Van hobby-fotografie naar KvK, naar inkomsten ...?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Sushi schreefCOLON ... Wat bijverdienen is leuk want daar koop in mijn spulletjes weer van. Eigenlijk maak ik dus geen winst want ik inversteer dat meteen weer....
Hé, nu had ik mijn bericht wat ik eronder had getikt al wat langer openstaan en had ik jouw reply dus niet gezien. Maar hier heb ik nu toch wel even een kleine vraag over... Het bovenstaande doet mij denken dat je je inkomsten gelijk investeert in nieuw materiaal en dat je dat dus tegen elkaar wegstreept, en zodoende geen winst maakt. Uit wat ik net heb opgezocht kan je die aanschafkosten niet opvoeren bij je aangifte en moet je wel je inkomsten opgeven bij de Belastingdienst en hou je er dus zo'n 50 à 60% van over (hangt ervan af in welke belasting je zit). Dat is toch correct?
fotojeroen schreefCOLONHeb je de workshop van Ton al eens gevolgd?
En nee daarop... Ik had die al weleens eerder gezien en het leek me op zich ook wel erg interessant, alleen was het laatste bericht op DPZ daarover in 2009 geplaatst, dus wist ik ook niet of hier nog een vervolg aan was gegeven. En omdat ik eerst van plan was om gelijk bij de KvK aan te kloppen, liet ik een PB naar Ton Canon nog achterwege. Nu kan ik die PB misschien alsnog wel versturen.

Die kosten daarvoor zou ik wel van de fotografie-inkomsten af kunnen trekken. Zou dat ook werken met kosten voor workshops (om je kennis te verbeteren)?
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLON
Sushi schreefCOLON ... Wat bijverdienen is leuk want daar koop in mijn spulletjes weer van. Eigenlijk maak ik dus geen winst want ik inversteer dat meteen weer....
Hé, nu had ik mijn bericht wat ik eronder had getikt al wat langer openstaan en had ik jouw reply dus niet gezien. Maar hier heb ik nu toch wel even een kleine vraag over... Het bovenstaande doet mij denken dat je je inkomsten gelijk investeert in nieuw materiaal en dat je dat dus tegen elkaar wegstreept, en zodoende geen winst maakt. Uit wat ik net heb opgezocht kan je die aanschafkosten niet opvoeren bij je aangifte en moet je wel je inkomsten opgeven bij de Belastingdienst en hou je er dus zo'n 50 à 60% van over (hangt ervan af in welke belasting je zit). Dat is toch correct?
Daar moet je rekening mee houden ja. Dus niet alles uitgeven. :wink:
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je mag toch in alle redelijkheid de kosten gerelateerd aan de inkomsten aftrekken van het resultaat?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

En dat vraag je als particulier zijnde? Ja, dat mag, maar niet als je het hebt over de aanschaf of de afschrijvingskosten van je foto-apparatuur. Dat zijn privé-eigendommen waarvoor je maar een klein deel qua gebruikskosten kan verrekenen: de rente die je anders op een bank ervoor had gekregen en dan alleen voor de duur dat je die apparatuur voor het werk hebt gebruikt, dacht ik, tenminste zo haal ik het uit het rekenvoorbeeld van de Belastingdienst (zie mijn laatste post op voorgaande pagina).
Alleen direct aan je fotografiewerk gerelateerde kosten voor bijv. je website, briefpapier, kaartjes, reclamepamfletten, vakliteratuur, misschien cursussen en workshops? lijken me wel aftrekbaar van je inkomsten. Ik weet zo even niet meer dingen te verzinnen.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Zojuist een oud topic gelezen en daarover toch nog een vraag...

Ik ben niet ingeschreven bij de KvK....stel...een bedrijf belt me omdat het bedrijf foto's van me wil kopen. Het bedrijf geeft...laat ik zeggen 75 euro per foto en wil 2 foto...nee laten we zeggen 3 foto's...het bedrijf stelt wel als eis dat er een rekening komt, anders gaat het niet...

Wat dan?
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Volgens mij is dat een kwestie van een rekening sturen maar geen btw vermelden, en klaar :)
correct me if i'm wrong.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Lijkt mij ook...maar pikken bedrijven dat? Zo simpel kan het toch niet zijn of wel?
Dexter202

Waarom niet? Jij geeft hun een foto en zij geven jou geld. Op een papiertje vermeld je wat het kost zodat het bedrijf bij de belastingdienst kan aantonen dat ze geld hebben uitgegeven. Meer is het niet.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Simpel gezegd is het zo simpel ja. In de praktijk gaat het vaak ook nog goed maar een bedrijf kan dat niet al te vaak doen. Uiteraard kunnen ze geen btw terug krijgen van die rekening maar ook kan de belastingdienst jou gaan zien als werknemer van dat bedrijf. Dan moet het bedrijf uiteraard nog extra lasten afstaan. Dat voorkom je met een var verklaring maar dan moet je weer zelf een bedrijfje zijn.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sushi schreefCOLONDat voorkom je met een var verklaring maar dan moet je weer zelf een bedrijfje zijn.
Nee hoor, voor een VAR hoef je geen bedrijf te zijn, dat kan als particulier ook. Je kunt hem gewoon aanvragen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Oh, kijk! Dat wist ik niet! Dan is dat probleem ook meteen opgelost.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Toch niet helemaal. Jeroen heeft gelijk dat iedereen een VAR kan aanvragen, maar...
Een VAR is bedoeld om aan te geven of op de vergoeding voor de prestatie loonbelasting en premies moeten worden ingehouden. Ofwel of sprake is van een (kort) loondienstverband of mogelijk fictief loondienstverband. Als je een VAR aanvraagt, zijn er in grote lijnen 3 antwoorden van de fiscus mogelijk. Je krijgt:
1. VAR-winst; je wordt aangemerkt als een fiscale onderneming.. gewoon een bedrijf dus.
of
2. VAR-ROW; resultaat uit overige werkzaamheden; vorm van bijverdiensten naast een ander inkomen
of
3. VAR-loon; de fiscus ziet je activiteit als een vorm van loondienst.

Bij de VAR-winst hoeft een opdrachtgever geen loonbelasting en premies in te houden en hij loopt daarom ook geen risico op een boete. Maar een particulier zal dus nooit een WAR-winst krijgen.
Bij de VAR-loon is het duidelijk: de opdrachtgever moet loonbelasting en premies inhouden. Bij een korte foto-opdracht zal een opdrachtgever doorgaans geen zin hebben in dat "gedoe" met loonadministratie en dus krijgen particulieren met een VAR-loon zelden of nooit zulke opdrachten, tenzij ze een bepaalde leuke relatie hebben met de opdrachtgever.
Het addertje zit hem in de VAR-ROW. Als iemand een VAR-ROW krijgt verlegt de fiscus de beoordeling of sprake is van loondienst (en daarmee ook het risico van een boete) voor elke afzonderlijke opdracht naar de opdrachtgever. Doorgaans hebben bedrijven geen zin in dit boeterisico en eventueel 'loon'gedoe en dus is de kans klein dat ook een niet-ondernemer met een VAR-ROW opdrachten van bedrijven zal krijgen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat veel bedrijven, vooral kleinere, die hele VAR-regeling niet kennen of aan hun laars lappen en dus zullen er vast wel particulieren zijn die toch opdrachten van bedrijven krijgen.

Dan de BTW-kwestie. Iemand met een VAR-winst is vanzelfsprekend ondernemer en valt dus onder de Wet op de Omzetbelasting (btw) en moet dus gewoon BTW-facturen sturen.
Iemand met een VAR-loon valt uiteraard niet onder de BTW en moet dus declaraties (geen facturen) sturen zonder btw-verrekening.
Iemand met een VAR-ROW valt meestal ook onder de Wet op de Omzetbelasting als sprake is van "zich gedragen als ondernemer", inkopen/verkopen etc. met een enigszins structureel karakter. Je moet dan wel een btw-nummer hebben uiteraard.

Dat was een mond vol voor een kleine nuancering :mrgreen:
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Hmmm...nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer...hahaha
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

lol.. sushi begon over een var :P

Voor jouw vraag: hou het leven simpel. Als het echt incidenteel is als je iets verkoopt en ook voor kleine bedragen dan lekker een declaratie sturen (geen factuur!!!), niet over btw reppen. Dan heeft het bedrijf een boekstuk voor hun boekhouding en jij je eurocentjes. Officieel moet je dat dan opgeven als inkomsten bij resultaat uit overige werkzaamheden. Maar je kosten zullen altijd hoger zijn als je amper wat verkoopt en dus maak je geen winst en dus hoef je niets op te geven.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

En als het bedrijf nu komt dat ze toch zo'n VAR-verklaring willen?
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ton Canon schreefCOLONlol.. sushi begon over een var :P
Om de bal weer ff terug te kaatsen: Dat heb ik van jouw workshop ja! :wink:
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Haha.. nou ga je het zelf ingewikkeld maken.

Je hebt het bij je startvraag over "stel dat een bedrijf me belt en foto's van me wil kopen". Dat heb ik geïnterpreteerd als dat je die foto's al hebt.. je eigen stockvoorraad dus. Dan is er geen sprake van een opdracht tot fotografie en dus ook niet van een arbeidsrelatie en dus ook niet van een var. Alleen een simpele declaratie zonder btw en waarin je wel het gebruiksrecht van de foto's goed moet vastleggen.

Gaat het wel om een opdracht, dan geldt het verhaal wat ik hiervoor schreef over de VAR. Snap je het allemaal niet meer en wil je toch af en toe wat verkopen, dan ken ik nog wel een workshop die daar helemaal over gaat :mrgreen:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 78&t=86414
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Sushi schreefCOLONOm de bal weer ff terug te kaatsen: Dat heb ik van jouw workshop ja! :wink:
*kaatst de bal door naar Jeroen die begon over een particulier die een var kan aanvragen* :P
Formeel kan dat wel, maar ik ken geen particuliere hobbyfotograaf die het bedenkt om een var aan te gaan vragen. En iemand die parttime onderneemt (ROW) is geen hobbyfotograaf meer, maar een soort semi-ondernemer. Je hebt mij niet horen zeggen dat een hobbyfotograaf een var kan/moet aanvragen; wel een ROW'er dus.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

*Hé, ik stop binnenkort met voetbal, ik moet dat balletje helemaal niet hebben :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ik weet het, het is een redelijk oud topic, maar ik loop nu een beetje tegen hetzelfde probleem aan:

ton, geef jij nog zulke workshops?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar