Fotocursus

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Rianda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2006 11:07
WoonplaatsCOLON Enkhuizen

Wie kan mij helpen?

Ik heb sinds een paar dagen de EOS 350D. Nu ben ik een leek op het gebied van fotografie maar wil dit heel graag, heel goed leren. Het lijkt me leuk om hierin eerst een cursus of een workshop te volgen. Weet iemand in de buurt van Enkhuizen een goede fotograaf die cursussen hierin geeft? Of heeft een van jullie een andere tip, die mij kan helpen aan meer kennis over mijn camera :?:

Alvast bedankt voor het meedenken.....!!

Groetjes Rianda
md-foto
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2005 17:15
WoonplaatsCOLON deventer
CONTACTCOLON

Beste Rianda,

Bedenk eerst eens wat je eigenlijk wil.
Wil je leren hoe je camera werkt?
Lees dan gewoon het boekje eens goed door en pak de camera erbij en breng het in de praktijk. Als je dat stap voor stap doet met de gebruiksaanwijzing ben je wel even zoet.

Daarna moet je je richten op een bepaald thema, zoiets als:
portret, landschappen, sport, enz enz.

Zodat je kan bepalen welke kant je op wil en eventueel daar een cursus voor zoeken.

Succes ermee.

(trouwens, er zijn VEEL boeken in de handel. Zelfs specifiek digitaal ook voor beginners)


Marcel
[url=http://www.md-foto.nl]www.md-foto.nl[/url]
Didi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2005 17:30
WoonplaatsCOLON W'hoof
CONTACTCOLON

In Hoorn kun je bij de Blauwe Schuit (cultureel centrum) http://www.blauweschuit.nl/start.html een cursus fotografie volgen zowel basis als gevorderden.
Zelf begin ik morgen met de basis en als het leuk is wil ik de gevorderden cursus ook gaan volgen.

Verder kun je eens kijken bij Rien Welman http://www.rienwelman.nl

Tja verder veel lezen, kijk eens in de boekhandel bij tijdschriften over fotografie en bij de bibliotheek naar boeken, heeft mij ook veel geholpen.
Gebruikers-avatar
Dushi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 22:28
WoonplaatsCOLON Den Helder

Ik volg de cursus bij Rien Welman. Zie de link in de post hier boven. Ik ben erg tevreden over de cursus. Eind maart begin ik met de vervolgcursus.
Canon 400d + 18-55mm + 75-300mm + 430EX Flash
dutchangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

ik wil ook graag een cursus volgen, zelf weet ik dat ik natuurfotografie erg leuk vindt...
zelf woon ik Assen,... weet iemand hier in de buurt een goede cursus...
canon 350D, canon 28-135 IS USM, canon 70-300 IS USM, canon 50 mm 1.8
diverse filters/ accesoires

www.mmprod.nl
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Wat md-foto zegt... maar niet altijd.

Ik heb het ooit wel uitgelegd hier op het forum: er zijn verschillende leerstijlen. Analoog aan een nieuwe tent opzetten zijn het de volgende (grofweg):

1. Pakt de zak met tent op camping pas uit, gaat kijken wat in elkaar past en klooit net zolang totdat de tent in elkaar zit (klooier)

2. Leest uitgebreid de handleiding voordat 'ie de tent opzet.

3. Heeft ooit een vergelijkbare tent opgezet en kan dus bogen op ervaring (ervaringsdeskundige)

4. Wordt geholpen door een ervaringsdeskundige en ziet dan hoe het moet.

Kortom: de handleiding doorlezen werkt bij veel mensen, maar niet bij iedereen. Daarnaast hanteren veel mensen - afhankelijk van wat ze moeten leren - bovenstaande methoden door elkaar. Het is dus niet zo gek dat iemand ook voor het leren kennen van de camera om een cursus vraagt.

Ik weet dat buurthuizen over het algemeen korte fotografie-cursussen aanbieden, waarbij bij beginnersgroepen ook wordt ingegaan op de basisbeginselen van de (D-)SLR. Meestal beginnen dat soort cursussen rond september en januari/februari. Je zou nu al contact op kunnen nemen met een buurthuis bij jou in de buurt om te vragen of ze ook dit soort cursussen aanbieden.

En anders zul je gewoon eens mee moeten met een uitje van EOSDigitaal-breed of met een regiogroep.
Gebruikers-avatar
Ster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 14:14
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Een vriendin van mij heeft een cursus bij de blauwe schuit gevolgd maar aan de adviesen die ik haar gaf had ze nog meer. En ik weet echt nog niet veel.
Maar als het goed is was dat de laatste periode van die leraar dus die had er waarschijnlijk niet zoveel zin meer in.
Didi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2005 17:30
WoonplaatsCOLON W'hoof
CONTACTCOLON

Moet heel eerlijk zeggen dat ik meer info haal uit de boekjes dan dat ik bij de blauwe schuit heb geleerd.
Pas de laatste lessen toen er gezegd was wat we eigenlijk van de cursus verwachtte werd het beter.

Voorlopig maar even geen cursusjes meer en gewoon leren in de praktijk.
Egon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 16:07
WoonplaatsCOLON Sint Pancras

Ik heb een paar boeken bij de bieb gehaald.Ook leer je ontzettend van je toestel, voorheen schoot je een rolletje vol en wist je nadat het een tijd later ontwikkeld was in het geheel niet meer wat je gedaan had.

Nu kan je achteraf perfect bekijken wat je gedaan hebt en wat het resultaat geworden is.
Aldoende leert men..
EOS 400D / 18-55 /Canon 50mm f1.8/Canon 70-135mm f3.5/Tripod / 2Gb sandisk /RC
Coolpix 775 / 64Mb Sandisk
EOS 3000 (analoog) 38-76 met een overbelicht rolletje :)
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@Dutchangel: kijk eens op de site van Bas Meelker: www.basmeelker.nl Hij geeft workshops op het Dwingelderveld. Ik vond 't erg geslaagd!
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
md-foto
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2005 17:15
WoonplaatsCOLON deventer
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONWat md-foto zegt... maar niet altijd.

Ik heb het ooit wel uitgelegd hier op het forum: er zijn verschillende leerstijlen. Analoog aan een nieuwe tent opzetten zijn het de volgende (grofweg):

1. Pakt de zak met tent op camping pas uit, gaat kijken wat in elkaar past en klooit net zolang totdat de tent in elkaar zit (klooier)

2. Leest uitgebreid de handleiding voordat 'ie de tent opzet.

3. Heeft ooit een vergelijkbare tent opgezet en kan dus bogen op ervaring (ervaringsdeskundige)

4. Wordt geholpen door een ervaringsdeskundige en ziet dan hoe het moet.

Kortom: de handleiding doorlezen werkt bij veel mensen, maar niet bij iedereen. Daarnaast hanteren veel mensen - afhankelijk van wat ze moeten leren - bovenstaande methoden door elkaar. Het is dus niet zo gek dat iemand ook voor het leren kennen van de camera om een cursus vraagt.

Ik weet dat buurthuizen over het algemeen korte fotografie-cursussen aanbieden, waarbij bij beginnersgroepen ook wordt ingegaan op de basisbeginselen van de (D-)SLR. Meestal beginnen dat soort cursussen rond september en januari/februari. Je zou nu al contact op kunnen nemen met een buurthuis bij jou in de buurt om te vragen of ze ook dit soort cursussen aanbieden.

En anders zul je gewoon eens mee moeten met een uitje van EOSDigitaal-breed of met een regiogroep.

Sorry, maar fotografie vergelijken met het opzetten van een tent...... Je mist hem volledig. Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar dan moet je dat anders uitleggen. Als je je camera wil leren kennen lees je de gebruiksaanwijzing. Wil je leren fotograferen, dan heb je iets heel anders nodig. Dat laatste is NIET uit te leggen door het opzetten van een tent. Het opzetten van een tent is iets wat je in een bepaalde volgorde met bepaalde handelingen moet doen.

Fotograferen is creativiteit, inzicht en voor 10% weten hoe je iets moet doen, technisch gezien.


Marcel
[url=http://www.md-foto.nl]www.md-foto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Vette kick... maar goed.
md-foto schreefCOLONSorry, maar fotografie vergelijken met het opzetten van een tent...... Je mist hem volledig.
Ik zal het doorgeven aan m'n opleider, maar zowel volgens haar als volgens mij is dit toch wel een duidelijke analogie, voor vrijwel alles wat je moet leren ;).
md-foto schreefCOLON Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar dan moet je dat anders uitleggen. Als je je camera wil leren kennen lees je de gebruiksaanwijzing. Wil je leren fotograferen, dan heb je iets heel anders nodig. Dat laatste is NIET uit te leggen door het opzetten van een tent. Het opzetten van een tent is iets wat je in een bepaalde volgorde met bepaalde handelingen moet doen.

Fotograferen is creativiteit, inzicht en voor 10% weten hoe je iets moet doen, technisch gezien.

Marcel
Gelukkig begrijp je me... en begrijp ik jou. Wat jij doet is letterlijk ingaan op het verschil tussen fotograferen, als in "camera pakken, richten, knopje indrukken, leuk kiekje als resultaat voor in het plakboek" en "fotograferen als kunstvorm". Ik ben het met je eens dat fotograferen zeker meer is dan een knopje indrukken, maar zover ben ik hier niet gegaan, omdat het daar volgens mij (nog) niet om gaat. TS wil haar cam leren kennen (en ik hoop dat dat inmiddels gelukt is, want we zijn maanden verder) en daar gaf jij de oplossing "lees de handleiding" voor. Op basis daarvan schreef ik mijn verhaaltje over leerstijlen, want de handleiding doornemen werkt gewoon niet voor iedereen even goed. Dat is wat ik ermee wilde zeggen.

Door mijn vak en opleiding - ik ben eerstegraads docent - geloof ik in deze leerstijlen, die bij iedereen verschillen, maar tegelijkertijd ook bij iedereen aanwezig zijn. Alleen is de ene leerstijl dominanter bij een persoon dan de andere. Wat ik bedoel is dat TS wellicht graag zelf klooit of juist liever op sleeptouw genomen wordt en dat ze daarin moet kiezen wat ze wil van haar "cursusleider". De ideale combi van bovenstaande is dit forum. Je klooit zelf aan, laat je foto's hier beoordelen en leert van wat anderen zeggen. En langzaam aan wordt ze dan ervaringsdeskundige, die natuurlijk altijd wat te leren overhoudt.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Tonvandenengh
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2011 21:38

Hoi Rianda,

Ik weet wel een n goede fotocursus in hartje Hoorn. Het heet Studio Vliet. zo heet de website ook trouwens, http://www.studiovliet.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hier op een ontspannen manier veel geleerd tijdens een van de workshops.

Als je meer info wil, laat t mij dan maar even weten
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik denk niet dat Rianda 5 jaar later nog wat aan heeft.
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Rianda misschien niet maar ik wel!! Heb em in mijn favorieten opgeslagen, ik woon bij Hoorn en kende deze mogelijkheid nog niet. Bedankt dus :-)
groeten
Margreet.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Tonvandenengh schreefCOLONHoi Rianda,

Ik weet wel een n goede fotocursus in hartje Hoorn. Het heet Studio Vliet. zo heet de website ook trouwens, http://www.studiovliet.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hier op een ontspannen manier veel geleerd tijdens een van de workshops.

Als je meer info wil, laat t mij dan maar even weten
Heb je daar speciaal voor geregistreerd? ...knip ... (al zal het misschien best een goed advies zijn) ;)

[Mod.break JvdH]Geen voorbarige conclusies posten s.v.p. Gebruik als je dit stoort het (!)-teken om het te melden bij de crew.
Frederix
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2017 09:18
WoonplaatsCOLON Enkhuizen

Hoi
Laatst gewijzigd door 1 op Frederix, in totaal 24 keer gewijzigd.
Frederix
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2017 09:18
WoonplaatsCOLON Enkhuizen

Hoi
Laatst gewijzigd door 1 op Frederix, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Frederix schreefCOLONEven ter aanvulling. Ik heb ervaring met de voldende digitale camera's van Canon: 350d, 600d, 1000d, 1100d en momenteel M3. Ik woon in Enkhuizen en kan je vast wel een beetje op gang helpen met de camerabediening en het fotograferen van div. onderwerpen uit de natuur en de architectuur.
Hoi Frits, je reageert op een bericht van ruim 10 jaar oud, ik denk niet dat de betreffende persoon nog meeleest :-)

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar