Achtergrond verwijderen productfoto's

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Dat is al een hele verbetering, maar ik denk dat je inderdaad meer licht op die muur nodig hebt. De lampen moeten zoveel licht geven dat die witte achtergrond in feite wordt overbelicht.

Jammer dat nog geen studiofotograaf dit draadje gezien heeft; iemand die b.v. Fashion of Glamour & Nude doet, zou perfect weten welke set-up je nodig hebt voor zo'n egaal witte achtergrond.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Misschien kom je er wel een eindje mee.
Het is niet zozeer de kracht als wel het verschil in stops tussen je achtergrond verlichting en je hoofdlicht.
Dit betekent als je zou meten dat bijv je hoofdlicht op F8 goed staat maar je achtergrondlicht bij meting op F13 (tussen F11 en F16 in).

Ik vermoed dat de F getallen bij continulicht lager liggen (of je sluitertijd langer misschien) als dat verschil er maar is.

@levrd... Ik ben zo'n studio fotograaf ;-)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

In jouw geval is een heel licht setje voldoende. 150 W/s is voldoende maar probeer het eerst met je continulicht. Jij kan (omdat je object stil staat) met langere sluitertijden en een statief werken...
groetjes,
Rob
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Right. Ik houd mijn mond nu!! :) :)
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Dit betekent als je zou meten dat bijv je hoofdlicht op F8 goed staat maar je achtergrondlicht bij meting op F13 (tussen F11 en F16 in).

Ik vermoed dat de F getallen bij continulicht lager liggen (of je sluitertijd langer misschien) als dat verschil er maar is.
Welke meetmethode kan ik het beste kiezen om de achtergrond witter te krijgen zonder dat de pop overbelicht wordt? Het heeft met die meetmethode te maken hè dat de donkere pop een lichtere achtergrond heeft dan de lichte pop, bij de lichte pop stelt de camera zich in de Av-stand bij om te voorkomen dat de foto overbelicht raakt of maak ik hierin een denkfout? Ik zou dus beter in de M-stand kunnen gaan fotograferen en zelf alle instellingen kiezen....

Ik kan ook nog eens proberen wat het oplevert om de zwakkere lampen naar voren te halen en de sterke lamp voor de achtergrond te gebruiken en daarbij uit te gaan van de meting op de pop, de zwakst belichte dus. Als dat niet het gewenste resultaat heeft kan ik dus nog kiezen voor een flitsset. Het grootste gedeelte van de collectie bestaat uit blanke poppen (heb ik niet zelf bedacht).
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Zorg ervoor dat de overgang van de muur naar de tafel niet zo scherp is. Een simpele manier is een stuk wit papier of wat je ook als achtergrond gebruikt door de hoek te buigen (niet vouwen dus). De pop staat dus op de achtergrond a.h.w. Dat is een zeer algemene truc. Google ook eens op "lichttent" (al lijken me je poppen er iets te groot voor).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Je zal altijd op de M stand fotograferen, tenminste, dat levert de meeste controle op.
Als je al meet, meet dan op spot en meet je pop.
Voor het mooie gebruik je een losse lichtmeter (want dan kan je de lampen afzonderlijk af stellen) maar goed, dat is weer allemaal extra investering dus zou ik een spotmeting doen op de pop en die vergrendelen (*toets).
Dan de foto maken en kijken of je de belichting sterker kan zetten (kan dat eigenlijk? Je lampen in kracht verstellen want dat doe je met flitskoppen, die hebben een regelknop waarmee je de flits sterker of zwakker kan zetten).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik heb de lampen veranderd, de zwaardere belichten nu de achtergrond en zwakkere belichten de pop, waarbij ik voor mijn gevoel wel wat licht tekort kom nu. Ik heb de achtergrond doorgetrokken naar voren (geweldige tip, dank je wel!).

Ik ben gaan spelen met diafragma en sluitertijden en dat heeft wel veel effect:
AfbeeldingAfbeelding
Hanna (links) zit hier op F20 1/20 sec. Lichter dan dit krijg ik de achtergrond bijna niet zonder dat Hanna overbelicht raakt. Mees (rechts) zit hier op F18 1/15 sec. Bij beiden is er geflitst, ga ik lager in de F-getallen zitten dan ontstaan er schaduwen.

Qua lichtmeting kom ik er niet helemaal uit, ik weet niet goed hoe ik dat in moet stellen om voor beide poppen een zelfde kleur achtergrond te krijgen. Ik ging voor wit maar als ik heel eerlijk ben vind ik de kleur achter Hanna toch net wat prettiger om naar te kijken maar ik denk dat als ik nog een andere pop pak de achtergrondkleur daar ook weer anders zal zijn. Als dat in alle gevallen hetzelfde zou zijn, kijkt dat rustiger in de webshop. Daarnaast ben ik aan het inleveren op de scherpte-diepte (al weet ik niet of dat zal gaan opvallen of het iets van mezelf is).

Ik vraag me af wat het effect zal zijn van een sterkere continue lamp om de pop uit te lichten en wat het effect zal zijn van een studioflitser. Beiden heb ik niet voorhanden en kan ik dus niet uitproberen maar ik hoop dat jullie me iets over dat effect kunnen vertellen zodat ik daar meer inzicht in krijg. Ik ben heel blij met jullie opmerkingen, daar kan ik echt iets mee :D
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

het is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Als je dezelfde kleur wil mag je niets veranderen. Dit betekent dat je zowel diafragma als sluitertijd gelijk moet houden. Dan hou je (bij eenzelfde stand van de lampen) ook dezelfde belichting.
Dat je pop ervoor dan overbelicht of onderbelicht wordt, dat zal je moeten oplossen met de afstand van de hoofdlichten te vergroten of verkleinen.
Hier is de inverse square law van toepassing :-).
Dit wil zeggen dat als de afstand tot de lichtbron met een factor 2 toeneemt dan neemt de intensiteit van het licht met een factor 4 af.
Dus zet je lichten 2 keer zoveel weg (van 50 cm naar 1 meter) dan zal je pop 2 stops (van F16 naar F8) minder belicht zijn. Zo kan je eventuele over of onderbelichting bij stellen.

Het effect van studioflitsers (want ik heb de indruk dat je continulampen niet ingesteld kunnen worden met een dimmer) is dat je deze in sterkte kan doen toe en afnemen (en dus niet hoeft te gaan schuiven).

In een studio is de werkwijze als volgt. Je stelt je hoofdlicht op het onderwerp in zodat hij klopt met de instellingen van je camera, zeg 1/125ste bij F8.
Dan stel je de andere flitser op de achtergrond gericht in op F11 en nog een beetje (die draai je dus sterker) maar je camera blijft op de instelling staan die eerder is genoemd.
Onderwerp wordt goed belicht, achtergrond wordt overbelicht en dus wit maar niet zoveel dat het afstraalt op je onderwerp.
Wil je de achtergrond grijzer, draai de flitskop wat zachter.

Maw. Je camera staat in een basis instelling en het enige wat je verstelt is de kracht van je flitskoppen totdat je de voor jou mooie balans hebt.
Daar zit denk ik het grote verschil, jij moet nu je camera constant bijstellen om de belichting goed te krijgen. Dit maakt dat ipv zoals bij flitskoppen er een afzonderlijke belichting wordt gecreeerd die onafhankelijk van elkaar kan worden bijgesteld, je zit met een totaal veranderend beeld, zowel onderwerp als achtergrond.

Wil je dit toch creeeren dan zal je de eerder genoemde wet moeten toepassen. Verplaats je licht verder weg of dichter bij (maar laat je camera in dezelfde instelling staan).
Beetje duidelijk?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, dank je wel voor je uitleg! Ik heb 2 continuelampen die instelbaar zijn en 2 die dat niet zijn. In de opstelling die ik vandaag heb gebruikt heb ik al het vermogen nodig gehad om tot een vrij egale belichting van de achtergrond te komen. Ik ben nu inderdaad steeds lampen aan het verplaatsen en de ruimte is vrij beperkt dus dat houdt een keer op.

Ik ga toch eens kijken naar een flitsset want het is me wel duidelijk dat het materiaal wat ik nu heb niet het resultaat geeft wat ik graag zou zien en dat er op de één of andere manier licht bij moet. Met meer continuelicht blijf ik hetzelfde probleem waarschijnlijk houden omdat het toch vooral om het oplichten van de achtergrond gaat. Tips bij de keuze daarvoor zijn welkom, budget ligt rond de €500 (ex. btw)
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik zou als ik jou was gewoon een klein 150 W/s flitssetje kopen zoals deze. Behalve als je meer plannen hebt (zoals kinderen of volwassenen fotograferen) voor je set is dat denk ik wel genoeg voor het fotograferen van poppen van die grootte.
groetjes,
Rob
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Rob, zou een softbox en/of reflector wellicht uitkomst kunnen bieden?
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Helaas niet bij continulicht. Een softbox heeft een bepaalde kracht nodig om het licht door de box heen te transporteren (het verspreid zich in fases door de box). Dat gaat een continulamp niet volbrengen (dan zwakt het licht nog meer af.)
Een reflector..geen idee..maar dit zou weer een ander probleem geven namelijk slagschaduw. Reflector licht is harder.
Wat ik vooral zie is sluitertijden en diafragma's die voor mij overeen komen met een zwak licht. Als je er van uit gaat dat bij studioflitsers je op flitstijden zit (dus tussen de 1/60ste en 1/200ste sec) en hier met 1/15e wordt gewerkt, dan is er niet veel kracht.
En je blijft zitten met te weinig instelmogelijkheden.
groetjes,
Rob
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Ah oké. Weer wat geleerd! :)
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik wil wel de mogelijkheid hebben om ook grotere voorwerpen te kunnen fotograferen, mijn vriend heeft ook een webshop en zijn producten zijn een deur hoog, als hij dezelfde set ook kan gebruiken is dat alleen maar handig. Voor de langere termijn is kiezen voor een iets hoger wattage niet zo'n gek idee, mogelijkheden zijn er om te benutten :wink: , ik zag dat deze wel goed beoordeeld wordt.

Ik heb voor de continuelamp een softbox (m.n. voor videobelichting) maar die geeft niet genoeg licht in de productfoto-setting.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik zou dan eerder overwegen om direct 3 of 4 koppen te kopen. Je hebt er sowieso 2 nodig als je de achtergrond wit wil flitsen.
Dan nog 1 hoofdlicht en eventueel 1 effectlicht.

Elinchrom is inderdaad een erg goed merk (maar ook wel aan de prijs vind ik).
Ikzelf gebruik Qihe (of Linkstar) maar Falcon Eyes is ook geen slecht merk.
Waar je bij de wat krachtigere sets op moet letten is, wat voor soort fitting mbt lichtomvormers zit er op (Bowens fitting is erg compatible met veel merken) en kan je het licht terugschroeven tot 1/32ste (wat je meer bewegingsvrijheid geeft).
Verder is een draadloze trigger geen luxe (het draadje zit vaak in de weg).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik ga jouw advies volgen Rob want ik ben niet van plan om fullbody te gaan fotograferen en zal slechts bij uitzondering in een andere ruimte werken. Ik ben het vermogen van flitslicht aan het vergelijken geweest met het vermogen van continuelicht en dat is natuurlijk een vergelijking die niet op gaat en zal een zware set nooit op vol vermogen gaan gebruiken voor de producten die ik wil fotograferen, een lichtere set is dus handiger.

Maar.....is in mijn geval een softbox te verkiezen boven een paraplu of zal ik voor de achtergrond toch meer hebben aan een paraplu? En welke set is beter met het oog op eventuele toekomstige uitbreidingen? Deze:
http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... -luxe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze:
http://www.benel.nl/webshop/studio-flit ... 3160f.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gegeven dat deze sets heel compact opgeborgen kunnen worden heeft voor mij meerwaarde.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik zou absoluut voor een softbox gaan. Een paraplu geeft een ander licht af (harder, meer gespreid) en ik denk dat bij het foto's maken van jouw poppen een softbox beter is (deze omhult het object met licht naarmate de afstand tot je onderwerp kleiner is, dus zo dicht mogelijk op je pop zetten).
De achtergrond flits ik altijd in met gewoon de reflector (of dus in deze sets met alleen de kop).

Welke je moet kiezen? Poeh... Wat ik begrijp (maar misschien moet je dat even navragen bij Konijn) zijn beide sets terug te schroeven tot 1/16e en dat is wel oke. Dat terugschroeven is wel een belangrijk iets. De goedkopere sets gaan vaak maar tot 1/8ste en dat kan teveel vermogen geven als hoofdlicht. Maar ik weet niet of dat bij de Jinbei zo is, staat niet op de site. Jinbei is Chinees en er is weinig over te vinden.

De linkstar kan het zeker en is een bekend merk.
Tevens zie ik bij de linkstar dat er een Bowens adapter bij gekocht kan worden. Dit maakt dat eventuele andere lichtomvormers beschikbaar zijn. De keus is dus dan veel groter dan bij de Jinbei.
http://www.benel.nl/webshop/studio-flit ... owens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar richting toekomst wel meer vrijheid...Snootje, honingraat, kleurenfilters, enz... van Bowens/Linkstar/Qihe is dat allemaal te koop mits er vermeld wordt dat het een Bowens S-fitting heeft.
Kijk voor de grap maar eens op de Benel site bij accessoires en selecteer Linkstar S fitting.

De Jinbei heeft daarentegen weer een leuke set omvormers erbij zitten. 2 verschillende softboxen en een honingraat (waar je bijv een mooie lichtvlek op je achtergrond kan toveren). Heb je daar genoeg aan, dan is dit best een leuke set. Geen hoogwaardige kwaliteit maar ach, ik denk dat je er ruimschoots mee kan doen wat je wil. :-)

Triggertje http://www.fotokonijnenberg.be/product/ ... igger.html" onclick="window.open(this.href);return false; erbij en je hebt een leuke set.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Het is toch Falcon Eyes geworden, belde met cameranu omdat ik door de bomen het bos niet meer zag (en nu wel genoeg uren op internet heb gesurfd :? ), die meneer kwam ook op 150W uit voor de productfoto's maar zag op mijn site dat ik ook allerlei scènetjes had gefotografeerd die meer ruimte innemen dan de productfoto's. Ohw ja....... En dat zou dan net wel of net niet gaan met 150W dus het is 200W geworden en daarin had Linkstar weer geen set of eentje die aanzienlijk duurder was. Duurdere set zou kunnen maar volgens de meneer van Cameranu was het niet nodig omdat ik vooral stilstaande beelden fotografeer dus waarom meer uitgeven dan nodig is? Ik heb er een losse flitserkop bij genomen en ga eens kijken hoe dat allemaal gaat uitpakken.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Succes :-)
groetjes,
Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar