Evaring Canon 5 D met lens 24-105 mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Reddingwezen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2011 23:00

Zelf heb ik al enkele jaren een Canon 5 D. Onlangs heb ik een lens gekocht en wel de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Ze praten in de folder van het "Vlaggeschip"maar zelf ben ik er niet zo tevreden over. Niet snel met scherpstellen, stabilisator werkt niet naar wens.
Verder dat wel heldere scherpe foto's!
Wat is jullie ervaring?
Dexter202

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Het forum staat redelijk vol over deze lens.

Mijn ervaring, op een 1D: prima lens. Snel genoeg en lekker scherp wanneer je hem een beetje knijpt. Lekker bereik ook, voor vele toepassingen geschikt. Grootste nadeel is wat mij betreft de flare gevoeligheid. En filters kun je er ook beter niet op gebruiken; die hebben een enorme impact op kleur en contrast bij deze lens!

Volgens mij zijn er geen echte alternatieven voor deze lens.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,
Ik heb zelf een 7D en hier werkt hij prima op. Staat de 5D er niet om bekend dat zijn autofocus trager is?
En de stabilizer... plaats eens wat foto`s met exif gegevens waar je niet tevreden over bent.

Gezien je nickname, fotografeer je vanaf een reddingsboot? Ik kom zelf van de vaart maar het valt toch niet altijd mee om kraakscherpe foto`s te schieten! Je bent toch altijd aan het bewegen!

Je schrijft dat je wel scherpe foto`s hebt.... hoe weet je dan dat je stabilizer niet naar behoren werkt???

Gr.

Peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Dexter202

Oh ja, wat betreft die IS: ik vind hem niet heel veel toevoegen, eerlijk gezegd. Op een telelens is het zeker nuttig, maar in dit bereik is het effect van een IS maar beperkt. Verwacht geen wonderen :wink:
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik herken jouw "problemen" met deze combinatie (5D mk1; 24-105) niet, maar misschien gebruik jij de combinatie in een andere situtatie/omstandigheden.
Het scherpstellen naar mijn idee niet merkbaar langzamer dan met m'n andere objectieven.

In welke situaties het scherpstellen traag?
Wat is niet naar wens aan de IS, in welke omstandigheden?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ook met mijn 50D en 24-105mm herken ik dee problemen niet. Fantastische opjectief!
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

5DII met 24-105 ook geen probleem. IS kun je heel makkelijk testen door je IS aan en uit te zetten terwijl je door de zoeker kijkt en half je ontspanknop indrukt.
Het beeld is veel rustiger met IS.
Verder hangt t er natuurlijk vanaf wat je fotografeert. Als je gebouwen en landschappen fotografeert, dan kan de stabilizer wel degelijk nuttig zijn.
Maar voor portretten e.d. heb ik hem zelf altijd uitstaan. Het herkaderen icm stabilisatie wil nog weleens problemen opleveren ;)
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

En op statief natuurlijk ook nooit IS gebruiken.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Dexter202 schreefCOLONOh ja, wat betreft die IS: ik vind hem niet heel veel toevoegen, eerlijk gezegd. Op een telelens is het zeker nuttig, maar in dit bereik is het effect van een IS maar beperkt. Verwacht geen wonderen :wink:
Je verwacht geen wonderen en toch werkt de stabilisator niet naar wens :shock:
Net als bij telelenzen win je 2 a 3 stops belichtingsruimte.
Met stabilisatie lukt het mij om bij een sluitertijd van 1/10 sec uit de hand scherpe foto's te maken.

Hans.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

super paar, die 5D met de 24-105. Zitten bij mij bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden :P
Reddingwezen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2011 23:00

Mannen bedankt.
Ga zelf wat meer uitproberen. Wat het tragere betreft waar Wozel over heeft klinkt me wel bekend in mijn oren.
Zeker vele jaren (sinds 1976) maak ik de nodige foto's vanaf een boot voornamelijk vanaf een reddingboot en is me ook bekend dat altijd schokken, trillen, e.d. is en dan is me al gewaarschuwd dat de stabilisator niet alle bewegingen eruit kan halen.

Nogmaal bedankt voor de reacties.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De stabilisatie compenseert alleen kantelbewegingen (links op plaatje) van de lens.
Bij shift bewegingen (rechts op plaatje) werkt de stabilisatie niet.
Alleen de 100mm macro met hybride stabilisatie kan dat.
Op een trillende boot zal je dus een snellere sluitertijd moet gebruiken.
Hans.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,
Welke reddingsboot zit je?
Het belangrijkste wat je moet doen aan boord om foto's te maken, zeker met slecht weer, is jezelf muurvast te verankeren en een zo groot mogelijk diafragma te kiezen,in jou geval F4.
Dan heb je de snelste sluitertijden is dit nog niet voldoende dan je iso omhoog! altijd leuk om dan ook nog je horizon recht te houden! Oefening baart kunst maar zeker nergens op leunen want elk trillinkje zie je in je fotoo's terug.
Suc6, bij mij aan boord zit hij er eigenlijk altijd op, en hij kan tegen een stootje! :D

Gr.
Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,
ík ben wel zeer tevreden over mijn combo, 5D mkII+ 24-105 (meestal).
IS werkt echt wel en AF snelheid vind ík voldoende.
Natuurlijk kun je voor iedere camera en lens situaties vinden waar ze niet meer voldoen, met de instellingen die je gebruikt.
Maar onder "normale" omstandigheden zie je betere scherpte tijdens gebruik van IS.
Maak 'n paar foto's uit de hand met en zonder IS, zoom 100% in op tekst of letters. Dan zie je het verschil.
M'n cam en lens. Misschien geen vlaggeschip, maar wel een droomcombo.
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Voor vakanties vind ik de 24-105 echt ideaal en ongeëvenaard. Voor al het andere gebruik ik toch liever primes. In musea met weinig licht heb ik 10x liever m'n 24mm 1.4, ondanks de IS van de 24-105. Ik heb vorige week toevallig ook nog een paar keer op een boot gezeten en op zo'n moment zet ik de IS op de 24-105 liever uit. Hdb geeft goed aan waarom de IS dan niet werkt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Reddingwezen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2011 23:00

Wozel schreefCOLONHoi,
Welke reddingsboot zit je?
Het belangrijkste wat je moet doen aan boord om foto's te maken, zeker met slecht weer, is jezelf muurvast te verankeren en een zo groot mogelijk diafragma te kiezen,in jou geval F4.
Dan heb je de snelste sluitertijden is dit nog niet voldoende dan je iso omhoog! altijd leuk om dan ook nog je horizon recht te houden! Oefening baart kunst maar zeker nergens op leunen want elk trillinkje zie je in je fotoo's terug.
Suc6, bij mij aan boord zit hij er eigenlijk altijd op, en hij kan tegen een stootje! :D

Gr.
Peter

Peter,

Antwoord op je welke boot kan ik je antwoorden op bijna alle boten van de vloot. Mooi voorbeeld wat ik met de desbetreffende lens gemaakt heb en zeker met tevredenheid (onderweg naar oefening op Terschelling) is de foto welk op de frontpage staat op de site http://www.knrm.nl" onclick="window.open(this.href);return false; met als tekst "Harlingen,onderweg naar Oerol".
Zo kun je ook diverse foto's vinden in het boek "Buiten Beeld".
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar