Kruidvat callibratie vraag..

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag foto's gemaakt van mijn zoontje voor het eerst in een zwembad. Dit is de foto waarom het gaat (verkleind uiteraard)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=48719[/img]

Mijn vrouw wilde deze dolgraag afdrukken en ik de plaat geschikt gemaakt voor afdruk dus eerst kleurtjes, shadows/highlights etc..... Ook juist gecropped en 300 dpi. Zij is met het bestand naar Kruidvat gegaan en de foto is op zich prima. Maar ik baal wel. De afdruk is donkerder (ongeveer 0,70 stop) en het lijkt alsof het geel op de afdruk ook zweemt over het mannetje. Al met al dus niet het resultaat wat ik zocht.
Kan ik dit voorkomen of moet ik er mee leven??
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Even snel over dat geel.
Het zwembadje heeft hier als een soort geel reflectiescherm gewerkt.
Ik denk dat dat het geel kan verklaren op het gezicht.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONEven snel over dat geel.
Het zwembadje heeft hier als een soort geel reflectiescherm gewerkt.
Ik denk dat dat het geel kan verklaren op het gezicht.
Dat bedoel ik niet. Het gaat om de afdruk. Daar is het geel zo enorm aanwezig. Veel meer dan op de foto. Het geel op de foto online bij m'n zoon komt omdat het een halfbloed is, dus blijkbaar was ik het reflectiescherm in deze ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

Chow schreefCOLON... afdrukken en ik de plaat geschikt gemaakt voor afdruk dus eerst kleurtjes, shadows/highlights etc..... Ook juist gecropped en 300 dpi. Zij is met het bestand naar Kruidvat gegaan en de afdruk is donkerder (ongeveer 0,70 stop) en het lijkt alsof het geel op de afdruk ook zweemt over het mannetje. Al met al dus niet het resultaat wat ik zocht.
Kan ik dit voorkomen of moet ik er mee leven??
Dit kan voorkomen worden door niet naar het Kruidvat e.d. te gaan?

Zoals gezegd heb je het een en ander aangepast.
Kruidvat e.a. hebben een standaard instelling voor het snel kunnen afdrukken
van de vele foto's en letten daarbij niet op jouw instellingen.

Breng ze eens langs een fotozaak die ze zelf nog afdrukt en leg de beide
foto's eens naast elkaar. Dat is gelijk je prijsverschil, maar in dit geval
toch echt de moeite waard wil je de foto op gaan hangen.
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

Ik heb dezelfde ervaring wat betreft de belichting. Als ik foto's naar het Kruitvat stuur, geef ik ze iets overbelichting. Dat doe ik al bij de RAW-omzetting.

Ik heb geen ervaring met de kleurzweem, wel dat sterk bewerkte foto's heel veel ruis hebben, bijna korrelig. Veel meer dan op het scherm.

Succes,
Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

probeer pxium.nl eens leveren goede kwaliteit voor een redelijke prijs
greetings stephan
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Chow schreefCOLONIk heb vandaag foto's gemaakt van mijn zoontje voor het eerst in een zwembad. Dit is de foto waarom het gaat (verkleind uiteraard)

Mijn vrouw wilde deze dolgraag afdrukken en ik de plaat geschikt gemaakt voor afdruk dus eerst kleurtjes, shadows/highlights etc..... Ook juist gecropped en 300 dpi. Zij is met het bestand naar Kruidvat gegaan en de foto is op zich prima. Maar ik baal wel. De afdruk is donkerder (ongeveer 0,70 stop) en het lijkt alsof het geel op de afdruk ook zweemt over het mannetje. Al met al dus niet het resultaat wat ik zocht.
Kan ik dit voorkomen of moet ik er mee leven??
Ik heb toevallig gister ook een setje van de Kruidvat opgehaald (voor het eerst daar laten afdrukken) en mij viel ook op dat alles veel te donker is en dat de kleur niet is zoals bedoeld. Ik druk meestal af bij de Hema, dat bevalt beter, alleen de papierkwaliteit is beter van de Kruidvat vind ik. Maar het gaat uiteindelijk om de foto, dus volgende keer weer naar de Hema ipv Kruidvat.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Bij de zaken die grote partijen afwerken, Kruidvat, Hema etc. is het afwachten wat er met je foto gebeurt. Sommigen hier weten wat ze ongeveer kunnen verwachten bij een bepaalde zaak en houden daar met hun bewerking rekening mee.
Er zijn eerder topics gestart over dit onderwerp. Als je die naleest zie je dat er wel (on line) zaken zijn die precies afdrukken wat jij op je scherm (dus ook na bewerking) ziet. Je krijgt dan profielen etc. van zo'n zaak (allemaal dingen waar ik geen verstand van heb :oops: ) en nogmaals dat zorgt er dus voor dat je exact krijgt wat je op je scherm ziet. Uiteraard is dat wel duurder dan bij Kruidvat, maar het is maar wat je wilt.
Ik kan nu niet de namen van die zaken oplepelen, maar ik heb wel eens eerder een topic op dit forum over dit onderwerp gevolgd, dus met wat zoeken moet die info hier te vinden zijn.
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Eerst even een vraag.
Zat er in het bestand dat je hebt opgestuurd nog exif info?
gr
Flash
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit is voor mij dus ook een reden waarom ik naar de fotograaf ga.

Ben iets duurder uit, maar heb het wel zoals ik het wil. Ik ken hem persoonlijk en hij weet dat mijn foto's geen door hem ingesteld profiel mee moeten krijgen.

Kan er vaak ook nog eens gewoon op wachten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Flash Gordon schreefCOLONEerst even een vraag.
Zat er in het bestand dat je hebt opgestuurd nog exif info?
gr
Flash
Uiteraard
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Chow schreefCOLON
Flash Gordon schreefCOLONEerst even een vraag.
Zat er in het bestand dat je hebt opgestuurd nog exif info?
gr
Flash
Uiteraard
Was ik al bang voor!
Bij veel 'consumenten kiekjes centrales' wordt de exif gebruikt om een foto te optimaliseren.
Er wordt gebruikt gemaakt van de belichtings en wb info en er wordt per merk/type bepaald of de kleur moet worden opgehaald of juist niet, meer of minder verscherpt, etc etc.

Je voelt 'm al aankomen denk ik?
Alles wat jij doet in PS wordt niet opgenomen in de exif. Als een foto is onderbelicht kan dat blijken uit de exif. De computer zal 'm iets lichter maken. Als jij dat ook al hebt gedaan, staat dat niet in de exif en zal de computer van de centrale het -nog- een keer doen.
Gevolg, te lichte afdrukken. Datzelfde geldt dus voor kleurzweem, verscherping etc.

Oplossing?
Zoek een centrale die niks met de exif doet. (bij sommige kun je dat per order aangeven) Of ga naar een vaklab als de print belangrijk is. Daar heb je direct contact met mensen.
Als alternatief kun je proberen om een foto zonder exif naar een consumenten centrale te sturen. Misschien komt de foto dan neutraal terug. (met accent op 'mischien')
Ook een mogelijkheid. Stuur dezelfde foto naar 4 of 5 centrales en vergelijk het resultaat. Je zult schrikken van de verschillen. Misschien zit er één bij die aan jouw criteria voldoet.
Let wel even op. Verschillende aanbieders werken soms met dezelfde labs. Dat is zonde van je geld dus.

gr
Flash
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik heb pas een aantal foto's laten afdrukken bij profoto (www.profotonet.nl) is volgens mij een onderdeel van Agfa.

Onder andere A4 vergrotingen en wat 10x15 foto's. Dit is mij erg goed bevallen en een mooie prijs. Met 2 a 3 dagen in huis.
Betalen kan gewoon achteraf via de bank.

Je moet overigens wel letten op de afmeting en verhouding. Bij 1 gecropte foto viel iets van de zijkanten af en een randje wit boven en onder. Maar dat is kwestie van goed meten/croppen.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

MarkGrob schreefCOLONIk heb pas een aantal foto's laten afdrukken bij profoto (www.profotonet.nl) is volgens mij een onderdeel van Agfa.

Onder andere A4 vergrotingen en wat 10x15 foto's. Dit is mij erg goed bevallen en een mooie prijs. Met 2 a 3 dagen in huis.
Betalen kan gewoon achteraf via de bank.

Je moet overigens wel letten op de afmeting en verhouding. Bij 1 gecropte foto viel iets van de zijkanten af en een randje wit boven en onder. Maar dat is kwestie van goed meten/croppen.
Ik heb idd goede berichten gelezen over profotonet. Ik ga daar om te beginnen maar eens wat afdrukken bestellen.
@Flash Ik denk dat je verhaal klopt. Had ik mij niet gerealiseerd.. Maar dat het verschil zo enorm groot is vind ik wel schokkend.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Ik breng ze binnen in de Photohall, prijs valt goed mee en afdruk komt overeen met wat ik zie op mijn scherm. Wel tot nu toe enkel foto's laten ontwikkelen van mijn ixus 50, maar dat maakt volgens mij niets uit.

Hopelijk heb je de volgende keer meer geluk bij je ontwikkeling!!!

Zebra
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

MarkGrob schreefCOLON Je moet overigens wel letten op de afmeting en verhouding. Bij 1 gecropte foto viel iets van de zijkanten af en een randje wit boven en onder. Maar dat is kwestie van goed meten/croppen.
Inderdaad goed opletten, op een of andere manier kreeg ik de laatste keren mijn foto's steeds sterk aangesneden terug, oplossingen vinden doen ze echter niet moeilijk over, ze gaan door tot de klant tevreden is.
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Flash Gordon schreefCOLON
Chow schreefCOLON
Flash Gordon schreefCOLONEerst even een vraag.
Zat er in het bestand dat je hebt opgestuurd nog exif info?
gr
Flash
Uiteraard
Was ik al bang voor!
Bij veel 'consumenten kiekjes centrales' wordt de exif gebruikt om een foto te optimaliseren.
Dat klopt als ik de foto's bekijk wel ja. Ik had sommige foto's flink bewerkt met Shadow/Highlight, USM en Levels. Als ik de afgedrukte foto's bekijk, zijn ze bijna identiek aan het orgineel, afgezien van meer contast en donkerdere kleuren!
En ik had er ook een paar foto's bij zitten genomen met m'n A510, die zijn dus allemaal een ander formaat terwijl ik ze wel had gecropt naar 10x15 formaat... :evil:

By the way, hoe verwijder je de exif?
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

dexter schreefCOLON
By the way, hoe verwijder je de exif?
Met zeer moeilijk verkrijgbare software.
Anders je foto in een nieuw gemaakt document plakken.

Eenvoudigste oplossing is een lab te zoeken waarbij je kunt aangeven de exif te negereren.
gr
Flash
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Flash Gordon schreefCOLON
dexter schreefCOLON
By the way, hoe verwijder je de exif?
Met zeer moeilijk verkrijgbare software.
Anders je foto in een nieuw gemaakt document plakken.

Eenvoudigste oplossing is een lab te zoeken waarbij je kunt aangeven de exif te negereren.
gr
Flash
Okay, tnx :D

(ken je er een waarbij je dat kan aangeven?)
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

dexter schreefCOLON
Flash Gordon schreefCOLON
dexter schreefCOLON
By the way, hoe verwijder je de exif?
Met zeer moeilijk verkrijgbare software.
Anders je foto in een nieuw gemaakt document plakken.

Eenvoudigste oplossing is een lab te zoeken waarbij je kunt aangeven de exif te negereren.
gr
Flash

Okay, tnx :D

(ken je er een waarbij je dat kan aangeven?)
Ja, alle vaklabs. Die ken ik alleen in omgeving Rijnmond/Rotterdam. Heb je daar iets aan?
Kijk anders even in telefoonboek/gouden gids voor adressen bij jou in de buurt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar