Probleem met Lexar CF 32Gb kaarten met 1dx

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Ik heb sinds kort een paar Lexar 32Gb 1066x kaartjes in bezit. Ik heb 4 kaarten volgeschoten en geupload in LR5. Tot zover niets aan de hand, maar als ik ze aanklik in de Develop module dan verschijnen er heel langzaam gekleurde strepen en blokken op een 1/4 van de foto's. Als ik de foto's niet aanklik dan is er ook niets te zien. Een kaartje kan corrupt zijn, maar 4? Ik krijg inmiddels nieuwe kaartjes van Lexar, maar ik vraag me toch af wat het probleem kan zijn. Op het lcd scherm van de camera is ook geen enkel probleem te zien. Ik heb de kaartjes met twee verschillende card readers geupload en zowel in LR als in PS, maar de problemen verschijnen in alle gevallen. De kaartjes zijn in een betrouwbare winkel gekocht. Ik gebruik ook 16Gb CF cards van Lexar en daar heb ik geen problemen mee. Is er een techneut die misschien weet waar dit aan kan liggen? Een 1DX moet toch de snelheid van 1066x aan kunnen.
Alvast hartelijk dank!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mijn ervaring van de situaties waarin dit probleem optrad was dat het in bijna alle gevallen aan de overdracht van kaartje naar pc lag. Bij het kopieren raakten de bestanden dan corrupt. Meestal was het opgelost door de foto's opnieuw vanaf de kaartjes te kopieren.
Ik zou in eerste instantie dus je card reader(s) verdenken en niet de kaartjes zelf.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Haal de fotos maar eens op met eos utility
Dan weet meteen als het aan de reader ligt

Als de kaart niet goed werkt dan werkt het ook niet met eosutility
Geven andere kaarten geen probleem?
Heb je al de juiste software geinstaleerd voor die 1dx raw bestanden?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Rocker, Canon shooter +,

Dank voor jullie reactie. Ik heb de kaartjes via twee card readers geprobeerd te uploaden een nieuwe Lexar en een Hama card reader. Bij beide kreeg ik dezelfde problemen dus ik had eigenlijk de card readers al afgeschreven als voor de hand liggende oorzaak.

Ik heb redelijk veel 16Gb van Lexar en in 3 jaar tijd nooit problemen gehad. Alleen nu dus met 4 van de 6 32Gb kaartjes. Ik vind het zelf ook vreemd en heb het idee dat het niet aan de kaartjes ligt, maar ja als 2 verschillende card readers dezelfde problemen geven dan weet ik het ook niet meer. Ik heb zelfs de Lexar card reader geupgrade met software van Lexar. Ik heb nog een 7dmII, ik zal de andere kaartjes eens hiermee testen. De nieuwe Lexar kaartjes zijn inmiddels onderweg dus ik zal ze weer vol schieten en kijken wat ze doen.
Ik heb alle laatste software van zowel LR als Photoshop en firmware in mijn camera's. Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Zijn de kaarten geformatteerd in de camera?
Effe een low level format in de camera (wel effe eerst de recovery software er af halen als die er op staat)


Het kan natuurlijk zijn dat je een rotte batch hebt gevangen en dat ze gewoon niet goed beschreven/gelezen kunnen worden.

Zijn het nou CF of SD kaarten? (die 16g zijn CF maar de 32 ook?)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Ja de kaarten zijn in de camera geformatteerd. Het zijn allemaal CF kaarten ook de 32Gb.
Het vreemde vind ik dat er helemaal niets te zien is als ik de foto's in de camera bekijk. Ook niet als ze heb geüpload, maar pas strepen vertonen na een paar seconden als ik ze aanklik in de develop mode. Het is dus afwachten als ik door de foto's ga of ze goed zijn of niet, dat zorgt voor een paar extra grijze haren kan ik je zeggen.

Ik ga ook even proberen om alleen de helft van een kaartje te uploaden ipv alle 32Gb, misschien toch minder belastend tijdens de overdracht? Ik laat het weten. Dank voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Heb je meer weergave problemen?
Hoe zien de fotos er uit in bestands beheer?
Of in het voorbeeld venster (windows)

Heb je die canon raw codecs uberhaupt geinstallerd?

Vaag probleem hoor!
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Ik heb nog nooit een weergave probleem gehad, alleen nu met de 32Gb CF kaarten. Ik heb een Macbook dus canon raw codecs heb ik niet nodig. Het zou best kunnen hoor dat ik toevallig een foute batch heb. Wat bedoel je met bestandsbeheer? Sorry ik heb alleen maar Engelse versies dus ben niet zo gewend aan Nederlandse termen.

Het is jammer dat ik niet iemand in de buurt heb die zo'n kaartje voor mij op zijn eigen laptop kan uploaden dan kan ik zien of het probleem bij mij ligt. Ik heb vrijdag tijd om de helft van een kaartje te uploaden ipv alle 32Gb in een keer. Ik koppel dit even terug.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In een raw bestand zit ook al een kleine 'preview' jpg ingebakken. De camera, en ook LR zal in eerste instantie de ingesloten jpg tonen. Bij het openen van de foto in de develop module van LR zie je die dus eerst, terwijl de cr2 op de achtergrond ingeladen wordt. De fout zit hem dus in de cr2 zelf, in elk geval op het moment van uitlezen.

Dan is het dus de vraag wanneer die corrupt is geraakt, is dat al bij het wegschrijven in de camera (door een foute kaart bijv.), gebeurd dat bij het overhalen naar je pc, of treed het daarna pas op (HD problemen). Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat het in bijna alle gevallen te maken had met de overdracht, maar dat hoeft niet natuurlijk.

Heb je ook weleens geprobeerd om ze via de camera over te halen, ipv via een cardreader?

En het is ook weer niet met alle foto's begrijp ik, dus even simpel 1 foto maken en overzetten zegt nog steeds niks als dat goed gaat?

Waar kom je trouwens vandaan?
Anoniem 3

Rocker schreefCOLON Waar kom je trouwens vandaan?
Vreemde vraag....
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLON
Rocker schreefCOLON Waar kom je trouwens vandaan?
Vreemde vraag....
als je iemand persoonlijk zou willen helpen niet zo'n vreemde vraag :D
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

mikeeagle schreefCOLON
Telescoop schreefCOLON
Rocker schreefCOLON Waar kom je trouwens vandaan?
Vreemde vraag....
als je iemand persoonlijk zou willen helpen niet zo'n vreemde vraag :D

Je kan overal vandaan komen (reiziger vertegenwoordiger :mrgreen: :mrgreen: ).
Dan kan je beter naar de woonplaats vragen.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Anoniem 3

mikeeagle schreefCOLON
Telescoop schreefCOLON
Rocker schreefCOLON Waar kom je trouwens vandaan?
Vreemde vraag....
als je iemand persoonlijk zou willen helpen niet zo'n vreemde vraag :D
Je hebt gelijk. :oops:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLON
Rocker schreefCOLON Waar kom je trouwens vandaan?
Vreemde vraag....
Mijn vraag kwam voort uit deze opmerking:
Gladiola schreefCOLON Het is jammer dat ik niet iemand in de buurt heb die zo'n kaartje voor mij op zijn eigen laptop kan uploaden
want wie weet woont er wel een forumlid dichtbij die zou kunnen helpen.
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Dank voor alle informatie en het meedenken. Ik heb geen moeite met de vraag waar ik vandaan kom, alleen ik kom er vanmiddag achter dat ik geen slecht kaartje meer heb. Ik heb inmiddels 2 nieuwe CF kaarten ontvangen van Lexar en de 3e heb ik opgestuurd naar ze, ze gaan dit kaartje analyseren. Ik dacht dat ik er nog een had, maar dat is niet zo. Het zal wel een paar weken duren voordat ik iets hoor over het 3e kaartje, maar ik houd jullie op de hoogte.

Ik vermoed niet dat de foto's in de camera corrupt raken anders moet ik dit ook met de 16Gb kaartjes hebben en die heb ik ondertussen ook gebruikt onder problemen.

Ik ga ondertussen weer zo'n nieuw 32gb kaartje volschieten en uploaden via de camera én via de card readers. Jammer dat ik er niet eerder aan heb gedacht om de foto's rechtstreeks via de camera te uploaden, dan was ik nu misschien al wijzer geworden.

Bedankt heren zo ver, ik waardeer jullie meedenken enorm, fijn dat ik hier dit probleem kwijt kan. Ik meld mij weer als ik nieuws heb!
John-br
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2015 21:12

Ik heb hetzelfde probleem met de Lexar 32Gb 1066 kaart maar dan in combinatie met een 7DmkII ervaren. Slechts bij een paar foto's in een grote batch en rechtstreeks via de camera overgezet naar de PC.

Ik hoor graag de reactie van Lexar.
John

7D mark II, 40D, EF-s 10-22, EF 24-105 L, EF 50 1.8, EF 100-400 L
John-br
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2015 21:12

Foto's nogmaals via de camera naar PC overgezet en nu zijn er geen foute foto's bij. Probleem lijkt dus niet in de kaart te zitten maar in de overdracht. ik blijf dit in de gaten houden.
John

7D mark II, 40D, EF-s 10-22, EF 24-105 L, EF 50 1.8, EF 100-400 L
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

Beste John-br,

Ik wilde toevallig een update sturen van mijn probleem.
Lexar is echt super hulpvaardig, uiterst vriendelijke en voldoet aan alle verzoeken. Mail wordt binnen een dag beantwoord. In eerste instantie hebben ze de 4 x 32Gb zonder problemen vervangen voor nieuwe en de foto's op 2 kaarten op mijn verzoek geprobeerd te herstellen en deze heb ik op 4 dvd's ontvangen. Echter, maar heel weinig foto's zijn leesbaar, maar ik heb de meeste foto's zelf nog in de RAW versie dus dat is niet erg.
Vervolgens vroegen ze of ik tevreden was en ik nog wensen had en eerlijk gezegd was ik wel een beetje klaar met de 32Gb kaarten. Ik heb een paar fotoreizen gepland en ik wil geen enkel risico lopen dat het weer gebeurt, vooral omdat we de oorzaak van het probleem niet heb kunnen achterhalen. En dus heb ik ze gevraagd of ik alle 6x 32Gb mocht omruilen voor 12x 16Gb kaarten want deze gebruik ik al jaren zonder enig probleem. Dat was ook geen enkel probleem dus ik heb alle 32Gb teruggestuurd en heb netjes 12 x 16Gb ontvangen.
Ik heb het vermoeden dat het toch aan de 32Gb kaarten ligt, in ieder geval voor mij geen 32Gb meer, ik doe het wel met 16Gb, dan maar iets vaker kaarten wisselen, maar ik heb in ieder geval geen slapeloze nachten meer (*_*).
Je kan dus rustig contact met ze zoeken en je problemen c.q. je wensen doorgeven. Ik heb gemaild via dit emailadres: eurosupport@lexar.com.

Succes en iedereen nog bedankt voor het meedenken!
Gladiola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2015 21:47

John-br schreefCOLONFoto's nogmaals via de camera naar PC overgezet en nu zijn er geen foute foto's bij. Probleem lijkt dus niet in de kaart te zitten maar in de overdracht. ik blijf dit in de gaten houden.

Ik ben blij dat je erachter bent gekomen John. Ik zet de foto's liever over via een card reader en niet via de camera. In ieder geval kan je je kaart nu veilig gebruiken, dat is het belangrijkste!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar