Veilig met de camera op vakantie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Op Internet lees je op veel plekken verhalen over diefstal van camera en toebehoren tijdens de vakantie.
Een opmerking die je daarbij regelmatig ziet terugkeren is dat het, vaak tijdens een kort moment van onoplettendheid, snel en vakkundig gebeurde.

Het leek mij daarom zinvol om een topic te starten met diverse tips om de kans om slachtoffer te worden van diefstal te verminderen en/of de schade daarvan te beperken.

U kunt bijvoorbeeld het volgende overwegen:

1. Sluit een reisverzekering af.
- Controleer of het in de polis genoemde bedrag overeenkomt met de waarde van de foto apparatuur die u wilt meenemen.
- Lees de voorwaarden waaronder bij diefstal tot uitkering kan worden over gegaan.
- Pas indien nodig de verzekering aan of neem minder foto apparatuur mee.
- Maak een kopie van de aankoop-, betalings- of garantiebewijzen, of zorg voor een douaneverklaring, en neem deze mee.

2. Maak gebruik van een paspoort tasje (body Wallet) of een Hidden Pocket.
Een paspoort tasje of een Hidden Pocket worden op het lijf gedragen en kunnen waardevolle papieren, geld en geheugenkaartjes bevatten.

3. Vervang uw opvallende Canon camera draagriem door een neutralere.
Het valt dan minder op dat u een camera om uw nek heeft.

4. Neem een Point & Shoot camera mee.
U kunt deze camera inzetten als reserve camera.
De camera kunt u ook gebruiken om foto's te maken op plekken waar u uw DSLR camera liever niet gebruikt of kunt gebruiken.

5. Kleed en gedraag u niet, als de omstandigheden daar niet om vragen, als (rijke) toerist.
Dit is niet altijd gemakkelijk en soms totaal onmogelijk.
Toeristen zijn voor dieven echter een heel herkenbare doelgroep. Wanneer het u lukt om niet al te duidelijk tot deze doelgroep te behoren, bent u in het voordeel.

6. Maak gebruik van een zo neutraal mogelijke fototas.
Er zijn fototassen die de wereld wel heel duidelijk laten weten dat ze een fototas zijn waar mogelijk dure spullen in zitten. Aangezien er veel toeristen zijn die in de fototassen ook hun waardepapieren bewaren (handig want dan hoef je niet meerdere tassen mee te zeulen), maakt het voor dieven een aantrekkelijk en duidelijk doelwit.

7. Neem meerdere geheugenkaartjes van max. 8 Gb, of 16 GB wanneer u ook filmt, mee.
Wanneer uw camera gestolen wordt zit daar meestal ook het geheugenkaartje in en bent u de tot dan toe gemaakte foto's en/of filmpjes allemaal kwijt.
Wanneer u echter bijvoorbeeld per dag wisselt tussen twee geheugenkaartjes, dan bent u bij diefstal van uw camera tenminste niet alle foto's en/of filmpjes kwijt.

8. Bewaar de geheugenkaartjes niet in de fototas.
Geheugenkaartjes zijn dermate klein dat ze nauwelijks ruimte in beslag nemen.
U kunt ze dan ook veilig in het paspoort tasje of, mogelijk, de Hidden Pocket bewaren, die u uiteraard altijd bij u heeft.

9. Bevestig aan uw fototas een riempje met aan beide uiteinden een musketonhaak of karabijnhaak.
Het riempje kunt u nu gebruiken om uw fototas ergens aan vast te haken wanneer u deze bijvoorbeeld op de grond zet. Dit voorkomt het snel weggrissen van de fototas.

10. Maak gebruik van goedkoop ogende, alledaagse en niet interessante objecten om uw spullen in op te bergen.
Dieven hebben interesse in waardevolle items en niet in bijvoorbeeld een "Eerste Hulp" tasje, waar uw Point and Shoot camera of uw DSLR body in verborgen zit.

11. Als u besluit om uw DSLR en/of Point and Shoot camera op uw hotel kamer achter te laten, verwijder dan het geheugenkaartje en berg deze op een echt veilige plek op of neem het geheugenkaartje mee.

12. Als uw vakantieadres een kluis of kluisjes ten behoeve van gasten heeft, maak daar dan gebruik van.
Het zal niet altijd zo zijn dat u als enige toegang heeft tot de kluis of kluisjes. Zorg er dan ook voor dat uw camera zichtbaar "uniek" is zodat verwisseling niet zo maar mogelijk is.

Dit is geenszins een volledige lijst en het maakt uiteraard verschil waar u naar toe gaat, hoe u reist en hoe de omstandigheden op vakantie zijn.


Opmerkingen en aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Dat is een lijst met handige op het eerste gezicht voor de hand liggende tips waar vaak niet aan gedacht wordt.
Handig om door te nemen voor je op vakantie gaat, misschien een idee om sticky te maken?
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Met de meeste tips ben ik het wel eens, maar die zijn dan ook echt voor de hand liggend.

Tip 2 is echt handig. Laten we allemaal maar zo'n tasje om onze riem doen. Niemand weet uiteraard wat er inzit en het valt ook helemaal niet op. Ook handig dat alles bij elkaar zit.
- Lijkt me toch niet zo handig. Alles bij elkaar, tasje pikken en weg is alles. Kleine tasjes raak je ook veel sneller kwijt. Oké, ze vallen minder op, maar ook voor jezelf. Of d'r is een grote tas op je rug weg of een klein tasje aan je riem..

Tip 3 Wij gaan elk jaar met onze felrode Lamborghini op vakantie, maar dan verwisselen we wel even het embleem van de auto. Zien ze niet dat we een Lamborghini hebben, weet je?
- Echte dieven gaan secuur te werk. Ze zien echt wel het verschil tussen een 300D en een 1Ds III. Sterker nog, het staat op de camera zelf..

Tip 4 Ik snap uberhaupt niet waarom je naar een ghetto buurt wilt gaan en foto's wilt maken, maar dat zal aan mij liggen.

Tip 5 Goed plan. Elke dag in m'n joggingbroek en een vuil shirt lopen met een 1Ds III om m'n nek, wel met een onopvallende nekriem natuurlijk.

Tip 9 Wie houdt m'n jachtgeweer vast? Kunnen we lekker op de boefjes gaan knallen.
Waarom zet je uberhaupt je cameratas neer..

Tip 11 Inplaats van het geheugenkaartje te verstoppen zou ik m'n hele camera verstoppen, maar wie ben ik.

Zo, en nou weer serieus. Ik heb een beetje sarcastisch gereageerd op je topic. Waarom? Om aan te tonen dat de meeste punten niet echt practisch zijn. Natuurlijk kan je al deze punten uitvoeren, maar als je echt zo bang bent om bestolen te worden moet je niet aan deze dure hobby beginnen. Je gaat op vakantie en wilt daar het liefst later ook nog van genieten. Dat doe je met foto's en/of video's. De ene doet dat met zijn powershot, de ander met zijn 1Ds III. Dat moet iedereen voor zichzelf weten, maar wees wel bewust van dat je moet duur materiaal werkt. Ja, een powershot is ook duur. Ik gok zo ongeveer het inkomen van een zwerver in welk land dan ook. Maar wacht eens. Mijn telefoon kost ook heel wat. Zo kun je wel door blijven gaan. Vakantie is ook ontspanning, als ik al deze punten zou uitvoeren ben ik blij als ik weer thuis ben, waar er evenveel risico is dat mijn spullen gejat worden

Natuurlijk zijn er ook goede punten bij. 1-6-7-8-10 zijn hele goede tips. Ze zijn misschien wel vanzelfsprekend, maar nogmaals, wie ben ik om dat te zeggen.

Ik zelf ben ook dit jaar op vakantie geweest. Zuid-Frankrijk, Le Hautes-Alpes om precies te zijn. Prachtige omgeving. Eerst twijfelde ik nog om m'n camera mee te nemen. Maar omdat ik mijn vakantie niet laat verpesten door eventuele boefjes nam ik hem toch mee. Ik heb een prachtige vakantie gehad en als toetje nog mooie foto's ook. Wat heb ik er aan gedaan om mijn geliefde materiaal te beschermen?

Nou, m'n 70-200 is ten eerste lekker in de auto gebleven. In een klein, onopvallend tasje waar mijn 500D en toen nog 18-55 prima inpaste. Opletten is een must. Maar dat doe ik altijd al, dus eigenlijk was het een automatisme. Verder lag m'n camera altijd in de auto, in de klep, veilig onder de hoedenplank met gesloten klep. Ja, natuurlijk kan je een raampje intikken, maar hoe groot is de kans dat er op een camping een ruitje in wordt getikt? Je zegt het zelf al, heel klein.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap het doel van je topic best. Maar je tips... Ik verwijs u graag door naar het begin van mijn verhaal.

Zo, en nu aan de wiskunde.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ben enkele jaren geleden beroofd van mijn 2e of 1e EOS 30D met grip en EF 17-40L en 550EX. Maar ik was gelukkig nog de eigenaar van kleinere 4Gb kaarten, net zoals nu. Veel kaarten vs 1 enkele. Dus idd niet veel maar wel leuke foto's van Fuerte Ventura als ook de eerste vliegreis van mijn Zoontje die toen 3 was. Maar goed. met de 2e 30D met grip, 24-70 en 70-200 verder geschoten.

Ik neem alles mee wat ik denk nodig te hebben. Ik heb geen onopvallende nekstraps, sterker ik draag juist graag die van de 1D series met alleen Canon erop omdat die breder zijn. Ik heb alleen Lowerpro gigantische ruagzakken, en schoudertassen en opvallende Manfrotto zaken. Maar ik elet wel op. Alleen die diefstal was vervelend omdat de kluis op de kamer dermate een kleine deur had dat alles er wel in paste maar dan wel gedemonteerd en dus had ik een half uur nodig in en uit.

Maar gemiddeld genomen verstop ik veel en tja diefstal kan altijd. De tip van kleinere kaarten, verzekering en toch opbergen in kluizen is slim maar diefstal is ook zo niet gewaarborgd.

En onopvallende fototassen bestaan niet. Ook die als niet opvallend verkocht worden. Iedere tas met een tourist eraan vast bevat:

paspoorten, gsm, creditkaarten en andere dure spullen. Daar zijn ze voor :)

Dus kaartje van de dag en dan idd ergens opbergen. Misschien dat een body zonder grip en met meer losse batterijen ook werkt, maar ik en er ook die er dus uiteindelijk dan maar een 500D naast gaan kopen. Dan denk ik waarom, waarom niet een goede verzekering en opletten en nadenken.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

jvanarkel schreefCOLONIedere tas met een tourist eraan vast bevat:...
Maar niet iedere toerist met een tas eraan vast, heeft een 1Ds...

Gewoon voorzichtig zijn, Backuppen en verzekeren. Meer kan je niet doen.

Voor de vakanties een 1000D tweedehands kopen is natuurlijk ook een optie.
Samen met bv 24-105 ben je dan max 1000€ kwijt. Met een 1DX zak je door de grond...

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik ben goed verzekerd en let goed op tijdens vakantie. Niet met je dure spullen in een achterbuurt gaan rondzwerven is natuurlijk logisch.

Om een andere camera te kopen voor vakantie is natuurlijk onzin.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Nils,

Het in het belachelijke trekken van een aantal tips vind ik een wel erg makkelijke en onjuiste manier om aan te tonen dat ze niet praktisch zouden zijn. Je doet het niet maar zo zou je alle genoemde tips om zeep kunnen helpen.

Tip 2 - Een paspoorttasje hang je om je nek, onder je kleding. Ik heb het hier niet over zo'n riembuidel.
Tip 3 - Er bestaan ook gelegenheidsdieven.
Tip 4 - Ik heb het hier niet over ghetto's of achterbuurten, er zijn meer mogelijkheden. Bovendien heb ik het ook over reserve camera.
Tip 5 - Reactie is over de top en bedoel ik ook helemaal niet.
Tip 9 - Reactie snap ik niet. Je weet waarschijnlijk niet wat een karabijnhaak is.
Tip 11 - In kluisjes in hotelkamers passen vaak geen DSLR camera's. Als je .... stop dan in ieder geval het geheugenkaartje in de kluis, neem het kaartje mee of berg het ergens anders veilig op. Begrijp niet wat daar zo vreemd aan is.

Het is een opsomming van mogelijkheden waarvan ik niet beweer dat je ze allemaal zou moeten doen.
Het hangt van de omstandigheden af waaronder je op vakantie bent.

En Nils, een vakantie in Zuid-Frankrijk is toch echt wat anders dan rondreizen in Thailand, Indonesie, Egypte, Tunesie, Mexico, Sri-Lanka en het bezoeken van de grote steden in die landen.

@Jeroen,

Fototassen zijn inderdaad bedoeld om alles op een handige wijze te vervoeren.
Daarmee zijn het echter ook handige objecten voor eventuele dieven. Bij diefstal ben je dan meteen alles kwijt, inclusief paspoort, reispapieren, foto's en geld.
Er is niets op tegen om alles in de fototas te stoppen als je op weg bent naar je vakantiebestemming of weer terug komt.
Het lijkt mij echter verstandig om op de plaats van bestemming te kijken in hoeverre het nodig is om risico te spreiden.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Tja...., ik ben van mening dat je gewoon verschrikkelijk goed moet opletten en alert zijn. Niet alleen op vakantie, maar gewoon overal waar je met je camera rond loopt.
Als ik ergens heen ga en de uitrusting moet achterblijven leg ik mijn camera al enkele kilometers eerder achter in de auto en niet pas als ik aankom.
Ik gebruik helemaal geen riem, ik heb grote handen 8) En daar ga je mijn camera niet zomaar uitkrijgen :twisted: Mijn tas is een lowepro, maar niet direct enorm opvallend. Mijn heupriem zit altijd vast en ik heb 2 metalen karabijnhaken naast de kunststof clips geplaatst.
En daar ben ik minstens 20 favela's mee in geweest in Brasil. Heb er half Brazilië mee rondgereisd. Ben ermee in Napels, Rome, Parijs en Londen geweest. Op Mallorca en in de stille natuur. En na 30 jaar heb ik nog nooit 1 probleem gehad....
Maar een beetje alert zijn, vooruitdenken, kijk mensen recht aan en je hebt veel mogelijke problemen al bij voorbaat getackeld. Ook in de favela's heb ik nimmer problemen gehad terwijl ik gewoon in mijn eentje was. (oke, ik spreek de taal vloeibaar en laat dat ook duidelijk merken, spreek mensen bij voorbaat al aan in hun eigen taal, met een open blik en niet argwanend) De mooiste opmerking die ik daarover ooit gehoord heb kwam van een Braziliaanse diplomaat in Duitsland. Hij had ruim 25 jr in Rio gewoond. Een Duitser vroeg hem of hij niet blij was weg te zijn uit Rio. Zijn antwoord? "Ja, inderdaad nu maak ik eindelijk eens mee wat ik 25 jaar heb moeten missen in die grote stad. Mijn autoradio is nu 2 x gestolen, mijn auto 1x, er is 2 x thuis ingebroken en ik ben een keer overvallen. Nu begrijp ik eindelijk wat het is om in een criminele omgeving te wonen en dat is mooie levensbagage" Dat gezicht van die Duitser..... zo jammer dan ik dát niet kon filmen :lol:
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Op vakantie neem ik altijd een Pacsafe mee.

Kan je je cameratas in je hotelkamer aan de bijvoorbeeld aan de verwarming vastmaken, als niet (al) je gear in de kluis past.
De kleinste maat werkt goed met cameratassen, van maatje Lowepro Stealth Reporter D300, tot een Computrekker AW Plus, met een laptop erin.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Van de week had ik een mooie reactie getypt, helaas klikte ik die weg *slaat hoofd tegen bureau* Vandaar m'n iets late reactie, had geen lust om weer opnieuw te beginnen. :)

Tip 2: Oké, het is handiger. Maar als je echt bang bent dat er iets gestolen wordt, moet je alles verdelen over je zakken ofzo. Het is minder handig, of gewoon onhandig, maar het lijkt me sterk dat een zakkenroller 4 zakken rolt zonder dat je het in de gaten hebt..

Tip 3: Wat zijn dat, gelegenheidsdieven? Het woordenboek kent het ook niet...

Tip 4: Deze reactie snap ik ook niet helemaal. Het lijkt me logisch dat iedereen weet wat de consequenties zijn als je door de jungle loopt met je camera. Maar wie was ik ook al weer? :D

Tip 5: Zou je een voorbeeld kunnen geven? Ik kan niet verzinnen namelijk hoe ik me niet kan voordoen als rijke toerist..

Tip 9: Ja ik weet wel wat een karabijnhaak is. Ik snap echter niet helemaal waarom je een karabijnha(a)k(en) aan je tas zou doen, de meerwaarde is volgens mij nihil en 't valt alleen maar meer op waardoor: ook voor eventuele dieven. Je zou tenslotte geen karabijnha(a)k(en) aan je tas doen als er niks in zit.

Tip 11: Ja, dat is waar. Maar je doet net alsof het geheugenkaartje duurder/belangrijker is dan de camera. Ik zou zeggen: geheugenkaartje meenemen (als je echt bang bent om hem kwijt te raken) en camera 'verstoppen' in de auto, hotelkamer etc.
JRS schreefCOLON En Nils, een vakantie in Zuid-Frankrijk is toch echt wat anders dan rondreizen in Thailand, Indonesie, Egypte, Tunesie, Mexico, Sri-Lanka en het bezoeken van de grote steden in die landen.
En dit is nou precies wat ik de hele tijd probeer te zeggen: LET OP!
Ik snap je reactie helemaal en ik ga zeker niet beweren dat het niet zo is, maar het gevaar zit in een klein hoekje. Even niet opletten en het is gebeurt. Dat kan gebeuren in een dorpje in noord-Groningen maar ook in een metropool. Extra maatregelen zijn leuk en geven soms een meerwaarde, maar opletten... is gewoon een must.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik zie mooie tips en ook rake opmerkingen voorbij komen.

Gijzel niet jezelf, door iets uit angst thuis te laten en daardoor, jouw hobby te kort te doen.
Fotograferen dat willen wij toch?
Natuurlijk moet je opletten en soms afwegingen maken, om bijvoorbeeld bij het pakken van een terrasje of een tijdens een etentje, je spullen achter te laten in je auto / tent / hotelkamer.
Net zoals van te voren goed te kijken naar de voorwaarden van de verzekering (bijv Europa/Werelddekking).

Zelf ben ik net terug van een rondreis door India en zeulde 13 kg apparatuur mee op mijn rug.
Er waren echt wel momenten, dat een groot deel van mijn apparatuur, in één van de hotelkamers achter bleef.
Wat ik dan wel deed, waren slotjes op de ritsen van de fototas en een kabeltje van de tas naar een vast punt, in de kamer.
Dit voorkomt niet echt diefstal maar je maakt het snel-dieven wel lastiger.
Dieven hebben altijd haast :wink:

Ik had eigenlijk maar één zorg voor en tijdens de reis; Hoe krijg ik dit mee als handbagage in het vliegtuig.
En zelfs dat bleek geen probleem :)
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Daffiedolf

Zorg dat je oplet. De "vakman" hou je niet tegen (dat is thuis hetzelfde).
Wat ik afgelopen jaar voor het eerst heb meegenomen is een klein alarm om diefjes af te schrikken. Het reageert op beweging en produceert 110 db! Is voorzien van een code (die je goed moet onthouden!).
Dit apparaatje kun je ook op andere plaatsen gebruiken als je tas/koffer even uit het oog verliest. In Nederland neem ik mijn spullen wel mee in een B&W koffer en die zet ik met een kabelsslot aan een paal.
Het apparaatje is verkrijgbaar bij Beversport: Doberman Alarm Bag Protect.

Een verzekeringstip: kostbaarhedenverzekering (nota's inleveren).
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Wel even navragen wat de verzekering uitkeert bij diefstal; dag waarde of nieuw waarde.
Dagwaarde kan erg tegenvallen.

Hans.
twistersam

Leuk dat je met een rij tips komt, maar persoonlijk zal ik er weinig mee doen. Waarom:
of je ju thuis bent of op vakantie, als je niet geod op je spullen let ben je ze kwijt (kijk maar naar de recente topics over diefstal thuis)
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Leuk dat je met een rij tips komt, maar persoonlijk zal ik er weinig mee doen. Waarom:
of je ju thuis bent of op vakantie, als je niet geod op je spullen let ben je ze kwijt (kijk maar naar de recente topics over diefstal thuis)
Nou dat is wel heel erg kort door de bocht. Er zitten een aantal hele goede tips tussen waar ik wel wat mee kan. Ondanks dat een heel aantal van bovengenoemde tips
ons allen wel bekend zullen zijn kun je ze niet vaak genoeg horen. Het moet je soms eerst een keer zelf overkomen voordat je ze serieus neemt.

Ik ga zeker eens kijken naar zo'n alarm en ook nadenken over het opbergen van mijn spullen thuis of op vakantie.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar