lightroom ruis

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
corne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2016 15:35

Goedenavond.

Al langere tijd heb ik het gevoel dat Lightroom ruis aan mijn foto's toevoegt.
Nu heb ik een foto in Lightroom geladen en verscherpen en alles op 0 gezet, verder iris verbetering, tanden witter maken en iets belichting toegevoegd.
In de onderstaande foto is links de foto die uit Lightroom komt.
Hoe kan ik dit verhelpen? ik erger me hier mateloos aan.
Groet Corné
Afbeelding
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Gebruik Lightroom elke dag en herken dit absoluut niet.
Ergens zit er in je workflow dan iets niet goed...
Geen idee wat, want dan heb je elke stap nodig...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
corne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2016 15:35

Hoi Wibo,

Geen id waar het door komt.
Ik zie dit al op het moment dat ik de foto's in Lightroom laad.
Als ik eerst mijn RAW bestanden open en bekijk en daarna in laad zie ik al een verschil.

Dank voor je antwoord!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Check dan eens of je niet perongeluk een preset toepast bij het importeren... mogelijk met een schuifje op scherpte in de verkeerde stand... zoiets, want normaal doet LR niks met je bestanden...
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Laat ik voorop stellen: Lightroom voegt geen ruis toe aan je foto’s.
Ruis in digitale foto’s komt van de sensor.
De sensor is analoog. Licht valt op de sensor waardoor stroompjes worden opgewekt.
Dat is een analoog signaal en net als bij veel elektronische schakelingen veroorzaakt dat enige mate van ruis zoals we dat bijv. ook kennen uit de audiowereld.
De omzetting van analoog naar digitaal gebeurt door de cameraprocessor. Bij vrijwel alle camera’s zit daarin al een vorm van ruisreductie.
Je kunt ruis wel wegfilteren, maar dat gaat ten koste van details. Daarom zijn de cameraproducenten daar voorzichtig mee.
Het wordt aan de fotograaf overgelaten om te bepalen hoeveel ruis deze acceptabel vindt om niet te veel detail te verliezen.
Als je in Jpeg fotografeert, maakt de processor die keuze al voor je. Achteraf kun je dan nog wel iets aan ruisreductie doen, maar dat gaat meer nog ten koste van detail omdat er bij iedere keer opslaan van Jpeg na een bewerking opnieuw gecomprimeerd wordt. Dat kost weer detail.
Wil je ruisreductie zelf in de hand hebben, dan fotografeer je beter in RAW.
Een RAW-bestand is een gegevensbestand en geen fotobestand zoals Jpeg en Tiff dat wel zijn.
Als je een RAW-bestand opent met een geschikte viewer, krijg je een Jpeg te zien die de camera toevoegt in het RAW-bestand. Die ingevoegde Jpeg krijg je ook te zien als je op de camera een gemaakte foto terugkijkt.
Die Jpeg is gelijk aan de Jpeg die, als je in Jpeg fotografeert, wordt opgeslagen door de camera met de instellingen die je op de camera hebt gedaan.
Importeer je een RAW-bestand in een RAW-converter dan worden de lichtwaarden die in het bestand zijn opgenomen, omgezet naar beeld. Dat beeld kan afwijken van de hiervoor genoemde Jpeg omdat de camera instellingen en de door de camera-ingenieurs bepaalde vertaling van lichtwaarden naar een zichtbare foto, achterwege blijven.
Hoe de gegevens in het RAW-bestand worden verwerkt, is afhankelijk van de betreffende RAW-converter, in ons geval Lightroom, en de (voor-/ontwikkel-)instellingen die daarin gebruikt worden.
Daarmee kun je al vanaf start een aantal persoonlijke voorkeuren invoeren om tot een gewenst beeld te komen.
Het voert te ver om hier nu dieper in te gaan. Het gaat immers om ruisreductie.
Lightroom staat erom bekend dat het goed met ruis overweg kan. Als uitgangspunt bevalt de standaardinstelling van 25 prima.
Daarna is het een kwestie van uitproberen, waarbij erop gelet moet worden dat niet te veel details verloren gaan.
Houd er ook rekening mee dat ook andere bewerkingen van invloed zijn op ruis.
Daarom nu even naar de voorbeeldfoto.
Zoals hiervoor aangegeven is het getoonde RAW-bestand gewoon de ingevoegde Jpeg.
Omdat er geen Exif gegevens bekend zijn, kan niet worden nagegaan welke instellingen in de camera zijn gebruikt.
Als je hier op het forum een beoordeling vraagt, zou je eigenlijk het oorspronkelijke RAW-bestand op de één of andere manier ter beschikking moeten stellen.
Het linker deel van de foto is ook een Jpeg. Hier zijn echter meerdere bewerkingen op toegepast.
De TS noemt “verscherpen en alles op 0 gezet, verder iris verbetering, tanden witter maken en iets belichting toegevoegd.”
Iris verbetering en tanden witter maken zijn lokale bewerkingen, maar verscherpen en belichting toevoegen zijn bewerkingen die gevolgen kunnen hebben voor de ruis in je foto.
Als je de foto in zijn geheel lichter maakt, moet je goed letten op de schaduwen, donkere gedeelten omdat daarin dan de ruis versterkt wordt.
Het is dan ook niet voor niks dat veel fotografen de “exposure to the right” aanhouden.
https://zoom.nl/artikel/cursussen/23784 ... right.html
Dat is een belichtingsmethode waarmee je het histogram in de gaten houdt en de “berg” zoveel mogelijk naar de rechterkant laat gaan, maar niet laat clippen, d.w.z. dat de lijnen niet tegen de rechterkant aan mogen klimmen. Dat betekent namelijk overbelichting.
Aan de linkerzijde heb je de schaduwen/donkere partijen en helemaal rechts de hooglichten/ lichte partijen.
Waarom nu “exposure to the right”, wel de ervaring leert dat uit de lichtere partijen beter detail kan worden teruggehaald, dan uit de donkere partijen.
Opvallende ruis zie je veelal in de donkere delen, dus als je een te donkere foto gaat oplichten, verschijnt er in de donkere dellen een toename van ruis.
Daarom kun je beter een iets te lichte foto hebben en die wat donkerder maken.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

wel de ervaring leert dat uit de lichtere partijen beter detail kan worden teruggehaald, dan uit de donkere partijen.
Weet je dat 100% zeker Gerard? Ik heb juist altijd geleerd dat het anders om was...
Met overbelicht kun je niks meer, met onderbelicht nog wel ...
Of mis ik iets?
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Wat heet missen. De term overbelichting is wat verwarrend. Daarnaast heb je aan de andere kant de onderbelichting.
Standaard probeert een camera gemiddeld grijs in een beeld goed te belichten. In dat geval zit het “bergje” van het histogram grotendeels in het midden.
Met de belichtingscorrectieknop kun je dat beïnvloeden door in stops over of onder te belichten.
In die zin is over of onder belichten geen probleem maar een praktisch fotografisch middel.
Anders is de extreme overbelichting/verzadiging of onderbelichting/verzadiging waardoor de hooglichten of schaduwen gaan clippen. In dat geval klimmen de lijnen van de “berg” tegen de zijwanden op.
Dan krijg je extreem wit of extreem zwart waarin geen enkele doortekening/detail meer zit en dat er in de nabewerking ook niet meer uit te halen valt.
Clippen moet je dus in alle gevallen vermijden.
Als je extreem (geclipt) zwart in de nabewerking gaat oplichten krijg je alleen versterking van je ruis te zien, maar geen detail.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Clippen moet je dus in alle gevallen vermijden.
We zijn het eens...
Voor de rest is wellicht de camera en sensor het meest bepalend... ik belicht nl bijna altijd een derde stop onder, bevalt me goed ... hooglichten beschermen ... RAW uiteraard...
mogelijk ook gewoon een persoonlijke workflow voorkeur...
Dank voor de toelichting.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
corne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2016 15:35

Goedenavond.

Dank voor deze uitleg.

Dat als ik een RAW bestand open om te bekijken wist ik niet dat ik een JPG te zien krijg.
Verder staat in Lightroom idd verscherpen op een of andere manier op 50 deze nu bij de zelfde file terug gezet op 0 en met een tevreden resultaat.
Hoe het komt dat deze dit bij elke foto doet weet ik niet, misschien zelf een keer verkeerd ingesteld, nu dat ik het weet zet ik hem gewoon terug omlaag.

Is het in Lightroom ook mogelijk dat de bibliotheek niet word opgeslagen?
Dus dat ik elke keer met een lege Lightroom begin?
Deze vraag omdat zodra ik klaar ben ik de foto's naar een externe schijf over zet en daarom bij elke foto de melding ''kan bestand niet vinden'' krijg.

nogmaals dank voor jullie reactie's!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Verplaatsen van foto’s mag je alleen in of via LR doen, als ze zijn ingelezen / geimporteerd anders is LR de weg kwijt... dus beter eerst neerzetten waar je ze wil hebben dan importeren... of na het importeren via LR verplaatsen. De foto zitten NIET in de bibliotheek van LR namelijk.
Verder slaat LR bewerkingen op in aparte files die moeten mee verplaatst worden anders ben je de bewerkingen kwijt. Xmp files heten die dingen, vandaar het beste advies verllaats de foto’s na importeren enkel nog via Verplaats commando in LR
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Helemaal eens met wibo53, altijd wijziging van je fotolocaties vanuit Lightroom doen.
Dan blijft de connectie tussen catalogus (database) en de foto’s op locatie bestaan.
Ter aanvulling nog. Vanuit Lightroom kun je ook de connectie herstellen als er iets misgegaan is.
Is een hele map niet te vinden, ga dan in de Bibliotheekmodus naar het onderdeel Mappen in de balk aan de linkerzijde.
Bij de zoekgeraakte map zie je een vraagteken staan.
Klik daarop met de rechtermuisknop en klik op “Ontbrekende map zoeken”.
Je kunt dan in de verkenner op zoek gaan naar de nieuwe locatie van de map.
Als je die gevonden en gekozen hebt, wordt de connectie in de Lightroom catalogus hersteld.
Bij “zoekgeraakte” individuele foto’s zie je in de rechter bovenhoek een uitroepteken.
Klik je daarop dan verschijnt een venster waarin de oorspronkelijke locatie is aangegeven en kun je gaan zoeken naar de nieuwe locatie.
Als je de juiste foto gevonden hebt, kies je die en wordt ook daarvoor de connectie met de catalogus hersteld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar