Kookboek foto

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben een kookboek aan het samenstellen met de favoriete recepten van mijn moeder. (kadootje voor haar en mijn zussen voor onder de kerstboom)
De recepten zijn allemaal min of meer geschreven, maar ik ben nog foto's van de gerechten aan het maken.
Dit is de eerste.
http://fc03.deviantart.net/fs71/i/2012/ ... 5g253b.jpg

Dit is de foto zonder enige bewerking. Dit heb ik bewust niet gedaan, omdat ik wanneer ik alle foto's heb gemaakt, alles een beetje qua kleur/warmte bij elkaar wil passen. Niet dat ik op een pagina een andere kleurpallet heb dan op een andere. Of zou dat niet storen?

(vreemd, ik mag 900 pixels hoog posten, maar de kleinere versie van deze foto is 353x530. Toch krijg ik een foutmelding.)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ehm hij is 900x1350 px....

Jammer van de achtergrond; ik zou gekozen hebben voor alleen het rieten matje, zonder de roodgeruite stof er ook nog bij.
Anoniem 3

Over de achtergrond:
Zorg in ieder geval dat je bij alle foto's dezelfde, (rustige) achtergrond hebt.
De soep ziet er goed uit. Jammie.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ziet er wel smakelijk uit, heb wel het idee dat de soep minder scherp is dan het matje.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Marfique schreefCOLONEhm hij is 900x1350 px....

Jammer van de achtergrond; ik zou gekozen hebben voor alleen het rieten matje, zonder de roodgeruite stof er ook nog bij.
900x1350? raar. Als ik naar de website ga:
http://steven6773.deviantart.com/#/d5g253b
en ik klik met de rechtermuisknop op de foto, zie ik bij eigenschappen 363x545. (op mijn werk zag ik volgens mij 353x530) Volgens mij laten ze bij eigenschappen de afmetingen zien, zoals je het op dat moment ziet, paginavullend. Ik zal toch eens moeten kijken hoe ik de foto's hier op de gallery van het forum kan zetten.


Maar goed, alleen rieten matje. De rode stof is inderdaad een beetje storend. Kan het eventueel verzachten in PS of opnieuw schieten. We hebben nog soep in de diepvries. :lol:

Voor Telescoop: ik heb deze fotoshoot op het kookeiland in de keuken gedaan in verband met natuurlijk licht. Het kookeiland heeft een whitewash houten top laag. Redelijk rustig. Ik denk dat ik dat als basis ga gebruiken, met een paar kleine extra's om de sfeer te bepalen. Zoals dat rieten matje, het Chinese kommetje en lepel, de kroepoek.

Voor arjan: nu je het zegt, de soep is inderdaad minder scherp. Meer zoet/zuur. :wink:

Voor mezelf: ik zie net dat de foto wat korrelig is. De ISO is 3200!!! Veel te veel. Hoe ik daaraan kom weet ik niet, maar moet er wel op gaan letten. :oops:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Met al deze opmerkingen zou ik maar een nieuwe poging wagen i.p.v. met photoshop aan de slag te gaan.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Inderdaad peter. Terug naar de soep.
Ik heb even in mijn geheugen gegraven over de absurd hoge ISO. Ik heb in M gefotografeerd. Volgens mij stond de ISO op 3200 door een vorige shoot (niet op gelet). Ik heb het diafragma aangepast, zodat de DOF kort zou zijn (om de achtergrond te blurren). Daarna heb ik in LiveView aan het wieltje gedraaid totdat het beeld helder was. Het draaien aan het wieltje heeft de sluitertijd aangepast, terwijl ik de ISO in gedachten had.
Binnenkort ga ik de meeste gerechten maken om daarna alles in een weekend te fotograferen. Veel recepten hebben overlappende ingredienten.
Een vraagje voor de voedselfotografen: Een aantal gerechten zijn taarten. Ik kan alle taarten helemaal maken maar daarna moet ik ze allemaal opeten. Zal ik de verschillende taarten in kwart delen maken om zo een mooi puntje te kunnen presenteren? Of toch hele taarten fotograferen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik weet helemaal niets van voedselfotografie. Maar Als ik in de buurt van Helmond zou wonen zou ik adviseren om ze helemaal te maken :) .
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

leuke foto opzicht.. maar maak het wat spannender..
speel met licht maakt iets meer dynamiek in de foto door te spelen met schaduwen en pak een een lager standpunt..
zorg voor een mooi egale achtergrond (staat meestal toch wat fijner)
kijk ook eens naar wat voorbeelden in kookboeken.. ;)
zorg dat de soep warm is en zorg hiermee ook dat je de damp zien afkomen dit geeft toch een totaal ander beeld.. ;)

succes!
gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Aanstaande zondag heb ik het rijk voor mezelf. Vrouw en dochtertje gaan dan naar "het zandkasteel".
Dus ik kan op mijn gemak kokkerellen en foto's maken.
Ik denk dat ik de taarten in kwart delen maak, zodat ik van elke taart een mooi puntje kan snijden. De meeste taarten zijn te maken zonder te bakken, dus ik kan makkelijk delen maken.
Ik heb wat borden en kopjes gekocht die een oud uiterlijk hebben. Ik heb wat kookboeken bekeken en weet ongeveer wat voedselfoto's inhouden.
Met een aantal gerechten ga ik vals spelen. Recepten zoals worstebroodjes, loempia's, verse frieten en wafels ga ik niet zelf maken, maar in de winkel kopen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Ivo-tje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 18:08

Post je de recepten er ook bij? :P
En als je ze nu allemaal post, kunnen we ze ook maken, scheelt je koken, en dus foto's maken :P

Geloof dat de foto al redelijk besproken is, dus zal ik maar niet over de dingen als ondergrond beginnen?
En 2 stukjes kroepoek, dat zouden er best wat meer mogen zijn, of probeer ze in de soep te doen, dan is 3 genoeg.
Maar helaas zullen ze zich snel volzuigen en zinken, dus snel neerleggen en foto maken ;)
Een los schaaltje/bordje voor de kroepoek is natuurlijk ook een prima idee.
Deze kun je dan wat in de hoek zetten, zodat hij er wat half en minder scherp opstaat... kwestie van puzzelen ;)

Bij deze foto wordt de soep waarschijnlijk niet zo heet gegeten als dat hij opgediend wordt ;)
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Wanneer de vulling een mooi kleurenbeeld geeft, of zicht op verschillende ingredienten dan is puntjes van de taart snijden natuurlijk een prima idee!
Anoniem 4

Inderdaad, beperken tot het rieten matje, maar ik zou ook het bordje weglaten.
De kroepoek zoals die erbij ligt voegt aan de appetijtelijkheid weinig toe.
Fotograferen van voedsel is het weglaten van alles wat afleidt van de smaak.
Zelfs het kommetje en de lepel hoeven er niet helemaal op.
Kruip dicht op het onderwerp. Recht van boven geeft ook vaak mooie plaatjes.
Het hoeft ook niet allemaal recht, mag ook wel enigszins diagonaal.
Zorg voor diffuus licht. Gebruik waar mogelijk invallend daglicht (geen scherpe zon) en gebruik voor het oplichten van schaduwen een reflectiescherm.

Nog wat tips
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... n_eten.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Al zal het wel even duren voor je dit niveau hebt bereikt
http://www.tonyleduc.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor alle tips. Ik zal ze gebruiken bij de fotoshoot.
Die foto's van Tony Leduc zijn net schilderijen. Geweldig!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Een aantal foto's van de fotoshoot.
http://steven6773.deviantart.com/#/d5hzp44
Voor de fotoshoot had ik broodjes nodig om sommige gerechten een beetje aan te kleden. Vandaar dit broodje.

http://steven6773.deviantart.com/#/d5hzpbt
Een broodje met ontbijtspek en lichte bruine suiker. Niet echt een culinair hoogstandje, maar wel erg lekker als ontbijt.

http://steven6773.deviantart.com/#/d5hzq2f
Opa's soep: mijn opa aan moeders kant had vroeger een moestuin waaruit hij alle ingredienten voor een lekkere, gebonden soep haalde. Ook ingredienten die er eigenlijk niet in hoorde, zoals onkruid en boterbloemen.

Ik heb nog niets aan deze foto's gedaan. Ik weet ook niet of ik er iets aan moet doen. Misschien een beetje meer kleur geven. Wat vinden jullie hier van?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Ivo-tje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 18:08

De tweede... Naar mijn mening niet echt een plaat waar je trek van krijgt.

De eerst kan mooi dienen als achtergrond, tekst in een half transparant vlak er over...
De derde, daar krijg ik wel trek van ;)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De tweede is waarschijnlijk iets te dichtbij genomen. Ik heb ook andere foto's, zal ze straks misschien uploaden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar