en daarmee in sommige situaties tijdwinst zal al reden genoeg zijn. Je zal maar net dat ene shot missen doordat je zit te wisselen :o

Ik vind alleen de vraag van de combi 70-200mm en 300mm+ 1.4x meenemen of gaan voor de 100-400mm nog een erg lastige.

Ik heb eea zitten vergelijken op http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=2" onclick="window.open(this.href);return false;

De 100-400 mk1 legt het op 100 & 200 mm af t.o.v de 70-200 en tevens legt hij het af op 300mm, enige waar hij beter scoort is op de 400 mm t.o.v. de 300+1.4x

De mk2 is daarentegen een heel ander verhaal, die wint het, m.u.v. de 100 mm op de 70-200, op alle andere vlakken. Die is echter 2e hands voorlopig nog niet te krijgen en nieuw een flinke aanschaf. Ik zou dan de 70-200 en 300 echt moeten inruilen/verkopen om dan voor de 100-400 te gaan.

Ik denk dat een prime je toch beperkt en je met een zoom veel beter uit de voeten kan in zo'n land, maar zijn de voordelen zwaar genoeg om de 70-200 en de 300 weg te doen en over te stappen op de 100-400 mk2.....?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vergeet niet de chauffeur te vragen de motor uit te zetten anders heb je niets aan de auto als steuntje :wink: Klinkt logisch maar ik heb veel mensen hier de mist mee in zien gaan.

Vergeet niet het landschap niet alleen door je zoeker te bekijken anders mis je een hoop.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

BJ Koorn schreefCOLONDe 100-400 mk1 legt het op 100 & 200 mm af t.o.v de 70-200 en tevens legt hij het af op 300mm, enige waar hij beter scoort is op de 400 mm t.o.v. de 300+1.4x
De mk2 is daarentegen een heel ander verhaal, die wint het, m.u.v. de 100 mm op de 70-200, op alle andere vlakken. Die is echter 2e hands voorlopig nog niet te krijgen en nieuw een flinke aanschaf. Ik zou dan de 70-200 en 300 echt moeten inruilen/verkopen om dan voor de 100-400 te gaan.
Dat is wel heel zwart/wit..... in de praktijk zullen de verschillen subtiel zijn. Legio goede opnames die zijn gemaakt met de 100-400 mk1. De nieuwe versie is wat scherper, vooral aan de randen en heeft een iets beter contrast. Slechts een subtiel verschil in het eindresultaat.
Persoonlijk zou ik ook voor de nieuwe 100-400 gaan, maar dat wil niet zeggen dat je met een (tweedehands) 100-400 mk1 niet 90-95% van dezelfde goede opnames kan maken. En als het prijsverschil de keuze zou bepalen om wel/geen 100-400 mee te nemen zou ik niet twijfelen over een mk1.

En het belangrijkste is gewoon mee te nemen wat je hebt of kan aanschaffen en niet teveel waarde te hechten aan de kleine verschillen in tests. Het hebben van een opname is vaak belangrijker dan een klein verschil in de kwaliteit. Je kan natuurlijk altijd een 200-400 huren :-).
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@GdH: +1! helemaal mee eens.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Thnx voor alle antwoorden. Resume betekend het tot op heden dat er nog geen mensen zijn die het hoge standpunt als negatief hebben ervaren?

Ik zal of een 2e hands 100-400 mk1 aanschaffen, of mijn 70-200 en 300mm verkopen/inruilen een nieuwe 100-400 mk2 nemen. Ik denk namelijk dat indien ik een 100-400 heb ik de 70-200 (gebruik ik al weinig) en de 300mm nagenoeg nooit meer zal gebruiken....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar