Nieuwe full frame camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Ik wil nu de overstap gaan maken naar full frame.
Ik heb nu een canon 60d met de sigma 17-70 en de canon 70-200 en sigma 10-20
Ik werk super veel met de sigma 10-20 dus een groothoek is prioriteit 1.
De sigma 17-70 en de 10-20 en de 70-200kan ik verkopen bij mijn body.
Ik doe de 70-200 weg omdat ik die in 2 jaar denk ik 3x gebruikt heb en dat is echt zonde.
Alleen nu de vraag welke groothoek moet je hebben op een fullframe camera.
En welke lens is verder het beste voor allround vakantie enz.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Als groothoek kan je bijvoorbeeld de 17-40L nemen. En als Allround de 24-105L. Deze hebbe qua mm's bijna hetzelfde bereik als de 10-20 en 17-70.

Er zijn natuurlijk meer opties, ook van merken als Sigma. Dit is ook afhankelijk van je budget. Ik raad wel aan om kwalitatief goede objectieven te kopen, vooral als je een FF camera gaat aanschaffen.

Nog een aanvullende vraag, wat is de reden dat je voor een FF camera wilt kijken?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Welke groot hoek je moet nemen. Persoonlijk zou ik gaan voor de nieuwe 16-35 f/4, maar alles staat en valt met je budget. Advies benoem deze. Dan zal men je gerichter advies kunnen geven.

Wat is een all round objectief. Dit zal per persoon verschillen. De één is hele maal content met een 16-35 en de andere weer met een 24-70/105 en een ander met enkel een prime. Dit kun enkel jij zelf bepalen wat voor jou een all round bereik is.

Kan mij heel goed voorstellen dat Svennie de vraag stelt mbt de reden van willen overstappen. Persoonlijk heb ik het idee dat veelal het FF beter tussen de oren zit. Voor het reizen ben ik persoonlijk afgestapt van de grote loge FF dlsr camera's.

Advies:
* geef je budget aan
* en geef aan wat jij verstaat onder all round objectief. Welke brandpunt afstanden.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Ik werk altijd met statief dus gewicht maakt niet uit.
De reden is dat ik hoor van velen dat zeker met het fotograferen van gebouwen enz een fullframe gewoon een stuk beter is.
En hun zeggen dat je een stuk mooiere fotos krijgt, pf het waar is wil ik zelf mee gaan maken.
En lijkt me dan een canon 5d weer een mooie upgrade is tegenover de 60d.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wat is je budget en wat is voor jou een all round objectief ?

Tussen sensors en sensors zit nog al verschil. Niet alle FF sensors zijn per definitie beter dan een crop sensor. Ik zou mij zelf niet gek laten maken door de romantische verhalen die sommige vertellen mbt FF. Persoonlijk ben ik van FF weer terug bij een crop sensor. En heb nu niet het gevoel dat ik heel veel heb in moeten boeten aan kwaliteit. Ben wel over op totaal ander systeem.

Afhankelijk van je budget zou ik starten met upgraden van je objectieven.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Wat zou ik moeten upgraden.
Ik gebruik 90% van de tijd de sigma 10-20 daar ben ik tevreden over.
Voor de rest van de kiekjes op vakantie en zo nu en dan gebruik ik de 17-70.
Mijn 70-200 gebruik ik nooit.
Dus wil dit alles verkopen wat bijleggen en een canon 5d mark II kopen.
En daar eventueel weer wat bij investeren in goede lenzen.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Gebouwen, statief... Is een tilt/shift niet iets voor je ?

http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... _17mm_f4l/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

70-200 weg doen?
Wacht eerst eens hoe die bevalt op een FF.
Die crop factor (van de 60D) maakt de 70-200 een minder universele lens.
Op crop is het echt een tele lens.
Op een 6D is ie veel bruikbaarder.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 3

Demies schreefCOLONWat zou ik moeten upgraden.
Ik gebruik 90% van de tijd de sigma 10-20 daar ben ik tevreden over.
Voor de rest van de kiekjes op vakantie en zo nu en dan gebruik ik de 17-70.
Mijn 70-200 gebruik ik nooit.
Dus wil dit alles verkopen wat bijleggen en een canon 5d mark II kopen.
En daar eventueel weer wat bij investeren in goede lenzen.
Tja, wwaarom zou je moeten upgraden.. je stelt je jezelf de vraag ook al.
Als je de DLSR alleen maar gebruikt voor "vakantiekiekjes en zo nu en dan..." dan zou ik blij zijn met wat je hebt. De 60D.
De 70-200 gebruik je nauwelijks.. Ik weet wel een liefhebber.. ;)
Je denkt met een duurdere FF mooiere foto's te gaan maken? Laat eens wat van je resultaten zien, zou ik zeggen, misschien dat we je dan beter kunnen adviseren.
Vriendelijke groet.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

canon 16-35 IS f/4 en canon 24-105 IS f/4.

En als je dan toch geld aan het uitgeven bent, misschien wel beter de 16-35 2.8 II voor zo'n 300 euro meer, geen IS maar je werkt toch meestal met statief.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

PaulKo schreefCOLON
Apple schreefCOLON. Persoonlijk heb ik het idee dat veelal het FF beter tussen de oren zit. Voor het reizen ben ik persoonlijk afgestapt van de grote loge FF dlsr camera's.
Zo log/zwaar is de 6D niet hoor….mij bevalt deze erg goed. Gebruik 'm nu met een 17-40 (deze lens is echt 'meer' groothoek dan op mijn crop) en met een 50mm prime. Wil er nog een 70-200 F4 IS bij kopen.
Is maar wat je referentie kader is ;-) In mijn geval scheelt het wel het nodige...
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Apple schreefCOLON
PaulKo schreefCOLON
Apple schreefCOLON. Persoonlijk heb ik het idee dat veelal het FF beter tussen de oren zit. Voor het reizen ben ik persoonlijk afgestapt van de grote loge FF dlsr camera's.
Zo log/zwaar is de 6D niet hoor….mij bevalt deze erg goed. Gebruik 'm nu met een 17-40 (deze lens is echt 'meer' groothoek dan op mijn crop) en met een 50mm prime. Wil er nog een 70-200 F4 IS bij kopen.
Is maar wat je referentie kader is ;-) In mijn geval scheelt het wel het nodige...
Dat is niet eerlijk Apple, jij hebt andere redenen om niet met spiegelreflexcamera's te lopen. Kijk als iemand zegt dat hij vanwege zijn gezondheid moeite heeft met spiegelreflex (Het gewicht), dan snap ik dat je overschakelt op EVF's. Foetsies in jouw geval.
Maar ik kan me goed voostellen dat mensen naar FF overschakelen, alleen voor mezelf zou ik dat niet doen. (meer financieel)
FF geeft je gewoon een geweldig iets om te spelen met minimale scherptediepte, en hogere iso's en wat nog meer.
Maar je moet er wat voor over hebben. Het heeft natuurlijk weinig zin om een FF te kopen en dan geen goede L=lenzen er op te gooien. Dat is ook weer zonde. 8) Dus Demies, succes, en koop vooral goede lenzen.
Paul
70D
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Waarom niet eerlijk. Wat een reden ook is voor iemand om een bepaalde keuze te maken is niet relevant. Wel was het een aanleiding om mij eens goed te gaan oriënteren wat er nog meer is op de markt. Blijft staan dat de techniek aardig hard gaat en dat diverse crop sensors goed mee kunnen komen met de grotere broertjes. En jij noemt het Foetsie.... ik zie foetsie tegen de Canon vorig jaar. Niet alleen om dat mijn huidige systeem kleiner is, maar ook omdat ik weinig tot eigenlijk niet heb ingeboet op beeldkwaliteit. Tja hoge ISO waardes kan ik ook met gemak. Zelf betere resultaten dan met mijn oude 5D2 zeker in de schaduw partijen. En dat van de scherpte diepte tja dit dacht ik ook altijd tot ik met de sneller primes ging werken en merkte dat met bijvoorbeeld een 56mm f/1.2 toch leuke resultaten te behalen zijn... veel van het romantische van FF zit helaas bij vele tussen de oren. Zo was het toentertijd bij mij wel het geval.... Als ik echt betere IQ wil dan zal het toch medium format gaan worden. Fuji zal wellicht met nieuw systeem gaan komen in deze... wie weet...

Keuze van camera maak je op basis wat bij jouw persoonlijk past ongeacht wat voor merk of grote van sensor. Ieder heeft zijn eigen wensen etc... geen is gelijk...
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Apple schreefCOLONWaarom niet eerlijk. Wat een reden ook is voor iemand om een bepaalde keuze te maken is niet relevant. Wel was het een aanleiding om mij eens goed te gaan oriënteren wat er nog meer is op de markt. Blijft staan dat de techniek aardig hard gaat en dat diverse crop sensors goed mee kunnen komen met de grotere broertjes. En jij noemt het Foetsie.... ik zie foetsie tegen de Canon vorig jaar. Niet alleen om dat mijn huidige systeem kleiner is, maar ook omdat ik weinig tot eigenlijk niet heb ingeboet op beeldkwaliteit. Tja hoge ISO waardes kan ik ook met gemak. Zelf betere resultaten dan met mijn oude 5D2 zeker in de schaduw partijen. En dat van de scherpte diepte tja dit dacht ik ook altijd tot ik met de sneller primes ging werken en merkte dat met bijvoorbeeld een 56mm f/1.2 toch leuke resultaten te behalen zijn... veel van het romantische van FF zit helaas bij vele tussen de oren. Zo was het toentertijd bij mij wel het geval.... Als ik echt betere IQ wil dan zal het toch medium format gaan worden. Fuji zal wellicht met nieuw systeem gaan komen in deze... wie weet...

Keuze van camera maak je op basis wat bij jouw persoonlijk past ongeacht wat voor merk of grote van sensor. Ieder heeft zijn eigen wensen etc... geen is gelijk...
Ik heb absoluut niets tegen EVF's, en foetsie is gewoon een geintje, ik weet donders goed waarom jij niet meer met zware camera's loopt. Het spijt me als je dit antwoord van mij te negatief bekijkt, dat was niet de bedoeling. In veel fora's merk ik dat sommige mensen te serieus doen. Dat is een van de redenen dat ik probeer het wat speelser te doen. Als ik een foto ergens neerzet, dan zegt 40%, leuke foto. Maar de rest probeert de foto te ontleden en zo om maar vooral iets te kunnen zeggen, over wat je beter moet doen. Ik ben blij dat jij zulke goede foto met een Fuji kan maken, en goede objectieven daarbij kunt gebruiken. Want ik ben niet onrealistisch, ik weet ook wel dat over niet al te lange tijd, als het lukt om goede actiefoto's te maken, de EVF-, en de OVF-toestellen gelijk zijn kwalitatief. Maar dan kom je wel weer andere dingen tegen. Bijv. de kleurechtheid, (denk aan skintonen van de oudere 1Ds2 en 1Ds3) die begint langzaam te verdwijnen als Canon niet oppast. Veel goeds voor jou Apple, en geniet van het bezig zijn met fotograferen.
Paul :)
70D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar