1e "serieuze" testresultaten Tamron 150-600 VC

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Voor eventueel geïnteresseerden in dit objectief bij deze wat resultaten.
Vandaag voor de eerste keer serieus aan de slag gegaan met genoemde lens.
Het weer was redelijk en ik kon de tijd nemen. Resultaten zijn gemaakt met een FF body.
Resultaten zijn omgezet vanaf RAW, met alleen standaard verscherping en waar nodig het wat contrast verhoogd.
Even in een aparte topic, zal ook een link naar deze plaatsen in de lens topic zelf. zodat deze ook daar terug te vinden is.
Ter info; 1 t/m 7 geknipt vanaf statief, 8,9 en 10 uit de hand.

1 ISO 800 - 600mm - F6.3 - 1/400
Afbeelding

2 ISO 800 - 275mm - F5.6 - 1/250
Afbeelding

3 ISO 800 - 550mm - F6.3 - 1/500
Afbeelding

4 ISO 800 - 275mm - F6.3 - 1/200
Afbeelding

5 ISO 800 - 600mm - F6.3 - 1/250
Afbeelding

6 ISO 800 - 600mm - F8 - 1/500
Afbeelding

7 ISO 800 - 600mm - F6.3 1/1000
Afbeelding

8 ISO 800 - 600mm - F6.3 - 1/400
Afbeelding

9 ISO 800 - 60 mm - F6.3 - 1/800
Afbeelding

10 ISO 800 - 600mm - F6.3 - 1/125..!
Afbeelding


Voor het die meer willen zien, hieronder nog een link naar een web-album waarin alle foto's van deze test te vinden zijn.
Daarin verzameld meer soortgelijks, wat voorbeelden van het bereik en ook bewegende onderwerpen.
https://picasaweb.google.com/1017337479 ... directlink
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Mooie scherpte-diepte.
En foto's komen prima uit de verf.

Vind sommige wel wat "flets". Bijvoorbeeld foto's 2, 4 en 8.
Mis wat contrast. Daar hou ik wel van. Maar dat is wel een heel persoonlijke voorkeur :-)
Misschien levert het gebruik van andere software een beter resultaat op?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind het heel behoorlijke foto's. Dit objectief lijkt een prima prijs-kwaliteit te geven. Bedankt voor het delen van deze test. Bemoedigende resultaten. Scherpte goed. IS uit de hand adequaat.
Apple fan, Canon volger...
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Zeker goede resultaten. Maar dit zijn allemaal onderwerpen die relatief dichtbij zijn en dan ingezoomd. Nu eens een vogel die je inzoomt op 600mm maar die verder weg zit. Daar ben ik benieuwd naar.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Die laatste stelling kan ik niet helemaal volgen.
Volgens mij doe ik niet veel anders dan onderwerpen die ver weg zijn dichterbij halen door in te zoomen?
In het web album staat onder andere een overzicht met een stuk ren en z/w sierkip op 150 millimeter, dus al ingezoomd ten opzichte van de werkelijkheid. Waarna op het beestje nog afzonderlijk is ingezoomd.
Ook de voetgangers lopen/sporten op naar schatting op ong. 70 meter afstand.
Het eerste gele bord is ookal gemaakt met 150 mm en daarna ingezoomd.
Begrijp dus niet wat er aan een vogel die ver weg zit nu anders zou moeten zijn.
Te ver weg is altijd te ver weg?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik denk dat dit objectief erg goede prestaties levert. Een 150-600 mm objectief met dergelijke kwaliteiten voor minder dan €1100,-... Ik denk dat een hoop andere glasfabrikanten hier behoorlijk ziek van worden.
De opmerking van Sunnyboy begrijp ik ook niet helemaal. Het zou wel handig geweest zijn als je bij de foto's in de gegeven link ook de fucuslengte, f-nummer, iso en sluitertijd erbij hadden gestaan.

Groet!
Dward
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Chris bedoeld dat de afstand tussen lens en onderwerp hier relatief klein (een paar meter maar).
Als je nu bijvoorbeeld een buizerd op een paaltje op pak-em-beet 100-200 meter ver probeert? Dan gaan trillingen veel meer meetellen in het eindresultaat.

De resultaten die hier nu staan zien er prima uit!
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

PE1PQX schreefCOLONAls je nu bijvoorbeeld een buizerd op een paaltje op pak-em-beet 100-200 meter ver probeert? Dan gaan trillingen veel meer meetellen in het eindresultaat.
Nah, wat een onzin. Met 600 mm ga je dus geen vogels of klein wild op 100-200 meter schieten.
Ik denk dat een vogelaar met 600 mm toch zal proberen om z'n onderwerp op max 20 meter te schieten. Misschien nog wel 10 meter minder. Een crop van dergelijke afstand moet dan een goed resultaat opleveren. En ga er maar vanuit dat ze dan ook een eenpoot, statief of andere ondersteuning gebruiken om trillingsvrije beelden te krijgen.
Groot wild op 100 meter afstand is echt al behoorlijk ver. Ga er maar vanuit dat de meeste natuurfotografen (vanaf statief) véél dichter op het wild zitten. Tenzij ze 1200 mm tot hun beschikking hebben. En dan moeten ze haast wel vanaf statief.

Groet!
Dward
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Noem het onzin, maar is het zeker niet! Een buizerd gaat echt wel op de wieken als je dichterbij komt.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Leuke discussie... Hihi Ik ga me er niet in mengen.
En ik ga er verder ook niet nog meer moeite voor doen, vind dit wel eigenlijk wel genoeg service zo.
Bij een aantal onderwerpen heb ik ookal de nodige meters overbrugd.
Als zich de gelegenheid voordoet zal ik een soortgelijk resultaat plaatsen.
Een voorbeeld van bereik staat trouwens al in de lens topic. De vogel in de boom.
De eerste, waar je de vogel moet zoeken is gemaakt op 200mm. De close-up op 500.
Echter waren de omstandigheden niet zodanig dat het resultaat kwaliteit opleverde.
Maar dat lag niet aan de lens.

@Dward
Zoals ook in het bijschrift van het album staat is het meerendeel gemaakt op 600mm. En op een enkele uitzondering na allemaal met f6.3 (zo niet hoogstens f8) bij 800 ISO. Ook de serie van de lopende geit.
De serie van 3, met op de 1e een stuk ren en z/w kip en daarna close up van de kip is uit mijn hoofd een voorbeeld van 150, 400 en 600mm.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De meeste bijzondere vogels kan je niet echt dichtbij benaderen en die zal je wat verderaf moeten nemen. En juist dan komt de kwaliteit van de lens naar voren. Daar ben ik benieuwd naar.
Ik wil de lens absoluut niet aanvallen. Ben alleen benieuwd naar de kwaliteit.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

En ik wil de lens niet blijven verdedigen... Haha
Ik heb hem al en voor een 1e kennismaking ben ik er al meer dan tevreden mee.
Hoop er nog veel mooie plaatjes mee te mogen schieten... :wink:

Maar ben best bereid de lens eens rechtstreeks te vergelijken met bijv. een 100-400, 300 F4 of 400 5.6, al dan niet voorzien van extender. En van mij mogen zelfs primes van de hogere prijscategorie mee doen. Lijkt me leuk en leerzaam voor velen.

Kunst is alleen om hetzelfde onderwerp op dezelfde tijd, plaats en zelfde omstandigheden tegelijk op op de foto te krijgen.
Wie deel wil nemen aan een dergelijk experiment mag zich bij mij melden, gaan we bekijken hoe we dat gaan organiseren... :D
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik heb fotos gezien waarbij op 600mm naderhand nog 50% is gecropt.
En dat ziet er dan nog steeds goed uit. voorbeeld
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Mozes,

Het plaatsen van een link naar twee foto's op een forum waar je account moet hebben is niet zo heel handig wat mij betreft.
Nog andere voorbeelden beschikbaar?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

ah sorry, dat had ik even niet in de gaten.
Maar ik kan je wel aanraden daar een account te nemen, tis echt een mega groot canon forum, met werkelijk alle denkbare lenzen.
De testen met de 150-600 die hier worden aangehaald zijn daar al te vinden.
Maar er gaat niks boven zelf testen natuurlijk, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

ik kan zo snel even geen voorbeeld vinden.
maar als tip, kijk eens op http://www.flickr.com/search/?q=Tamron+150-600mm" onclick="window.open(this.href);return false;
zoek een groot plaatje wat je bevalt, download en ga croppen.
op die manier bekijk ik wel eens lenzen.

trouwens ik heb, dacht ik, op de tamron site gezien dat er raw files te downloaden zijn, maar ben er nu even niet zeker van.

Nette platen Frank64.
een beetje basis bewerking doe je helemaal goed.
met een complete workflow is immers niet echt meer te beoordelen hoe de fotos eruit komen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik wil en durf best van mijn resultaten een flinke crop maken hoor.
Maar volgens mij is dit zoeken naar beperkingen en niet naar mogelijkheden.
Als je achteraf moet croppen om een acceptabele beeldvulling te krijgen kom je hoe dan ook eigenlijk gewoon mm's tekort om die opname origineel in camera al zo te maken.
Dat geld voor alle lenzen.

De resterende kwaliteit hangt volgens mij bovendien dan niet alleen af van de prestaties van de gebruikte lens, maar ook van de kwaliteit van de opname, de gebruikte sensor en het aantal gebruikte en na croppen resterende pixels. Overigens is het oplossend vermogen volgens tests vergelijkbaar met bijv. De 100-400. Dus een crop zou theoretisch ook vergelijkbaar moeten zij.

Een bereik van 600 mm (of 960mm) was tot deze lens beperkt voor de happy few met een grote beurs, bij voorkeur ook 1 waar de centjes voor en na ook nog terugverdiend worden.
Dat komt nu voor velen meer binnen bereik(letterlijk en figuurlijk) en dat doet ie prima voor het geld.
En ik twijfel er eigenlijk niet aan dat een Crop van een geslaagde opname ook prima zal zijn.
Maar zoals gezegd, bij gelegenheid zal ik dat ook eens uitproberen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

he frank,

bedankt voor de resultaten. ik kijk ook met interesse naar dit objectief.
ik ben heel benieuwd hoe deze zich houdt ten opzichte van de canon 100-400 en de 300mm f4is.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
bierelier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 18:52
WoonplaatsCOLON Sneek
CONTACTCOLON

de resultaten met min of meer statische onderwerpen zien er goed uit, nabewerking is verder een persoonlijk iets en doet niets af aan de originele foto.
ik zit 't meest te wachten op de snelle onderwerpen, hoe snel is de AF van deze lens kan ik er pan shots mee maken.
als dat ook goed is heb ik iig een optie qua lens ipv een veelvoud aan euro's uit te geven hiervoor.

iig bedankt voor je werk.
plaatjes makende verouderde jongere
7D, 5DIII, 100 2.8, 70-200 2.8, 50 1.8, 24-105 4.0, 100-400 tassen, statieven, flitser, TC 1.4 en 2.0
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Frank64 schreefCOLONMaar ben best bereid de lens eens rechtstreeks te vergelijken met bijv. een 100-400, 300 F4 of 400 5.6, al dan niet voorzien van extender. En van mij mogen zelfs primes van de hogere prijscategorie mee doen. Lijkt me leuk en leerzaam voor velen.

Kunst is alleen om hetzelfde onderwerp op dezelfde tijd, plaats en zelfde omstandigheden tegelijk op op de foto te krijgen.
Wie deel wil nemen aan een dergelijk experiment mag zich bij mij melden, gaan we bekijken hoe we dat gaan organiseren... :D
Ik doe graag mee met mijn 100-400. Lijkt me leuk om ze eens naast elkaar te gebruiken.

Ben ook wel erg benieuwd naar de "handelbaarheid" na een middagje bos oid. Ik gebruik mijn 100-400 eigenlijk altijd uit de hand, ben benieuwd of de 150-600 dan ook voldoet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Franca Dobbe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2010 14:34
WoonplaatsCOLON Nootdorp
CONTACTCOLON

Nu ben ik ondertussen benieuwd naar de verdure resultaten.
En is de vergelijking al gedaan samen met de 100-400
Ik wil graag meer mm en verbetering van de lens die ik nu gebruik. de sigma 50-500 zonder os voor canon.
Ik doe voetbal fotograferen en ga ook graag op pad voor vogels. en vaak is het wat een paar mensen al aan geven, de roofvogels zijn al snel de hort weer op. Dus om ze redelijk goed te kunne zien is croppen van de foto vaak nodig.
Ik hoor het graag.
Franca
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar